بازدید 41305
۲
مرور روزنامه‌های صبح نوزدهم آبان ماه:

واکنش بازار به مذاکرات ژنو

مذاکرات روز سوم ژنو، شانزده ساعت و نیم‌‌ طول کشید و به این ترتیب، صفحات روزنامه‌های امروز را هم فتح کرد. گزارش روند مذاکرات و همچنین تأثیر آن بر بازار، بخشی از گزارش امروز روزنامه‌ها را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۳۵۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸ 10 November 2013
واکنش بازار به مذاکرات ژنوواکنش بازار به مذاکرات ژنوشانزده و نیم ساعت ‌مذاکرات روز سوم که اخبار آن تا ساعتی از بامداد امروز هم مخابره می‌شد، برخی از روزنامه‌ها را به چاپ دوم رساند و برخی دیگر را به طرح گمانه‌هایی درباره سرانجام مذاکرات مجبور کرد؛ اما هر چه ‌بود، تصاویر و تیترهای ژنو امروز هم صفحات نخست روزنامه‌ها را فتح کرده بودند. 

به گزارش «تابناک»، تصویری از نشست شب گذشته وزرای ۱+ ۵ و ایران که برخی روزنامه‌ها با افکت‌ها تصویری، قصد القای تصویر شام آخر مسیح را هم با آن داشتند، به همراه تصویر خندان محمد جواد ظریف در کنار کا‌ترین اشتون، عکس نخست‌ بیشتر روزنامه‌های صبح امروز بود. 

همچنین تیترهایی نظیر «خسته اما امیدوار»، «بازی بزرگان در وقت اضافه»، «توافق در تعلیق»، «مذاکرات سخت اما امید‌بخش»‌‌ در صفحات نخست روزنامه‌ها نقش بسته بود که نشان از ابهام‌ روزنامه‌ها در موضع‌گیری نسبت به سرانجام مذاکراتی است که تا ساعت 3 بامداد امروز به طول انجامیده بود. 

اما موضع‌گیری مخالف فرانسه در مذاکرات روز گذشته هم موجب شد، بسیاری از روزنامه‌ها تیتر خود را به سمت این موضوع بکشند؛ موضع‌گیری‌ها در این باره از تیتر روزنامه تابناک که فرانسه را «دست اسرائیل» خواند بود تا هفت صبح که ‌تیتر «دسیسه فرانسوی در شام آخر» را پیوست همان تصویر شام آخر‌گون خود قرار داده بود، است. 

حتی روزنامه‌های اصولگرا نیز که به مذاکرات خوش‌بین نبودند، از تیترهای خنثی استفاده کردند؛ برای نمونه، کیهان از تیتر «گزارش کیهان از چالش‌های سخت در ژنو»، رسالت از تیتر «گفت‌وگوهای ظریف و اشتون و کری سازنده بود» و جوان از تیتر «ما می‌گوییم چه چیزی روی میز باشد»‌ بهره برده‌اند. تنها شاید این وطن‌امروز باشد که با تیتر «خواسته‌های گران، امتیازات ارزان، توافق بعید» بدبینی خود به روند مذاکرات را نشان داده باشد. 

وطن امروز در ستون سرمقاله خود به همین «امتیازات ارزان» اشاره کرده و آن را «پیشنهاد تروایی» خوانده و می‌نویسد: «ما موظفیم به دور از هر گونه جدل و بحث سیاسی مبتنی بر منافع قومی  ـ  قبیله‌ای به صورت دقیق مشخص کنیم چرا چنین پیشنهادی را مشابه تعارف «شکلات سوئیسی» به ملت و دولت ایران در قبال طلب واگذاری دُرّ غلتان می‌دانیم. اکنون وقت کمک‌رسانی جدی فکری به تیم مذاکره‌کننده کشورمان است‌». 

این روزنامه با بررسی موارد مطرحی ‌چون اجازه بهره‌برداری از املاک بلوکه ‌شده ایران، آمریکا را چه در دستگاه حقوقی خود بی‌اعتبار خوانده و چه در منظر اروپاییان و اعتماد به امتیازات او را اعتماد‌به‌هیچ دانسته و در بخش پایانی یادداشتش می‌نویسد: «پس مشخص شد ادامه رویه فعلی نه برای آمریکا ممکن است و نه اتحادیه اروپا تمایلی به حفظ شبکه تحریم‌ها به قیمت زیر سؤال رفتن سیستم حقوقی خود یا ایجاد درگیری درون گروهی میان اعضای کوچک و بزرگ دارد. ورود تیم مذاکره‌کننده کشورمان به این بخش از رفع محدودیت‌ها که هم‌اکنون با علاقه از جانب بانک‌هایی همچون استاندارد چارترد انگلستان یا مجموعه اعضای لابی ‌یو‌اس‌آ اینگیج نقض می‌شود و مشتاقانه جریمه آن به علت حجم معاملات انجام شده با ایران به خزانه‌داری آمریکا مکررا پرداخت می‌شود یعنی امتیازدهی بر سر هیچ! شاید بد نباشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان توصیه‌های حقوقی «وطن‌امروز» را در کنار مقاله رفقای فعلیشان در موسسه لیختن اشتاین گذاشته و مروری بر مواضع آینده داشته باشند. مذاکره‌کننده کاربلد به کم راضی نمی‌شود... بگذارید آمریکا زیر بار آخرین لافش بی‌آبرو شود. ما دعا می‌کنیم برای موفقیت «فرزندان انقلاب» در تشخیص نقشه‌های دشمن! اجرکم عندالله‌». 

اما پس از آن که ظریف روز گذشته گفت: ‌«امیدوارم کسی در ایران با اسرائیل همسویی نکند»، روزنامه ابتکار هم سرمقاله خود را به این مسأله اختصاص داده که با تیتر «همسویی معنادار نتانیاهو با برخی گروه‌های داخلی» می‌خوانیم: «این روز‌ها موضوع مذاکرات هسته‌ای در راس اخبار جهان قرار گرفته، این گروه نیز فعالیت‌های خود را تشدید کرده‌اند. هرچه ایران و غرب به توافق نزدیک‌تر می‌شوند (موضوعی که بدون تردید بدون آگاهی مقامات عالی نظام ممکن نیست) نگرانی این افراد بیشتر می‌شود. امری که در تلاش رسانه‌ای آنان به خوبی دیده می‌شود. اما چیزی که جالب توجه به نظر می‌رسد همسویی یکی از شناخته شده‌ترین دشمنان ایران با مواضع این برادران می‌باشد. بنیامین نتانیاهو؛ رئیس رژیم صهیونیستی در دو روز گذشته همذات پنداری عمیقی با این افراد در داخل کشور پیدا کرده است. او در قلب تل آویو نسبت به تحولات این روزهای ژنو،‌‌ همان هراسی را از خود نشان می‌دهد که برخی در ایران، به آن مبتلا شده‌اند. 

اکنون از این افراد باید پرسید ‌آیا شما که در همه این سال‌ها، نزدیکی بخشی از مواضع دشمن با خواسته‌های برخی از افراد منتسب به جریان اصلاحات را چون چماقی بر سر آنان فرود می‌آوردید و مخالفت این دشمنان با مواضع خود را چون مدالی برسینه می‌آویختید وآن را نشانه ایستادگی برسر ارزش‌های انقلاب و منافع ملی می‌دانستید و از این منظر خود را مستحق دریافت هر امتیازی در نظام سیاسی ایران می‌دانستید، با این همسویی معنادار چه می‌کنید؟ چه توجیهی برای هواداران خود و البته مردم ایران خواهید داشت؟».

روزنامه تهران امروز در صفحه اقتصادی خود، گزارشی از تأثیر مذاکرات بر بازار منتشر کرده که در بخشی از آن می‌خوانیم: «فضای مثبت به وجود آمده درخصوص کاهش تحریم‌ها علیه کشورمان و مذاکرات در آخر هفته باعث شد تا روز گذشته بازارهای مالی تهران تحت تاثیر این اتفاق قرار گیرند. بیشترین واکنش در بورس تهران رخ داد که با ۱۰۹۰ واحد افزایش در آستانه فتح کانال ۷۷ هزار واحدی قرار گرفت. بورس تهران که سال را با ۳۸ هزار واحد آغاز کرده بود، دیروز با رسیدن به کانال ۷۶ هزار واحد بازدهی ۱۰۰درصدی را از ابتدای سال نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. بازار آزاد ارز هم تحت تاثیر اتفاقات مثبت ژنو قرار گرفت و قیمت دلار در عصر روز گذشته به زیر ۳هزار تومان سقوط کرد. بازار سکه و طلا هم تحت تاثیر قرار گرفت و در حالی که قیمت جهانی طلا هم کاهش داشت بازار سکه هم روز شنبه کاهش قیمت را تجربه کرد و انواع سکه طلا در بازار بین ۲ تا ۳ درصد کاهش قیمت داشتند. کاهش قیمت دلار و طلا در بازار در حالی رخ داده است که بازار از سیاست بانک مرکزی برای جلوگیری از کاهش قیمت طلا و ارز مطلع است و به همین دلیل دارندگان دلارهای خانگی اطمینان دارند، قیمت ارز در همین محدوده ۳هزار تومان باقی خواهد ماند. هر چند به نظر می‌رسد در صورت یک توافق نهایی بازار ارز و طلا بیش از پیش دارای روندی نزولی شود‌». 

روزنامه اعتماد هم در صفحه جامعه خود از افزایش آمار مصدومین باران اسیدی اهواز به نه هزار تن اشاره دارد که در بخشی از آن می‌خوانیم: «پیشتر از این‌ها هوا که آلوده می‌شد، مردم دست به دعا می‌شدند برای باران، اما بعد از باران اسیدی اهواز، کسی برای رفع آلودگی هوا، باران نمی‌خواهد. هوای خوزستان، در طول یک هفته گذشته ۹ هزار نفر را راهی بیمارستان کرده، این آمار در حالی اعلام شده که تا اواخر هفته گذشته پنج‌هزار و ۸۰۰ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند، اما به گفته محمدحسین سرمست، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تا دیروز، هفت هزار پرونده پزشکی برای افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها دراین خصوص تشکیل شده و دو هزار نفر هم به صورت خود درمان یا با مراجعه به مطب پزشک شناسایی شدند. پیش از این اعلام شده بود علت آلودگی هوای اهواز؛ آلوده‌ترین شهر دنیا، سوزاندن هزاران تن پسماند صنعتی بوده است، پسماندهایی که براساس مشاهدات و گزارش‌های می‌دانی، حجم زیادی پسماند صنعتی که شامل هزاران حلقه لاستیک بود، در حریم اهواز و در کنار دو کریدور اصلی هوای شهر آتش زده شدند که سوزاندن چندین تن پسماند تا اواخر هفته گذشته نیز ادامه داشته و منجر به تشدید حجم آلاینده‌های هوای اهواز در یک هفته گذشته شده است. 

سرمست در این خصوص به خانه ملت گفت: «براساس گزارش‌های بازرسان سازمان حفاظت محیط زیست اهواز، در نخستین بارش باران پاییزی که به دلیل وجود حجم زیادی آلاینده و ذرات معلق به شکل اسیدی بر فراز شهر ریزش کرد، ذراتی همچون اسید سولفوریک و مفتیک مشاهده شد که به شکل گاز در هوای شهر‌ها پخش شد و جمع زیادی از شهروندان خوزستانی به ویژه در مرکز استان را با علایم تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها کرد. با آغاز پدیده رعد و برق در میان ابرهای باران زا، آلاینده‌های ناشی از آتش زدن پسماندهای شهری به ترکیبات شیمیایی و سمی بدل شده‌اند که در مجاورت رطوبت به شکل باران اسیدی بر سطح شهر ریزش کرده و همچون گازی سمی مانع تنفس راحت و آسان شهروندان شده‌اند‌».‌

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۲
عيب نداره اگرچه فرانسه را از قبل هم مردم ايران خوب مي شناختند اما اين بارباطن و بد ذاتي خود را به وضوح نشان داد اميد وارم كارخانه هاي خودرو سازي جايگزين مناسبي براي شركت هاي فرانسوي پيداكنند و جواب و مقابله به مثل خوبي انجام دهند.
بازی فرانسه بازی مشترک فرانسه-آمریکا است.
فرانسه و اروپا هیچوقت مستقل از آمریکا عمل نکرده اند.یک نوع تقسیم وظایف است.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی