بازدید 55134

چرا به دیپلمات مورد اعتماد رهبر انقلاب حمله می‌کنند؟

ولایتمداری در شعار هم برای عده‌ای نان دارد و هم آب؛ اما هنگامی که ولایتمداری به عرصه عمل می‌رسد، آنان پا پس می‌کشند و راه خود را از ولایت جدا می‌کنند؛ حتی اگر رهبر انقلاب صراحتا مخالف آنان صحبت کرده باشد. به کجا می‌رویم؟
کد خبر: ۳۳۶۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶ 04 August 2013
چرا به دیپلمات مورد اعتماد رهبر انقلاب حمله می کنند؟این روز‌ها بار دیگر نام محمد جواد ظریف بر سر زبان‌ها افتاده است؛ دیپلماتی که سابقه نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد را در کارنامه خود دارد و هنگامی که در سال ۸۶، صندلی نمایندگی دائم را ترک کرد و به تهران بازگشت، از دید افکار عمومی پنهان ماند و وقت خود را به فعالیت علمی در دانشگاه‌های کشور و تعلیم و تربیت نسل جوان اختصاص داد.

در ‌سی و چهار سال پس از انقلاب، کمتر حادثه با ابعاد جهانی را می‌توان یافت که محمد جواد ظریف در آن نباشد. شاید حضور ظریف در پست‌های گوناگون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، مهم‌ترین دلیل این نقش آفرینی باشد. از زمانی که زمزمه‌های معرفی دکتر محمد جواد ظریف در لیست وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای دولت یازدهم قوت گرفت، بار دیگر نام این دپیلمات کارکشته ایرانی بر سر زبان‌ها افتاد.

این روز‌ها کارنامه فعالیت سیاسی و دیپلماتیک محمد جواد ظریف، بار‌ها و بار‌ها نقل شده است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را از مقطع لیسانس تا دکترا در دانشگاه‌های آمریکا به پایان رسانده و نخستین‌ تجربه کار دیپلماتیک خود را در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد داشته است. دکتر ظریف به اقتضای حضور و همچنین فعالیت دیپلماتیک طولانی مدت در آمریکا، ارتباط گسترده‌ای با جامعه آمریکا و محافل سیاسی و علمی این کشور داشته است.

روزنامه «هرالدتریبون» در مقاله‌ای به قلم «وارن هوگ»، به حضور گسترده محمد جواد ظریف در مجامع عمومی آمریکا اشاره می‌کند: محمد جواد ظریف به اندازه‌ای در دانشگاه‌ها، محافل عمومی‌ سیاسی و اجتماعی حضور پیدا می‌کند که لیزا اندرسون، رئیس دانشکده امور بین‌الملل دانشگاه کلمبیا از وی پرسیده است که آیا قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را دارد؟‌

همچنین ارتباطات گسترده ظریف در آمریکا سبب شد تا‌ آسوشیتدپرس، انتخاب ظریف را نشان ‌دادن «شاخه زیتون» ایران به غرب توصیف کنند. رویترز در گزارشی با تیتر «نامزد وزارت امور خارجه ایران به مثابه شاخه زیتونی برای ایالات متحده» نوشت: «اگر حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ایران می‌خواست عزم خود را برای بازسازی روابط با آمریکا و چانه‌زنی بزرگ نشان دهد، به‌ سختی می‌توانست انتخابی بهتر از محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه خودش داشته باشد.

خبرگزاری رویترز هم درباره ظریف نوشت: «ظریف به مثابه کسی که انگلیسی را روان صحبت می‌کند و دکترای خود را از دانشگاه دنوور گرفته، محور اصلی چند بار مذاکرات محرمانه بوده تا بتواند بر ۳۵ سال دوری واشنگتن با تهران فائق شود‌‌».

نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، این است که بر خلاف اخبار و تحلیل‌‌هایی که متأسفانه در برخی از رسانه‌ها منتشر می‌شود، دکتر محمد جواد ظریف به رغم این ارتباط گسترده، هرگز از منافع جمهوری اسلامی ایران کوتاه نیامده و همواره بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ‌پافشاری کرده است. نویسنده مقاله نیویورک تایمز این واقعیت را مورد اشاره قرار می‌دهد: «ظریف یک مدافع سرسخت برای ایران است».

ارتباط داشتن با سیاسیون و محافل دانشگاهی آمریکا، اقتضای فعالیت نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد است و آنچه ‌می‌تواند نگران کننده باشد، مصالحه بر سر منافع ملی است؛ چیزی که تا کنون در رفتار دکتر ظریف دیده نشده است. ‌
ذکر این مهم لازم است که محمد جواد ظریف به رغم حضور طولانی مدت در آمریکا، «گرین کارت» ندارد و هرگز خود را متعهد به الزامات آن نکرده است.

ظریف، دیپلمات مورد اعتماد رهبری

هرچند برخی رسانه‌ها در سال‌های گذشته تلاش داشتند ‌به نوعی جدایی میان نظام و برخی از دیپلمات‌های سابق وزارت خارجه، از جمله محمد جواد ظریف را القا کنند، واقعیت غیر از این است. دکتر ظریف جزو دیپلمات‌هایی است که به نزدیک بودن به رهبری مشهور است. مقام معظم رهبری همواره نظر مثبتی نسبت به وی داشته‌اند و بنابراین، ‌دکتر ظریف ‌نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل برگزیده شدند.

گفتنی است، سمت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، از آن دسته سمت‌هایی است که با نظر رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شود. ظریف در کتاب خاطراتش که به تازگی با نام «آقای سفیر» منتشر شده است، ‌‌می‌گوید: «فکر می‌کنم در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ بین من و آقای دکتر خرازی برای رفتن به نیویورک توافق صورت گرفت. ظاهرا آقای دکتر خرازی نیز‌‌ همان موقع موضوع اعزام من را به رهبری هم گفته بودند. بعد‌ها رهبری به من فرمودند که‌‌ همان روز من به آقای حجازی گفتم که بهترین گزینه برای نیویورک شما هستید؛ اما بگذارید روند معمول وزارت خارجه طی شود. وقتی که رسما به ما معرفی شدید، شما هم رسما موافقت کنید... همچنین نکاتی را که برای مأموریت لازم بود یادآوری کردند. از جمله نکته‌ای را فرمودند که من در همه کلاس‌هایم برای دانشجویان گفته‌ام. به من فرمودند، حتی اگر در موردی یقین داری که دیدگاهت ۱۸۰ درجه با من مخالف است، وظیفه داری دیدگاهت را بگویی. حتی ایشان مطرح کردند که این یک وظیفه شرعی است. بحمدلله من نیز همیشه این کار را انجام دادم».

محمد جواد ظریف در سال ۸۴ و با روی کار آمدن دولت دکتر احمدی‌نژاد، از سمت خود استعفا داد، اما به توصیه مقام معظم رهبری ۲ سال دیگر نیز به مسئولیت خود ادامه داد و در این مدت نیز هیچ رفتاری بر خلاف سیاست‌های دولت جدید از خود بروز نداد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۷۸
انتشار یافته: ۳۱
از جمله نکته ای را فرمودند که من در همه کلاسهایم برای دانشجویان گفته ام. به من فرمودند حتی اگر در موردی یقین داری که دیدگاهت 180 درجه با من مخالف است، وظیفه داری دیدگاهت را بگویی. حتی ایشان مطرح کردند که این یک وظیفه شرعی است. بحمدلله من نیز همیشه این کار را انجام دادم.»
کاش برخی از این افراطیون خشک مغز یک جووووو فقط یک جو از بصیرت مقام معظم رهبری را داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
روابط بهتر با ديگر كشورها و از جمله آمريكا به معني آجر شدن نون بعضي از همين افراد است كه ذكر شد.
تابناک عالی و به حق بود...ایشون حقیقتا انسان باسواد و مجرب و متعهدی هستن...این رو همه ما میدونیم ولی اگر می تونی خواهشا یه جوری به اعضای گروه فشار (حسین.ش )که می خوان رای مجلس رو بزنن تفهیم کنی اون وقت دیگه ایول داری...هر چند نماینده ها باید عاقل باشن و گوش به حرف این جماعت ندن،به خدا دیگه از این افراطیون خسته شدیم
نخبه كشي جزذات ما ايرانيهاست باور نداريداز آقاي شريعتنداركيهان بپرسيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
ای ول!
از خدا می خواهیم به او کمک کند هر آنچه که از روابط را که در دولت قبلی تخریب شده به نفع مات ایران دوباره برقرار کند.
ممنون از روشنگری سایت تابناک،ایشون بدون اغراق جزء پنج دیپلمات برتر دنیا هستند و حتی به نظر من شانس دبیرکلی سازمان ملل رو هم در اینده دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
حساس نشو حساس نشو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
دبیرکل سازمان ملل برای سید محمد خاتمی آماده میشود
آقای دکتر ظریف ما همه شما را قبول داریم ولی لطفا اگر مجددا به وزارت تشریف آوردید حداقل در ظاهر و طرز صحبت و خطاب قرار دادن و غیره بین دوستان نیویورک و سایر همکاران و دوستانتان تبعیض اعمال نکنید.
اگر عنوان دیپلمات به معنی واقعی کلمه برازنده ی تنها ده نفر از دست اندر کاران عرصه ی سیاست ایران باشد یکی از آن ده نفر همین آقای دکتر ظریف است.
تابناک با اینکه محسن رضایی رقیب روحانی بود ولی خدایی همیشه انصاف و اعتدال رو رعایت می کنی.دمتون گرم
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
منم به همین دلیل از خواننده های پر و پا قرصشم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
به خاطر اینکه این رسانه منصوب به آقای رضائی با انصاف برخورد کرد اینقدر اقبال در انتخابات به سمت آقای رضائی پیش اومد، به نظر من رأی آقای رضائی در حد خودش عالی بود.
ایشان دیپلماتی کاردان و فن دیپلماسی بویژه فن مذاکره را مسلط و شخصیتی متعهد و میهن دوست و انسان بزرگوار است. یقینا حضور ایشان در راس دیپلماسی منشا اثری گذاری به نفع ملت و کشور خواهد بود.
در حال حاضر کسی مانند دکتر ظریف سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت ملل متحد را نمی شناسد. در سازمان ملل ظریف دارای جایگاه رفیع و اعتبار بالای است که در صورت انتخاب به عنوان وزیر خارجه مطمئنا آثار مثبت آن را شاهد خواهیم بود.
واقعا ولایت مداری برای برخی یک نوع کاسبی شده کسی که خود آدم بزرگواری باشد هیچ موقع دنبال تخریب دیگران نیست اما اگه آدم ضعیفی باشد سعی میکند با تخریب دیگران خود را بالا بکشد.
افراد بیسواد راهی جزء تخریب اهل دانش ندارند. بنده اسم نمی برم ولی واقعا بعضی از این افراد باید شغلی دیگر داشتند. اینها یک کلمه زبان انگلیسی نمی توانند صحبت کنند و تمام منابع اطلاعاتی آنها همین رسانه های فارسی زبان داخلی است. یعنی اگر چیز غلطی هم به خوردشان داده شود، تشخیص نمی دهند.
درود بر محسن رضایی که صادقانه ایستاده و به مملکت خدمت می کند.
در حال حاضر بايد از افرادي نظير ظريف استفاده كرد، به هيچ وجه شرائط مساعد نيست، منو امروز تو فرودگاه اندونزي با اينكه از قبل ويزا داشتم به جرم إيراني بودن تحقير كردن،
قابل توجهآقاي شريعتمداري
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
غلط كردند شما را تحقير كنند. عليرغم مشكلات بوجود آمده شخصاً اجازه نميدهم هيچ خارجي ولو در مملكت خودش با من رفتار خارج از عرف داشته باشد. ايراني بودن افتخار است نه جرم.
به نظر من تندرو ها میخان یه جوری نشون بدن که رهبری هم با اونا هم عقیدست ولی اصلا اینجور نیست به نظر من جواد ظریف بهترین گزینه هست و رای اعتماد هم میاره چون هم کار کشته کار بلد هم میتونه مشکلاتیرو که افراطیون واسه مردم درست کردن با تعامل ودیپلماسی حل کنه
جمهوری اسلامی تعداد محدودی ( کمتر از انگشتان یک دست ) دیپلمات ارشد در استاندارد جهانی تربیت کرده . ظریف ، این مسلمان هوشمند، با سواد ، بصیر ، مطلع و دوست داشتنی ، در راس آنهاست. ظریف مایه مباهات و زینت کشور است.
دکتر ظریف انسان خوبی هستند و باید گفت ایشان یک ایرانی به تمام معنا هستند
مخالفین ظریف کسانی هستند که اولا خود را عقل کل می دانند و ثانیا بر این باورند که هرکس با آنها نیست بر آنها است . وگر نه دکتر ظریف از جهات مختلف بهترین گزینه برای وزارت امور خارجه می باشد .
افرادی که به خود اجازه تخریب دیگران را می دهتد از این ناراحتند که چرا آنان مورد نظر نبوده اند.
بعضی خیال می کنند هرکس برود در مجامع بین المللی و به دیگران فحش بدهد یک ایرانی شجاع، سیاس و دیپلمات خیلی خوبی است. نه عزیزان کار دیپلماتیک و رودرویی با دنیا باید بر مبنای عقل، علم، حکمت و مصلحت باشد نه فحش و شعار توخالی و بدون پشتوانه که دشمنان ایران نیز همین را می خواهند که ازش سوء استفاده تبلیغاتی علیه کشور بکنند.
یکی به من میگه این آقای ظریف چرا همش دست به سینه وای می سته ؟؟ اگه دقت کنین تو همه عکسا اینطوریه!!!!!!
من ٣ سال مشاور ظريف بودم . هميشه مي گفت بأيد نظر كارشناسي خود را به رهبري بدهيم نه اين كه ببينيم رهبري چه دوست دارد و بر أن أساس نظر دهيم. معتقد بود رهبري نظر همه را جمع مي كند و بر مبناي مصالح نظام تصميم ميگيرد لذا اگر نظري خلاف نظر من داد ند اين به دليل إشراف بيشتر أيشان و اطلاعات بيشتر است .لذا من بأيد آن نظر را دقيقا به عنوان يك ديبلمات أجرا كنم .
ايشون دو سال را با تلاش آقاي متكي ماندند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر