بازدید 64200
جـنـبـش هوخـشـتـره‌ها!

پس از کوروش، پناهی و شریعتی، نوبت به فرخزاد رسید؟

فروغ فرخزاد در سال ۱۳۴۵ درگذشت و نخستین پیوند کلیه در ایران در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه شیراز از یک دهندۀ زنده غریبه و اولین پیوند از جسد، چهار سال پس از آن انجام شد؛ بنابراین فروغ نمی‌توانسته درباره واقعه‌ای ‌بنویسد!
کد خبر: ۳۵۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲ 20 October 2013
یکی از حربه‌هایی که در چند سال پیش، تلاش بی‌وقفه‌ای از سوی برخی گروه‌های خرد اجتماعی به قصد بهره‌برداری از شخصیت‌های تاریخی یا معاصر برای انتقال پیام‌هایشان بارها به کار گرفته شده، سوءاستفاده از نام برخی بزرگانی است که از این عالم خاکی پر کشیده‌اند؛ اما آیا این رویداد در بلندمدت به اعتبار گفتاوردهای تاریخی آسیب جدی وارد نخواهد ساخت؟

به گزارش «تابناک»، با‌ جست‌و‌جوی ساده در اینترنت، شما‌ به صد‌ها صفحه گفتار‌ها، پند‌ها، فرامین، نصایح و مشی کوروش دوم (یکی از مهم‌ترین شاهان سلسله هخامنشی است) دست می‌یابید. بی‌گمان‌ در این که در دوران هخامنشیان و به ویژه ‌‌دوره کوروش دوم، دستاوردهای تاریخی و تمدنی مهمی که به تکامل زندگی بشر کمک ویژه‌ای کرد،  به وجود آمد، شکی نیست؛ اما ‌اگر همه کتیبه‌های متعلق به آن دوران را که به خط میخی به نگارش درآمده‌ ترجمه کرد، بعید است ۱۰ درصد اطلاعاتی که امروز درباره پند و اندرزهای کوروش مطرح می‌شده، به دست آید.

و مسأله هنگامی جالب می‌شود که بسیاری از این گفتاورد‌ها، بدون سند بوده و تنها از این وب‌سایت در آن وب‌سایت نقل شده و این چرخش نقل خبر در شبکه‌های اجتماعی نیز به صورت کور و بدون اندک مطالعه‌ای انجام گرفته تا هم‌اکنون شاهد انتساب جملاتی به این شاه ایران باستان باشیم که اساسا دغدغه آن دوران نمی‌توانسته باشد و شبیه دغدغه‌های فلاسفه پست‌مدرن است؛ به عبارت روشن‌تر این جملات به احتمال فراوان برای نویسندگانی است که برای فراگیری جملاتشان، آن‌ها را منتسب به کتیبه‌های هخامنشی و کوروش کرده‌اند.

البته دایره این رویکرد تنها به چهره‌های تاریخ نظیر کوروش محدوده نمی‌شود و در مورد برخی چهره‌های معاصر نیز شاهد آن بوده‌ایم. در دوره‌ای با دکتر علی شریعتی چنین کردند که منجر به شکل‌گیری صفحاتی برای به طنز کشیدن این اتفاق بود و کاراکتری تخیلی به نا‌م «دکتر ولی شریعتی» برای این طنز‌ها خلق شد که البته در این زمینه آنقدر مایه‌های طنز گسترش یافت و به سیل پیامک با محتوای طنز درباره سخنان دکتر شریعتی همراه شد که این بار در نقد واکنش‌های طنز، شاهد واکنش‌هایی تازه‌ای بودیم.

پس از کوروش، پناهی و شریعتی، نوبت به فرخزاد رسید؟


همین اتفاق درباره حسین پناهی بازیگر درگذشته سینما نیز رخ داده و حجم جملات عرفانی که به او نسبت داده می‌شود، با دکتر شریعتی رقابتی سالم دارد که در نوع خود ‌ جالب است که البته این موضوع نیز به نبود مجموعه نوشتارهای مشخص از او باز‌می‌گردد که انتساب هر جمله‌ای را با او آسان می‌سازد و البته اگر اندکی در فضای مجازی جست‌و‌جو کنید، از این شخصیت‌ها بسیار می‌یابید که تازه‌ترین آن‌ها فروغ فرخزاد و برادرش است که نامه‌ای به وی منتسب شده که در نوع خود به عدم اندیشه حداقلی این اشخاص باز‌می‌گردد.

در بخشی از ین نامه ساختگی که ظاهراً خطابش به یک زن بدکاره در نظر گرفته شده، آمده است: «ز خودت پرسیدی چرا اگر در سرزمین من و تو، زنی زنانگی‌اش را بفروشد که نان در بیارد رگ غیرت اربابان بیرون می‌زند! اما اگر‌‌ همان زن کلیه‌اش را بفروشد تا نانی بخرد و یا شوهر زندانی‌اش آزادشود این «ایثار» است! مگر هردو از یک تن نیست؟ مگر هر دو جسم فروشی نیست؟ تن در برابر نان ننگ است…» که در نوع خود جالب توجه است چرا که سوای قلم این نوشتار که شبیه قلم هیچ کدام از فرخ زاد‌ها نیست، دارای یک گاف بزرگ است.

فروغ فرخزاد در سال ۱۳۴۵ درگذشت و نخستین پیوند کلیه در ایران در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه شیراز از یک دهندۀ زنده غریبه و نخستین پیوند از جسد هار سال پس از آن انجام شد و بنابراین فروغ نمی‌توانسته درباره واقعه‌ای بنویسد که در دوره‌اش به وقوع نپیوسته و برادرش نیز که سال ۱۳۷۱ مرد، نمی‌توانسته چنین نامه‌ای نوشته باشد، چرا که در ‌دهه هفتاد نیز تعداد پیوند کلی عدد بزرگی نبوده و تقریباً از سال ۷۲ بود که سیل پیوند‌ها به راه افتاد و پیوند کبد، قلب و ریه نیز انجام پذیرفت و بنابراین در آن پیوندهای محدود، فروش کلاً بسیار محدود‌تر بوده و در اجتماع مطرح نبود که شخصی در آلمان متوجهش شود و درباره‌اش بنویسد و این معضل نهایتاً مربوط به ۲۰ سال اخیر است.

همه این موارد گفته شد تا به این ‌جمع‌بندی مشخص برسیم که تلاش عده‌ای که خود را بسیار وطن‌پرست و روشنفکر می‌دانند برای سوءاستفاده از نام اشخاص درگذشته برای جا زدن جملاتشان تا چه میزان می‌تواند به شخص مورد نظر آسیب برساند و این شیوه که شبیه به کارکرد اشخاص پان ایرانی یا به قول طنازان هوخـشـتـره‌ها (با وام گرفتن از نام «هوخشتره» یکی از پادشاهان ماد برای تلویح به کاسه داغ‌تر از آش بودن این اشخاص) است، اصلاح شود؛ هرچند امیدی به گذشتن این اشخاص از این ماجرا نیست، چرا که برای این گروه اشخاص، به این بزرگان تنها به چشم وسیله نگاه می‌کنند و شواهد نشان می‌دهد بسیاری‌شان اساساً به این چهره‌ها اعتقادی ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲۰۲
انتشار یافته: ۹۸
آفرین زدی به خال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
یک مطلبی هم چند سال پیش در مورد بستنی نوشته بودن که یکی زمان قاجار یخ میفروخته و اسمش کریم بوده و اومده شربت ریخته تو یخ و دیپلماتهای انگلیسی خیلی خوششان اومده و بهش میگفتن آیس کریم (کریم یخی) و در ضمن فامیلش باستانی بوده و ایرانیها بهش میگفتن کریم بستنی(باستانی) و جالبیش اینجایه که در آخر داستان اشاره میکنه کریم یخی از این ابتکار ثروتمند میشه و با یک دختر از انگلیسی ازدواج میکنه که فامیل دختره بوده بسکین رابینز(اولین برند معروف بستنی). جالبتر اینجایه که چند نفر از اساتید ایرانی ادبیات در کانادا میگفتن: ببین بستنی هم مال ایرانی ها بوده. و جالبه که بدونیم بسکین نام یک نفر و رابینز نام شریکش بوده که اولین فروشگاههای زنجیره ای بستنی را افتتاح کردن.
شما به مفاهیم جملات دقت کنید نه به گوینده که چه بسیار سخنرانی ها از اشخاصی سرشناس که به ارزنی ارزش نداشته است.
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اغلب اين مطالب مفهومي هم ندارد و فقط براي ببر و بچسبانهاي امروزه كه به محض اينكه جلوي خود رايانه اي يافته و اينترنتي و وبلاگي ديده اند فكر كرده اند نويسنده و متفكر و ايدئولوگ شده اند. و بدون اينكه اصلا سردربياورند چه چيزي را مي برند و مي چسبانند به كار ...خود مشغولند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
مفهوم اگر خوب و بدون شبهه باشد گوينده نيازي ندارد آن را به دروغ به کس ديگري منتسب سازد مگر آنکه ريگي به کفش داشته باشد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اتفاقا جملاتش از منطق بسیار پایین و ابتدایی برخوردار بوده و اتفاقا به لحاظ ادبی نیز بسیار ضعیف است.
واقعا تن فروشی مانند فروش کلیه است؟
تن فروشی ، فروش تن نیست، فروش غیرت و آبروست به هر بهانه ای که باشد از جمله نان .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آفرین. نظرت قابل ستایشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
افرین. همه انسانها میتونن تفکراتی داشته باشند که قابل ستایش باشه. وقتی جوابی در برابر تفکرات انها نداریم تنها راه کوبیدن اونها به هر روشه. در ضمن دلیلتون هم مسخرست. الان ما تو کشور مگه دست و پای هوشمند مصنوعی ساختیم و داریم؟ تازه تو امریکا طراحی شده اما ما بی خبر نیستیم. یا چون انسان نمیفرستیم فضا نباید در مکالمتمون هم ازش صحبت کنیم..!!!!!
آخ گفتیا تابناک
یه بار تو فیسبوک دیدم یکی یه مطلب گذاشته نوشته از دکتر شریعتی بعد یه پیج دیگه همونو به اسم کوروش پست کرده بود :)))
تابناک جان ممنون، تحلیل جالبی بود.
متأسفانه خیلی از این جملاتی که برخی از بزرگان نسبت داده میشه باعث میشه آدم به بقیه حرفای اونها هم شک کنه! به نظر من این جملات توسط بعضیا انتشار داده میشه تا تفکرات بزرگان رو تحریف کنند! یا برای اینکه گفته های واقعی اونها رو مثل حرفای چوپان دروغگو بی ارزش و غیر قابل اعتماد کنه!
کوروش مایه افتخار و سربلندی ایران زمین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
هوخشتره هم افتخار ایران زمین است
آخه به این دلیله که متاسفانه ما بیشتر متاثر از شخصیت هاییم
تا معنی متن ....
به نظر من ما بايد مانند ديگر مردم دنيا در برابر هر نقل قولي، سند و مرجع ان را درخواست كنيم و هر گفته اي را كه بدون سند رسمي بود را رد كنيم.
قبول ندارم حرف شما رو
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
هوخشتره جماعت مگه غیر حرف خودشون چیز دیگه هم قبول دارن؟؟؟!!!
انظر الی ما قال لا تنظر الی من قال: نگاه نکن چه کسی می گوید ، نگاه کن چه می گوید.
پاسخ ها
روچا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
سلام
چه احتیاجی به عربیش بود مگه تابناک عربی داری می خونی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
این جمله از دکتر شریعتیه؟
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
حرف درستی است ولی عملا کسی که به دروغ حرفش را به شخص معروفی نسبت میدهد نشان میدهد که به این حرف اعتقاد ندارد چون برای مطرح شدن حرفش خود را به آدم معروفی می بندد. اشکال کار در روراست نبودن هست.
کوروش کبیر تابناک جان...
ما ایرانی ها واقعا همیشه در ضایع کردن و کوچک کردن خومون استاد بودیم از قهرمان کشی تا بی ارزش دانستن تاریخ پر افتخار خودمون... حالا اروپایی ها به اسکندر خونریز و خونخوار اسکندر کبیر میگن و با افتخار هم همه جا بیانش میکنن.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
خوبه !
به این نتیجه رسیدی که اگر اروپایی ها دروغ می گند تو هم دروغ بگی
ببم جان ، طرفدار حق باش این قدر فسفر تعصب نسوزون!!...
اسکندر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اگر کورش با کارهایی که انجام داده کبیر باشد انصافا باید به اسکندر لقب اکبر داده شود در ضمن در مورد کورش حقایق چندانی در دسترس نسیت در حالیکه اسکندر شهره افاق است دلیل؟ در خود ایران من افرادی که اسمشان اسکندر است را بیشتر از کورش میشناسم حالا برو به عراق و مصر و هند و اروپا همه اسکندر را میشناسن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اسکندر خان و علی خان،
شما هم از آن دسته ادماهایی هستین که منظورم همان پورپیرار ها که دچار ... عمیقی هستین...
و متاسفم که از تاریخی که خود اروپایی ها در مورد اسکندر نوشتند مطلع نیستین و قضاوت میکنید.
در ضمن تقصیر خود شما نیست وقتی ما رو از هویتمون تهی کردن حالا باید بریم دنبال قهرمانانی همچون جومونگ، سلطان سلیمان، قهرمانان ساختگی هالیوودی و شما که اسم خودت رو که معلوم نیست ایرانی هستی یا نه گذاشتی اسکندر!!
ناشناس
| Switzerland |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
متاسفانه ما به همین دلیل تعصب اسکندر و کارهایش را نمی شناسیم البته من در اروپا حتی در بین یونانیان و مقدونی ها ندیدم تعصبی که ما به کورش داریم به اسکندر داشته باشند.
خدا یا اخر وعاقبت ما را ختم بخیر کن.
معني جملات مهم تر از گوينده آن است
شرمنده
خانم فرخزاد مدتی در غرب بوده و حتما در انجا با این موضوع آشنا شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ولی بحث فروش کلیه اونجا اینطوری نبوده
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
امیدوارم نویسنده این مطلب هدف ثانویه تطهیر فروغ فرخزاد را نداشته باشد و به عمد نام او را با بزرگان نبرده باشد برای اطلاعات بیشتر به نوشته های این شاعره معلوم الحال مراجعه کنید.
بعضی وقتها این کارها برای تخریب شخصیت افراد صورت می گیرد یا ناخودآگاه منجر به این تخریب شخصیت ممکن است بشود. خوب است قبل از هر نقل قولی کمی راجع به سندیت گفتار بررسی کنیم. مطلب خوبی بود دست شما درد نکند.
حساس نشو حساس نشو

فقط همین نوع کامنت رو منتشز میکنید پس من هم اینطوزی مینویسم
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
خیلی باحالی
قبلا هم اینجوری کامنت گذاشته بودی...
یه بار پیامکی برام اومد که:«من بخاطر غروبهای زیبای شوش، آنرا پایتخت خود کردم- کوروش کبیر»
با خودم گفتم اصلا کوروش توی شوش نبوده. تازه داریوش بوده اونهم داریوش سوم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
شوش دانیال پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده‌
ab
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
پایتخت هخامنشیان تا داریوش اول شوش بوده وسپس به تخت جمشید انتقال پیدا کرد. .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
بابا استاد تاریخ! اجداد کوروش پادشاهان "پارس و انشان" بودند یعنی شوش و پارس. کاخ شوش را هم خود داریوش ساخت. داریوش سوم فقط از اونجا عقب نشینی کرد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
درست می گه، شوش پایتخت کوروش نبوده. شوش یکی از چند پایتخت داریوش بوده.
وقتی اجازه رشد و تبدیل به سمبل بودن مخصوصا در دوران حیات انسان در ایران سخت میشه طرف دوپینگ میکنه یعنی اول جملاتش رو منسوب به شخصی میکنه بعد گسترشش میده بعد منتظر میمونه تا در فرصتی منایب خودش رو نشون بده
به گفته نگاه کن نه به گوینده

مولا علی علیه السلام
پاسخ ها
بهی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
از کجا بدونیم این جمله رو کی گفته :-)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
حرف حق رو باید از اهلش شنید.
بچه 2 ساله هم گاهی حرف حق می زنه. قرار نیست هرچی که میگه درست باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
حتي اگر به مفاهيم هم نگاه كنيم باز هم درست نيست زيرا كه :
تن فروشي فروش آبرو و غيرت است اما كليه را براي نگهداشتن آبرو و غيرت ميفروشند!!!!
عمه من به دلیل نارسائی کلیه حدود 30 سال پیش فوت کرد. ایشان چندین سال درگیر دیالیز کلیه بودند. به خوبی به یاد دارم که در آن سالها دکترهای جراح کلیه اظهار نموده بودند که امکان پیوند کلیه تنها از طرف بستگان درجه یک مقدور است. پدر بنده که داوطلب اهدا کلیه شده بود با نگرانی مادرم روبرو شد و بر سر همین موضوع اختلاف شدیدی در میان اقوام و مخالفت مادرم در اهدا کلیه پیش آمد... تابناک شما هم ، حرف های بی ربطی می زنید. امیدوارم حداقل چاپ کنید تا دیگران در مورد نوشته های شما و من قضاوت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
تابناک هم گفته کلیه از سال 47 پیوند زده شده اما موارد وقوعش تا سال 72 کم بوده و کار به کلیه فروشی اون هم در این سطح نمی رسیده. این مطلب با گفته های شما چه تناقضی داره؟!
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
سارا جان می خوای یه بار دیگه مقاله بالا رو بخونی ؟
نظرت؟
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
به نظر شما مقاله داره درباره اهدای کلیه بحث میکنه که داوری تابناک رو بیربط میدونید؟!
راستی یک سری اسمهای عجیب و غریب جدیداً مد شده که تا از پدر و مادرش می پرسی معنیش چیه،اولا قند تو دلش آب می شه که کسی تا حالا اسم بچه شان را نشنیده ،دوم آنکه می گوید خواهر یا دختر کوروش بوه است.آخر من نمی دانم جناب کورش چند تا دختر و خواهر داشته؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اسمهای بی معنی یا بد معنی بزارند خوبه
در ضمن اون دوست وطن پرست اسکندر نام هم خجالت بکشه از این همه فهم وشعورش
این افرادی که میگن به مفهوم نگاه کنین نه به جمله باید بدونن که حرف تابناک هم همینه.
اصولا این فرهنگ خیلی بده که به گوینده نگاه میشه و نه به چیزی که میگه!!
vagean in be fekr manam resideh bood ke in hame az korush migan az koja darmiaran
تو همین سایت ها یه نفر روی عکس دکتر شریعتی از قول دکتر نوشته بود که : بعد از مرگم منو تو زینبیه دفن کنید.
در حالیکه دکتر وصیت کرده بود که تو حسینیه ارشاد دفن شود و قضیه دفنش تو زینبیه چیز دیگه بوده که در حوصله اینجا نمی گنجد.
بعد از کلی توضیح شخص مزبور قانع شد که موضوع عکس کاملا ساختی بوده است
معمولا در هرحوزه با ديدگاه فلسفس براي اثبات برخي نظريات مايه هايي از افكار بزرگان قرض مي كنند و اين مسبوق به سابقه است و حتي در حوزه ديني هم از اين مسايل بسيار رخ داده است . به نظر من بهتر است به جاي نقد خيالپردازان و حفاري قبور درگذشتگان محتواي پيام ها را به نقد بكشيم.
بالاخره فارغ از همه این حرفها یعنی اینقدر ما آدمهای دقیقی هستیم که اگر روایتی از فروغ یا پناهی یا کوروش به ما برسد که سندیت نداشته باشد قرار است اتفاق عظیمی در روند زندگی ما ایرانیان رخ دهد؟
آیا فکر نمیکنید این حرکتها و انحرافهای جزئی و معلول حرکتهای بزرگ تر است؟
در جایی که فرهنگ قال قال ترویج میشود همین انتظارات را هم باید داشته باشیم.
در مورد فضایل و لطایف مرحوم دکتر حسابی هم بنویسید که هر بار فرزند بزرگوارشان صادر میکردند .
تابی جون ترشی نخوری یه چیزی میشیا
چی شد که کوروش کبیر رو هم ردیف این عزیزان مقایسه کردی ؟
فکر می کنم در مورد خانواده فرخزاد منابع کافی وجود داره و ضمناً خواهر و برادر فروغ و فریدون هنوز زنده هستند و می تونن کمک کنن.
قضيه چيه
خیلی ممنون تابناک. پوست من را مدتی بود که کنده بودن. البته مدتیه که ولم کردن.
تابناک کبیرشو یادت رفتا.....
کوروش کبیییییییر
بزرگترین مرد ایران زمین
افتخار چند هزارساله مردم ایران زمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
بابا تو رو خدا بس کنید این کورش پرستی رو!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
کوروش بزرگ است نه کبیر
اسکندر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
برای تو کبیر است برای من شاهی ظالم مانند بقیه و بدتر از انها بوده تو مردم نیستی من هم نیستم از طرف دیگران حرف نزن
ناشناس
| Switzerland |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اسکندر من با تو موافقم نمی دونم چرا بعد از بابل به سرش زد همه دنیا را بگیرد شاید چ.ن دید همه مثل عیلامی ها و بابلی ها آرام و بی دفع هستند.
درود بر شما
با مطلب شما کاملا همه عقیده ام اما به نظرم استفاده از پان ایرانیسم در این جا کاملا اشتباه است .ارجاع حرکت ها و سخنان عده ای جوان ناپخته به جریان ریشه داری مانند پان ایرانیسم اخلاقا درست نیست .مواضع و دیدگاه پان ایرانیست ها درباره مسایل تاریخی کاملا شفاف است
البته اين مسئله تازگي ندارد و تنها به ملت ما مربوط نميشود بلكه در طول تاريخ رواج داشته است برخي سخنان نغز هست كه در ميان همه ملتها مشترك است امادرهر كدام به نام بزرگان آن فرهنگ آمده است
تابناك لطفا معرفتي اين كامنت رو منتشر كن. قبلي ها رو كه نزدي. اينو بزن دست كم.
در مورد كوروش عرض مي كنم. وصيتنامه براي چاپ كردند قد چنار. خدا رحمت كنه دريوش و كوروش رو. بزرگ مرد بودند اما ديگه پيغمبر كه نبودند!! اين جملات كه بنا به وصيت نامه اين مرحومين منتشر شده بيشتر به وصاياي يه مبلغ ديني مي خوره!! كلاً كوروش 10 كتيبه نداره كه اون هم عمدتاً روش نوشته من كوروش پادشاه پارس و انشان هستم. و نه بيشتر!! كوروش در هزاري دوم پيش از ميلاد كي مي دونسته قرار اين قاره پهناور رو به قاره آسيا نامگذاري كنند ( ؟؟!!) كه در وصين نامه اش نوشته من در آسيا به دنيا آمده ام!!! و ناير اين كه كم نيست. بعد مي دونيد چه اتفاقي ميفته؟ يه بزرگي از خارجه مياد تا سخنان مثلا كوروش رو جمع كنه. مي ره تو سايتهاي ايراني. مي بينه تك جملات سارتر، هگل، پيكاسو، فريد، داستايفسكي و ولتر ( اينها رو من پيدا كردم. شايد خيلي بيشتر از اينهاست) رو به نام كوروش تو سايتها درج كردند. بعد با خودش نمي گه و در كتابش نمي نويسه كه من كلا ده تا جمله حسابي از منشور كوروش استخراج كردم و مابقي 5000 جمله منصوب به كوروش جعليه و ايراني ها مردمان... هستند كه جملات بزرگان ساير ملل رو براي بزگان خودشون مصادره مي كنند و اين نشانه فقر تمدني ايرانيان است؟؟...
برادرا، خواهرا، دوستان، علما و ناسيوناليستهاي عزيز از اين راه هيچ دستاورد فرهنگي اي بدست نمي ياد و جز تخريب داشته هاي مستند ما هيچ دستاوردي نداره. جز اينكه نسل بعد رو كه حتما از ما بي مطالعه تر و بي سوادتر خواهد بود (با توجه به عدم تمايل به كتابخواني در نسل جديد) به چاه ناداني و تخرخر و افاده هاي بي بنيان بكشه كاري ديگر هم خواهد كرد؟
نكنيد اين كارها رو. حتي به شوخي... كمي ناموس پرست باشيد. كوروش، شريعتي، خليج فارس، چوگان، نظامي، چمران، همت، ... اينها ناموسهاي اين ملت هستند. ناموس پرست باشيد و غيرتي
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
تاریخ خوانده ای؟
وقتی تاریخ را کامل نخوانده ای اظهار نظر کنی مثل این است که من اصلا شما را نمی شناسم ولی در باره خانواده شما اظهار نظر کنم ؟
آنچه در باره کوروش گفته شده از کتاب های تاریخی هرودت ویونانی هاست نه از سنگ نوشته ها؟!!!
ناشناس
| Switzerland |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
خُب اگه اینها هرودت و... یونانی و دشمن بودن چرا از خودشون گل نگفتن.
در ضمن به اعتبار کتاب مقدس کوروش پیغمبر است
حالا يه عده اي به قول شما كاسه داغتر از آش شده اند چه ربطي به هوخشتره دارد؟ اين نسبت دادن كارهاي مهمل برخي افراد به يكي از بزرگترين پادشاهان ايران تكرار رفتار همانهايي نيست كه دكتر شريعتي را دستمايه طنز خود كرده اند؟
این روش که هر کسی سعی میکرده با آوردن نامی که در جامعه مقبولیت دارد گفته خویش را مهم جلوه دهد از گذشته بوده است برای همین برخی در صدر اسلام تلاش میکردند روایات جعلی بسازند.چون بسیاری از گفته ها به خاطر گوینده اشان بها میگیرند.شاید اگر یکی مثل کافکا بگوید عسل شیرین است همه فکر کنند عجب سخن فیلسوفانه ای بوده و برایش صدها معنی پیدا کنند ولی اگر یک آدم معمولی بگوید اگر کسی را فریفتی نگو چقدر ساده بود بگو چقدر به من اعتماد داشت کسی اهمیت آنچنانی به آن جمله پر معنی ندهد.
براستی هخامنشیان و کوروش چه خدمتی به بشریت کردند؟ آیا کشور گشایی و اشغال سرزمین های دیگر خدمت به بشریت بوده است؟
تاریخ 220 ساله هخامنشی سراسر خون وآتش بوده و دیگر هیچ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
منبع؟
اگر اینکونه به تاریخ نگاه کنید چیزی از قوم مورد علاقه شما که همانا مغول است باقی نمی ماند.
چوپان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
10 تا هموطن مثل شما داشته باشیم دیگر نیازی به اسرائیل نداریم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
تابناك لطفا منتشر كنيد.
هيچ...
بوجود آوردن اولين حكومت متحد متمدن طول تاريخ و جمع كردن تمامي عقايد زير يك چتر، آزادي مردم شكست خورده آن هم در زماني كه كشتار ارزش بود، جلوگيري از كشتار و غارت پيروان تنها آيين ابراهيمي آن زمان (و آزادي حضرت دانيال (ع) از زندان)، بخشش رهبران يورش آورنده به حكومت نوپاي هخامنشي پس از شكست و ...
كمي تاريخ را مطالعه كنيد اگر براستي بغضي نداشته باشيد خدمات هم روشنند و هم بسيارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
براستی تو کیستی که پرافتخارترین بخش تاریخ کشورتو(اگه ایرانو کشورت بدونی) اینچنین توصیف میکنی. ما همیشه از خودمون ضربه خوردیم
مهران
| Canada |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
دوست گرامی ارزیابی شخصیت های تاریخی را بایستی بر پایه ویژگی های تاریخ و جغرافیای خودشان انجام داد
در دوره ای که قتل و غارت و برده داری بخشی از زندگی بشر را تشکیل می داد وجود انسان هایی نظیر کوروش که به حقوق ملت های شکست خورده و حقوق کارگرانی که برای پادشاه کار می کردند اهمیت میداد، باعث پیشرفت جامعه بشری می شد. و انسان ها در دوره زمانی خودشان است که قابل ارزیابی هستند....
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اصلاً تاریخ ارانو خوندی؟!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آفرین
اسکندر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
الان 16 نفر با رضوان موافقند من هم یکی از انها دفر اول با علم غیب ایشان را علاقه مند مغول نامیده چطور این کشف را انجام دادی لابد کورش را همین طور شناختی نفر دوم کفته اگر 10 نفر این طوری باشند نیاز به اسراییل نداریم یعنی الان ما 16 نفر از اسراییل بدتریم؟ در جواب نفر سوم که اشاره به آزادی یهودیان توسط کورش کرده در همان قران وعده داده شده که این قوم بار سوم که مورد حمله قرار میگیرد دیگر پا نخواهد گرفت انشا ا... کورش از بین برنده تمدنهای ایرانی و دیکتاتور بوده چرا تاریخ ایران از 2500 سال پیش شروع میشه ملل همزمان با کورش در ایران تمدنشان کجاست؟
مریم
| Sweden |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
کورش بزرگ بود و انسان دوست. این در همه تاریخ جهان نوشته شده. همه مردم جهان که با تاریخ اشنا هستن میدانند که کورش کی بود و چه کرد. بزرگ بود که امروز بعد از این همه سال نام او جاودان است
اصولا ما ایرانیها مرده پرستیم . و اگر حرفی هم برای گفتن داشته باشیم آنرا به مردگان نسبت میدهیم.
حالا همین جمله پاسخ همین جمله منتسب به فروغ رو بده. به راستی چرا؟
جناب نویسنده کورش کبیر درسته و باید اسم این افتخار بزرگ کشور رو با احترام آورد.
Cyrus The Great
کورش کبیر
حرف دل من رو زدی ، بعضی جملات رو بگردی به بیشتر از 10 نفر نسبت دادند
چنگیزخان و کوروش هردو خونریز بودند اما من در جایی خواندم که چنگیز خون ریخت و کشور خود را آباد کرد اما کوروش فقط خون ریخت
صادق هدایت در یکی از داستانهایش اشاره کرده به اینکه کوروش و اجدادش برای حفظ سلطنت در میان خودشان ...
با وجود این ها بازهم بعضی بی خردها کوروش را پیامبر میدانند
پاسخ ها
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
این بی خرد ی که از همونایی که با تاریخ دزدی و نفی افتخارات مسلم تمدنهای دیگران میخواهند برای خود هویت آفرینی کنند را تابناک نباید درج میکردی. آزادی بیان اگر یک بدی داشته باشد همین است که ناپاک تینت ها با زبان کژ و سرشت ناپاک خود سوار بر خوبی ها میتازند. کوروش داغ بسیار بزرگی بر دل دشمنان شکوه تمدن پارس است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
خواهشا منتشر كنيد كه از مقايسه ي يك دادگستر جهاني با يك خون ريز دردمان گرفت!!!
نظر شما در مورد خون ريز بودن كورش بزرگ، نه تنها مغاير اسناد تاريخي است بلكه عكس آن است.
كورش بزرگ با كساني كه پيمان صلح ميان دولت ماد را شكستند (ليديا يا تركيه امروزي) وارد جنگ شد و پيمان شكنان را بخشيد.
اما چنگيز ملعون جز كشتار كاري نكرد (به گواه تاريخ)
متاسفانه كشتار مردم ايران نيز جزو برنامه ي او بود.
مغول ها در نيشابور از كشتن گربه ها نيز نگذشتند!
حال ما را چه شده كه كسي را كه تمام دنيا او را يكي از بنيان گذاران رفتار بشري و مبارزه با نژادپرستي ميدانند با كسي كه يكي از دو ويرانگر اصلي ايران است مقايسه مي كنيم و در اين مقايسه چنگيز خون ريز را برتر از ...
در مورد داستان صادق هدايت و اين ادعاي مضحك هم كافيست بگويييم ادبيات تاريخ نيست و معيار ما تاريخ است نه افسانه ها.(بعلاوه رسم شنيع معاوضه ... از رفتار مغول ها بوده.)

دوست گرامي بي خرد آن كسي است كه ندانسته در مورد كسي سخن گفته و به او تهمت مي زند...
علیرضا
| United Kingdom |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آخه چرا حرف الکی میزنی؟کوروش بزرگ رو با چنگیز مقایسه میکنی؟کوروش فقط خون ریخت؟خی هزیزم یه سر برو شیراز تخت جمشید برو در مورد کوروش مطلب بخون ببین اولین منشور حقوق بشر رو کی نوشته؟کی یهودیان رو از اسارت نجات داد؟چرا یهودیان به عنوان مسیحا از ایشون یاد میکنند؟ذوالقرنین در قرآن کیه؟این کارار رو بکن بعد ببین بی خرد کیه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
نویسنده این نظر منم. عرض کنم که ملتی که تاریخ نخواند تاریخ را تکرار خواهد کرد. سعی کنید دو تا کتاب تاریخ درست بخونید
شما برای اثبات پیامبری کورش از قرآن آیه میارید اینکار درست نیست. چنگیز هم از نظر شما آدم وحشی بوده ممکنه ملت خودش اون رو آدم خوبی بدانند. من شیراز رفتم تخت جمشید را هم دیدم از جای تیشه های باقی مانده در سنگ های نیمه تراشیده، سجده بت پرستان دبر قبر کورش، کیلومترها مسافت برهوت شیراز کاملا مشخص میکنه زمانی اونجا جای سرسبزی بوده که ....
شما درباره جعل نقل قول اظهار فضل نفرمایید.
تقریبا تمام بروبچی که کامنت گذاشتن به نفر قبلیشون گفتن تاریخ رو مطالعه نکردی؟؟؟ ایول بابا من نمی دونستم این همه تاریخ دان داریم.
از نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان کوروش کبیر همان ذی القرنین در سوره مبارکه کهف است و خداوند او را به توحبد و خدمت به بندگان خدا ستوده است بنابراین بدون احتیاط نسبت ظلم و ستم به کوروش ندهید....
لطفا این نوشته های بی معنی فیسبوکی و میهن پرستانی که بدون فکر حرف میزنن رو به بقیه میهن پرست ها و تاریخ کشورمون ایران نسبت ندین!
اینقدر مردم را از ملی گرایی نهی کردید که باعث این انحرافات شده است.
من الان یک جمله دارم که نه مسئولیتش را حسین پناهی قبول می کنه نه علی شریعتی موندم چکار کنم؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار