بازدید 11384

آتش افروزی وهابی ها در مالزی

کد خبر: ۳۶۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۳ 13 December 2013
یکی از محققین و اساتید دانشگاه های مالزی، جهل و افراطی گری ناشی از وهابی ها که مقامات مذهبی مالزی را تحت تاثیر قرار داده اند عامل افزایش حرکات ضدشیعی و آتش افروزی اخیر در این کشور دانست، در حالی که ریشه مذهب شیعه به قرون گذشته باز می گردد.

به گزارش ایرنا، ˈمحمد فیصل موسیˈ استاد دانشگاه ملی مالزی (ukm)، گفت : مقامات مذهبی افراط گر، این مطلب نادرست را که شیعه مذهبی جدید است که از سال 1979 به مالزی وارد شده است، مطرح کرده اند.

وی گفت: وهابیت در مالزی قصد دارد شیعه را به عنوان ˈمذهبی دیگرˈ و پیروان شیعه را به عنوان کافر، بی ایمان، منحرف، غیر اسلامی و مرتد معرفی کند.

وی تصریح کرد: وهابی گری باعت مشکل شدن گفتمان بین شیعه و سنی شده و باعث ایجاد جهل و ترس اهل سنت نسبت به شیعیان شده است.

این استاد دانشگاه مالزی به ˈمالیزیا اینسایدرˈ گفت: مذهب شیعه نیز همانند سنی از قرن 14 در کشورهای جنوب شرق آسیا وجود داشته است و از طریق تجار به این منطقه آورده شده است. این جمعیت در اندونزی، تایلند، میانمار، سنگاپور و مالزی رشد کرده و مسلمانان مهاجر شیعه زیادی از کشورهای پاکستان، افغانستان و هند به مالزی وارد شده اند.

وی در ادامه افزود: این دو گروه مذهبی در کنار هم زندگی کرده اند، ازدواج بین آنها صورت گرفته و سندهای زیادی نیز مبنی بر درگیری آنها با یکدیگر وجود ندارد.

این محقق مالزیایی افزود به دلیل تبعیض هایی که علیه شیعیان مالزی صورت می گیرد، این گروه اعمال مذهبی خود را به صورت مخفی انجام می دهند تا با چنین تبعیض هایی روبرو نشوند.

محمدفیصل موسی خاطرنشان کرد که وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 به شیعیان مالزی جرات داد که با اعتماد به نفس مذهب خود را بیان کنند. بسیاری از آنها تقیه را رها کردند و هویت مذهبی خود را اعلام کردند و دیگران را نیز به آن فراخواندند.

شورای فتوای ملی مالزی سپس در سال 1996 با صدور فتوایی از حقوق شیعیان برای اجرای اعمال مذهبی خود جلوگیری کرد.

تحریکات ضدشیعی در مالزی از ماه گذشته توسط ˈمخریز ماهاتیرˈ سر وزیر ایالت ˈکداحˈ مالزی و فرزند ˈماهاتیر محمدˈ نخست وزیر اسبق مالزی آغاز شد.

اعلام رسمی ممنوعیت فعالیت شیعیان در ایالت کداح مالزی واقع در شمال این کشور، نخستین اقدامی بود که جمعه گذشته ادامه آن به پیشنهاد تغییر قانون اساسی این کشور منتهی شد.

هر چند که مقامات مالزی از همان ابتدا این مساله را یک موضوع داخلی عنوان کردند، اما ادامه تحریکات ضد شیعی بالاخره پای دانشجویان ایرانی مالزی را نیز به میدان کشید و یکی از مقامات این کشور ، گفت: 17 هزار دانشجوی ایران در مالزی در حال تبلیغ شیعه هستند.

رسوخ مذهب شیعه در بین دولتمردان مالزی نیز مساله ای است که این روزها در صدر اخبار رسانه های مالزی قرار دارد. به رغم افزایش تحریکات ضد شیعی، اما برخی از افراد با این رویه مخالف هستند و آن را متضاد با توسعه مالزی می دانند.

ماده یازده قانون اساسی مالزی آزادی مذاهب را تضمین کرده است.

در راستای مخالفت با این شیوه حزب حاکم مالزی، کمیسیون حقوق بشر این کشور موسوم به ˈسوهاکامˈ خواستار گفت وگو بین مسلمانان اهل سنت به عنوان جمعیت غالب این کشور و همچنین جمعیت اقلیت شیعه در مالزی شد.

ˈˈحصمی آگامˈ رییس این کمیسیون گفت اگر در کشورهای دیگر مسلمانان اهل سنت و شیعیان می توانند در کنار هم زندگی کنند، چرا در مالزی چنین میحطی نباید فراهم باشد؟ مسائل حساسی از این قبیل می تواند از طریق گفتمان حل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی