بازدید 3754

توزیع دارو در داروخانه‌ها هنوز عادلانه نیست

کد خبر: ۳۵۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳ 24 November 2013
رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام دو رقمی شدن اقلام دارویی دچار کمبود و کاهش ۵۰ درصدی شکایت‌های مردم از کمبود و گرانی دارو از ناعادلانه بودن توزیع دارو در داروخانه‌ها گلایه کرد.

به گزارش فارس، رسول دیناروند امروز در حاشیه چهاردهمین اجلاس مشورتی واکسن بین کشورهای در حال توسعه گفت: در مورد توزیع دارو واقعیت این است که هنوز توزیع دارو در داروخانه‌ها عادلانه نیست و سهم مهمی از داروهای تخصصی و داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج در داروخانه‌های بزرگ دولتی یا سازمان‌های عمومی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: علت این مسئله این است که این داروها از یارانه‌های سنگین دولتی برخوردار هستند و باید نظارت جدی برای جلوگیری از قاچاق آنها صورت بگیرد تا مطمئن باشیم این داروهای گرانقیمت واقعا به دست بیماران برسد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر همه این داروها مشمول بیمه قرار بگیرند و با قیمت واقعی عرضه شود، نگرانی از خروج آنها به بازار قاچاق کمتر می‌شود و امکان توزیع عادلانه آنها فراهم می‌شود.

دیناروند در مورد قاچاق دارو گفت: قاچاق دارو دو بخش دارد، یک بخش خروج داروهای ایرانی از کشور است که در مورد داروهای یارانه‌ای با وجود تمام نظارت‌ها هنوز نتوانسته‌ایم خروج آنها را از کشور به صفر برسانیم.

وی ادامه داد: بخش دیگری از خروج دارو از کشور مربوط به داروهای تولید داخل بدون یارانه است که با توجه به واقعی بودن قیمت آنها خیلی نگران خروج آنها از کشور نیست.

دیناروند اضافه کرد: نگرانی اصلی ما در مورد داروهایی است که به صورت غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند و معمولا تقلبی هستند. نگرانی ما این نیست که این داروها هزینه گمرکی نداده است، بلکه اکثر این داروها مانند داروی قاچاق اوکسی الیت که متاسفانه به صورت قاچاق وارد کشور شد و داروی بسیار خطرناکی بود و البته قبل از کار دستگاه‌های بین‌المللی در مورد آن هشدار داده بودند.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد فهرست داروهای مورد حمایت دولت، گفت: ‌خوشبختانه شرکت‌های بیمه قیمت‌های رسمی دارو را پذیرفته‌اند و این قیمت‌ها را در مورد داروی خارجی تا حدود دو برابر قیمت داروهای سال گذشته بوده و در مورد داروهای تولید داخل 50 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم مورد پذیرش بیمه‌ها قرار گرفته‌اند.

وی گفت‌: علاوه بر آن تاکنون 170 قلم داروی گرانقیمت بیماران صعب‌العلاج طی دو فهرست مشمول حمایت دولت قرار گرفت و فهرست سوم آن که شامل 30 قلم داروی دیگر می‌شود نیز طی آبان به بیمه‌ها ارسال شده است که امیدواریم این فهرست داروهای حمایتی نیز به زودی عملیاتی شود.

دیناروند گفت: از مجموع 1800 میلیارد تومان اعتبار حمایتی دولت برای بازگشت قیمت داروهای بیمارهای صعب‌العلاج به قیمت پارسال 900 میلیارد تومان آن تاکنون تخفیف یافته که از این مقدار 700 میلیارد تومان آن در اختیار بیمه‌ها قرار گرفته و 200 میلیارد تومان آن از طریق سازمان غذا و دارو توزیع شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد کمبود واکسن فلج اطفال گفت:‌متاسفانه ما با وجود اینکه تولیدکننده واکسن فلج اطفال در کشور هستیم، به علت تأخیرهای بوجود آمده، تولیدکننده داخلی نتوانست به موقع این واکسن را تولید کند و شاهد کمبود واکسن فلج اطفال در کشور بودیم که واقعا برای کشوری که تولیدکننده این واکسن است سرشکستگی است که با کمبود این واکسن مواجه شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر