بازدید 11995

آقای وزیر اشتباه گفتند؛ ممیزی باید باشد!

ممیزی کتاب، موضوعی است که گویا به این آسانی ‌حل نمی‌شود و همواره اعمال سلیقه از سوی هیأت نظارت بر چاپ کتب وجود خواهد داشت، مگر آن که فکر اساسی برای آن کرد، یا با تدوین قانون جدید از سوی مجلس شورای اسلامی، حد و مرز آن را مشخص نمود.
کد خبر: ۳۵۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵ 15 October 2013
آقای وزیر اشتباه گفتند؛ ممیزی باید باشد!به گزارش «تابناک»، در سا‌ل‌های گذشته، یکی از بخش‌های مهمی که آسیب‌های بسیاری به خود دید، حوزه کتاب و صنعت چاپ در کشور بود که البته یکی از عوامل تأثیر‌گذار ‌در این رکود نیز اعمال ممیزی‌های بیرحمانه عنوان شده است؛ چیزی که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش و پس ‌از وزارت در‌باره آن از شدید‌ترین لحن‌ها استفاده کرده است.

به گزارش تابناک، جالب اینجاست که وزارت فرهنگ، یکی از وزارتخانه‌هایی بود که بیشترین تغییرات را در سیستم مدیریتی اعمال کرده است؛ اما تا کنون در حوزه کتاب، نه تنها کاری ‌نشده که همه‌ وعده‌ها نیز در حد حرف ‌ماند. بسیاری از فعالان این حوزه، بر این باورند که نمی‌شود ممیزی کتاب ‌کامل حذف شود.

ممیزی باید چه میزان‌ باشد؟

اما به راستی مرز ممیزی کتاب تا کجاست؟

دکتر علی مطهری در این باره می‌گوید: از نظر من، ممیزی کتاب باید صرفا شامل مطالب غیراخلاقی و مصادیق کذب باشد؛ ‌یکی در مواردی که به اخلاق جامعه و عفت عمومی آسیب برسد و دیگر در جایی که دروغ و خلاف واقع در کار باشد، زیرا موجب فریب مردم خواهد شد. در غیر این موارد، نباید سخت‌گیری شود و به بهانه مصالح انقلاب یا حفظ نظام و مانند آن، جلوی آزادی تفکر و بیان در حوزه مسائل اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و تاریخی گرفته شود.

ممیزی کتاب، موضوعی است که گویا به این آسانی ‌حل نمی‌شود و همواره اعمال سلیقه از سوی هیأت نظارت بر چاپ کتب وجود خواهد داشت، مگر آن که فکر اساسی برای آن کرد، یا با تدوین قانون جدید از سوی مجلس شورای اسلامی، حد و مرز آن را مشخص نمود.

این موضوعی بود که باعث شد ‌به سراغ چند تن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برویم و نظر آنها را در این باره جویا شویم.

وزیر اشتباه کرد!

سید مرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی در این باره گفت: سخنانی که آقای وزیر در آغاز ‌به کار خود در‌باره ممیزی گفته بود، اشتباه بود. خود وی نیز این را فهمید و سریع اصلاح کرد؛ اما برخی که گمان می‌کردند به آزادی کامل رسیده‌اند و می‌توانند از هر چیزی که ‌‌بخواهندآقای وزیر اشتباه گفتند؛ ممیزی باید باشد! چاپ کنند از این سخنان به نفع خود بهره می‌گیرند.

وی در پاسخ به این ‌که ممیزی‌ها ‌‌سلیقه‌ای عمل می‌کنند و باید برای جلوگیری از این کار چه‌ کرد، گفت: موارد سلیقه‌ای زیاد نیستند و شاید یک یا دو اشتباه در کار پیش بیاید، ولی آن را نمی توان به کل تعمیم داد.

وی افزود: کسانی که به دنبال این مسائل هستند، دوست دارند آزادی باشد و هر آنچه‌ بخواهد، چاپ کنند. هم‌اکنون مسائل جنسی طرفدار زیادی دارد؛ بنابراین، این افراد می‌خواهند با رواج این مسائل، کتاب‌‌ و رمان‌های خود را بفروشند. پس ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که هر کس هر کاری دلش بخواهد انجام دهد. البته باید جلو سختگیری‌های نابجا ‌گرفته شود.

وی گفت: برخی‌ ناشرانی ‌که البته ما اینها می‌شناسیم،‌ دگر‌اندیش هستند و فکر انحرافی دارند و به دنبال این هستند تا ریشه نظام را بزنند، وگرنه در بسیار از موارد ممیزی وجود ندارد و ناشرانی که به آنها اعتماد هست، اصلا ممیزی نمی‌شوند؛ مثلا‌ کتاب‌های مطهری ممیزی دارد!

وی درباره تدوین قانون ممیزی در مجلس شورای اسلامی گفت: آیین‌نامه این کار وجود دارد و به نظر من کافی است و نیازی به تصویب قانون جدید نیست.

همچنین دکتر علی مطهری، دیگر نماینده مجلس ‌که با وی گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم، ‌درباره قانونی کردن ممیزی در وزارت فرهنگ، واکنش مثبت ‌نشان داد و گفت: این موضوع جالبی است، ولی تا کنون در‌باره آن فکر نکرده‌ایم. اجازه دهید بررسی ‌و بعد در‌باره آن صحبت شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۳
اينا گاف نيست دوستان. واقعيتهاييست كه در خفا بسيار عنوان ميشود. دو هفته پيش رئيس كل بانك مركزي در جمع بخش خصوصي گفتند كه ما تمام تلاش خود را انجا م ميدهيم تا از كاهش قيمت دلار جلو گيري كنيم. دلار به اندازه ي كافي ارزان شده است.... خدا به خير كنه.
تعیین حد و مرز جدید هم راه چاره نیست چون اجرا کنندگان همان قانون جدید هم تفسیرهای خودشان را دارند ،راه چاره برداشتن ممیزی است
در بیشتر کشورها کتاب بدون ممیزی چاپ میشه تعیین مرز برای افکارعمومی راه درستی نیست. تفاوت انسان با حیوان همین آزادی اندیشه است
آفرين بر شما كه دقيق به كلام مولا كه فرمود " انظر الي ما قال و لا تنظر الي من قال" عمل مي كنيد. ناشر دگرانديش ... ميكنه كتاب چاپ كنه حالا كتابش هر چي مي خواد باشه.
من به عنوان یک ناشر کاملا موافق ممیزی هستم اون هم نه بخاطر کلیت آن بلکه از عواقب چاپ کتاب بدون مجوز می ترسم. کافیه که کتابی که چاپ کردید 1صفحه اش مشکل داشته باشه اون وقت تمام تیراژ کتاب را باید دو دستی تحویل ارشاد بدی و ...
ممیزی پیش کش قیمت چاپ ونشر را بیارین به قیمت 2سال پیش.
ممیزی با منطق آزادی عقاید ،منافات داره
هرچقدر هم که ممیزی کتتد کساییکه بخوان میتونن به هرجور نوشته ای دست پیدا کنند
فقط نشون میدن چقدرمیخوان افکارعموم رو کنترل کنند
جناب آقای حسینی، دگر‌اندیش هستند و تفکرات انحرافی دارند یعنی چه؟ مگر هر کسی که تفکرش با شما فرق داره منحرف به حساب میاد؟ اصلا کی مرده تا شما بشید میزان راه راست و هر کس که با شما فرق داره بشه منحرف؟
خدا بندشو آزاد آفریده فکر کنه بنویسه و ......
ما چه کاره ایم که بخوایم واسه چیزی خط قرمز بذاریم؟
از نظر اقایان اگاهی مردم کلا خطرناکه
نماینده عزیز، کتاب های شهید مطهری را هم سانسور می کنند، شما برو نسخه های اول انقلاب را بخون ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا
اول به خودتان نگاه کنین که کامنتهای مردم رو ممیزی میکنید بعد به بعضی ها گیر بدید
تووووووووجه
میگن ازکوزه همان برون طراوت که دراوست.این اقا وهمفکرهشون ببینید نهایت دیدشون کجاست که اولین مشکل کتاب رو...........دوباره متن روبخونید متوجه میشین تابناک جوووووووون توروخدا کامنتمو بذارخسته شدم ازبس نوشتمو سانسور کردی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها