بازدید 4769

راه‌سازی در گلول و سرانی به‌نفع محیط‌زیست است!

کد خبر: ۳۶۰۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۲ 26 November 2013
فرمانده مرزبانی خراسان شمالی با تاکید بر نیاز و ضرورت ایجاد راه مرزی گلول و سرانی گفت: اجرای این پروژه راه سازی ادامه دارد و متوقف نمی شود.

به گزارش تسنیم، سرهنگ قربانعلی داوطلب فرمانده مرزبانی خراسان شمالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه راه سازی گلول و سرانی در مرز خراسان شمالی و ترکمنستان، در این مرحله در ۱۸ کیلومتر پیش بینی و برنامه ریزی شده و تاکنون ۱۲ کیلومتر از آن اجرایی شده است.

وی با اشاره به برخی مخالفت ها برای اجرای این پروژه گفت: برخی سنگ اندازی ها موجب تاخیر در اجرای این پروژه شد اما اجرای آن در افزایش گشت ها، کنترل ها و نیز تامین امنیت ها مرزها ضروری بوده و در نهایت به نفع محیط زیست و منابع طبیعی در این منطقه است.

سرهنگ داوطلب، مرزهای خراسان شمالی را از امن ترین مرزهای کشور عنوان کرد و گفت: امنیت مرزنشینان این استان با اقدامات انجام شده بیشتر شده است.

پیش از این در شهریورماه سال جاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای به سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، با توجه به اینکه این منطقه یکی از ارزشمندترین زیستگاه های طبیعی کشور و رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی ارس می باشد، خواستار توقف عملیات ساخت جاده مرزی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی شد.

منطقه حفاظت شده گلول و سرانی علاوه بر رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی ارس، یکی از زیستگاه‌های مهم پلنگ در شمال ایران محسوب می‌شود. این منطقه یکی از اولین مناطق شمالی است که پذیرای پلنگ‌های مهاجر از آن سوی مرز ایران و از کشور ترکمنستان است. مطالعات در شمال غربی و شمال شرقی ایران نشان می‌دهد که در زیستگاه‌های این مناطق، پلنگ‌ها با عبور از مرز، بین ایران و کشورهای همسایه در تردد هستند. این تردد که به تبادل ژن جمعیت‌های مختلف پلنگ در ایران و کشورهای همسایه منجر می‌شود، باعث پویایی و پایداری بیشتر جمعیت پلنگ می‌شود.

احداث جاده در بخش شمالی منطقه گلول و سرانی، نه تنها باعث قطع این کریدور عبوری می‌شود، بلکه با برهم زدن امنیت این زیستگاه، ارزش‌های حفاظتی آن را نیز به شدت کاهش می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل