بازدید 32078
ادامه سقوط رتبه‌های اقتصادی ایران در جهان

در تورم زیمبابوه را هم پشت سر گذاشتیم+آمار

شاید زمانی به تمسخر گفته می‌شد که ایران به زودی تبدیل به زیمبابوه می‌شود و در نرخ تورم رتبه زیمبابوه را خواهد گرفت. اگر آن زمان همه این‌ها گونه‌ای از اغراق برای نشان دادن وخامت اوضاع بود، امروز دیگر نمی‌توان به این لطیفه قدیمی خندید، بلکه شاید باید برای به واقعیت پیوستن آن گریست!
کد خبر: ۳۴۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰ 09 September 2013

آیا مهم است که ایران جای زیمبابوه را در تورم گرفته؟شاید زمانی به تمسخر گفته می‌شد که ایران به زودی تبدیل به زیمبابوه می‌شود و در نرخ تورم رتبه زیمبابوه را خواهد گرفت. اگر آن زمان همه این‌ها گونه‌ای از اغراق برای نشان دادن وخامت اوضاع بود، امروز دیگر نمی‌توان به این لطیفه قدیمی خندید، بلکه شاید باید برای به واقعیت پیوستن آن گریست!

به گزارش «تابناک»، مدت‌هاست موضوع ‌آمار و ارقام و اعلام و انتشار آن‌ها در کشور به ‌بحث جدلی تبدیل شده است، به گونه‌ای که بسیاری از منتقدان را بر آن داشته بی‌محابا به آمار دولتی و انتشار آن‌ها ایراد گرفته و در بسیاری از موارد آن‌ها را زیر سؤال ببرند.

این در حالی است که هنوز مراجع مشخص برای انتشار آمار و اطلاعات به خصوص در حوزه اقتصادی دقیقا مشخص نیست و ‌گاه دو یا چند مرجع، اقدام به انتشار آمار پیرامون یک مورد خاص و با اعداد و ارقام متفاوت می‌کنند.

همین امر منجر به آن شده ‌که رویه بدبینی و انکار و تردید در ‌آمار و اطلاعات منتشره از سوی ارگان‌های داخلی، به یک رویه معمول تبدیل شده و در ‌‌نهایت هر آنچه از سوی نهادهای دولتی منتشر شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت به مانند یک گزارش برای بایگانی ـ و نه گزارشی قابل تأمل برای بررسی و کار‌شناسی ـ نگاه شود.

اما حال که بر سر اطلاعات و آمار داخل، چنین بلایی آمده است، باید درباره ‌‌گزارش‌های نهادهای بین‌المللی چه ‌گفت؟ آیا‌‌ همان قدر که گزارش‌های داخلی مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرند، این گزارش‌ها نیز مورد انکار و بی‌توجهی واقع می‌شوند یا کسی هست که در پایان درباره آمار و اطلاعاتی که هر ساله و بعضا هر چند ماه از سقوط رتبه‌های اقتصادی ایران در میان کشورهای جهان منتشر می‌شود، کوچک‌ترین توجهی داشته باشد؟

یکی از همین گزارش‌ها که بیشتر مانند بسیاری دیگر از بررسی‌ها و آمار و اطلاعات نهادهای بین‌المللی حتی به دید کاغذ پاره هم به آن نگاه نمی‌شود، گزارش شاخص رقابت‌پذیری اقتصادی در جهان است که هر ساله از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده و رتبه کشور‌ها را در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی از درآمد سرانه و شاخص‌های کلان گرفته تا بهره‌وری نیروی کار و خرد‌ترین مسائل اقتصادی ‌بررسی ‌می‌‌کند.

متأسفانه در چند سال گذشته، رتبه کشور ما در مجموع شاخص‌های مورد اشاره و بررسی این گزارش نزولی بوده ‌و امسال نیز تداوم روند نزولی کشور در بسیاری از شاخص‌ها دیده می‌شود.

ایران در سال جاری با یک پله دیگر سقوط در مجموع شاخص‌های رقابت‌پذیری در رتبه ۸۲ جهانی در بین ۱۴۸ کشور قرار گرفته، ‌در حالی که بسیاری از کشورهای جهان، تقریبا در رتبه‌های سال گذشته خود ‌مانده‌اند. همچنین ایران در هر سه شاخص کارآمدی، خلاقیت و نیازهای اولیه تنزل رتبه داشته است.

آیا مهم است که ایران جای زیمبابوه را در تورم گرفته؟
از سوی دیگر، نگاهی به وضعیت و روند حرکتی کشور، نشان می‌دهد که در هر دو مقیاس ثبات (ثبات اجتماعی و محیطی، سیاسی و اقتصادی) ایران روندی نزولی را در یک سال اخیر پیموده است.

همچنین نگاهی به وضعیت کلی ایران در بررسی امسال، نشان از آن دارد که کشور در یک سال گذشته، نه تنها در بسیاری از شاخص‌ها نزول داشته، ‌بلکه در برخی موارد تنزل رتبه‌ای ایران به شدت بد‌تر از سال گذشته بوده است، به گونه‌ای که میانگین رده بندی و مقایسه آن با یک سال گذشته، نشان می‌دهد که ایران از رتبه ۶۶ به رتبه ۸۲ سقوط کرده است.

در میان شاخص‌های مورد مطالعه، ایران در شاخص بهره‌وری نیروی کار با رتبه ۱۴۵ ‌‌ چهارمین کشور با بهره‌وری بسیار پایین در نیروی کار رده‌بندی شده است!
آیا مهم است که ایران جای زیمبابوه را در تورم گرفته؟

شاید جالب‌ترین نکته در بررسی وضعیت کلی ایران، مواردی است که گزارش مجمع جهانی اقتصاد از مهم‌ترین موانع کسب و کار در کشور از آن یاد کرده است. در رأس این موانع، بی‌ثباتی در سیاست‌ها، مقررات تنظیمی نرخ ارز، دسترسی به سرمایه و سرمایه‌گذاری، تورم و بروکراسی ناکارآمد دولتی قرار دارد.

آیا مهم است که ایران جای زیمبابوه را در تورم گرفته؟
این گزارش سرشار از آمار و اطلاعاتی است که با جزئیات و در بسیاری از شاخص‌ها، رتبه ایران را در مقایسه با همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای کل جهان قرار داده است؛ رتبه‌بندی‌هایی که نشان‌دهنده وضعیت تحول و پیشرفت در جامعه‌ای است که اساسا نگاه به آمار و اطلاعات و تأکید و توجه به آن‌ها مدت‌هاست دیگر برای کسی معنا ندارد.

به راستی، آیا برای کسی مهم است که ایران در‌ گزارش، رتبه ۱۴۸ یعنی آخرین رتبه را در میان کشورهای مورد مطالعه در نرخ تورم به دست آورده ‌و پایین‌تر از کشورهایی چون مالاوی، گینه و زیمبابوه ایستاده است؟! آیا کسی این گزارش‌ها را نگاه می‌کند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵۲
انتشار یافته: ۳۸
امار در دو دوره قبل به چیز مضحکی تبدیل شده بود مثلا امار سالانه را تبدیل کردند به ماهانه جالبه که امار تورم ماهانه از سالانه بیشتر شد.امار بورس هم همینطور وقتی 12000 بود در سال 83 وضعیت شرکتهای بورسی عالی بود مثلا سهام سیمان تهران 5000 تومان بود ویا گروه بهمن 900 تومان ولی الان با اینکه شاخص بالای 40000 هست و شرکتهای بورسی در بدترین شرایط قرار دارند و این این نشون میده امار فقط برای اطلاع دادن غلط بوده .البته امروز سن امید به زندگی را در ایران 73 سال اعلام کردند که من فکرنمیکنم در بهترین شرایط از 60 سال بیشتر باشه ...یک نگاهی به حجله ها و عکس افراد فوت شده در خیابانها بندازید مشخص میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
دوست عزیز در مورد آمار نظر شما درسته که مضحک شده بود! ولی مثالهای شما به خصوص در مور بورس یه کم ناشی از کم اطلاعی هستند (باعرض شرمندگی). یه کم بیشتر مطالعه بفرمایید چون این شاخصی که بالای 50000 هست با اونی که 12000 بود فرق می کنه! کلاً TEDPIX و TEDIX و TEPIX سه شاخص مختلف در بورس تهران هستند و این شاخصی که الان شما می بینید TEDPIX هست در حالی که اون اولیه TEPIX بود. البته نمی شه توی این یادداشت توضیح داد! ولی اونیکه تو بورس فعال باشه مشکلی با 50هزار یا 12 هزار نداره! مشکل چیز دیگه ای هست عزیزم!!!!
هیچکس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
دوست ناشناس عزیز باز هم معلوم میشه که از تعاریف برای به اصطلاح آمار غلط دادن استفاده میشه. چرا در اعلام شاخص بورس اعلام نمیکنند که ما بر اساس کدام شاخص کار میکنیم؟ خوب یک فرد عادی وقتی دو آمار 12000 هزار در سال 83 و 40000 را در سال کنونی بشنود فکر میکند بورس پیشرفت داشته غافل از اینکه آقایان برای وانمود کردن به اینکه بورس رو به پیشرفت است به تعاریف جدید که احتمالا فقط در ایران استفاده میشود متوسل شده اند.
این گزارشات برمبنای گرایش های غربی است و ما باید آن را محکوم کنیم والگوی مدیریت جهانی را ترویج دهیم تا کل دنیا را فلاکت بکشانیم بعد چون خودمان مبدع این سیستم می شویم لاجرم در آن سیستم اول می شوییم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
آقای محترم واقعا شما افتضاح سیستم مالی و تورم در کشور و نزول نرخ ارز رو مشاهده نمی کنید؟ تا حالا نان و شیر خریده اید؟ بسه اینهمه بدبینی راجع به همه چیز که غرب ارائه می دهد
ناشناس
| - |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
این نظر به طنز می باشد. طنز تلخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
اونهایی که منفی دادید نکته رو نگرفتید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
ما اصلا به آمار هم کار نداشته باشیم و هر چقدر بعضی ها مانند شما و بعضی مسئولین این آمار را اشتباه فرض کنند ،به چشم خود تورم را دیدیم که همه چی 2-3 برابر شد و درامد کارگری و کارمندی افزایش اندکی داشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
خوشحال داداش من ماهی 700 حقوقمه. هنوز تو عقد هستم و خرجی ندارم آخر ماه ته حسابم چیزی برا پس انداز نمیمونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
من که اصلا متوجه نشدم چی گفتین
رضا
| - |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
الکی منفی ندین، مشخصه که متنشون برای طنز نوشتن
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
ناشناس دوم فکر کنم موضوع دوستمون ناشناس اول را نگرفتید(متلک بود به اصطلاح)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
اگر تا انتهای نظر این بنده خدا را بخوانید متوجه می شوید که طنز گفته و بنابراین منفی ندارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
فکر کنم شما که این حرف رو زدین وضعتون خوب باشه. اگر کمی هم واقع بین باشین میبینین که وضع، بدتر از اون چیزی هستش که فکرش رو میکنین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
منفی داده ها توجه کنن که ایشون مسئله را تمسخر گفته حداقل متن را خوب بخونید و بر اساس مفهوم نظر بدید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
به صورت استفهام انکاری بیان نموده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
ملت همه بی خیال اصل خبر شدن چسبیدن به نقد نظرناشناس
احتمالاً این جایگاه یکی از افتخارات احمدی نژاد در تاریخ خواهد شد.
چه خوب بالاخره اول شدیم . البته از آخر
این آمار و اطلاعات را چگونه تهیه می کنند و ماخذ آنها کجاست؟لطفا توضیح دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
منبع واقعیت زندگی مردمه
دشمنان این امارهارامیدهند همه چی ارومه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
ما هم خیلی خوشبختبم!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
لابد تو هم خوشحالی
کدوووم تورم؟؟
اون رو نشان من بده؟
تورووووم؟؟؟


توکل به خدا
جوانی و زندگی ما با خراب کاری های احمدی نژاد نابود شد

مدیریت جهانی تمام شد
حالا رفته دانشگاه رو اصلاح کنه
این افتخارات همگی حاصل تلاش های شبانه روزی احمدی نژاد و همکارانش هست
لطفاً زیر سوال نبرید دولت محترم قبلی رو !!!
باید از این آمارها استفاده بشه تا مشکلات رفع بشه، این آمارها میتونه استفاده زیادی داشته باشه، البته اگه کسی بهش توجه کنه
هر دم از این باغ بری می رسد.!!!!!پاک ترین دولت تاریخ ایران با بزرگترین اختلاسها وبخور بخور هاٰ، اینم تحویل بگیر ....برگی دیگر از درخت پر بار احمدی نژاد و دارو دسته اش.
اين هم سندي ديگر از دولت بي كفايت كه متاسفانه عده اي مملكت را به اينجا مي رسانند ولي خيلي راحت و بدون بازخواست ميگذارند و مي روند. اگر سيستم قضايي كارآمدي بيشتر نشان دهد و مديران و وزراي نالايق و حتي رئيس جمهور بي كفايت را به محكمه بكشاند ديگر براي خدمت (بخوانيد چپاول بيت المال) اينهمه سر و دست شكسته نمي شد.
این آقایی که گفته این گزارشات برمبنای گرایش های غربی است . تو این کشور زندگی نمیکنه؟ تخم مرغ و پنیر و ماست نمیخره؟
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
اقاطنز بوده
به نظر بنده با تورم %20 سالیانه که یکی از عواملش می تونه سوددهی زیاد بانک ها به سرمایه ها باشه در مدت 16 سال اخیر باید %320 تورم داشته باشیم که این میزان تورم به جای اینکه در 8 سال دوره ریاست جمهوری خاتمی و 8 سال احمدی نژاد به صورت پله پله انجام بشه یکدفعه در 2 سال اخیر به صورت ضربتی و انفجاری به مردم اعمال شد
و اگر روی قیمت دلار مطالعه کنین قیمت دلار در این 16 سال اخیر با توجه به این تورم به عددی بین 3500 تا 4000 تومان میرسه که در این 16 سال به صورت مصنوعی نگه داشته شده بود.
سر کوچه ما که همه چی ارزونه....
همه ما تو این وضعیت دخیلیم و باید از خودمون بپرسیم چرا؟!
باید از این آمارها استفاده بشه تا مشکلات رفع بشه، این آمارها میتونه استفاده زیادی داشته باشه، البته اگه کسی بهش توجه کنه
تبریک عرض می کنم.
اینا همش کار آمریکاست
هر وقت خبری زده میشه بسیاری از دوستان اون خبر را با دیدگاه شخصی مطالعه و به مشکلات شخصی خودشون پیوند می زنند و کامنت میدند... یکی میگه من هنوز تو عقدم!؟ اون یکی می گه من بیکارم یکی دیگه می گه من نون شب ندارم و غیره...
به این دوستان می گویم که ما از شنیدن این خبرها ناراحت هستیم و تلاش و دعا می کنیم که مشکلات حل شود اما با گفتن مشکلات شخصیمون چیزی حل نمیشه.!؟ انتقاد بیهوده و ناامیدی و ترویج تاریک بودن اینده چیزی رو حل نمی کنه...ما باید اول از همه به فکر کشور و اجتماع باشیم...
اون دوستی که میگه ما هنوز تو عقدیم بدونه که خیلی ها حتی نمی تونند به اون عقد هم دسترسسی داشته باشند!
اونی که می گه من ماهی 700 تومن حقوقمه بدونه خیلی ها اصلا شغل ندارند و خیلی ها هم روزانه 10 ساعت کار می کنند و کمتر از 500 تومن حقوق ماهانشونه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار