صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل

نظر رئیس کل جدید بانک مرکزی درباره ‌نرخ ارز

اظهار نظر سیف درباره نرخ ارز، بیانگر دیدگاه وی در رابطه با مسائل اقتصادی است؛ دیدگاهی که ضمن پذیرش واقعیات در جامعه و اقتصاد کشور به دنبال تبیین علمی آنهاست و نه در پی فرار از آنها و فرافکنی.
کد خبر: ۳۴۰۵۹۶
| |
63982 بازدید
|
نظر رئیس کل جدید بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز

اظهار نظر سیف درباره نرخ ارز، بیانگر دیدگاه وی در رابطه با مسائل اقتصادی است؛ دیدگاهی که ضمن پذیرش واقعیات در جامعه و اقتصاد کشور به دنبال تبیین علمی آنهاست و نه در پی فرار از آنها و فرافکنی.

به گزارش «تابناک»، شاید یک از مهم‌ترین نکاتی که درباره رئیس کل بانک مرکزی کشور به آن توجه می‌شود، موضوع اشراف وی بر تحولات اقتصادی داخلی و توان درک وی از شرایط ساختاری اقتصاد با توان و تکیه بر بعد نظری و همزمان تجربه کاری است.

اکنون نرخ ارز در کشور و وضعیت آن به یکی از مهم‌ترین موضوعات روز اقتصاد کشور تبدیل شده و دیدگاه‌های رئیس کل بانک مرکزی در این باره، می‌تواند بیانگر خط سیر فکری وی در این خصوص و همچنین بیانگر شمای کلی از سیاست‌های آتی بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز باشد.

ولی الله سیف که اکنون انتصاب وی به ریاست کل بانک مرکزی از سوی مجمع عمومی این بانک تأیید شده، با بیان دیدگاه خود به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز نشان داده ‌که رویکرد وی به نرخ ارز به کلی متفاوت با رویکرد دولت پیشین و رئیس کل پیشین بانک مرکزی است.

وی در نخستین اظهار‌نظر ارزی خود در قامت رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز، با اشاره به فرمول برابری قدرت خرید گفت: در سال‌های گذشته، نرخ ارز در کشور رشد متناسب خود را نداشته ‌و در نتیجه این امر، تفاوت تورم داخلی و خارجی که باید ‌‌مبنای علمی تعیین نرخ ارز در هر کشور باشد، در نرخ ارز کشور لحاظ نشده است.

وی گفت: این امر منجر به آن شده ‌که در سالهای گذشته با ‌رشد نامتناسب نرخ ارز با توجه به میزان تورم داخلی و خارجی فنر ارز فشرده شود که این فنر به یکباره در ماه‌های اخیر آزاد ‌و منجر به افزایش یکباره نرخ ارز شد.

ولی الله سیف گفت: با در نظر گرفتن نوسانات نرخ دلار در دو سال گذشته، باید بگوییم که افزایش دلار از ۷۹۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان طبیعی ‌و این نرخ واقعا بی‌جا نیست، زیرا بر پایه این فرمول، این تقریبا نرخ واقعی ارز در کشور است.

نظرات سیف در خصوص نرخ ارز در کشور حاکی از آن است که وی از ‌دیدگاه کاملا علمی به مسأله نگاه می‌کند، حال آن که بار‌ها از سوی مدیران دولت قبل همچون وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، اظهاراتی را مبنی بر سیاسی ‌و غیر واقعی بودن نرخ ارز در کشور می‌شنیدیم.

شمس‌الدین حسینی در کل رخ ارز کنونی را نرخ کاذب می‌دانست و محمود بهمنی نیز بدون توجه به مسائل موجود در فضای اقتصادی کشور، این نرخ و افزایش بهای ارز در اقتصاد را «سیاسی» عنوان می‌کرد.

حال سیف از یک رویکرد علمی واقعیات ارز در اقتصاد کشور را بیان می‌کند و این ‌می‌تواند نشانگر دیدگاه کلی رئیس جدید بانک مرکزی در خصوص ارز و دیگر مسائل اقتصادی باشد؛ دیدگاهی که بیانگر این ‌است که بانک مرکزی در آینده راهی را خواهد پیمود که مبنای آن شاید پذیرش واقعیات و جایگزین کردن دانش و نظریه علمی به جای فرافکنی و فرار از واقعیات باشد.

هرچند البته هنوز برای این گونه نتیجه‌گیری زود است، ‌شاید بتوان به تبعیت از آن مثال معروف، امید داشت که بانک مرکزی کشور پس از سال‌ها سردرگمی و بلاتکلیفی و دنباله‌رو بودن‌های اخیر، در پایان رویکرد علمی و واقع‌بینی را در دستور کار خود ببیند.
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵۴
انتشار یافته: ۸۸
حميد
|
France
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
همين اظهار نظرها باعث افزايش نرخ ارز ميشه و بازار رو دچار التهاب ميكنه ! همه حقايق رو نبايد به زبون آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
شما ظرفیت شنیدن حقیقت را نداری وگرنه راست گفتن همیشه خوبه
حمید
| United States |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
کشوری که تمام اقتصادش دولتیه ؛ تعیین نرخ ارز هم توسط دولت تعیین میشه و این دولت هم برای تامین کسری بودجه ش میخواد دلار رو بالا نگهداره و زمان نشون میده که با این تفکر تورم جدیدی در راهه
ناشناس
| United States |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
خدا را شکر. من تولید کننده هستم و این چند مدت همش در ترس بودم که نکنه بازهم قیمت ارز غیر واقعی (ارزان) بشه و سیل تقاضاهایی که کارخانجات صنعتی برای تولیدات ما بوجود آمده بود باز هم به سمت دلالان و وارد کنندگان سرازیر بشه.
خواهش میکنم زود قضاوت نکنید که یارو به فکر جیب خودشه و قشر کم درآمد باید تاوان بدن! با افزایش تقاضا من میتونم کارگرهای بیشتری استخدام کنم و با افزایش اشتغال به تدریج و بصورت منطقی وضعیت همه مردم بهتر میشه و حتی من به فکر اضافه کردن حقوق کارگرها هستم تا تولید با کیفیت تر و قابل رقابت با اروپا عرضه کنم.
به امید خدا اگر وضع دلار ثابت بماند، باید به زودی به فکر صادرات کالاهایمان به دیگر کشورها باشیم.
برای مثال قبلا برخی قطعات کارخانجات خوراک دام از ترکیه وارد میشد، با وضعیت بوجود آمده تولید کنندگان ترک، به سمت ما متمایل شده و کالاهای ما را (که حالا قیمت دلاری پایین تری دارند) را خریداری کرده و به اسم خودشان به دیگر نقاط دنیا میفروشند.
در صورتیکه این روند ادامه یابد چند وقت دیگه نیازی به فروش از طریق ترکیه نداریم و خود میتوانیم مستقیما کالاهایمان را به دنیا عرضه کنیم.
به امید پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان در سایه تدبیر دولتمردان اعتدال گرا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
متاسفانه باز هم شاهد افزایش قیمت ارز و تورم مضاعف و بالا رفتن قیمت کالا ها خواهیم بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
لطفا جناب اقای سیف به سوالات زیر پاسخ دهند:
1- ایا با نرخ 32000 ریالی ارز امکان واردات تکنولوژی از خارج از کشور وجود دارد؟
2- ایا با این نرخ کالاهای ایرانی در سه حوزه قیمت خدمات پس از فروش و کیفیت توان رقابت با نمونه مشابه خارجی را دارند؟
3- با توجه به این نرخ سرنوشت ازادسازی قیمت حامل های انرژی چه میشود؟
4- دلایل ایشان در حمایت از این نرخ چیست؟
5- جناب دکتر روحانی در تبلیغات مدعی شده بودند قدرت پول ملی را به سابق برمیگردانند. اخر عاقت این وعده جه میشود؟
با تشکر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
ناشناس 16:57

که خود را تولید کننده نامیدی،

مگر شما فقط در این کشور حق داری خوب زندگی کنی مردمی که با افزایش نرخ ارز داری هایشان یک سوم شده آدم نیستند؟؟!

شما توانایی این را نداشتی که زمان 1200 تومان بودن ارز کالا با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کنی و با جنس خارجی رقابت کنی مردم باید چوبش را بخورند؟!

در ضمن کاهش نرخ ارز هیچ تاثیری در پروسه تولید نداره دولت ها به راحتی می توانند با کنترل و نظارت بر واردات از تولید کننده داخلی حمایت کنند.

شما انتظار داری مردم سخت زندگی کنند که شما بتوانی تولید کنی؟!؟ برنج ایرانی تولید داخل است زیر کیلیویی 7000 تومان در تهران پیدا نمی شود کیفیت آن با برنج خارجی یکی است در حالی که برنج خارجی نصف ان قیمت دارد و با دلار گران هم وارد می شود مردم چه گناهی کرده اند که باید برنج تولید کنند ایرانی گران و بی کیفیت بخورند؟! برنج هندی را کیلویی 1000 تومان می خریدیم باید 4000 تومان پول بدهیم.


شما انتظار داری با توجه به مثالی که زدی از حباب ایجاد شده تولید کننده ما استفاده کند بجای ارائه کالا ارزان تر و با کیفیت تر بتواند صادرات کند؟ وقتی ما نمی توانیم نیاز داخل را تامین کنیم صادرات چه معنایی دارد؟! همه مشکل ما همین گونه طرز فکر است.

تابناک انصاف داشته باش و منتشر کن.
سیده
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
ممکن است درست باشد ولی این مردم ضعیف هستند که قربانی میشوند . قرار این نیست که دولت فقط تورم نرخ ارز را محاسبه کند و بفکر زندگی و معیشت مردم نباشد.واقعیت زندگی مردم است نه محاسبات
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
حداقل خاصیتش اینه که مردم تکلیف خودشونو میدونن و میتونن برنامه ریزی داشته باشن!!!
خرید و فروش قوت میگیره و اقتصاد از رکود در میاد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
نظر رییس کل جدید بانک مرکزی کاملا صحیح است و می بایست افزایش نرخ ارز طی سالهای گذشته به تدریج صورت می گرفت که کشور با یک تورم جهشی روبرو نمی شد. به هر حال امیدواریم با دیدگاه علمی مسئولین محترم وضعیت تورم به تدریج حل شود. البته نباید انتظار داشت که این تورم و اقتصاد معیوب ظرف فقط چند ماه بهبود یابد. مهم آن است که این روند رو به بهبود را مردم حس کنند.
سیامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
اولین قدم در حل یک مشکل پذیرفتن آن مشکل است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
ارز مرجع 3200 مبارک باشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
بهترین جواب رو دادی
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
سلام.بنده حقوق دان هستم نه اقتصاد دان اما بنظرم نتیجه گیری شتاب زده از اظهارات جناب سیف به دلایل زیر عجولانه است.1-دلایل تورم طبیعی نبوده که الان بگوییم رشد نرخ ارز طبیعی است بلکه تورم به اعتقاد کارشناسان امر که اتفاقا ریس جمهور منتخب در شعارهای انتخاباتی به ان نیز اشاره می کرد یکی به دلیل بی تدبیری مسولان و دیگری بحث تحریم ظالمانه است.2-در کجای دنیا به یکباره رشد نرخ ارز بیش از صددر صد بالا رفته و باعث بی ارزش شدن پول ملی در حدی که از کشورهای جنگ زده همسایه هم عفبتر شدیم.3-رشد ارز زمانی منطقی خواهد بود که با هزینه های خانوارها متناسب باشد نه اینکه یکباره یخجال دو میلیون تومانی بشود هفت مییون تومان و پراید 6 م توما ن بشود 20 م تومان این هزینه اضافی رامن کارمند از کجا جبران کنم .4-اقای سیف حتما اطلاع دارند که با افزایش یک شبه نرخ ارز چقدر از مردم دارای خود را از دست ذادند یا نصف شده هرچند ممکن بعضی ها هم از این مساله یک شبه سرمایه دار شده باشند.5-جناب سیف این اظهارات جنابعالی با شعارها و سیاست های جناب رییس جمهور همخوانی ندارد که می خواهد معیشت مردم را سامان دهی کند .بنده معتقد نیستم که نرخ ارز به سابق بر گردد اما این نرخ نیز قابل قبول نیست چون واقعا کاذب و سیاسی است چون تورم نیز عوامل کاذب و ناشی از افزایش این بلای خانمانسوز ارز دارد . والسلام
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
حسین آقا نظری در مورد نظرتان نمیدم ولی کوچکترین نشانی از حقوقدان بودنتان در نوشتارتان نیست.حقوقدان ها معمولا با بیان جملات منطقی(صغری وکبری)نتیجه گیری منطقی میکنند(جمله منتج).
عباراتی مثل من از کجا بیارم و پراید 20میلیونه وای... منطقی نیست.
متاسفانه نظر جناب سیف درسته و در کشوری که نرخ ارز نه در عرضه و تقاضا که دستوری و سیاسی تعیین میشه به محض در رفتن فنر باید شاهد چنین جهش هایی باشیم.
یادمان نرود دلار به حدود 4هزار تومان رسید و الان تعدیل شده و به 3100-3200 رسیده مثل فنری که زیاد نگهش داری بسرعت باز میشه و بعد کمی خودش را جمع میکنه.
معیشت مردم با کاهش نرخ دلار تامین نمیشود بلکه باید برای مردم کار ایجاد کرد و درآمد مردم را افزایش داد نه کاهش دستوری نرخ دلار که باعث بروزقاچاق میشود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
آقا مسعود ایشان نگفتند دستوری عمل کنند
واقعیت ها را گفتند
حسابدار
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
واقعیت علمی اقتصاد همینه قیمت ارز رو عرضه وتقاضا وقدرت اقتصادی تعیین میکنه البته مسائل روانی وسیاسی هم مقداری تاثیر گذار بوده که با کاهش قیمت ارز مقداری از آن جبران شده وقیمت کنونی به قیمت واقعی ارز نزدیک شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
با بخشی از حرفهای شما موافقم ولی نه با همه آن

دولت باید در جهت بازگردان نرخ ارز به هما نرخ قبل 1200 تومان حرکت کند اگر نرخ ارز 1200 توان برسد روند تورم هم متاثر از ان کاهش پیدا می کند

فرض کنید فردا دولت این توانایی را داشته باشد که به همه وارد کنندگان دلار 1226 بدهد در همان میزان قبل از بحران و نظارت سفت و سخت هم اعمال شود که دلار ارائه شده بصورت نقدی وارد بازار نشود (که بسیار شدنی و آسان هم هست) و وارد کننده هم با سود مشخص جنس را بفروشد (که بسیار شدنی و آسان هم هست) انووقت در مدت یکی دو ماه بازار و تورم و گرانی و... زیرو رو می شود.

یک عده فراموش کردند که بالا رفتن نرخ ارز بخاطر کمبود ارز ناشی از تحریم و تلاش دولت برای جبران کسری بودجه ایجاد شده است و راهکاری مشخص دارد.
حمید رضا
| United Kingdom |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
حسین جان با نظر شما کاملا موافق هستم با دلار 3200تومان قدرت خرید پس چی میشه این قیمت فقط برای صادرات میتونه خوب باشه
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
من نمی فهمم یکی منو روشن کنه ... حالا نمی شد پول ما با ارزش تر بشه که ایشون نگن افزایش قیمت دلار از 790 تومن به 3200 طبیعیه ... چرا نباید از 790 تومن به 60 تومن برسه؟ یعنی ما نباید بطور کلی به افزایش ارزش پول ملی مون امیدوار باشیم ... با این حساب دلار در سال 95 باید بشه 4800 تومن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
البته اینو در مورد دلار نمیشه %100 گفت چون خود دلار با مشکلات زیادی دست به گریبانه و احتمالا ظرف چند سال تا یک دهه آبنده خودش رو نشون خواهد داد. ولی متاسفانه در کل همین طور است چون اقتصاد ما در حال حجیم شدنه و تولید داخلی و صادرات ما هنوز متناسب با رشد حجمی اقتصاد پیش نمیره و این مسئله باعث تورم ارزی میشه. بنده گمان نکنم که خیلی زود ما مزه افزایش ارزش پول ملی رو بچشیم (مگر به صورت کاذب و با نفت) و این مسئله نیازمند کمی زمان و البته برنامه ریزی های درست اقتصادیه.
احمد رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
البته قیمت دلار در دو سال گذشته هیچگاه 790 تومان نبوده بلکه در 9 سال گذشته هم هیچگاه این قیمت را نداشته است. شاید اشتباه چاپی باشد و نرخ دلار 1790 تومان حدود 20 ماه پیش باشد (اشاره ایشان به دو سال گذشته است). دوم اینکه تنها با کار و فعالیت و تولید و کاهش مصرف می توانیم به افزایش پول ملی مون امیدوار باشیم, نه با نشستن سر چاههای نفت!!! مثل آدم بیکاره ای که با صرف ارث پدری روزگار می گذراند نباشیم! اگر شعار کار, تولید و صرفه جوئی شعارمان و عملمان باشد آنگاه به افزایش ارزش پول ملی امیدار باشیم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
مهردادجان افزايش ارزش پول ملي بخاطر افزايش توليد ناخالص ملي اتفاق مي‌افتد چيزي كه در چند سال اخير در ژاپن شاهد آن بوديم.
بنابراين تنها راه افزايش ارزش پول ملي عدم دخالت دولت در تعيين ارزش پول به اضافه افزايش توليد ناخالص ملي است. خواه اين افزايش توليد ناخالص به دليل افزايش درآمد از طريق فروش نفت باشد (كه همگان مي‌دانند كه افزايش كاذبي است). و خوا از طريق افزايش توليد و صادرات غير نفتي.
با تشكر از تابناك كه استثنائا اين نظر من را منتشر مي‌كند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
خوبی دیدگاه ایشون اینه که مردم رو معلق بین زمین و آسمون نگه نمی داره. الان موضوع اصلی این می شه که باید درآمدها متناسب با این نرخ بشن و دیگه نمی خوایم به این امید بشینیم که دولت ارز رو برگردونه 1200 تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
يعني شما باور داريد كه الان حقوق ها به اندازه تورم ميره بالا؟!
نه، اين اظهار نظر واسه راحتي خودشونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
همه مشکل افزایش حقوق هاست بجای افزایش حقوق ها باید دنبال کاهش قیمت ها و هزینه ها باشند حتی اگر مجبور شوند سوبسید دهند نه این که حقوق ها زیاد شود و نقدینگی و تورم هم دنبال و متاثر آن.
جمشید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
احسنت درامدهابایدمتناسب بانرخ ارزبشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
آرزوی موفقیت برای آقای سیف دارم
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
فرمایشات ایشون کاملاً بجا و منطقی هست. به عقیده بسیاری از اهالی واقعی فن ، حتی اگر تحریم ها هم نبود ، قیمت ارز امروز چیزی نزدیک به قیمت امروز می بود. پس بی دلیل نباید نرخ ارز رو صرفاً به سیاسی بودن ربط داد.
یک ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
ما که نفهمیدیم آقای سیف چه میگوید . مگر همه نمگفتند که در اثر سوء مدیریت دولت نرخ ارز تا این حد بالا رفته است و نباید ایقدر بالا باشد. حالا آقای سیف چه میگویند . کاش به صورت عامه فهم توضیح میدادند. اگر اینجور است که نرخ ارز همین است، پس چرا حقوق حقوق بگیر به همین اندازه بالا نمی رود.
پاسخ ها
احمد رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
چرا فکر می کنید حقوق ها بالا نرفته (شاید دقیقا به اندازه تورم بالا نرفته باشد اما خیلی بالا رفته!) دلار سال 1383 برابر 930 تومان بوده. خوب حقوق شما در سال 1383 چقدر بوده و الان چقدر است! مقایسه با حقوق حداقل وزارت کار, سال 83 حداقل حقوق حدود 107000 تومان بوده و اکنون حدود 487000 تومان! حداقل حقوق بیش از 450 درصد رشد داشته و دلار هم حدود 350 درصد! فقط اینکه قیمت دلار بصورت جهشی بالا رفت ولی حقوق شما بصورت تدریجی. فقط همین!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
دوستان بد نیست سوابق و پیشینه آقای سیف رو یک مروری و به کارنامه درخشان ایشون نظری بندازن بعد نطر بدن من الله توفیق
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات و توافق چیست؟