بازدید 25034
حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو و باز هم هولوکاست!

این روز‌ها بحث از برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پر رنگ شده است، چرا که مذاکرات ژنو در اواخر این هفته بین ایران و کشورهای ۱+۵ برگزار می‌شود؛ اما به ظاهر‌ نه تنها در دور گذشته مذاکرات، که در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای نیز هولوکاست باز هم نقش دارد.
کد خبر: ۳۵۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱ 17 November 2013
مذاکرات هسته ای ایران در ژنو و باز هم هولوکاست!
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه،‌‌ امروز رهسپار سرزمین‌های اشغالی می‌شود. تحلیلگران اهداف سفر وی به اسرائیل را مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها و بالا بردن سطح روابط تجاری با اسرائیل می‌دانند. این در حالی است که ذهن نتانیاهو و سردمداران اسرائیلی به مذاکرات هسته‌ای اعضای گروه ۱+۵ با ایران مشغول است. در همین زمینه، تابناک گفت‌و‌گویی با حسن بهشتی‌پور، کار‌شناس مسائل هسته‌ای انجام داده است.

حسن بهشتی‌پور درباره پرسشی پیرامون اهداف اولاند از سفر به سرزمین‌های اشغالی گفت:‌ سفر اولاند ‌سفری برنامه‌ریزی شده و غیرمنتظره نبود؛ اما این سفر به تحکیم روابط با تلاویو می‌انجامد. اسرائیل از دیرباز در فرانسه به ویژه مجلس نمایندگان و سنای فرانسه نفوذ داشته است.

وی ادامه داد: آقای فابیوس، وزیر خارجه کنونی فرانسه در دهه ۸۰ که در مجلس سنا حضور داشت، قانونی ‌تصویب کرد به نام «گیسو» که در آن، شک کردن به هلوکاست را جرم تلقی کرده است. در این قانون، هر کسی به هولوکاست شک کند، به زندان می‌رود؛ بنابراین سابقه رفاقت فابیوس با اسرائیلی‌ها ‌تاریخی دیرینه دارد.
در واقع فرانسه یکی از شرکای اصلی صهیونیست‌ها برای رسیدن به سلاح هسته‌ای است. اما باید گفت، هرچند این سفر درباره موضوع هسته‌ای ایران خواهد بود، تنها به ‌خاطر ایران نبوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که آیا فرانسه می‌تواند از توافق میان ایران و (۵+۱) جلوگیری کند، اعلام کرد: بعید است، فرانسه بتواند این کار را انجام دهد. فرانسه تا کی می‌خواهد خود را هزینه اسرائیلی‌ها کند. در مذاکرات گذشته، هیچ کدام از اعضای ۵+۱ از موضع فرانسه حمایت نکردند و فرانسه در یک انزوای سیاسی در ژنو قرار گرفت. از سوی دیگر، پیشنهاد ایران به قدری جامع است که بعید است فرانسه ‌یا هر کشور دیگر‌ آن را رد کند. واقعیت این است که فرانسه توان لازم برای کارشکنی ‌ندارد.

وی در ادامه گفت: مثلا فرانسه در ژنو قبل، بهانه راکتور آب سنگین اراک را ‌داشت که با توافق آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با آقای آمانو بر سر بازرسی از تأسیسات اراک، این بهانه نیز از دست صهیونیست‌ها بیرون آمده است. فرانسوی‌ها چون همراهی سایر کشور‌ها را با خود ندارند، نمی‌توانند موفق شوند. آنها تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه می‌دهند، ولی به جایی نخواهد رسید. با ‌وجود این، باید گفت که اگر پیشنهاد جدید ایران رد شود، باید غرب خود را آماده یک درگیری جدید کند.

بهشتی‌پور در پاسخ به پرسشی پیرامون روابط صهیونیست‌ها با امریکایی‌ها بیان کرد: امریکایی‌ها در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران با اسرائیلی بر خلاف آنچه در داخل مطرح است، اختلاف دارند. اما این اختلافات به اندازه‌ای عمیق نیست که دو طرف را رودروی یکدیگر بر سر ایران گذارد. این اختلافات باید دیده ‌و از این شکاف‌ها استفاده شود.

این کار‌شناس مسائل هسته‌ای پیرامون موضع‌گیری احتمالی ایران اعلام داشت: ایران تجریه نادرستی در گذشته داشت. در گذشته ما دشمنان خودمان را علیه خودمان متحد کردیم. سیاست درست این است که میان دشمنان اختلاف پدید ‌آید، که این بار می‌بینیم با دیپلماسی جدید این اختلاف به وجود آمده است.

‌بهشتی‌پور در ادامه اظهار کرد: فرانسه‌ای که تا دیروز موضع خنثی داشت، با دیپلماسی اسرائیلی‌ها علیه منافع ایران عمل می‌کند. در این حال دیپلماسی ما باید از اختلاف افکنی و دشمن تراشی جلوگیری کند. دیپلماسی کشورمان باید با فرانسه از موضع عزتمندانه وارد مذاکره شود و مسائل را با فرانسه حل و فصل کنیم. باید همه ظرفیت رسانه‌ای و دیپلماتیک خود را در جنگ دیپلماتیک و رسانه‌ای با غرب بسیج کنیم. مثلا سفر آقای ظریف به ایتالیا بسیار ابتکار جالبی است که می‌تواند دولت‌های غربی را با موضع ایران همراه‌تر کند.

‌حسن بهشتی‌پور در پایان گفت: شانس موفقیت مذاکرات در دوره آینده نشست، بالای ۸۰ درصد است. همه چیزهایی که ایران باید برای رسیدن به یک توافق انجام می‌داده، انجام داده و هیچ زمانی به این اندازه فضای مثبت برای رسیدن به توافق وجود نداشته است. در پایان باید دید ماجراجویی اسرائیلی به کجا می‌رسد. اسرائیلی‌ها خواهان این هستند، موضوع هسته‌ای ایران به جنگ ختم شود اما پایان نپذیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۴۱
من مخالفم
خدایا چشم همه کسانیکه دیدن عزتمندی و افتخار این ملت راندارند کور بنما امین یا رب العالمین
عالی بود
اسرایل هیچ علطی نمی تواند بکند در صورتی که ما بتوانیم روابط صحیحی با دنیا برقرار کنیم .
پاسخ ها
عدالت طلب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
اسرائيل در هر صورت هيچ غلطي نمي تواند بكند
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
عزیزم اسرائیل کلا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
پیمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
اسراییل اصلا برای ما رقمی نیست. بذارید با این کارها یکم دلش خوش باشه. بیچاره بد جور به سگ دو زدن افتاده.
اسرایل هیچ علطی نمی تواند بکند در صورتی که ما بتوانیم روابط صحیحی با دنیا برقرار کنیم .
چه نیازی است که ما بدنبال 1+5 باشیم به نظر می رسد هم اکنون که راه مذاکره با آمریکا یعنی مشکل آفرین اصلی باز شده است چه نیازی به شریک قراردان اروپا در این کار می باشد مذاکره مستقیم با آمریکا و حل مناقشات گذشته راه مطمئن تری با توجه به اینکه راه سو استفاده از موقعیت کنونی برای کشورهای طرف مذاکره باز شده است ،می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
من عم موافق هستم ، بعضی از کارشناسهای داخلی میگن قصه پلیس خوب وپلیس بد مطرح میشه ، خوب میشه با مذاکره مستقیم با آمریکا دم اروپا رو چید ، همین فرانسه میره از اسرائیل 2تا امتیاز میگیره چوب لای چرخ میکنه ، اکر با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم دیگه همه چی به وضوح معلوم میشه ، معلوم میشه اهل مذاکره هست یا نه
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
(درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد ، نهال دشمنی بر کن که رنج بیشمار آرد) به نظر من بهترین راه اینست که از دشمن تراشی دوری کنیم و هم اروپا و هم آمریکا را با خود همراه کنیم ، تا اسرائیل هرچه بیشتر تنها شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
تا پیش از قطعنامه های شورای امنیت حرف شما درست بود اما اکنون باید با تک تک اعضا به توافق برسیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
بدبختی اینه که الان آمریکا دوست نداره تنهایی با ایران معامله کنه!
خبر خوان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
مثل اینکه شما خبر ندارید درخواست تغییر نکرده فقط درخواست کننده تغییر کرده تا دیروز این شروط رو آمریکا مطرح می کرد حالا فرانسه مطرح کرده همه دستشون توی یک کاسه است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
برای رفع تحریمها همراهی همه اعضای دائم شورای امنیت از جمله فرانسه لازم است.
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر فرانسه چاپلوس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
کسی که زیادشعار می دهد کمتر عمل می کند اگر واقعا خواستار مرگ آمریکا واسرائیل وفرانسه و .. هستید بجای شعار زیرکانه عمل کنید
مهندس مهراب لاهیجانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
مرگ بر بی تدبیری
مرگ بر جاهلیت.

علی اقای عزیز دشمن هر کس نادانی او است.
دیگه وقتشه بجای پژو سوار شورلت و فورد بشیم
چون ایران طی سه دهه در تحریم های مختلف قرار داشته و در نتیجه منافع بعضی ها در تحریم ایران وهمچنین ادامه این تحریمها تعریف و پایه ریزی شده احتمال رسیدن به یک توافق ماندگار طی سه یا چهار جلسه ضعیه.بخصوص در این چند ساله اخیر روسیه و چین وحتی هند نیز به این بعضی ها اضافه شدند.
بچه گول می زنید
اختلاف بین آمریکا و اسرائیل ؟
همه در یک صف هستند فقط گاهی یکی جلو یکی عقب تر است
و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه
آقای ظریف کارش درسته
خدا کنه زیاد به ضررمون تموم نشه!!
تمام ارزوی اسرائیل اینه که ایران و امریکا با هم سرشاخ شوند ..!!
با جنگ ایران و امریکا دو کشور به شدت ضعیف
میشن و این وسط اسرائیل و روسیه و چین استفاده شو میبرن پس عقل سلیم میگه که باید
مشکلاتمونو با امریکا از را مذاکره حل کنیم.
البته نوکرهای اسرائیل(تندروها) در داخل امریکا به شدت فعال شدن که چوب لای چرخ
دولت اوباما و روحانی بزارن.
سلام
امیدواریم که انشاله دیپلماسی جدید و این دور گفتگوها به نتیجه برسد.
این آمریکا اسرائیل را به قدری بزرگ میکند که خودش هم نمیتواند جلوی آن بایستد
تو اين دنياي شير تو شير هر كي بفكر خودش هست اولاند كه به لحاظ شخصيتي در حد رياست جمهوري فرانسه نيست به اضافه اينكه سالهاست كه خود فرانسه هم به عنوان قدرت جهاني مطرح نيست . حالا مي خواد براي خودش جايي بازكنه!
اما قافل از اينكه اوني كه داره ميره پيشش هم ديگه تو بازي نيست .
ما بايد براي افكار عمومي دنيا و خودمون ارزش قائل بشيم و با ديپلماسي عمومي قوي مضلوميتمون رو به گوش افكار عمومي دنيابرسونيم
تبيين مسائل در نهاد هاي خبري مهم و همينطور شبكه هاي اجتماعي
حتي ساختن فيلمهاي خوب
حركتهاي مردمي و نشان دادن خشم ملت ايران و همينطور نشان دادن يكپارچگي ملت ميتونه همه حركتهاي اونهارو به خوبي دفع بكنه
مهم نیست ما باید کشور با سیاست و قوی بشیم و با پنبه سر ببریم و امیدوار باشیم ایرانمان به زمان قدرت بی چون و چرای جهان بازگردد.
این یک تقسیم کار است برای رسیدن به ارباب باید کوتوله های سیاسی اروپا در را باز کنن.
هولوکاست واقعی ان چیزی است که امروز در کشورهای اسلامی بر ضد شیعیان بی پناه انجام میشود این نسل کشی شیعیان در عراق وافغانستان وپاکستان اینها هولو کاسته که شمر های زمانه وهابی انجام میدهند ومدعیان حقوق بشر ومدعیان دفاع از مظلوم ساکتند ومعلوم میشود هم انها وهم اینها شعارهایشان تاکتیکی است ودروغ گویی بیش نیستند
به نظر من کلید حل مشکل دیپلماسی است بدیهی است ما نباید در مقابل تحرکات دیپلماتیک مخالفان توافق منفعل باشیم و معترض بلکه باید تعامل نمود و فعال بود و از تمام ظرفیت رسانه ای و دیپلماتیک استفاده نمود
مرگ بر اسرائیل .مرگ بر اسرائیل
از مذاکرات اخیر با 5+1میتوان نتیجه گرفت که اگر از اول با کدخدا کنار می آمذیم حالا نباید پاسخ گوی 6کشور باشیم.
من هم متوجه نمی شم چرا اروپا با اون همه تمدن و صنعت نوکر دست آموز اسراییل است.
مثل اینکه آقای بهشتی پور قبل از اینکه خبر 4 شرط فرانسه در مذاکره رو بخونه این مقاله رو نوشته ، آقای من فرانسه 4 شرط گذاشته که همون شروطیه که قبلا آمریکا عنوان کرده که نتیجه این 4 شرط تعلیق کامل بهتر بگم تعطیلط کامل انرژی هسته ای در کشوره اگر قرار به این نقطه برسیم چرا این همه سال هزینه کردیم و کشور رو دچار بحران های مختلف و متعدد کردیم ما امیدواریم به نتیجه ای معقولانه برسیم اما این سناریویی که برای ما پیچیدن مشکل می شه به توافق رسید
بهتر این است که از غنی سازی دست نکشیم وهیچ چیز را متوقف نکنیم وبکار خود ادامه دهیم وسلام.
اسلام پيروز است .احسنت آقاي بهشتي پور
شاید این هم یک بازی باشد (کارشکنی فرانسه) که مامور اجرای آن فرانسه بوده.
ما با فرانسه روابط دیپلماتیک خوبی داشتیم و باید سعی کنیم تا این روابط را حفظ کنیم
نه اینکه دشمن جدیدی برای خود بسازیم
پول قدرت میاره.و اونا دارن از این استفاده میکنند ولی آبرو نمیاره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست