بازدید 26005
رونمایی «تابناک» از گام بلند برای بازگشت حیات به سینما

فیلم‌های تبریزی، حاتمی‌کیا و معصومی رفع تعلیق می‌شوند

با افزوده شدن این پنج فیلم‌ به دو فیلم دیگر‌ که در روزهای اخیر رفع تعلیق شده و پروانه نمایش دریافت کرده‌اند، بخش چشمگیرتری از مهم‌ترین آثاری که فراهم‌سازی زمینه اکرانشان خواسته گروهی از سینماگران بود، فراهم آمده و بخشی از انتظار سینماگران در این حوزه برآورده خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳ 16 December 2013
پس از رفع تعلیق دو فیلم سینمایی «قصه‌ها» و «پریناز»، در روزهای پیش روی، رسماً رفع تعلیق چندین فیلم دیگر نیز اعلام خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها دو فیلم از کمال تبریزی، یک فیلم از ابراهیم حاتمی کیا و یک فیلم از خسرو معصومی است؛ آثاری که با آمدنشان به سالن‌های سینما، اقتصاد رو به نابودی سینمای ایران به عنوان میراث مدیران پیشین جان خواهند گرفت و البته جشنواره نیز بار دیگر فضای مثبتی ‌پیش روی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های سینماگران از رئیس جدید سازمان سینمایی، تغییر روند صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم‌های بلند سینمایی بود که پیش‌نیاز این کار ‌صدورِ پروانه نمایش برای فیلم‌هایی تلقی می‌شد که ظاهرِ امر نشان می‌داد، توقیف شده‌اند، ولی شواهد حکایت از آن دارد، بر خلاف تصور این آثار توقیف نشده بودند و هیچ ‌گاه نامه رسمی مبنی بر توقیف در پرونده‌شان قرار نگرفته بود، بلکه تعلیق شده بودند؛ موضوعی که درباره «قصه‌ها» و «پریناز» و بسیاری دیگر از آثار درست بوده است.

فیلم‌های تبریزی، حاتمی کیا و معصومی رفع تعلیق شدند
صحنه‌ای از فیلم پاداش

در این چهارچوب فیلم‌های «قصه‌ها» به تهیه‌ کنندگی و کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، «پریناز» به تهیه‌کنندگی عبدالمحمد نجیبی و کارگردانی بهرام بهرامیان با گذر از مانع کاذبی که در گذشته بنا نهاده شده بود،‌ از شورای پروانه نمایش، مجوز اکران دریافت کردند تا یا مسیر جشنواره را در پیش بگیرند و یا در نوبت اکران قرار بگیرند و با فروششان، اقتصاد سینمای رو به نابودی ایران را در ماه‌های باقی مانده، تا اندازه‌ای بهبود بخشند.

اما این دو فیلم، تنها آثار بلند سینمایی نیستند که پروانه نمایش گرفتند و آن گونه که خبرنگار «تابناک» آگاه شد، اعضای شورای بازبینی و صدور پروانه نمایش متشکل از سید حسن خامنه‌ای، حسین کرمی، محمد باقر قهرمانی، سید رضا میرکریمی، سید احمدرضا دستغیب، مجید رضا بالا، سید ضیاءالدین دری و محمد حسین لطیفی، فیلم‌های بلاتکلیف دیگری را نیز ‌بازبینی کرده‌اند و درباره اکران برخی آثار دیگر نیز ‌تصمیم‌گیری شده است.

فیلم‌های تبریزی، حاتمی کیا و معصومی رفع تعلیق شدند
صحنه‌ای از فیلم خیابان‌های آرام

بر پایه اخبار دریافتی خبرنگار «تابناک»، در همین چهارچوب «پاداش» (۱۳۸۷) به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی، «خیابان‌های آرام» (۱۳۸۹) اثر دیگر کمال تبریزی و به تهیه کنندگی محمود رضوی موافقت شورای پروانه نمایش را برای صدور پروانه اکران دریافت کرده‌اند و به زودی پروانه نمایش دریافت خواهند کرد تا پس از شش سال و بعد از «همیشه پای یک زن در میان است»، شاهد نمایش فیلم‌های تازه‌ای از این کارگردان کاربلد برای عموم مردم باشیم.

‌«گزارش یک جشن» (۱۳۸۹) اثر مهم ابراهیم حاتمی کیا که محمد پیرهادی تهیه کنندگی‌اش را بر عهده دارد و برای اولین و آخرین بار در بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر به نمایش درآمد، دیگر اثر مهمی است که زمینه صدور پروانه اکرانش فراهم شد و پس از بازبینی، مراحل صدور مجوز پروانه نمایش را می‌پیماید.

فیلم‌های تبریزی، حاتمی کیا و معصومی رفع تعلیق شدند
صحنه‌ای از فیلم گزارش یک جشن

«خرس» (۱۳۹۰) به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی دیگر فیلمی است که تنها در سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فجر به نمایش درآمد و به واسطه واکنش‌هایی که پس از اکران در کاخ جشنواره رخ داد، مسئولان امر ترجیح دادند در پی نمایشش نباشند و در بلاتکلیفی است؛ اما هم‌اکنون‌ شورای پروانه نمایش چراغ سبز، صدور پروانه اکرانش را داده ‌و جزو آثاری است که در نوبت اکران قرار می‌گیرد.

‌«ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه کنندگی سپر سیفی دیگر اثر بلند سینمایی است که پروانه نمایش گرفته است. این فیلم سینمایی که در یک شبانه روز و در قالب یک سکانس پلان ۱۳۰ دقیقه‌ای تصویربرداری شده، پیش از این جایزه بخش افق‌های جشنواره ونیز، جایزه بهترین فیلم جشنواره لیسبون پرتغال و جایزه جشنواره دوبی را از آن خود کرده و از سوی منتقدان جهانی تحسین شده بود و با این حساب فیلم بلند این کارگردان جوان با دریافت این مجوز، علاوه بر هموار شدن مسیر اکرانش، به جشنواره فیلم فجر نیز خواهد آمد.

فیلم‌های تبریزی، حاتمی کیا و معصومی رفع تعلیق شدند
صحنه‌ای از فیلم خرس

با افزوده شدن این پنج فیلم، به دو فیلم دیگری که در روزهای اخیر رفع تعلیق شده و پروانه نمایش دریافت کرده‌اند، بخش قابل توجهی از مهم‌ترین آثاری که فراهم سازی زمینه اکرانشان مطالبه گروهی از سینماگران بود، فراهم آمده و بخشی از انتظار سینماگران در این حوزه برآورده خواهد شد. این در حالی است که احتمالاً آثار دیگری نیز به این لیست افزوده خواهند شد و بدین ترتیب، فضای سرد و خالی سالن‌های سینما با حضور مردم، وضعیتی متفاوت خواهد یافت و حیات واقعی به سالن‌های نمایش خواهد گذاشت.

این مجموعه رفع تعلیق‌‌ها که با هدف افزایش امید به آینده و ایجاد انگیزه برای سینماگران صورت می‌پذیرد، بخشی از گام‌ بزرگی است که برداشته می‌شود و اجرای بخش دیگری از این گام که انقلابی در حوزه سینمای کشورمان خواهد بود و منجر به حفظ صد‌ها سینماگر جوان و مستعد و البته فعال در کشورمان به عنوان سرمایه‌های انسانی قابل اتکاء خواهد شد، نیازمند صبر و انرژی فراوانی خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
بسيار عالي
بالاخره بعد از مدتها فيلم هاي خوب هم اكران ميشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
اینقدر تند نرودید! پس فردا گروههای "خودجوش" فشار میآیند و مانع میشوند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
ازکجا معلوم خوب باشه
ناشناس
| United States |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
وقتی نذاشتن پخش شه یعنی خوب بوده دیگه!
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
آخر منظور این منفی ها رو نفهمیدم ینی اینا فیلمای خوبی نیستن؟!
امین
| United Kingdom |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
آقایی که میگین تند نروید، یکی از وعده های اصلی وزیر و معاونینش همین جلوگیری و عدم توجه به نیروهای فشار و حمایت از آثار مجوز دار بوده
به فال نیک میگیریم این حرکت قشنگ و به جا رو و امیدواریم مقدمه ای باشه برای بازتر شدن فضای گفتگو و شنیدن و تحمل نظرات گوناگون
البته در جهت منافع مشترک ملی و قانونی ایران عزیز
فقط یه خواهش دارم اینکه: تلاش کنیم به جای جو زدگی و احساسات هیجانی، آگاه باشیم و هوشیار
چه عجب!
دوستان یه شعربودکه رواعصاب همه راه میرفت انگارایندفعه مصداق واقعی پیداکردوازان باغ کذایی بالاخره بری تازه ومفید حاصل شد انشاء الله که تداوم داشته باشد درتمام بخشهای فرهنگی هنری واجتماعی والبته اقتصادی .
مرسی دکتر ایوبی
دردو بر جنتی شجاع و ایوبی کاربلد. خداییش تا حالا کجا بودن این افراد. دوستون داریم.
اخ جون فیلم گزارش یک جشنو من توی جشنواره دیدم عالیه اکران بشه دوباره میرم
پس بايد شاهد تحليل هاي كاملا حرفه اي (!!!) ... نيوز در اين باره باشيم...
تبريك ميگيم كه توسط دولت محترم اعتدالي اولين گام درامر اشتغال زايي بيكاران برداشته شد و از هم اكنون به عوامل خودسر و لباس شخصي هاي عزيز كه مدت مديدي است بيكار شده اند نويد مي دهيم بزودي زود مجدد به سر كار خود باز مي گردند.
خدا رو شکر ..باز هم خبر خوب..ایمدوارم سینمای ایران از ورطه نابودی نجات پیدا کنه و دل هنرمندان کشورمون شاد بشه
خیلی دوست دارم فیلم جدید پرستویی رو ببینم . . .
خیلی خیلی خوشحال شدم واقعا شادابی و نشاط داره به مردم بازمیگرده، واقعا حیف نبود این فیلم های ناب نمایش داده نشن ، بدون تردید از زمان اکران این فیلمها سینما با تحولی عظیم در استقبال مردم روبرو میشه .
پس فیلم خانه پدری کیانوش عیاری چی شد؟ امیدوارم هرچی زودتر این فیلم هم پروانه نمایش میگیره. فقط کافیه مدیران سینمایی به کارنامه این آقا یه نگاهی بندازند .
حالا شدیم سینما
همیشه منتظر فیلمهای خوب هستیم فیلمی که ارزش وقت گذاشتن رو داشته باشه به همه دست اندر کاران خسته نباشید عرض میکنم .مرسی
همیشه فیلمهایی که رویکرد انتقادی به مسائل دارند به مشکل میخورند.
اما تا دلتون بخواد فیلمهای شونه تخم مرغی و سطحی مجوز میگیرند.
انشالله در تمام مسایل گشایش ایجاد شود
درود بر ازادی
سپاس از تمامی مسئولین دلسوز کشورمان که با دید باز به مسائل فرهنگی نگاه می کنند
وای میدونی چن ساله منتظر فیلم پاداشم کمال کارش حرف نداره
ورود فیلم های خوب به سینما مطمئنا وضعیت گیشه ها رو بهتر می کند.
خدا رو شکر
به امید روزهای بهتر
کی اکران میشن
بعد سالها كه ديگه سينما نمي رفتم حالا خواهم رفت
كار بسيار پسنديده اي انجام شده است تشكر از وفاي به عهد وزارت ارشاد و دكتر روحاني مچكريم
اصلا" چرا توقیف شدند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل