بازدید 20617

همه گزینه های وزارت جهاد کشاورزی

کد خبر: ۳۳۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰ 21 July 2013
در حالی که تا 20 روز دیگر رئیس جمهور منتخب کابینه خود را برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد کرد اما همچنان گزینه های نهایی مورد نظر وی  برای افکار عمومی ناشناخته مانده است  در این میان البته وضعیت وزارتخانه های تخصصی حتی پیچیده تر بوده و همین موضوع سبب شده تا گمانه زنی های غیر رسمی ـ به رغم میل آقای رئیس جمهورـ همچنان ادامه یابد.

به گزارش پایگاه جامع انتخابات ایران, یکی از وزارتخانه های مهم و تخصصی که البته کمتر درباره آن و گزینه های احتمالی اش سخن گفته می شود بی شک وزارت جهاد و کشاورزی است. این وزارت خانه از آنجا که در چهارچوب وزارتخانه های اقتصادی تعریف می شود و از سوی دیگر ارتباط مستقیم با زندگی مردم داشته و همچنین بخش عمده ای از جامعه نیز در این بخش امرار معاش می کنند به واقع وزارت خانه ای استراتژیک محسوب می شود.

در همین باره اطلاعات رسیده به این پایگاه خبری از منابع آگاه حکایت از آن دارد که اکنون بیش از 8 گزینه برای وزارت جهاد و کشاورزی مطرح است که کم و بیش از شانس یکسانی برای تصدی این پست برخورداند. در این میان از سه وزیر سابق نام برده می شود, وزرایی که دو تن از آنها تجربه وزارت در همین وزارتخانه را داشته اند. البته نکته قابل تامل آنکه این وزرات خانه از محدود وزارت خانه هایی است که بیشترین گزینه های مطرح برای آن به نوعی نیروهای درون وزارتخانه ای محسوب می شوند.

عیسی کلانتری و محمود حجتی ؛ وزرای پیشین کشاورزی و جهاد کشاورزی در دولت های هاشمی و خاتمی به همراه صفدر حسینی وزیر کار و همیچنین اقتصاد در کابینه دولت اصلاحات، سه گزینه ای هستند که از دیگر گزینه ها شناخته شده ترند. البته اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که ترجیح رئیس جمهور منتخب بهره گرفتن از وزیری جوان تر در این حوزه است زیرا ضرورت بازنگری در نگاه حاکم بر وزارت جهاد کشاورزی و ماموریت های آن که مد نظر آقای روحانی است نیازمند حضور نیروهایی با افکار جدید تر و بدیع تر است.

پس از سه وزیر، اما صحبت از مطرح شدن نام دو معاون وزیر در دولت های قبل نیز به میان امده است. دکتر عبدالحمید بخشنده، رئیس کنونی هلدینگ بنیاد مستضعفان که در زمان صدارت محمود حجتی در این وزارت خانه و از آنجا که هر دو عضو جبهه مشارکت بودند، از مدیرکلی جهاد کشاورزی خوزستان به معاونت معاون برنامه ریزی اقتصادی ارتقاء مقام یافت،  یکی دیگر از گزینه هاست. بخشنده از نیروهای درونی این وزارتخانه محسوب می شود و گفته می شود اگر مجلس اصولگرا حساسیتی درباره پررنگ بودن فعالیت های سیاسی وی چه در دوران اصلاحات به عنوان رئیس جبهه مشارکت خوزستان و چه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 نداشته باشد می تواند یکی از گزینه های جدی باشد.

اما حسین صفایی، مدیرعامل کنونی سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران و معاون سابق اداری و مالی وزارت جهاد و کشاورزی در زمان صدارت مهندس اسکندری ـ در دولت اول محمود احمدی نژاد ـ گزینه دیگری است که از سوی برخی محافل مطرح شده است. البته هر چند گفته می شود صفایی اکنون از اعضای کارگروه کشاورزی رئیس جمهور منتخب می باشد اما تلاش او در قامت رئیس کمیته کشاورزی محمد باقر قالیباف بر کسی پوشیده نیست. هر چند صفایی نیز به گونه ای از نیرهای درونی این وزارت خانه محسوب می شود اما ورود مستقیم او در موضوع انتخابات آن هم به حمایت از رقیب حسن روحانی  تا حدودی کار او برای همراه نمودن نظرات مشاوران روحانی را دشوار کرده است. به هر شکل باید دید که آیا همانگونه که وی توانست در دولت احمدی نژاد معاون وزیر شده و گزینه اصلی قالیباف برای وزارت جهاد کشاورزی دولت احتمالیش باشد می تواند ردای وزارت دولت روحانی را به تن کند یا خیر.

بر پایه این گزارش، ششمین گزینه مطرح شده هر چند به اندازه دیگر گزینه ها سیاسی نیست اما بیش از همه گزینه های دیگر رنگ و بوی نیروی تخصصی درون وزارت خانه ای دارد. دکتر حمید ورناصری، رئیس کنونی شرکت نهاده های دامی جاهد ـ از شرکت های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ـ از مدیران جوانی است که تمامی رده های مدیریتی خود را در همین وزارت خانه تجربه نموده و در دولت های هفتم، تا دهم  رده های مختلف سازمانی را تجربه کرده است.

 ورناصری هر چند به زعم جوان بودنش در دوران اصلاحات تجارب مدیریتی بیشتری داشت اما در حالی که در سال ٨٤ بعنوان مسول ستاد جمعيت جوانان استان خوزستان هاشمي رفسنجانی فعالیت می کرد در دولت اقای احمدی نژاد نیز بکار گرفته شد و اکنون  از مدیران باتجربه اما جوان محسوب می شود. حمايت اتحاديه ها ، تشكلها و تعاوني هاي تخصصي و توليدكنندگان مربوط به وزارت جهادكشاورزي و بخشي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و همچنین تجربه مدیریتی در رده های مختلف وزارتی از نقاط قوت وی محسوب می شود اما از آن سو جوان بودن و غیر سیاسی بودن، هر چند فی نفسه برای چنین پستی می تواند مزیت باشد، اما به نظر می رسد از سویی می تواند یکی از موانع وی برای تصدی این پست باشد.

مهندس خداکرم جلالی هفتمین شخصی است که از وی برای تصدی این پست نام برده شده است. جلالی ریاست بر سازمان نظام مهندسی کشاورزی و همچنین ریاست سازمان شیلات کشور در دولت احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد. جلالی نیز از نیروهای تخصصی این وزارت خانه محسوب می شود اما به نظر برخی از کارشناسان وی بیشترین اشراف را صرفا بر موضوع شیلات داشته که نمی تواند از جامعیت لازم برای تصدی پست وزارت برخوردار باشد.

اما آخرین گزینه مطرح  را دکتر بهزاد قره یاضی می دانند. وی که به واسطه پیشنهاد کلانتری ، سمت معاون سازمان تحقیقات وزارت جهادکشاورزی دوران حجتی را کسب کرد، با تجربه 8 سال مدیریت گروه پژوهشی فناوری های نو در مرکز تحقیقات استراتژیک، یکی از دیگر گزینه های مطرح شده محسوب می شود. البته هر چند نزدیک بودن وی به برخی از مشاوران آقای روحانی تا حدود یشانس وی را افزایش داده است اما، به قول برخی از کارشناسان این حوزه، قرار گرفتن نام دکتر قره یاضی در قد و قامت وزارت، اندکی برای او و بخش پرمشکل کشاورزی زود باشد! تا آنجاکه به گفته یک منبع آگاه، حتی خود قره یاضی نیز در کمیته های مشورتی مرکز تحقیقات استراتژیک، به جای  خودش، سنگ وزیر شدن دکتر کلانتری را به سینه می زند که نسبت به حمایت های او، در دوران پرفشار و تنگنای شکایت کشی های اسکندری و...احساس دین می کند.

اکنون باید دید که آیا آقای روحانی سیاستش بر این خواهد بود که از مدیران سابق این وزات خانه برای تصدی پست وزارت جهاد کشاورزی  استفاده خواهد کرد و در واقع همان سیاست های پیشین را برای تحول وضعیت کنونی مناسب خواهند دید و یا اینکه در پی تحولی اساسی در این بخش بوده و با انتخاب مدیری جوان تر و متهور تر، ایده انقلاب در حوزه کشاورزی را به عمل نزدیک تر خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل