بازدید 6513

موسيقي پاپ يكصدا مي‌شود!

کد خبر: ۳۶۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵ 15 December 2013
روزنامه تهران امروز نوشت: همه چيز از انتشار عكس دسته‌جمعي چند تن از خوانندگان پاپ شروع شد. عكسي كه در صفحه‌هاي شخصي افرادي چون «بابك جهانبخش»، «فرزاد فرزين»، «حميد عسكري» و «شهرام شكوهي» در فضاي مجازي منتشر شد.

اين عكس مربوط به يكي از شب‌هاي ماه رمضان امسال است كه طي آن خوانندگان مطرح پاپ دور هم جمع شده‌اند و در جلساتي سعي كرده‌اند به سمت تشكيل صنف خوانندگان پاپ حركت كنند.

صنفي كه حواشي آن هميشه پررنگ‌تر از متن بوده و بعضي از خواننده‌هاي فعال در آن رابطه چندان حسنه‌اي باهم نداشته‌اند. اما در اين ميان جاي چهره‌هاي شاخصي چون «رضا صادقي»، «محسن چاوشي»، «محسن يگانه» و «بنيامين بهادري» در اين جمع خالي است!

طبق خبرها «بهبود كيفيت كنسرت‌ها»، «بالابردن سطح كيفي آثار منتشر شده در بازار رسمي»، «تعيين تدابيري براي مقابله با برخي تخلفات حوزه بليت‌فروشي و كنسرت‌گذاري» و... از جمله بندهاي پيشنهادي براي تدوين مانيفست اولين صنف رسمي اهالي موسيقي پاپ است. همچنين، اعضاي اين صنف قرار است به زودي جلسه‌اي را با مقامات ارشد هنري كشور برگزار كنند. «دكتر محمدرضا كارچي» نيز به عنوان دبير نخستين «انجمن خوانندگان موسيقي پاپ» معرفي شده و قرار است اولين نشست اين انجمن به زودي برگزار شود.

«خشايار اعتمادي» خواننده باسابقه كشورمان درباره تشكيل اين انجمن به تهران امروز مي‌گويد: «هرگونه تجميع و تشكل براي موسيقي بسيار مفيد و موثر خواهد بود. نكته مثبت اين قضيه تبديل شدن خوانندگان از يك هويت حقيقي به يك هويت حقوقي است. اما به نظرم اين صنف در صورتي كه جداي از ساير شاخه‌ها باشد، مي‌تواند مشكل ساز شود.» او معتقد است اگر قرار باشد چنين تشكلي تشكيل شود بايد همه شاخه‌هاي موسيقي از جمله آهنگسازي، نشر، ترانه و... در كنار هم باشند تا بتوانند كاربري بهتري داشته باشند.

اعتمادي در اين‌باره مي‌گويد: «به نظر من اگر يك تشكل واحد با كميته‌هاي مختلف مثل كميته خوانندگان، كميته آهنگسازان، كميته ناشران و... با يك تعريف در كنار هم فعاليت كنند قطعا تعامل بيشتري به وجود خواهد آمد. تجربه ثابت كرده اگر انجمن‌هاي جداگانه‌اي تشكيل شود، تقابل و مشكلاتي به وجود مي‌آيد كه اصلا خوب نيست.»

او ادامه مي‌دهد: «يك سنديكا زماني مي‌تواند كاريزما داشته باشد كه تمام قسمت‌هاي موسيقي از نشر گرفته تا خوانندگي و آواز را در كنار هم داشته باشد و در هيات مديره آن سنديكا، يك نفر از هركانوني به عنوان نماينده حضور داشته باشد. در اين صورت بسياري از زحمت‌ها را از دوش دفتر موسيقي برمي‌دارد و تعامل بيشتري بين هنرمندان و نهادهاي موسيقي به وجود خواهد آمد.»

او در پاسخ به اين سوال كه چه تقابلي ممكن است در آينده به وجود آيد، مي‌گويد: «مثلا وقتي خواننده‌اي با ناشري به مشكل برمي‌خورد، وظيفه سنديكاست كه از آن خواننده حمايت كند و ديگر با كانون ناشران كار نكنند. در اين صورت اگر ناشران در آينده سنديكايي براي خود تشكيل دهند، اين تقابل بين اين دو سنديكا به وجود مي‌آيد كه ضربه بدي به موسيقي كشور خواهد زد.» در اين ميان نبايد فراموش كرد كه صنف ديگري به نام «خانه موسيقي» نيز در حال فعاليت است كه به موسيقي پاپ نيز مي‌پردازد. آيا اين صنف، موازي كاري با خانه موسيقي محسوب مي‌شود؟ هرچه كه هست بايد منتظر ماند و ديد اين صنف چه خواهد كرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان