بازدید 14383
۹

نشست بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

باید تلاش شود تا فردی ‌وزیر ورزش ‌شود که توانایی لازم‌ برای هدایت این وزارتخانه را داشته باشد. امروز اگر ما شاهد بی‌ثباتی در عرصه ورزش کشور هستیم، این بی‌ثباتی ناشی از بی‌برنامگی در وزارت ورزش است که فردی توانمند و بابرنامه برای اداره این وزارتخانه برگزیده شود، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به خاطر بی‌ثباتی‌های موجود به حداقل خود می‌رسد.
کد خبر: ۳۵۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴ 10 November 2013
انتقال آب از قزل اوزن به دریاچه ارومیه منتفی شد؟ دقایقی پیش، نشست علنی مجلس شورای اسلامی، برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت یازدهم  آغاز به کار کرد.

به گزارش «تابناک»، نشست علنی امروز (یکشنبه نوزدهم آبان) مجلس به ریاست علی لاریجانی، رأس ساعت ۸ و۸ دقیقه با حضور ۲۰۴ ‌نماینده آغاز به کار کرد.

قرار است بهارستان‌نشینان در این جلسه، ‌برنامه‌های سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان را بررسی کنند.

سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان و بیان دفاعیات وی از وزیر پیشنهادی و بیان ادله مخالفان و موافقان گزینه‌ معرفی شده دولت برای تصدی وزارتخانه «ورزش و جوانان» از جمله اموری است که در جلسه امروز مجلس انجام شد.

بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس، درمورد برنامه و صلاحیت سجادی، دو تن از نمایندگان مخالف و دو تن از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک ‌نفر مخالف و موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت صحبت دارند. پس از آن وزیر سی دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت خود وقت خواهد داشت.

‌ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی موافقان و مخالفان برنامه‌ها و صلاحیت نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را اعلام کرد.

محمد بیاتیان نماینده مردم بیجار، زهره طبیب‌زاده‌نوری نماینده مردم تهران، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و فاطمه رهبر نماینده مردم تهران به‌ عنوان مخالف و اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان، سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز و کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل به‌ عنوان موافق وزیر پیشنهادی صحبت خواهند کرد.

بیاتیان: ندادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی قبلی تندروی نبود

نماینده مردم بیجار که در مخالفت با ورزش پیشنهادی ورزش و جوانان سخن می‌گفت، تأکید کرد: ندادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی قبلی به تعبیر برخی تندروی نبود. خیلی از آن‌ها با معیارهای مجلس و دولت تدبیر و امید همخوانی نداشتند و مجلس به این دلیل به آن‌ها رأی نداد.

محمد بیاتیان گفت: رئیس‌جمهور خود را عضو این مجلس می‌داند. مجلس نیز تلاش می‌کند تدبیر کند تا امید مردم ناامید نشوند. مجلس شعار اعتدال را تدبیر می‌کند که وزارتخانه‌ای که محل حضور جوانان و ورزشکاران است، دچار تندروی و سیاسی‌کاری نشود و عرصه جولان سیاست‌کاران که سنخیتی با ورزش ندارند به آن‌ها داده نشود.

این نماینده ورزش تأکید کرد: مجلس مواظب است کلید به دست نااهلان نیفتد. همان‌ طور که حضرت امام فرمودند ما می‌خواهیم کلید و صحنه به دست کسانی که متخصص نیستند نیفتد.

وی گفت: آقای سجادی از پیش‌کسوتان ورزش است اما در مدیریت، شاخص خاصی ارائه نداده است. همه سوابق مدیریتی ایشان در المپیک، مسابقات آسیایی و آموزش و پرورش بوده است و ایشان در بحث اجرایی ورزش سابقه ندارد. آنچه در دولت گذشته نیز از آن غفلت شد، این بود که به جوانان اهمیت زیادی داده نشد. ما در انتخابات‌ شعار می‌دهیم اما در عرصه اجرا کاری برای جوانان نمی‌کنیم.

نماینده مردم بیجار در مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آیا در بین این همه ورزشکار و نخبگان جوان چهره‌ای را نداشتیم که در این وزارتخانه یک پیرمرد عزیز را نفرستید؟ دولت جای پیرمرد‌ها شده که در عرصه اجرا توانمندی ندارند. ما این حرف را اینجا می‌زنیم اما وزیر عزیز برای این که نشان دهد پیرمرد نیست افرادی بزرگ‌تر از خودش را به عنوان معاون انتخاب می‌کند. این یک نقیصه است؛ یعنی وزارتخانه‌ها عرصه حضور پیرمرد‌ها می‌شود. آن‌ها توان برای کار ندارند.

بیاتیان اضافه کرد: برنامه‌های آقای سجادی طبق نظر معاونت مجلس اکثرا همسو با قانون است، اما منطبق با قانون نیست. یکسری حرف‌های کلیشه‌ای در آن زده شده که تا به حال ندیده‌ایم اجرایی شود و بعد از این هم امید اجرایی شدن آن را نداریم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: آقای سجادی هیچ تخصصی در حوزه جوانان ندارد و کسی را هم به عنوان قائم مقام خود در این حوزه معرفی نکرده است. ایشان تنها برنامه‌های کلیشه‌ای در این حوزه دارد که فردا روزی هم که از او بازخواست شد می‌تواند بگوید بودجه نداشتیم و نتوانستیم آن را اجرا کنیم یعنی آش‌‌ همان و کاسه ه‌مان.

وی با اشاره به بحث عدالت در امکانات ورزشی، گفت: هفته گذشته برنامه ۹۰ گزارشی از یکی از شهرهای کردستان تهیه کرده بود که در آن جوانان توپ اجاره می‌کردند، ولی فوتبالیست‌های ما مبالغ دو سه میلیاردی پول می‌گیرند که آخرین مدل ماشین‌ها را در تهران سوار شوند اما آن‌ها توپ و لباس ندارند؛ برای این مسأله چه برنامه‌ای دارید؟

این نماینده مخالف با طرح این سؤال که برای هویت‌بخشی به جوان‌ها چه برنامه اجرایی دارید، تأکید کرد: جوانان ما بین وزارت جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و یکسری سازمان‌های زیرمجموعه دولت ویلان هستند. هر کدام از این بخش‌ها برنامه‌ای دارند اما بعضی از برنامه‌های آن‌ها اثرات یکدیگر را خنثی می‌کند. ما باید توجه داشته باشیم که شبیخون فرهنگی هنوز وجود دارد اما به شکلی دیگر اما در برنامه پیشنهادی به آن توجهی نشده است.

بیاتیان با تأکید بر این که نسل سوم و چهارم انقلاب نامحرمان عرصه‌های مدیریتی هستند، گفت: آقای سجادی به آقای صالحی که پیش از این برای این وزارت پیشنهاد شده و رأی نیاورده بود قول داده که او را به سمت رییس سازمان ملی المپیک منصوب کند. ایشان باید جواب دهد که آیا این معامله را انجام داده و یا نه و به علاوه ارتباطشان با برخی آقازاده‌ها چیست؟

این نماینده مجلس ادامه داد: ترس از این است که مدیریت به دست این خاندان بیفتد و خدای ناکرده وزارت ورزش به دست سیاسیون بیفتد و صاحب‌نظران در آنجایی نداشته باشند.

باید به سمت‌برنامه‌محوری برویم

نماینده مردم مسجد سلیمان با اشاره به اهمیت توجه به برنامه‌محوری در وزارتخانه ورزش و جوانان، گفت که سجادی از تجربه لازم برای اداره این وزارتخانه برخوردار است.

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش گفت: باید تلاش شود تا فردی به عنوان وزیر ورزش انتخاب شود که توانایی لازم را برای هدایت این وزارتخانه داشته باشد. امروز اگر ما شاهد بی‌ثباتی در عرصه ورزش کشور هستیم این بی‌ثباتی ناشی از بی‌برنامگی در وزارت ورزش است فردی توانمند و با برنامه برای اداره این وزارتخانه انتخاب شود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به خاطر بی‌ثباتی‌های موجود به حداقل خود می‌رسد.

وی افزود: امروز آقای سجادی با توان و تجربه خود در این حوزه این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانیم با رویکرد برنامه‌محور برای دستیابی به ثبات لازم در حوزه ورزش و جوانان دست پیدا کنیم. اگر امروز ضرورتی می‌بینیم که باید استراتژی‌ها، اهداف و ساختار وزارت ورزش تغییراتی را داشته باشد این تغییرات نیازمند وجود مدیری است که دارای شناخت کافی از لایه‌های مختلف حوزه ورزش برخوردار باشد. آقای دکتر سجادی با عنوان فردی باتجربه هم در حوزه وزارت آموزش و پرورش و هم در وزارت ورزش و جوانان این شایستگی را برای احراز پست وزارت ورزش در اختیار دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: اگر امروز نگرانیم که چرا برنامه راهبردی و توسعه نظام جامعه ورزش ما به سرانجام نرسیده نیازمند آن است وزیری انتخاب شود که توان شناخت حوزه ورزش استراتژی‌های آن اهداف بلند‌مدت و برنامه‌های عملیاتی آن را درک کرده باشد.

وزیر پیشنهادی یا دروغ می‌گوید یا از رانت استفاده کرده است


نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، با اشاره به کارنامه دانشگاهی وی که در ده سال ۱۶۲ پایان‌نامه به عهده گرفته است، خطاب به سجادی گفت: شما یا در مورد تعداد پایان‌نامه‌ها دروغ می‌گویید یا از رانت استفاده کرده‌اید.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که در مخالفت با سجادی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت ورزش و امور جوانان صحبت می‌کرد، با تأکید بر این که دلایل مخالفتش شخصی و سیاسی نیست، گفت: تنها علت مخالفت من مربوط به عملکرد‌ها و برنامه‌هاست. آقای سجادی ۶۲ سال سن دارد، چطور می‌توان با این سن و سال برای جوانان برنامه‌ای اجرا کرد.

وی با اشاره به سابقه سجادی در کاروان‌های ورزشی مختلف، گفت: آقای سجادی از سال ۵۹ تا ۹۱ مسئولیت‌های ورزشی داشته است. در طی همین مدت ۲۱ کتاب، ۶۲ مقاله نوشته و ۱۶۲ پایان‌نامه را راهنمایی کرده است، چطور ممکن است با این همه مسئولیت این همه کار ممکن باشد. آقای سجادی در ۱۰ سال استادی دانشگاه ۱۶۲ پایان‌نامه را راهنمایی کرده یعنی سالانه ۱۶ پایان‌نامه در صورتی که دکتر فرجی‌دانا که ۱۹ سال در کسوت استادی دانشگاه بوده این همه پایان‌نامه را راهنمایی نکرده است.

قاضی‌پور ادامه داد: من از آقای سجادی می‌پرسم در مقام قائم مقامی سازمان تربیت بدنی آیا توزیع امکانات در زمان ایشان عادلانه بوده است یا خیر؟ آقای سجادی از تیم‌های استان‌ها حمایت نکرده است، عدالت در برنامه‌های ایشان کجاست؟ اکثر شهر‌ها هنوز هم زمین ورزش مناسب ندارند. در برنامه‌های ایشان هیچ اثری از برنامه‌های ورزشی برای ۴۶ درصد جمعیت بانوان کشور نیست. برای دانش‌آموزان، کارگران، اصناف و مانند آن‌ها هم برنامه خاصی دیده نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به سجادی اظهار کرد: اگر شما وزیر شوید با دو جنبه دانش و تجربه علوم اجتماعی باید موضوعات جوانان را بشناسید، باید نشان دهید که چه‌شناختی دارید و می‌خواهید برای آن‌ها چه اقدامی انجام دهید. آیا این که در ورزش سابقه دارید برای اداره وزارتخانه کافی است؟ شما در برنامه‌تان فقط ورزش قهرمانی و همگانی را دیده‌اید در حالیکه ده‌ها هزار معلم تربیت‌بدنی کم داریم. برای ورزش زنان، کارگران و اصناف برنامه‌ای دیده نشده است. برنامه‌های شما فقط کلی‌گویی و پرداختن به ورزش قهرمانی است. آیا در دوران شما هم انتصاب‌ها در فدراسیون‌ها ارثی خواهد بود؟

این نماینده مخالف گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت نامناسب فدراسیون‌ها و انتخاب ریاست آن‌ها، گفت: آیا در دوران شما انتخابات واقعی برگزار خواهد شد یا باز هم با پول، پارتی و پلو، زر، زور و تزویر موثر خواهد بود، آیا شما ریاست فدراسیون را به عنوان شغل قبول دارید و در همین راستا با چند شغله‌ها برخورد خواهید کرد؟ آیا برای اعزام هیات‌های ورزشی از امکانات سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) استفاده خواهید کرد یا شما هم می‌خواهید‌‌ همان روش وزیر قبلی را پیش بگیرید. در برنامه‌های شما ندیدم که آهنگ متفاوتی در این مورد داشته باشید؟

قاضی‌پور با تأکید بر این که چند مدال رنگی نمی‌تواند مشکلات ما را در ورزش حل کند، گفت: شما در مدت سرپرستی خود عدالت را رعایت نکردید، آیا برنامه‌های خود را با کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش مجلس هماهنگ خواهید کرد؟ آیا به صندوق بیمه ورزشکاران خواهید پرداخت؟ آیا مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را اجرا خواهید کرد؟

این نماینده مخالف گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان در پایان اظهاراتش با اشاره به نطق صبح امروز رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس که در آن در مورد انتصابات اخیر در وزارت علوم توضیح داده بود که افرادی که از مجلس رأی اعتماد نگرفته‌اند ۴۰ درصد آراء را در اختیار داشتند و با این ۴۰ درصد می‌توانند در وزارتخانه پست‌هایی داشته باشند، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور شما پنجاه درصد آرای مردم را به دست آوردید در صورتیکه رقبای شما ۴۹/۵ درصد آرا‌ را داشتند، آیا بهتر نیست به جای استفاده از نیروهای چپ، لیبرال و اصحاب فتنه ۷۸ و ۸۸ و ۸۲ از طرفداران آن ۴۹/۵ درصد استفاده کنید؟

سجادی برنامه‌اش را برای برخورد با مافیای حرفه‌ای شرح دهد


نماینده مردم تهران در مجلس خواستار توزیع در خصوص برنامه‌های وی درباره مقابله با مافیای ورزش و همچنین گسترش عدالت در بین ورزشکاران حوزه‌های مختلف شد و گفت: آیا والیبالیست‌ها، وزنه‌برداران که همواره افتخارآفرین بودند همچنان فرزند ناتنی خانواده ورزش می‌مانند.

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) گفت: درباره وزارت ورزش و جوانان که به ۲ مؤلفه ورزش و جوانان به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های زندگی آحاد مردم می‌پردازد و به دلیل نقش مهم آن و نقش کمرنگی که این وزارتخانه در حوزه جوانان ایفا کرده است می‌توان سخن‌های بسیاری گفت. جمعیت جوان مایه رشد و پیشرفت کشور است و به آنان نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان قدرت نگریست.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از توقعات از وزیر پیشنهادی این بود که گزارشی از اقدامات صورت گرفته در برنامه چهارم و پنجم توسعه در راستای اجرای تکالیف موجود در اسناد ۱۴گانه در اختیار مجلس گذاشته و بیان می‌کردند که خود را موظف به اجرای چه درصدی از این اسناد و تکالیف می‌دانید و ملزومات حقوقی و قانونی شما چیست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برنامه‌های شما شامل چند درصد از برنامه‌های کلی است بدون آنکه به راهکارهای آن اشاره کنید. در برنامه‌های پیشنهادی شما در خصوص مشکلات جوانان همچون جوانان و مسکن و همچنین بحث ناتوی فرهنگی نیز هیچ اشاره‌ای نشده است. شما به چند سرفصل همچون شناسایی جوانان نخبه، افزایش روحیه ایرانی‌ دوستی و همچنین رشد و گسترش باورهای دینی اشاره داشتید بدون آنکه نحوه اجرایی شدن این سرفصل‌ها را در قالب اقدامات عملی بیان نمایید.

طبیب‌زاده ادامه داد: البته اگر به زوایای خطیر مسئولیت خود در حوزه جوانان اشراف داشتید که ندارید، راهکارهای اجرایی را در اسناد می‌یافتید و با برآورد هزینه‌های تقریبی در حوزه اسناد بالادستی برنامه‌ای قابل بیان را ارائه می‌کردید و در نتیجه تصمیمات شما را منطبق بر اسناد ارائه شده توسط وزارتخانه متبوع شما ارائه می‌کرد و میزان واقع‌بینی شما را درباره حوزه مربوطه شما آشکار می‌کرد.

وی افزود: برنامه‌های شما که با استفاده از اسناد بالادستی تهیه شده، در این روز کاری قابل تدوین است گرچه این اشکال تنها به شما وارد نیست بلکه اکثر وزرای گذشته همین خطا را مرتکب می‌شدند که یا نمایندگان را غیرمتخصص می‌دانند و یا تصورشان این است که برنامه وزرای پیشنهادی از سوی نمایندگان مطالعه نمی‌کنند و مطالب مطروحه را دلیل بر اشراف خود در اسناد بالادستی تلقی می‌کنند.

طبیب‌زاده گفت: البته باید از بیان برخی سرفصل‌ها که به اصلاح ساختار‌ها می‌انجامد در برنامه وزیر پیشنهادی تشکر کنیم. در بخش دوم رسالت این وزارتخانه یعنی ورزش در چند راهبرد به آن اشاره کرده‌ایم، آقای دکتر به صراحت بفرمایید سهم جانبازان، معلولان، بانوان از بودجه‌های وزارتخانه چه مقدار خواهد بود. جهت ارتقاء ورزش همگانی این اقشار که در صدر برنامه‌های مرتبط با تندرستی این اقشار قرار دارد چه اندیشیده‌اید؟

وی افزود: با زبان آمار و ارقام بفرمایید در بحث حقوقی کردن ورزش‌های پایه چه برنامه‌ای خواهید داشت و راهکار عملی شما برای برطرف کردن فقر حرکتی و ورزش زنان خانه‌دار چیست؟ در مورد راهبرد دوم که شما توسعه‌ای کمی و حرفه‌ای ورزش را مد نظر قرار دادید شما بیان نکردید که آیا قصد برخورد با مافیای حرفه‌ای فوتبال را دارید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم تناسب و تنظیم عادلانه اعتبارات در میان فدراسیون‌های مختلف، تبعیض ناروا در خصوص باشگاه ورزشی شهرهای مختلف از اهم مشکلات این حوزه است. آیا عزمی برای متناسب‌سازی دستمزدهای چند صد میلیونی برخی تیم‌های فوتبال با سایر نخبگان و مشاغل موجود در کشور دارید؟ آیا والیبالیست‌ها، وزنه‌برداران که همواره افتخارآفرین بودند همچنان فرزند ناتنی خانواده ورزش می‌مانند.

طبیب‌زاده گفت: آیا در دوره صدارت شما برنامه‌ای وجود دارد که قهرمانان پارالمپیک از شدت فقر به سیگارفروشی کشیده نشوند؟ برنامه شما برای اصلاح معایب اخلاقی موجود در میادین ورزشی چیست؟ در زمینه تربیت و اشاعه فرهنگی در بین ورزشکاران که الگوی جوانان هستند چه برنامه‌ای دارید؟ امروز ورزش حرفه‌ای در پس پرده خود اهداف سیاست‌گذاران جهانی را تعقیب می‌کند لذا بیش از این که تمرکز خود را بر روی ورزش حرفه‌ای قرار دهید به ورزش پایه و عمومی در کشور بپردازید.

رأی به سجادی، رأی به منافع ملت و کشور است


نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزیر پیشنهادی ورزش مظهر شکوفایی استعدادهای ورزشی جوانان کشور خواهد بود، گفت: رأی به دکتر سجادی، رأی به منافع ملت و کشور است.

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: تحقق دولت مقتدر در گرو دولتی شایسته خدمتگزار و پاسخگو است که بی‌تردید با انسجام داخلی بجد راه بر فزون طلبی‌های خارجی را خواهد بست.

وی با اشاره به این که رئیس جمهور تبلور اراده ملت است، افزود: توهین به رئیس جمهور در حقیقت توهین به ملت است.

این نماینده مجلس ادامه داد: تأکید می‌کنم که طول تجربه عقل را افزایش می‌دهد، به سرمایه‌های مفید کشور بی‌مهری نکنید.

این نماینده موافق انتخاب سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان را اقدام مثبت و شایسته‌ای از سوی رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: انتخاب شخصی که اشراف به ورزش و جوانان دارد، ستودنی است، رئیس جمهور فردی را که یار رجائی، پاکدست، کلان‌نگر، صاحب نظر، آزاداندیش و خالص است برای این کار انتخاب کرده است.

پیرموذن ادامه داد: آقای سجادی نیک می‌داند که از نظر سیاسی، ورزش شمشیر دولبه است که هم می‌تواند راهکاری برای غلبه بر معضلات حکومتی بوده و هم دستاویزی برای برهم زدن ثبات حکومتی و بی‌نظمی باشد، از این رو وی زینت این دولت خواهد بود.

نماینده مردم اردبیل با بیان این که وزیر پیشنهادی ورزش مظهر شکوفایی استعدادهای ورزشی جوانان کشور خواهد بود، گفت: نگاه وی به سوی منطقه نیست بلکه نگاهش به سوی عموم کشور بوده و جوانان در کانون توجه وی قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: این کشور با انسجام داخلی به یاری پروردگار و اهل بیت (ع) هر روز درخشان‌تر و سکانداری منطقه و شاید جهان را در اختیار داشته باشد؛ رأی به دکتر سجادی، رأی به منافع ملت و کشور است.

سجادی از جنس ورزش است


نماینده اهواز در مجلس با بیان این که سجادی نگاه تخصصی به حوزه ورزش دارد، گفت: وی از جنس ورزش است و سالیان متوالی است که در حوزه‌های مختلف ورزشی ایفای نقش و وظیفه کرده و کاملا به این حوزه آشناست.

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در موافقت با سید نصرالله سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی اظهار داشت: دفاع امروز ما دفاع از اهمیت، جایگاه والا و دفاع از مظلومیت ورزش و ورزشکاران جامعه است و همگی منتظرند تا تکلیف وزارتخانه ورزش و جوانان بعد از دو گزینه پیشنهادی با توجه به حضور سید نصرالله سجادی امروز مشخص شود.

وی با اشاره به نقش ورزش و میزان اثرگذاری آن در سلامت جامعه افزود: امروز اخلاق حلقه مفقوده ورزش کشور و فرهنگ یکی از اصولی دیده نشده در ورزش است، تا به امروز ما در ورزش به دلیل غیر متخصص بودن مدیران نتوانستیم مشارکت بخش خصوصی و تعاونی، مردم را وارد ورزش کنیم و به اصل ۴۴ قانون اساسی بپردازیم و در توزیع عادلانه سرمایه‌های ورزش اقدام کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: بر خلاف نظر آقای قاضی‌پور در رابطه با این که چرا برخی از مناطق اماکن ورزشی ندارند باید گفت که در واقع توزیع اعتبارات در بخش ورزش عادلانه نیست و مناطقی که دارای ظرفیت‌های خاص هستند، باید برای شکوفا کردن استعداد‌ها، اعتبارات خاص نیز دریافت کنند و این یعنی عدالت در ورزش.

وی ادامه داد: ما نتوانستیم فساد را از ورزش ریشه‌کن و حتی آن را کم کنیم، ما نتوانستیم فدراسیون‌ها را طوری ساماندهی کنیم که درگیر مناقشه با فدراسیون‌های جهانی و فرادستی نباشند، ما نتوانستیم قاعده مناسبی ترسیم کنیم تا قهرمانان بعد از قهرمانی، به بی‌هویتی دچار نشوند.

نماینده اهواز اضافه کرد: مسائل گفته شده نیازمند نگاه تخصصی است که آقای سجادی نگاه تخصصی به حوزه ورزش دارد وی از جنس ورزش است و سالیان متوالی است که در حوزه‌های مختلف ایفای نقش و وظیفه کرده و کاملا به این حوزه آشناست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که شناخت مهم‌ترین رکن انجام وظیفه و موفقیت در کار است، گفت: سجادی به عنوان یک متخصص ورزشی است و در این زمینه برنامه و راهکارهای اجرایی را اعلام کرده که دغدغه نمایندگان و مردم است.

حسینی با بیان این که بحث جوانان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دیده می‌شود، اضافه کرد: ورزش بانوان، ورزش همگانی و مسابقات حرفه‌ای و قهرمانی است مسائلی است که امروز مغفول مانده که باید به آن پرداخته شود و سجادی با توجه به این که در آموزش و پرورش با حکم شهید باهنر مسئولیت آموزش و پرورش و تربیت بدنی در وزارتخانه را بر عهده داشته می‌تواند این تلفیق و هماهنگی را ایجاد کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که نگاه‌‌ها به ورزش را باید تغییر داد: تصریح کرد: متزلزل بودن مدیران ورزشی برای ما در کشور مشکل ایجاد کرده که باید این ثبات در ورزش ایجاد شود.

حسینی گفت: باید دست مافیای ورزش در کشور کوتاه شود و بنده به عنوان موافق سجادی اعلام می‌کنم که خواسته تمام نمایندگان، مخالفان و موافقان شما این است که فساد و مافیایی که پشت پرده ورزش است را از بین ببرید.

نماینده اهواز ادامه داد: سجادی خاک خورده ورزش است و می‌داند که وضعیت کنونی ورزش کشور چگونه است و می‌تواند با برنامه‌هایی که دارد باتجربه، تخصص پاکدستی و بدون نگاه حزبی شرایط آن را تغییر دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان یادآور شد: امیدواریم که با انتخاب وی شاهد رشد، شکوفایی و تعالی ورزش کشور در سایه هماهنگی، تعامل و همکاری بین نمایندگان مجلس و وزارتخانه‌های مختلف باشیم.

سجادی در جریان تحصن مجلس ششم استعفای دسته‌جمعی مدیران را امضا کرد


نماینده تهران در مجلس با بیان این که وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جریان تحصن مجلس ششم، به عنوان یک مدیر در آموزش و پرورش پای استعفای دسته‌جمعی مدیران را امضا کرد، گفت: شعار حفظ منافع ملی در معرفی سجادی به چه معناست؟

فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان آخرین مخالف برنامه‌های نصر‌الله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار داشت: آقای روحانی، شعار اعتدال و تدبیر را مطرح کرده است ولی متاسفانه شاهدیم برخی افراد به عنوان وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شوند که مجلس بر سر دوراهی قرار می‌گیرد، اگر این وزرای پیشنهادی رأی نیاورند، مردم و فضای سیاسی خسته می‌شود و اگر رأی بیاورند، نمایندگان مجلس باید پاسخگوی مسائل سیاسی و حاشیه‌های برخی وزرا باشند و این موضوع جز اتلاف وقت برای مجلس و دولت، نتیجه دیگری به دنبال ندارد.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور امروز سخن به حقی گفت مبنی بر این که جوانان در بطن انقلاب و جنگ بودند، سوالم این است که در زمان جنگ تحمیلی که مهم‌ترین موضوع تاریخ انقلاب است، آقای سجادی کجا تشریف داشت؟ حتی یک روز سابقه جبهه و جنگ در کارنامه آقای سجادی مشاهده نمی‌شود، شما که تخصص اصلیتان تربیت بدنی و آموزش و پرورش است، بفرمایید در کارنامه خود چه سابقه و ستاره درخشانی دارید که دغدغه ما نمایندگان را در مورد عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوانان رفع کند؟

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای سجادی در زمان مجلس ششم که تعدادی از نمایندگان به اعتراض در صحن علنی تحصن کردند و از مدیران وقت همزمان خواستند که استعفای دسته‌جمعی دهند و خروج از حاکمیت داشته باشند، آقای سجادی به عنوان یک مدیر در وزارت آموزش و پرورش، استعفای خود را امضا کرد و در سال ۸۲ اگر تکرار واقعیت ننگین ۷۸ و ۸۸ به وقوع می‌پیوست، سوالم این است که آقای سجادی چه نقشی در این تحصن و خروج از حاکمیت در مجلس ششم داشت؟

وی همچنین گفت: صبح امروز در جلسه امروز فراکسیون رهروان ولایت، بنده از آقای سجادی سؤال کردم که دلیل استعفای شما در آن زمان چه بود؟ او در حضور تعداد زیادی از نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت که همه استعفا دادند، من هم استعفا دادم، آیا این پاسخ است؟

این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس بر همین اساس خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور بگوید شعار حفظ منافع ملی در معرفی نصرالله سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس یعنی چه؟ چه ضمانتی وجود دارد که دوباره با یک موضوع خاص و جریان سیاسی خاص، خروج از حاکمیت دوباره اتفاق نیفتد؟ آقای سجادی پیش از این گفته که حزبی نیست، سوالم این است آیا استعفای شما در سال ۸۲ حزبی، جناحی، گروهی و سیاسی نبود؟ که الان می‌گویید حزبی نیستم، آقای رئیس‌جمهور بگوید افراط، تفریط، خشونت و خود‌رایی کجا بود؟ الان است یا سالی که مجلس ششم تحصن کردند و خروج از حاکمیت را رقم زدند و آقای سجادی هم امضا کرد؟

فاطمه رهبر تأکید کرد: آقای سجادی! ما نگران دیدگاه‌های سیاسی شما، نگران ولایتمداری شما و بصیرت شما هستیم؛ شما زمانی قانون حاکمیت را زیر پا گذاشتید، آیا الان می‌خواهید مجری قانون باشید؟ آقای سجادی! امکان دارد شما امروز رأی بیاورید، ولی درخواست من این است که امروز روشن و شفاف اعلام کنید که شما به عنوان معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در سال ۸۲، چرا با متحصنین مجلس ششم همراهی کردید و استعفا دادید؟

رهبر در پایان گفت: آقای سجادی! اگر آن زمان به هر دلیلی در جریان موضوع تحصن مجلس ششم، استعفا دادید، امروز اینجا در برابر ملت و ولایت فقیه، عذرخواهی و پشیمانی خود را اعلام می‌کنید یا نه!

از استعفایم در سال ۸۲ دفاع نمی‌کنم


وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: امیدوارم با کمک ورزش قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان را در سالجاری تدوین و تصویب کنیم چرا که در حال حاضر قانونی در این وزارتخانه اجرا می‌شود که در سال ۵۰ به تصویب رسیده است.

سیدنصرالله سجادی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود خطاب به نمایندگان اظهار داشت: بنده در سال ۵۸ به عنوان یک معلم در آموزش و پرورش استخدام شدم و در سال ۶۰ با ابلاغ و دستور شهید باهنر افتخار خدمت‌گزاری در سمت مدیرکلی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش را پیدا کردم و در طول ۵۲ ماه در وزارت آموزش و پرورش در این سمت توفیق خدمت داشتم.

وی ادامه داد: همه تلاشم این بود که با توجه به نگاه جدی مورد نظر انقلاب اسلامی بتوانم این نگاه را در حوزه ورزش آموزش و پرورش پیاده کنم و در آن سال‌ها با چاپ نشریه «ورزش و ارزش» بر مسائل ارزشی تأکید داشتم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها در خدمت بسیاری از دوستانی که اکنون نماینده مجلس هستند، بودم و از آن سال‌ها افتخار آشنایی آن‌ها را داشتم و در آموزش و پرورش نیز با همکاری این دوستان کار را جلو بردیم. همچنین در سال ۶۴ و ۶۵ رئیس فدراسیون فوتبال بودم و در همه این سال‌ها توفیق داشتم که به جوانان خدمت کنم.

سجادی افزود: چه در دورانی که در آموزش و پرورش بودم و چه در دورانی که به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمدم، همواره با جوانان سروکار داشتم و توفیق داشتم که در شش دوره بازی‌های آسیایی به عنوان سرپرست کاروان جمهوری اسلامی، جوانان را در بازی‌های آسیایی هدایت کنم. همچنین در پنج دوره بازی‌های المپیک نیز توفیق خدمت به جوانان را داشتم، بنابراین آشنایی زیادی با جوانان و روحیات آن‌ها و نیاز‌هایشان دارم.

وی با اشاره به حضور خود در بحث کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس گفت: طی چند روزی که در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس حضور داشتم، متوجه شدم که دغدغه اصلی نمایندگان مجلس در مسأله ورزش و جوانان، مغفول ماندن بحث جوانان است؛ البته بهتر می‌دانید که بر اساس مصوبه مجلس در سال ۸۹ وزارت ورزش و جوانان تأسیس شد اما طی ۲ سال گذشته تنها عنوان این بخش تغییر یافت و اتفاق خاصی صورت نگرفت و ما هنوز در وزارت ورزش و جوانان قانون سال ۵۰ را اجرا می‌کنیم، یعنی ۴۲ سال است که از تصویب این قانون می‌گذرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اضافه کرد: علاوه بر این که حوزه مهم جوانان نیز به بحث ورزش اضافه شده، اما پیش‌بینی خاصی برای آن نشده است به جز یک منشور جوانان که اکنون در حال اجرای آن هستیم؛ بنابراین ظرفیت کنونی وزارت ورزش و جوانان به اندازه‌ای نیست که بتواند جوابگوی توسعه جمعیت و ساختار کنونی کشور شود. لذا امیدوارم با کمک شما نمایندگان هرچه زود‌تر قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان را آماده کرده و در سال جاری به مجلس بیاوریم.

سجادی در ادامه سخنان خود گفت: بنده توفیق داشتم که ۳۲ سال در جمهوری اسلامی ایران کار مدیریتی انجام دهم و در واقع در نظام جمهوری اسلامی پا گرفتم و پیشرفت کردم و توانستم یاد بگیرم. بنابراین امیدوارم که با برنامه‌های خود که البته تنها به بیان راهبرد‌ها و عناوین در آن اشاره کردم، بتوانم در خدمت جوانان و ورزش کشور باشم.

وی افزود: امیدوارم با همکاری نمایندگان مجلس و دیگر کار‌شناسان بتوانیم بر اساس راهبردهایی که در برنامه‌های خود به آن‌ها اشاره کردم، برنامه‌ای تدوین و تصویب کنیم که در ۴ سال آینده بر اساس آن عمل کرده و در خدمت پیشرفت ورزش و پاسخگوی نیازهای جوانان باشیم.

سجادی با اشاره به برنامه‌های خود گفت: در برنامه‌ای که به شما ارائه کردم دو استراتژی مربوط به جوانان است که ذیل آن هفده برنامه عملیاتی نوشته شده، یک راهبرد به ورزش همگانی یک راهبرد به ورزش قهرمانی، یک راهبرد به محیط قانونی و حقوقی و یک راهبرد نیز به مسائل اقتصادی و منابع مالی مربوط است که متأسفانه از این نظر وضعیت خوبی نداریم.

وی در مورد اهمیت ورزش همگانی گفت: سلامت نفس، تندرستی، نشاط، جلوگیری از مفاسد اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به وسیله ترویج ورزش همگانی محقق می‌شود. اصل کار همین ورزش همگانی است، چرا که ورزش قهرمانی محدود است و برای ترویج ورزش همگانی نیز همایش‌هایی برگزار شده، اما برای این که این نوع ورزش عمومیت پیدا کند، نیاز به تعامل با دستگاه‌های مختلف است. وزارت آموزش و پرورش و علوم نیز کمک زیادی می‌توانند بکنند و شما نمایندگان نیز که دغدغه ورزش همگانی را دارید، باید دست ما را بگیرید و کمک کنید. البته بودجه ما محدود است و به ورزش قهرمانی نیز کفاف نمی‌دهد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ورزش قهرمانی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ورزش قهرمانی اگر خوب هدایت شود، دستاوردهای خوبی را در سطح ملی و بین‌المللی خواهد داشت و دغدغه برخی دوستان در خصوص فساد، رانت، رعایت نکردن اخلاق در ورزش حرفه‌ای است که امیدواریم بتوانیم این موضوع را با کمک شما حل کنیم. ما در این زمینه عزمی راسخ داریم.

سجادی با بیان این که همه ورزشکاران درگیر رعایت نکردن اخلاق و رانت و فساد نیستند، گفت: ورزشکاران خوبی نیز در کشور داریم که رسانه‌ها باید به کمک بیایند و افرادی که جوانمردانه در میدان‌های ورزشی اخلاق ورزشی را رعایت می‌کنند، برجسته کنند.

وی با بیان این که زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی در کشور مهیا نیست، افزود: ما با سیستم گلخانه‌ای عمل می‌کنیم که با جمعیت ۷۵ میلیونی کشور مطلوب نیست.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مورد توجه به مناطق محروم نیز اظهار داشت: چون از لحاظ بودجه در تنگنا هستیم، آن را محدود به ورزش قهرمانی کردیم. لذا مناطق محروم، محروم‌تر ماندند. البته ساخت وسازهای زیادی انجام شد که چندبرابر انقلاب است، اما به این دلیل که استقبال جوانان به ورزش زیاد است، این ساخت و ساز‌ها کم است.

سجادی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ طرح ناتمام روی زمین باقی مانده و ما آمادگی داریم مردم را به کمک بیاوریم که نیاز به مصوبات قانونی دارد.

وی در خصوص تعامل با سایر وزارتخانه‌ها گفت: این وزارتخانه وظیفه دارد که به فکر اوقات فراغت جوانان نیز باشد، اما این وزارتخانه به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و ما قصد داریم شورای عالی جوانان را که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، احیا کنیم که در این صورت می‌توانیم در تخصیص منابع و برنامه‌ریزی هماهنگ با سایر دستگاه‌ها عمل کنیم.

وزیر پیشنهادی ورزش با بیان این که وضعیت خوبی را در فدراسیون‌های ورزشی نداریم، اظهار داشت: عده‌ای با رانت و عده‌ای نیز به دنبال مسائل سیاسی به فدراسیون‌ها آمدند و از ۵۰ فدراسیونی که داریم در حال حاضر ۱۴ فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند. با‌شناختی که از همکاران داریم، این مشکلات را حل خواهیم کرد و قول می‌دهم در دوره‌های ۴ ساله انتخابات هر فدراسیون برگزار شود تا این موارد تکرار نشود. تلاش خواهیم کرد نیروههای متعهد، متخصص، تحصیل‌کرده و دلسوختگان انقلاب اسلامی را بیاوریم و از مسائل سیاسی به دور باشیم.

سجادی خاطر نشان کرد: در ادارات کل استان‌ها نیز همینطور عمل خواهیم کرد، چرا که ورزش فقط محدود به تهران و خیابان سئول و دو تیم فوتبال نیست. ولی در سال‌های گذشته چندان به استان‌ها توجه نکردیم و ما امیدواریم در استان‌ها نیز مدیرانی بیاوریم که ورزش استان‌ها را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: مشکل علمی در ورزش نداریم، اما بین تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها و نیاز دستگاه‌های ورزشی فاصله داریم که باید به سمتی برویم که به دانشگاه‌ها سفارش دهنده باشیم و با‌شناختی که نسبت به دانشگاه‌ها دارم، این مسأله را پیگیری خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به ورزش جانبازان و معلولان گفت: بخش عظیمی از جانبازان و معلولان را داریم که در بازی‌های پاراآسیایی و پاراالمپیک افتخارآفرینی کردند، اما در سایه دیگر ورزشکاران قرار گرفتند و ما قصد داریم به ورزش جانبازان و معلولان خصوصا در حوزه قهرمانی و همگانی توجه کنیم.

سجادی افزود: فرصت بسیار کمی نیز برای حضور در رویدادهای بین‌المللی داریم که یکی از آن‌ها بازی‌های آسیایی سئول است که ما برای آن برنامه داریم.

وی در پایان به سؤال برخی نمایندگان نسبت به استعفایش اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان در کمیسیون‌ها و همچنین در صحن مجلس در مورد استعفای بنده در سال ۸۲ سؤال کردند که در جواب می‌گویم بنده یک مدیر حرفه‌ای و نه سیاسی هستم که در این ۳۲ سال به کشور خدمت کردم و سرباز امام راحل و رهبر انقلاب بودم. بنده را همه می‌شناسند که یک مدیر ورزشی و حرفه‌ای هستم. از استعفا و چنین حرکتی نیز نه دفاع می‌کنم و دفاع خواهم کرد، چرا که اتفاقی است که افتاده اما اگر به بنده رأی بدهید با پشتیبانی شما کار خواهم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۹
ایشالا این یکی دیگه صلاحیت خواهند داشت
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
فعلاً که وزارت ورزش از وزارت کشور و امور خارجه و دفاع و اطلاعات هم برای نمایندگان حساس تر شده!!
این آقای قاضی پور میتونه توضیح بده که اصولا با کی موافقه پس؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
ایشون با خودش هم مخالفه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
با کابینه احمدی نژاد
نماینده محترم به مدیریت وزرای جوان و بی تجربه دوات قبلی یه نگاهی بندازه بد نیست! باید چه اتفاقی بیفته که بعضیا صلاح مملکت براشون مهم باشه؟
یکی رو میگن آقازاده هست یکی رو میگن با شورت ورزشی عکس نداره این یکی هم که میگن مدیر ورزشی نیست و حضور در سازمان هایی ورزشی آسیا و وزارت ورزش و جوانان و آموزش پرورش هم دلیل بر مدیریت ایشان نمی شود خوب آقای نماینده چرا در دولت قبلی اعتراضی نداشتین چرا عکس با شورت ورزشی و سابقه مدیریت ورزشی نخواستین و برنامه ها کلیشه ای نبود.جنابعالی رای اعتماد دادی و نتیجه اش شده توپ اجاره گرفتن جوانان در کردستان حداقل کاش پیش وجدان و خدای خود هم کمی قاضی بودید.
پاسخ ها
محمدباقر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
به نظر حضرات نمایندگان مجلس باید چشم به معایب وزرا ببندند ؟ لااقل به حرف رئیس جمهورتان پایبند باشید که تابع اکثریتیم !!!
یک نماینده مثل قاضی پور پیدا شده حرف حق و رک می زنه و بفکر مردم است حق داره بگه یک نفر 61 ساله نمیتواند برای جوانان تصمیم بگیرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس