بازدید 8350

رویت پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد

کد خبر: ۳۳۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹ 16 August 2013


رییس اداره محیط زیست نایین گفت: پس از 32 سال تلاش در روزهای گذشته تصویر یک قلاده پلنگ توسط محیط‌بان‌های پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد به ثبت رسید و غنی بودن منطقه را از نظر حیات وحش نشان داد.

به گزارش ایسنا، حسین اکبری اظهار کرد: مدت‌ها بود که مشاهدات زیادی از آثار حضور پلنگ در یکی از گذرهای حساس پناهگاه حیات وحش عباس آباد در دست بود و تلاش برای ثبت تصویر این گربه‌سان نیز ادامه داشت.

وی با بیان اینکه این قلاده پلنگ در جریان ساخت یک آب انبار برای دسترسی آسان‌تر وحوش این منطقه به آب مشاهده شد، افزود: اصولا رویت گربه‌سانان به دلیل زیرکی بالای آن‌ها واقعا دشوار است و با وجود اینکه این پلنگ در میان یک گله کل و بز دیده شده است اما با دیدن محیط به ان‌ها و پیمانکار احداث آب انبار خود را نمایان نکرده است.

رییس اداره محیط زیست نایین ادامه داد: محیط‌بانان ما یک تصویر یک دقیقه‌ای و چندین عکس از این پلنگ ثبت کرده‌اند که پس از 32 سال امیدواری را به این پناهگاه باز گرداند.

اکبری با اشاره به اینکه عباس آباد یکی از ذخیرگاه‌های گربه‌سانان کمیاب است و یکی از بهترین پتانسیل‌های کشور را در اختیار دارد، تاکید کرد: سال‌ها بود من و همکاران فقط به صورت مکتوب از حضور پلنگ در این منطقه خبر می‌دادیم تا اینکه این عکس پس از 32 سال نشان از حضور پلنگ در سطح استان اصفهان داد.

وی ادامه داد: این پلنگ از فاصله زیادی رویت شده و جنسیت آن معلوم نیست، اما پلنگ به نظر جوان و قطعا دارای خانواده است و باید با بررسی‌ها بیشتر برای ثبت تصاویر آن اقدام شود.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد تصریح کرد: پس از رویت این پلنگ می‌توان احتمال داد در سایر مناطق حفاظت شده استان از جمله قمیشلو، موته، کلاه‌قاضی، کرکس و مناطق شکار ممنوع کوه بزرگی و یخاب پلنگ وجود داشته باشد اما متاسفانه هنوز تصویری از پلنگ در این مناطق ثبت نشده است.

اکبری با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده عباس آباد به دلیل ارتفاعات گسترده و ظرفیت‌های زیست‌محیطی قوی و منابع آبی فراوان می‌تواند منطقه مناسبی برای حضور وحوش باشد، گفت: از هشت گربه‌سان موجود در کشور ایران قطعا هفت گربه‌سان در استان اصفهان حضور دارند و فقط سیاه گوش در این استان دیده نشده است.

وی اضافه کرد: عباس‌آباد منطقه‌ای است که پیگیری‌های حفاظتی آن از 10 سال گذشته آغاز شده است و بالاخره این منطقه غنی بهتر از گذشته اداره می‌شود و امیدواریم که هر روز روبه رشد برود و از منطقه حفاظت بهتری انجام گیرد.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد همچنین در خصوص گرمای بی‌سابقه در منطقه عباس آباد گفت: گرمای امسال در منطقه عباس آباد بی‌سابقه بوده و گاهی در برخی از ایستگاه‌ها دمای هوا بیش از 50 درجه به ثبت رسیده است.

اکبری به ایسنا گفت: یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌هایی اداره محیط زیست نایین در منطقه حفاظت شده عباس آباد برای کاهش اثرات گرما حفظ منابع آبی بود که خوشبختانه پیش‌بینی چنین گرمایی اواخر زمستان و اوایل بهار موجب شد به خوبی آن را مدیریت کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون حضور گربه‌سانانی مانند کاراکال، گربه‌شنی، گربه وحشی، گربه پالاس، گربه جنگلی، یوزپلنگ و امروز هم پلنگ در عباس‌آباد ثبت شده است که نشان از غنی بودن منطقه از نظر تنوع زیستی می‌دهد.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد خاطرنشان کرد: در صدد هستیم تا منطقه‌ای از پناهگاه حیات وحش عباس آباد را به پارک ملی ارتقا دهیم و از سه سال پیش نیز بررسی لازم برای ارتقا آن به ذخیره‌گاه زیست کره یونسکو در حال انجام است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر