بازدید 3671

مجید انصاری: به «پدر آیین نامه مجلس» معروفم

کد خبر: ۳۵۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱ 21 November 2013
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: در این زمان دو ماهه که در خدمت نمایندگان بودم و بخش عمده آن به انتخاب وزرا مربوط می‌شد، مراودات خوبی با هم داشتیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور امشب در برنامه زنده تلویزیونی شب آفتابی، به حضور دو ماهه‌اش در این سمت اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمان دو ماهه که در خدمت نمایندگان بودم و بخش عمده آن به انتخاب وزرا مربوط می‌شد، مراودات خوبی با هم داشتیم.

* در ارتباط با مجلس سیاسی کاری نمی‌کنم

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: نمایندگان دارای گرایشات مختلف سیاسی هستند؛ بنده در گذشته چهار دوره نماینده مجلس بودم و در دوره پنجم رئیس فراکسیون اقلیت و در دوره ششم نیز در فراکسیون اکثریت حضور داشتم اما امروز به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور فارغ از همه گرایشات، طبق وظیفه قانونی و اخلاقی که دارم، معتقدم‌ تمام نمایندگان یکسان هستند و به هیچ عنوان در برقراری تعاملات با مجلس نگاه سیاسی، جریانی و فراکسیونی به عنوان سیاسی‌کاری نداریم.

* این مجلس قدری سخت‌تر از مجلس هفتم است

وی در پاسخ به این سؤال که شما 9 سال پیش نیز معاون پارلمانی یک دولت اصلاح‌طلب بودید آیا این دوره مجلس با آن زمان متفاوت است،‌ گفت: مقداری مجلس فعلی با مجلس هفتم تفاوت دارد و این مجلس سخت‌تر است.

* تکثر سیاسی و تشکیلاتی در مجلس نهم بیشتر است

انصاری با بیان اینکه تقسیم‌بندی درون مجلس هفتم دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب یا چپ و راست بودند، یادآور شد: در حال حاضر تکثر بیشتر است و در جریان اصولگرایی 2 الی 3 فراکسیون حضور دارند، همچنین اصلاح‌طلبان و مستقلین نیز در این مجلس هستند. از این رو تکثر سیاسی و تشکیلاتی مجلس فعلی بیشتر است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که شما زمانی که نماینده بودید بیشتر حرف می‌زدید اما در حال حاضر کمی ملاحظه‌کار و محافظه‌کار به نظر می‌آیید، دلیل این چیست، گفت:‌ بحث لابی با صحبت کردن، دو موضوع جداگانه است؛‌ از تریبون مجلس مخالف و موافق صحبت می‌کنند و وقتی بنده نماینده بودم بر روی طرح‌ها و لوایح کار می‌کردیم و این صحبت‌ها می‌شد اما اکنون که مسئولیت دولتی داریم باید در چارچوب آئین‌نامه داخلی مجلس از تریبون عمومی استفاده کنیم و حق صحبت وجود دارد.

* دو روز در هفته در مجلس حضور پیدا می‌کنم

وی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای پیش از رأی اعتماد به وزرا با نمایندگان مجلس نیز اظهار داشت: این گفت‌وگوها وسیع است اما به دلیل اینکه انعکاس تریبونی ندارد، منعکس نمی‌شود. در گذشته تا دوره شش و هفت مجلس معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دو هفته یک بار در مجلس حضور داشت اما در حال حاضر هر هفته دو روز در مجلس یعنی یکشنبه و سه‌شنبه (در جلسه علنی) حضور می‌یابم همچنین دفتر دولت در مجلس نیز مستقر است.

انصاری ادامه داد: در طی این دو ماه، یک جلسه در هیئت رئیسه مجلس شرکت کردم و برنامه‌هایم را برای تعامل با مجلس ارائه دادم همچنین سه ملاقات با رئیس مجلس و نیز نواب رئیس داشته‌ام و در سه جلسه فراکسیون رهروان ولایت نیز حضور یافتم؛ دو جلسه هم در جمع اصلاح‌طلبان مجلس بودم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در طی این فرصت که بخش عمده‌ای از آن به وزرای پیشنهادی به ویژه وزیر ورزش و جوانان معطوف شد جلسه‌ای مشترک نمایندگان و دولت را برگزار کردیم، گفت: این جلسه مشترک جلسه خوبی بود.

* دوشنبه‌ها؛ دیدار رییس جمهور با مجمع نمایندگان استانها

وی با بیان اینکه در طی این دو ماه، دیدار رئیس‌جمهور با 5 مجمع نمایندگان استانی برگزار شد، افزود: رئیس‌جمهور علی‌رغم مشغله زیاد به لحاظ اهمیتی که این کار داشت دوشنبه‌ها را از ساعت 10 الی 13 به مجمع نمایندگان استان‌ها اختصاص داد. البته دیدارهایی با معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این راستا تنظیم شده است.

* به «پدر آیین نامه مجلس» معروفم

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در جلسات رأی اعتماد به وزرای ورزش و جوانان خیلی در صحن مجلس حرکت نمی‌کردید و در جای خود نشسته بودید، گفت: یکی از موضوعاتی که بنده همواره به آن پایبند بوده‌ام رعایت آئین‌نامه داخلی مجلس است. تا جایی که به بنده پدر آئین‌نامه مجلس نیز گفته می‌شد.

انصاری اضافه کرد: در دوره پنجم، بنده خود آئین‌نامه را نوشتم که طبق آن وزرا و نمایندگان دولت و معاونین وزرا باید در جایگاه خود بنشینند؛ در بسیاری از موارد معاون وزیر یا وزیر مربوطه در بین صندلی‌ها راه می‌روند و با نمایندگان صحبت می‌کنند که رئیس مجلس به آنها اخطار می‌دهد که نظم را رعایت کنید و این خلاف شأن مجلس و نماینده دولت است.

* التماس نماینده دولت برای رای را توهین به نمایندگان می دانم

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که برخی دلیل رأی نیاوردن سجادی (وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان) را این موضوع عنوان می‌کنند که شما خیلی با نماینده‌ها در صحن صحبت نکردید، گفت: ما بیش از یک هفته جلسه‌های فشرده در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها داشتیم که برنامه‌ها گفته شد و به سؤالها نیز پاسخ داده شد اما اینکه نماینده دولت به نمایندگان التماس کند، این توهین به نماینده است.

وی یادآور شد: فرض کنید نماینده، قبل از نشستن بر روی صندلی یا دادن رأی برنامه‌ها را مطالعه کرده و سخنان موافق و مخالف و وزیر را شنیده است و اگر بنده یک نماینده بودم این را نوعی توهین تلقی می‌کردم که کسی در لابه‌لای صندلی به من بگوید رأی بده.

انصاری در ادامه به عدم رأی‌آوری سجادی در مجلس اشاره و اضافه کرد: خود مجلس هم فکر نمی‌کرد که سجادی رأی نیاورد؛ در جلسه علنی بسیاری از نمایندگان به آقای سجادی می‌گفتند بین 180 تا 200 رأی خواهد داشت و فضا مثبت بود.

* سجادی به دلیل ناهماهنگی نمایندگان رای نیاورد

وی اظهار داشت: یکی از دلایل این بود که نمایندگان گفته بودند رأی می‌دهیم اما رأی سنگین و بالا لازم نیست باشد؛ بنده خود از مسئولان فراکسیون‌ها و برخی از نمایندگان شنیدم که گفته بودند رأی داده شود ولی نه رأی قوی اما چون سازمان‌دهی شده نبود از دست در رفت و سه رأی کم شد.

حجت‌الاسلام انصاری همچنین به یکی دیگر از دلایل عدم رأی آوری سجادی اشاره کرد و گفت: برخی از اعضای هیئت‌رئیسه مجوز ورود برای معاونان پارلمانی همه وزارتخانه‌ها را برای ورود به مجلس صادر نکردند اما در جلسه رأی اعتماد به گودرزی از آقای مصری خواهش کردم معاونین پارلمانی حضور داشته باشند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: به آقای مصری گلایه کردم چرا اجازه ندادید معاونین پارلمانی دستگاه‌ها در جلسه رأی اعتماد به سجادی حضور داشته باشند که او توضیح داد و بنده نیز قانع شدم. آقای مصری گفت اگر 20 الی 30 نفر بیایند، جلسه صحن به قدری شلوغ می‌شود که کمتر امکان گوش کردن صحبت‌های موافق و مخالف و وزیر وجود دارد.

* با لیدرهای مجلس رابطه خوبی دارم

حجت‌الاسلام انصاری در ادامه در خصوص رابطه خود با لیدرهای مجلس شورای اسلامی گفت: رابطه بسیار خوبی داریم. با بعضی از دوستان، سال‌های سال همکاری داشتیم و همکار بودیم.

 

وی افزود: من با همه لیدرهای مجلس رابطه‌ دوستی و رفاقت دارم از جمله با آقای توکلی که در مجلس اول با هم بودیم ما در دور اول هم همسایه بودیم و هم در جریان بنی‌صدر و مسائلی که پیش آمده بود، یک هسته غیررسمی و غیر اعلام شده به نام هسته حزب‌الله مجلس داشتیم.

 

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: با سایر دوستان ازجمله آقای باهنر که همشهری ما هستند و با دوستان دیگر از تمام طیف‌های مختلف نیز سلام و علیک داریم.

وی افزود: از روزی که به عنوان معاون پارلمانی وارد مجلس شده‌ام سبقه سیاسی خود را کنار گذاشتم چراکه وظیفه قانونی من دفاع از وزرا، طرح‌ها و لوایح و ایجاد رابطه سازنده بین مجلس و دولت است و سعی می‌کنیم گفت‌وگوهای غیر رسمی را نیز سامان دهیم.

* نادران را برای موضوع صالحی امیری دعوت کردیم اما قانع نشد

انصاری گفت: در فراکسیون‌هایی که شرکت می‌کنیم، تلاش ما در همین راستا است. ما در قضیه آقای صالحی امیری، از آقای نادران خواهش کردیم تا به دفتر ما بیایند. آقای صالحی امیری و آقای عاشوری نیز به این جلسه آمدند تا بتوانند شبهات را برطرف کنند اما نمایندگان قانع نشدند.

* اگر وزیری رای نیاورد، نمی‌توانیم با نمایندگان دعوا کنیم

وی در ادامه سخنان خود افزود: دولت هر وزیری را که به مجلس معرفی می‌کند شخصی صالح برای این پست می‌داند و واقعاً تمام وزرایی که معرفی شدند، صلاحیت کامل را داشتند و نمایندگان نیز حق دارند بررسی کنند. حالا اگر به وزیری رأی ندادند ما نمی‌توانیم دعوا کنیم.

* گاهی رسانه‌‌ها تلاش دارند دعواهایی را ایجاد کنند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره برخی اخبار مبنی بر آغاز موج استیضاح‌ها گفت: گاهی وقت‌ها اصحاب رسانه‌ تلاش می‌کنند دعواهایی را ایجاد کنند. استیضاح روش دارد و نمایندگان هم همیشه سؤال می‌کردند البته برخی از این سؤالات از مدتها پیش بوده است و وزیر فعلی باید پاسخگو باشد در حالیکه ارتباطی به وزیر فعلی ندارد.

وی افزود: البته برخی از سؤالات از وزرای فعلی مربوط به عملکرد آنان است که وزرا هم در کمیسیون حضور پیدا می‌کنند و تلاش ما این است تا حتی‌المقدور این سؤالات کاهش پیدا کند.

انصاری ادامه داد: یکی از اشکالات به نظرم این است که نماینده با وجود اینکه طبق قانون اساسی حق دارد از وزرا سؤال کند تا نمایندگان درباره وظیفه انجام نشده یک وزیر سوال بکنند، اما در خصوص اختیارات یک وزیر در قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی مجلس چنین حقی پیش‌بینی نشده است.

* سوال از وزرا درباره عزل و نصب معاونین، نوعی تداخل در کار قواست

وی افزود: از جمله حقوق وزرا، عزل و نصب‌هایی است که آنها می‌توانند انجام دهند. به هر حال مسئول اداره کشور، رئیس جمهور و قوه مجریه است و آنها حق دارند معاونین و استانداران خود را معرفی کنند. حال اگر قرار باشد در برابر اختیار آنها سنگ اندازی شود و در اینباره مورد سؤال قرار گیرند، به نظرم نوعی تداخل قوا در کار یکدیگر است.

انصاری ادامه داد: البته وزرا می‌توانند درباره انجام وظایف توسط تیمی که وزیر منصوب کرده است، سؤالی داشته باشند. ضمن اینکه واقعاً در هیچ دوره‌ای اینطور نبوده است که دو ماه از کار دولت گذشته است، بحث استیضاح و ده‌ها سؤال مطرح شود. به نظرم می‌توان اینها را مدیریت کرد و در تعامل با هیئت‌رئیسه مجلس، سؤالات کاهش پیدا کند.

وی افزود: وزرای ما 24ساعته مشغول کارند اما نوعاً باید یک روز در هفته را در کمیسیون‌ها برای پاسخ به سؤالات حضور پیدا کنند که برخی از آنها مربوط به فعالیت آنها نیست.

* حاشیه: ناهماهنگی در پایان برنامه

به گزارش فارس، در حالی که هنوز چند دقیقه‌ای به پایان برنامه مانده بود، وقتی مجری از انصاری درباره موضوع یارانه‌ها و بودجه سوال کرد، اعلام شد که وقت برنامه به اتمام رسیده است که این موضوع با واکنش انصاری همراه بود.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت من علاقه داشتم درمورد موضوعات اقتصادی صحبت کنم اما چون سوال اول طولانی شد، این فرصت دست نداد.

در نهایت بعد از چند بار سوال کردن از پشت صحنه، برنامه به اتمام رسید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی