بازدید 75265
سرنوشت مبهم یک کمدی درباره ماهواره

مهران مدیری انتحاری عمل می‌کند؟ + فیلم

هرچند گروه نویسندگان این سریال، ترکیبی نزدیک به «بمب خنده» را یادآوری می‌کند، این که ‌در هشتاد بخش نود‌ دقیقه صرفاً به شکل آیتم‌های نمایشی در راستای شوخی با مسائل روز اجتماعی پرداخته شود، احتمالاً پاسخ نخواهد داد و گمان می‌رود، این مجموعه دارای خط داستانی مشخصی نیز باشد
کد خبر: ۳۳۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳ 05 August 2013
این روز‌ها مهران مدیری، بازیگر و کارگردان تلویزیون و سینمای کشورمان، مجموعه جدید طنزش را در مرحله پیش‌تولید با مضمونی پیرامون نقد ماهواره‌ها با ادبیات طنز پیش می‌برد تا با اثری تازه به شبکه خانگی عرضه نماید؛ اما آیا این مجموعه تازه‌ کیفیت لازم برای احیای مدیری را دارد یا این مجموعه تازه، کاری انتحاری در سوابق حرفه‌ای‌اش ثبت خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»، زمان طولانی از آغاز عرضه مجموعه «قهوه تلخ» به شبکه توزیع خانگی نگذشته بود که یک رویداد منجر به وارد آمدن شوکی به عوامل این مجموعه شد. در دی ماه ۱۳۸۹فیلمی از مهران مدیری در حال تقلید برنامه‌های ماهواره‌ای در فضای وب منتشر شد و آنچنان جذاب بود که به سرعت‌ بر لوح‌ فشرده پیاده‌سازی ‌و از طریق اینترنت و دست فروشان به پرفروش‌ترین فیلم‌های آن دوره مبدل شد.

این مجموعه آکنده از شوخی‌های منحصر به فرد درباره برنامه‌های ‌شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بود که البته بیشتر شبکه‌های ضعیف لس آنجلسی را دستمایه طنز قرار داده بود تا این که سراغ شبکه‌های نظیر بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا برود و در واقع سوژه‌هایی که بالقوه جنبه طنزهای سنگینی داشتند، در این مجموعه گنجانده شده بودند.

به این مجموعه اما یک نقد اساسی وارد بود و آن هم ادبیات عجیب و همراه با الفاظ خارج از عرف، استفاده مستقیم از موسیقی‌های برخی خوانندگان لس آنجلسی نظیر آندرانیک مددیان و حرکات موزون بنفشه خواه بود که برای طبیعی نشان دادن دیالوگ‌ها و موقعیت‌های طراحی شده مورد استفاده قرار گرفته بود و شاید همین ‌باعث شده بود این مجموعه بیش از اندازه به واقعیت نزدیک شود و امکان نمایش رسمی‌اش از تلویزیون به دشواری بگراید.

مهران مدیری انتحاری عمل می‌کند؟ + فیلم

همگان ‌مانده بودند که این مجموعه چه هنگامی ‌‌‌یا چگونه ضبط شده که هیچ ‌گاه خبری از پیش تولید و تولیدش رسانه‌ای نشده و قرار بوده چگونه منتشر شود و حال توسط چه گروهی انتشار یافته است؟

در ‌آ‌غاز همکاران مدیری ترجیح دادند، یکپارچه سکوت کنند و درباره این مجموعه واکنشی نشان ندهند؛ اما فشار افکارعمومی برای دریافت اطلاعاتی درباره این مجموعه، باعث شد تا نویسندگان مجموعه‌ای که حالا به «بمب خنده» شهرت یافته بود، واکنش نشان دهند.

با این حال توضیحات خشایار الوند درباره «بمب خنده» اثری نداشت تا این که سرانجام ‌مهران مدیری درباره این مجموعه بیانیه صادر کند و گفت: «اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۸۷ یعنی حدوداً یک ماه پس از پخش سریال «مرد هزارچهره» طراحی چند سی‌دی برای تولید در شبکه نمایش خانگی را شروع کردم که یکی از آن‌ها موضوع ماهواره بود. معلوم نیست چگونه این سی دی به بیرون راه پیدا کرده، به شبکه قاچاق رسیده و با این سرعت توانسته‌اند برای آن جلد بسازند، اسم بگذارند و حتی امضای من در «قهوه تلخ» را پشت آن چاپ کنند. این موضوع به شدت در حال پیگیری است که به زودی توسط مطبوعات به اطلاع شما خواهد رسید».

گفته‌های الوند نیز مضاعف بر این بیانیه گشت و حتی گفته شد این مجموعه تدوین نهایی نداشته و یکسری آیتم‌ها کنار هم چیده شده و وارد بازار شده و اگر جز این بود، مدیری برای ارائه این مجموعه به بازار،‌ سانسورش می‌‌کرد. با این حال شواهد حکایت از آن داشت که تدوین اعمال شده تقریباً نهایی بوده و فیلم حداکثر یک تیتراژ و چند صدای بوق در نسخه مدنظر الوند نداشته است! جالب این که پیگیری‌هایی که مدیری از آن سخن به میان آورده بود، نیز هیچ‌گاه به نتیجه نرسید و اعلام نشد چه شخص یا نهادی مجموعه را منتشر کرده است!

حال با گذشت نزدیک به دو سال و نیم از انتشار «بمب خنده» و پس از تجربه نسبتاً موفق و بی‌فرجام «قهوه تلخ» و تجربه نه چندان موفق و بافرجام «ویلای من»، مدیری درصدد برآمده تا سومین مجموعه طنزش را برای شبکه خانگی با نام «شوخی کردم...» بسازد و این مجموعه که ظاهراً در مرحله نگارش و پیش تولید است، قرار است در پاییز به دست مخاطبان برسد؛ مجموعه‌ای که به واسطه ماهیتش، احتمالاً با محدودیت‌های بسیار کمتری در مسیر عرضه روبه‌رو ‌و دست سازندگانش به مراتب بیشتر باز گذاشته می‌شود.

هرچند گروه نویسندگان این سریال متشکل از خشایار الوند، امیرمهدی ژوله، حمید برزگر ترکیبی نزدیک به «بمب خنده» را یادآوری می‌کند، این که ‌در هشتاد بخش نود دقیقه‌ای صرفاً به شکل آیتم‌های نمایشی در راستای شوخی با مسائل روز اجتماعی پرداخته شود، احتمالاً جواب نخواهد داد و گمان می‌رود، این مجموعه دارای خط داستانی مشخصی نیز باشد و این آیتم‌ها‌ روی یک خط داستانی سوار شده باشد که البته این موضوع گمانه زنی است و تا نگارش نهایی متن قابل ارزیابی نیست.

مدیری در تولید مجموعه تازه‌اش راه‌های متفاوتی را می‌تواند در پیش بگیرد. روش نخست این که مجموعه‌ای شبیه «ویلای من» را راهی بازار کند که از سطح طنز متوسطی برخوردار باشد و شوخی‌های صورت پذیرفته نیز در یک سطح نگه داشته شود و رویه دوم این که مجموعه‌ای نزدیک به «خنده بازار» را راهی شبکه خانگی کند که طبیعتاً حتی سانسور شده‌اش نیز جزو قوی‌ترین کمدی‌های مدیری - صرفاَ به لحاظ ساختاری - قرار خواهد گرفت اما ماجرا به همین سادگی نیز نیست.

پس از انتشار «بمب خنده» حجم حملاتی که به مدیری در شبکه‌های اجتماعی از سوی گروهی که علاقه خاصی به این شبکه‌های لس آنجلسی دارند، وارد آمد، غیرقابل تصور بود اما در پایان برنده بازی مدیری بود و بخش اعظم افکارعمومی نسبت به این کمدی واکنش خشمگینانه‌ای نداشتند و با خنده به کاراکتر‌هایش، از کنار این کمدی گذشتند. با این حال، مشخص نیست اگر قرار باشد هشتاد بخش نود دقیقه‌ای با این محتوا ساخته شود و علاوه بر ماهواره با بسیاری از اشخاص داخلی نیز شوخی شود، واکنش‌ها ‌همین گونه منطقی باشد.

مدیری رویکردی را در مجموعه جدیدش در پیش گرفته که به نوعی می‌تواند ظرفیت انتحاری داشته باشد و جامعه غیرقابل پیش بینی ایرانی را با موجی علیه این کمدین توانمند ایرانی همراه سازد و آسیب جدی به مدیری وارد آید اما در عین حال محتمل است که اتفاقی خلاف این رویه نیز رخ دهد و مجموعه طنز تازه مهران مدیری آنچنان قوی و متفاوت باشد که منجر به احیای او و همکاران همیشگی‌اش شود. «شوخی کردم...» شمشیر دو لبه‌ای برای مدیری است که باید دید به سرنوشت کدام یک از مجموعه‌های اخیرش مبدل خواهد شد.

بخش‌هایی از مجموعه «بمب خنده» را که نزدیک‌ترین مجموعه به کمدی تازه مدیری است ‌در ادامه می‌بینید.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۷۱
هنرمند قدریه، ولی اشتباهی که کرد اینکه از قاسم خانی ها جدا شد، واقعا زوج خوبی بودن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
شما گفتید دزدیده اند ، ما هم باور کردیم که از ابتدا توافقاتی نبوده که بطور غیر رسمی منتشر بشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
البته فقط پیمان قاسم خانی
مدیری آخرشه ............ :)))))))))
آقاي مديري در طنزهايش مانند همين طنز كه پخش شد با الفاظ بي ادبانه و فحاشي قصد خندان بيننده را دارد من چون فرزند كوچك دارم هرگز اجازه تماشاي برنامه هاي ايشان را در خانه نميدهم چون فوق العاده بد آموزي دارد در حاليك كلماتي مانند خاكتوسر از تلويزيون پخش ميشود من چگونه به بچه 6 ساله بگويم كه اين حرف بدي است و تكرارش نكند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
خیلی راحت به فرزندتان بفرمایید این الفاظ زشتی که از تلویزیون پخش می شود حرف بدی است و تکرارش نکند. همین.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
این بچه هایی که شما تربیت میکنید چطور میخوان تو این اجتماع زندگی کنن ؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
ادب را از بی ادبان نیز میتوان آموخت.کافی است کمی برای تربیت فرزندتان وقت بگذارید .با قرنتینه کردن بچه ها نمی توان آنها را تربیت کرد اگه همین کلمات رو فردا در کوچه و خیابون بشنوه چکار می کنید؟؟شما همیشه نمی توانید در کنار کودکتان باشید پس بهتر است خودتان او را با مسایل اجتماعی آشنا کنید (چه مثبت و چه منفی) نه اینکه او خودش از روزگار درس بگیرد که این ممکن است هزینه زیادی برای او داشته باشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
لطفا بچه هایتان رو در خانه زندانی کنید
چون تو جامعه خیلی بدتر از رو یاد میگیرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
فرزند 6 ساله شما جز برنامه کودک صلاح نیست چیز دیگه ای نگاه کنن. همه برنامه ها را نباید با کودکان دید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
فقط کافیه طبقه‌بندی سنی برنامه‌ها رو رعایت کنید
تا اونجاییکه من میدونم برنتمه‌های آقای مدیری برای بزرگسالانه نه کودکان!
موفق باشید
mandi
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
ببخشید برنامه آقای مدیری مال بچه های 6 ساله که نیست و قرار هم نیست شما و بچه تون بنشینید با هم یک برنامه رو نگاه کنید. برنامه ای که مخصوص برای بچه ها ساخته می شود قطعا متفاوت از برنامه بزرگسالان است. این وظیفه شماست که اجازه ندهید فرزندتان این برنامه را ببیند.
ناشناس
| Canada |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
به نظر میرسه شما خودت هم طرز فکرت مثل بچه ٦ ساله هست
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
مجبور نیستی جلو بچه ببینی، البته خودت هم مجبور نیستی ببینی. مهران مدیری یک هنرمند قوی و پر طرفدار هست.
sadegh
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
این برنامه مناسب بچه ها نیست بی زحمت آنها را بخوابانید و نگذارید برنامه را ببینند ؟ خودتان را از دو تا لبخند محروم نکنید اینجوری سکته میکنی ها با این قیمت ها .
بمب خنده چیه تابناک جان!! این مجموعه را به گفته خود آقای مدیری از ایشان دزدیده اند!!
من فکر میکنم از چشم بیوفته چون همین کارو خنده بازار داره انجام میده و جز لودگی چیز دیگه ای نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
البته احتمالش هست از چشم بیوفته ولی نباید استعداد و توانایی های اقای مدیری رو با برنامه خنده بازار مقایسه کرد
کاش شخصیت واقعی این ادم را میدونستید مردم ساده خوش باور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
دل مردم شاد کنه همه دعاش می کنن. زندگی خصوصیش به خودش مربوطه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
برای یک شخص حرفه ای کارش مهمتر است ما رو چه به شخصیت ایشان
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
خوشبحال شما که میدونید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
عجب ! شما که خیلی میدونی بگو بفهمیم . البته شما هر وقت فهمیدی که آثر یه هنرمند بررسی میکنن نه شخصیتشو اونوقت صلاحیت اظهار نظر داری .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
شما مطمئنی هرچی شنیدی درسته؟
چی بگم والاااااااا
شما طنز خارجی ندید گیر دادی به این
اون خنده بازار خیلی با ادب مثلا
تمامی هنر پیشه های طنز که الان وجود دارن را آقای مهران مدیری معرفی کرده است و بهتر اینه که بگیم استاد مهران مدیری
سلطان طنز ایران رضا عطارن وحمید لولایی هستند.واقعا کارهای عطاران کجا وکارهای مذیری با اون سیامک انصاری بی مزه کجا
پاسخ ها
Ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
جانم؟؟؟؟؟؟!!!!حمید لولایی؟؟؟؟شما یه چن لحظه سریال فاخر خروس رو نگاه کن!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
عطاران هزار سال دیگه ام نمیتونه کاری به شاخی برره درست کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
شاهین جان نظر شما هم محترمه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
عطارانو قبول دارم ولی آقای لولایی نه !
مدیری اهدافش برای ایجاد طنز مشمول همه مردم نیست و معمولا زن سالاری و استفاده از کلمات زننده و ... برای جذب بیشتر، محور کارش شده. به هر حال این برای همون کسانی است که صرفا میخوان خنده بدون مرز داشته باشن و تلوزیون بشدت در جال تخریب هست.
حالا همه استاد اخلاق و ادب شدن!طنز همینه،شما به فکر ادب بچتون هستی کلا باید چشم و گوشش رو ببندی
براي آقاي مديري فقط يك چيز مهم است پول والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
برای شما پول مهم نیست؟
فرشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
منم مدیری رو خیلی قبول ندارم ولی شما هم خیلی بی انصافید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
ایشون از پول مردم دزدی که نمی کنند. مردم با اختیار خودشون پول میدن بابت این کارها. حتما ارزشش رو داره
آقای مدیری بسیار با هوش و بسیار هم کاسب است قهوه تلخ از زهن مردم و قطع شدن آن فراموش نشده ولی از هوش هنرمندانه و کاسب کارانه ایشان مدیران فرهنگی درس بگیرند که با چه سوژه های در سینمای خانگی حصور دارد ( ویلای من و......؟
کاش شخصیت واقعی شما رو میدونستیم آدم آگاه
مدیری در کار طنز یکی از بهترین هاست وسالهاست که برای خنداندن مردم تلاش می کند ومحبوبیت خوبی بدست اورده ارزوی موفقیت برایش دارم
من چند ساله به جز ضرورت تلويزيون نگاه نمي كنم.ولي برنامه هايي مثل طنزاي قوي مديري اگه بود منم ميديدم
فقط مهران مدیری....ایوللللللللللللللل
اين كار از سال هاي قبل دانلودش توي اينترنت بوده
زنده باد اسطوره تکرار نشدنی ایران مهران مدیری
در مورد قدرت طنز مدیری یه جمله مهراب قاسمخانی بعد از جدایی از تیم مدیری کافیه " مدیری در بازیگری طنز بهترینه و در زمینه کارگردانی طنز کسی قابل مقایسه با ایشان نیست."
نقد برنامه های ماهواره کار خوبیه ولی ای کاش خود مدیری که با این کار می خواهد بگوید مردم ماهواره نبینند، خودش در تلویزیون حضور داشته باشد نه اینکه خودش هم با تلویزیون قهر کند.
در فیلم بمب خنده، آن بخشی که مربوط به مزایده مادر مجری ماهواره ای بود خیلی زشت و غیراخلاقی بود. این منش انسانی و اسلامی نیست.
آقای مدیری جز محدود کارگردانان فهیم و با دانش کشور هستند که به زیبایی هرچه تمام تر مشکلات کشور را به زبان خنده بیان می کنند...انسانهای فهیم از کارهای ایشان درس م گیرند
مهران یکی یه دونست .فقط واسه نمونست همینو بس
خيلي عالي بود
ما سالها قبل مخصوصا سال 84 با شب های برره خستگی های کارمان با دیدن طنزهای شبانه آقای مدیری فراموش می شد و بعضی وقتا به عشق دیدن آن خانوادگی سر از پا نمی شناختیم نمی دامنم صدا وسیما با خوشی مردم چه ضدیتی دارد بعضی وقتااین خنده بازار که به نظرم مسخره بازار را که می بینم حالم بد می شه چون خیلی اشکار بقیه رو مسخره می کنه بی بهونه
مدیری دوستت داریم
هركس مردم را بخنداند بسياركارمهم و انساندوستانه اي كرده است در روزگاري كه غم و غصه از سرو كول مردم بالا ميرود چه كاري به از اين، اقاي مديري خوب مردم را ميخنداند و خوب هم پول ميسازد،هر كسي كه باعث شادي مردم شود بايد عجرش را بگيرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
خنده هم پولی شده
از نویسنده متن میخوام نظر شخصیه خودش رو توی نقد وارد نکنه! مجموعه "ویلای من" یکی از قوی‌ترین طنزهای مدیری هست؛ اگه شما خوشت نمیاد نمیتونی بگی کار متوسطیه!
طنز های مدیری اوایل خیلی جذاب بودن.اما خب رفته رفته از جذابیتش کم شد.چون روشش همون روش اولشه.و خوب اون جذابیت و نداره
از نویسنده متن میخوام نظر شخصیه خودش رو توی نقد وارد نکنه! مجموعه "ویلای من" یکی از قوی‌ترین طنزهای مدیری هست؛ اگه شما خوشت نمیاد نمیتونی بگی کار متوسطیه!
عاشقشم
مهران مدیری قوی ترین کمدی پرداز حال حاظر ایران است کسی در این دوره در رده ایشان نیست من به شخصه از کارهای ایشان لذت میبرم
مدیری یدونست ... واقعا وقتی طنز پاورچین پخش می شد همه خیابونا خلوت بود ... به تلویزیون برش گردانید به نفع خودتان است
آقا من این اجرای آقای مدیری که در نقش یک مجری در حال گدایی هست رو هزار بار تا حالا دیدم و هزار بار خندیدم. خیلی قشنگ اجرا کرده. الان میرم یه دور دیگه ببینم.
به نظر من آقای مهران مدیری شخصیت بی نظیری داره. چون واقعیت های مبتذل بودن ماهواره رو به تصویر میکشه. "این یه واقعیته .چون ماهواره ابتذال به بار میاره".
فقط
مهران مدیـــــــــری
مدیری سرمایه کشوره کاش قدرشو بیشتر میدونستیم
در واقع من که اجازه نمیدم امواج ماهواره به خانه پر از عطفه ام راه پیدا کنه مدیری با این کار امواج را غیر مستقیم می خواد وارد کنه
بدون شک بهترین کمدین ایران اقای مدیری هست
واقعامدیری بی نظیره
مدیری بهترین طنز پرداز تلویزیونی ایران در این دو 3 دهه اخیر است
بازی ایشون توی دایره ی زنگی رو دو بار دیدم نمک ازش میباره این مرد
به نظر من همه کاراش عالیه. از پاورچین و نقطه چین گرفته تا کارای جدیدش مثل ویلای من. خسته نباشید استاد.
من یه سوال دارم خدایی چند نفر از ویلای من لذت بردند واقعا این لوس بازیها خنده داره؟مهران مدیری کارگردان خوبی بود ولی نویسنده طنز مهمه حالا قاسم خانی نشد یکی دیگه این گروه نویسنده قهوه تلخ و ویلای من فقط چند قسمت بیشتر نتونستن خوب بنویسن بقیش انصافا تکرار و مزخرفاته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار