صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
جمشید پژویان در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

خودرو‌سازها امروز برای افزایش قیمت بهانه جدید پیدا کرده‌اند

خودروسازان‌ لزومی برای کاهش قیمت نمی‌بینند. البته برخی از مقامات دولتی نیز هستند که از خودروسازان دفاع می‌کنند. قطعا منطقی و معقول نیست که مسئولان، مردم را‌‌ رها کنند و منافع چند خودروساز را بگیرند. خودرو‌ساز‌ها امروز بهانه جدیدی برای افزایش قیمت پیدا کرده‌اند؟
کد خبر: ۳۶۳۵۷۶
| |
23641 بازدید
|

پس از شدت گرفتن تحریم‌ها، به تدریج شرکت‌های خارجی به ویژه شرکت فرانسوی پژو از ایران خارج شدند. خارج شدن این شرکت‌ها و افزایش تورم و بهای دلار، باعث شد که بهای خودرو در برخی ‌موارد حتی تا بیش از دو برابر افزایش یابد. این در حالی است که در برخی ‌خبر‌ها، خسارت ناشی از خروج این شرکت‌ها از صنعت خودرو، بیش از ۸۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.

به گزارش «تابناک»، ‌از چند روز پیش که خبر حضور دوباره خودروسازهای خارجی در ایران منتشر شده است، این پرسش مطرح گشته که آیا بهای خودرو کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر؟

این پرسش و دیگر مسائل مهم حوزه خودرو، موضوع گفت‌وگوی تابناک با جمشید پژویان، اقتصادان و رئیس کنونی شورای رقابت است.

پژویان در پاسخ به پرسشی پیرامون علل خروج شرکت‌های خودرو‌ساز خارجی از ایران بیان داشت: رفتن شرکتی چون پژو به دلیل تحریم بود و این‌ها به میل خود از ایران نرفتند، بلکه مجبور به خروج شدند.

وی در ادامه پیرامون زیان خروج این شرکت‌ها از ایران گفت: آقایان وابسته به شرکت‌های خودروساز داخلی، هر کجا دلشان بخواهد، ارقام زیان و خسارت را اعلام می‌کنند. شما اگر در نظر بگیرید در دوران تحریم، مقداری از قطعات خودرو به این شرکت‌ها نرسید و برای مدتی تولید خودروسازان کاهش یافت؛ بنابراین، خودروسازان داخلی‌، یکسری محاسبات کرده و عدد زیان را اعلام می‌کنند. خودروسازان و افرادی که اطرافشان هستند، از هر فرصتی برای بیان زیان استفاده می‌کنند تا بتوانند برای افزایش قیمت خود توجیه درست کنند. این افراد جز این کار‌ دیگری نمی‌کنند.

وی افزود: پس از شرایط‌ حادی که یکباره برای خودروسازان پیش آمد، ‌اکنون بیشتر آن شرایط به تدریج در حال کاهش است؛ در نتیجه انتظار می‌رود قیمتهای خودرو‌ها نیز به تدریج کاهش پیدا کند.

پژویان در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت مقاومت خودروسازان در مقابل کاهش قیمت گفت: با توجه به کنترلی که برای واردات خودرو وجود دارد و نیز کاهش ارزش ریال به نزدیک یک سوم، باعث شد که دوباره قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کند و باز هم امکان رقابت با خودروهای داخلی کم شود؛ بنابراین، انحصار در درون کشور همچنان به قوت خود باقی است. پس خودروسازان‌ لزومی برای کاهش قیمت نمی‌بینند؛ البته برخی از مقامات دولتی نیز هستند که از خودروسازان دفاع می‌کنند.

رئیس شورای رقابت در ادامه گفت: ‌من نمی‌خواهم در‌ حمایت مسئولان دولتی از خودروسازان گمان بد کنم، ولی قطعا منطقی و معقول نیست که مسئولان، مردم را‌‌ رها کرده و منافع چند خودروساز را بگیرند. ‌مثلا در گزارش امروز ‌آمده بود که یکی از نزدیکان مقامات مسئول دولت کنونی اظهار‌نظرهای کاملا بی‌ربطی در حمایت از خودروساز‌ها بدون آگاهی دقیق انجام داده است. این‌ها همیشه بازار خودرو را دچار اختلال و اغتشاش می‌کنند. من گمان می‌کنم اگر قانونی در این زمینه تصویب شود که مانع اظهار‌نظرهای افراد غیر مسئول باشد، خود‌ ‌‌به آرامش بازار خودرو کمک خواهد کرد.

پژویان افزود:‌ اگر تحریم‌ها برداشته شود و دوباره شرکت‌های خودروساز خارجی برگردند، انتظار می‌رود قیمت‌های خودرو نیز کاهش پیدا کند. در این مورد باید اجازه بدهند شورای رقابت وظیفه‌اش را انجام دهد. اگر شورای رقابت اختیار کامل ‌داشته باشد که هیچ گاه نداشته، ‌مطمئنا این بازار را می‌شود کنترل کرد و قیمت‌ها قطعا کاهش می‌یابد.

وی در پایان درباره استعفای خود از شورای رقابت اعلام کرد: من هنوز پاسخ استعفای خود را نگرفته‌ام، ولی آقای رئیس‌جمهور دو اقتصاددان به این شورا معرفی کرده‌اند که می‌تواند به طور ضمنی به معنای پذیرش استعفای بنده باشد. شاید به زودی اصل پذیرش حکم را نیز دریافت کنم.

مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲۱
انتشار یافته: ۱۳۴
طنز تلخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
اگه قبلا تحریم اون وری بود حالا تحریم این وری میشه !

ملت نمیخرن میگن شاید قیمتش کمه به این خاطر :||:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
ملت دوس دارن ماشین بخرن نه فرقون، ولی تمام مبادی ورودی به کشور رو بستن! اگه من و شما بخوایم مدلهای روز پژو یا مزدا وارد کنیم نمیتونیم چون انحصاریه ایران خودرو و گروه بهمن هست و پلاک نمیکنن!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
بازار انحصاری=هرسال افزایش قیمت.افت کیفیت
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
بهتر راه شکستن انحصار عدم خرید یکساله خودروهای نو از کارخانه است
پسر
| United States |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
مردم نخرن حساب دست خودروسازا میاد.هم با کیفیت میکنن که اگه بتونن هم ارزون میشه
شبلی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
با عرض سلام
از ملت شریف خواهشمندم که اگر مثل بنده به اتومبیل احتیاج دارند کمی مقاومت کنن. نخرین تا مقاومت پیروز بشه......
داوود
| - |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
نخریدن مسلما موثره به شرطی که بادوام و طولانی باشه ، ضمنا ورود خودروی خارجی هم اگر قرار باشه که به بهانه دلار افزایش نجومی داشته باشه بیفایده است و روی کاهش قیمت بی تاثیره.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
مردم اگه در برابر گرون شدن همه چیز مقاومت کنن و نخرن قیمتها انقدر لجام گسیخته بالا نمیره. ماشینو باید بیشتر مقاومت کنن چون کارخانه ماشینو میتونه نگه داره. ولی در مورد مواد غذایی. کارخانه دار نمیتونه مقاومت کنه و کالاش سریع از بین میره. در نتیجه مجبوره قیمتو به حالت قبلش برگردونه که جلوی ضرر شدیدشو بگیره. بیایید همه با هم در برابر افزایش قیمتها مقاومت کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
مردم نمیخرن تا قیمتها شکسته بشه، اما از اون طرف قیمت حمل و نقل عمومی و تاکسی و غیره رو چند برابر میکنن تا مردم مجبور بشن بخرن!!!
sina
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
لطفا اگر دولت زحمت بکشد دخالت کند هم از نظر کیفی و هم از نظر قیمت کمی هم بفکر مردم باشد خیلی خوب میشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
چه رویای شیرینی در سر داری....
منتظر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
عجب! دولت خودش مسبب این مشکلاته و از انحصار در خودروسازی نفع می بره. از خودش به خودش شکایت می کنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
خیلی خیلی شیرین....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
نصف قیمت خودرو به دولت میرسه
amin
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
عزيزم تو اقتصاد مافيايي و انحصاري كشور ما خوش خياليه دنبال افزايش كيفيت ويا حمايت از حقوق مصرف كننده باشي تنها راه حل من وتو عدم خريد خودروي نو تا حد امكان است
دکتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
فقط تو خیرخواه مردمی پژویان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
اما افسوس.........
امین دولتی
| France |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
اگر دولت بخواهد فکر اساسی بکند باید به قانون اسلام مبنی بر حرام بودن گمرک تن دهد تا خودروسازان در مقابله با رقبا مجبور به ارتقاء کیفیت باشند. ولی ...
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
جناب دولتی بنده هم کاملا با شما موافق هستم . تنها راه علاج حذف حقوق و عوارض گمرکی است
دكتر ديگه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
از ماست كه برماست
چوپان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
تنها راه چاره سازی کاهش تعرفه واردات خودرو است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
بله دقیقا، تعرفه رو به میزان قابل توجه کم کنن وبعد به خودروساز بگن حالا هر قیمتی دوس داری بزار رو این گاری هات
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
چرا کاهش تعرفه
چند وقت شایعه هست که رنو می خواد پارس خودورو بخره و بهتره این شایعه درست باشه و قرار داد بندند که تا اونجا که میشه قطعات از داخل ایران تامین بشه و دولت از قرار دا حمایت کنه تا شرکتی مثل رو بیاید و با تولید خودرو در این فضای راقابتی ایجاد میکنن که ایران خودرو مجبور به کاهش قیمت و افزایش کیفیت بشن
والبته این احتمال هم هست رونو بیاید و اونم رویه این دو شرکت رو ادامه بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
و کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو نه تنها خود خودرو عزیز
آرمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
دوستان عزیز، بازار و اقتصاد رسوم و قواعد خودش را دارد، نه به زور است و نه با دستور و مانند آن
ما باید تکلیف اقتصادمان را مشخص و با آن درست رفتار کنیم، مادامی که قیمت خودرو با نظر چند شخص یا چند نهاد معین شود، وضع همین است.
تنها نکته ای که اکنون تاسف شدید در پی دارد حقوق مصرف کنندگان و آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از ایمنی چهارچرخه هایی است که به نام خودرو به دست مردم مظلوم و نجیب میرسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
آرمان جان فراموش نكن عمر دست خداست پرايد وسيله است :-)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
پ نه پ میان مدیریت میکنن و قیمت رو میارن پائین و کیفیت رو میبرن بالا تا مردم استفاده کنن
یک از ایرانیان نجیب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
خداوکیلی نمیفهمم این ارابه های مرگ که با ایمنی و طراحی ضعیف و قدیمی شان در زمین خانوادهها را مصدوم میکنند و میکشند و در آسمان با آلودگی هوا مرگ تدریجی مان را رقم می زنند برای چه تولید میشوند؟ ؟ ! !
چرا این وضع برای کسی مهم نیست ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
قیمت خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت چون مسئولین کنونی صنعت کشور همانهایی هستند که خودرو سازی را پایه ریزی کردند و احتمالا از این صنعت منتفع هم می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
به نکته جالبی اشاره کردی.مثل مقامات امریکا که سهام دار شرکت های ساخت تسلیحات هستند و هر وقت که روی کار میان(جمهوری خواهان) یه جایی جنگ درست میکنن. تابناک برو ببین چه خبره(فیلتر نکنی ها کاربر جدیدم)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
این پول که در صنعت خودروایران هزینه میشه.دربخش کشاورزی هزینه کنیم میتونیم به قطب کشاورزی خاورمیانه تبدیل شویم.ما در صنعت خودرو استعدادپیشرفت نداریم.دربازارانحصاری امکان پیشرفت نیست.حمایت از بازار انحصاری خودروآب در هاون کوبیدن است...
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
به قولی : کشاورزی را ول کن خودرو را بگیر که داره همه را میکشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
با این یارانه ای که به کشاورزا دادن فاتحه کشاورزی خونده شدکجای کاری دادا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
در کشمکش میان دولت و خودرو سازان تنها مردم ضرر میکنند و بهای سنگین بیمورد پرداخت میکنند.
پاسخ ها
منتظر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
کشمکش صوری است. خودروسازان شرکت های حاکمیتی - دولتی هستند. بخش خصوصی واقعی یک شرکتی مثل تویوتای ژاپن است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
منم با منتظر موافقم.
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
آیا جام جهانی می‌تواند مانع جنگ آمریکا با ایران شود؟