بازدید 21651
۸
در پی ‌باز پرداخت نکردن بدهی‌ها:

بانک جهانی دیگر به ایران وام نمی‌دهد

مقامات بانک جهانی اعلام کرده‌اند، در پی ‌باز‌پرداخت نکردن بدهی‌های ایران به این بانک در ازای وام‌های دریافتی، ایران پس از این توان دریافت وام از این بانک را نخواهد داشت و در کنار زیمبابوه به عنوان کشوری با وضعیت غیر تعهدی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۳۳۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴ 19 July 2013
بانک جهانی دیگر به ایران وام نمی‌دهدمقامات بانک جهانی اعلام کرده‌اند، در پی ‌باز‌پرداخت نکردن بدهی‌های ایران به این بانک در ازای وام‌های دریافتی، ایران پس از این توان دریافت وام از این بانک را نخواهد داشت و در کنار زیمبابوه به عنوان کشوری با وضعیت غیر تعهدی قرار می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، رویترز در مطلبی با اشاره به این موضوع یاد‌آور شد‌ که مقامات بانک جهانی، روز پنجشنبه اعلام کردند که بازپرداخت وام‌های ایران به این بانک بیش از شش ماه است ‌به تأخیر افتاده است.

به گفته مقامات این بانک، به دنبال این کار، وام ایران در حالت مطالبات معوق بانک جهانی قرار گرفته، زیرا بنا بر قوانین این بانک، چنانچه کشوری بدهی خود را بیش از شش ماه بازپرداخت نکند، در این وضعیت قرار می‌گیرد. به گزارش این بانک، ایران تا سی‌ام ژوئن ۶۷۹ میلیون دلار به بانک جهانی بدهکار است که ۷۹ میلیون دلار آن معوق شده است.

در چنین مواقعی و زمانی که بانک جهانی وضعیت یک کشور را در حالت مطالبات معوق قرار می‌دهد، این کشور برای دریافت وام از وام دهندگان خارجی با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

در این شرایط ایران همچنین از دریافت هر گونه وام جدید‌ از بانک جهانی محروم خواهد بود؛ هرچند از سال ۲۰۰۵ از این بانک هیچ گونه وامی دریافت نکرده و هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای از سوی بانک جهانی در دست اجرا ندارد، در عین حال همچنان باید بدهی خود را به بانک جهانی تسویه کند.

مقامات این بانک اعلام کرده‌اند که تا سی‌ام ژوئن بدهی ایران به بانک به ۸۱ میلیون دلار خواهد رسید که رویترز اشاره کرده ‌این رقم درصد بسیار اندکی از میلیارد‌ها دلار دارایی‌های قابل عرضه این بانک است.

رویترز همچنین در گزارش خود آورده است، به غیر از ایران، تنها زیمبابوه است که از سال ۲۰۰۰ بدهی‌های خود به بانک جهانی را پرداخت نکرده ‌و از سوی این بانک در حالت غیر عهدی قرار گرفته است.

گفتنی است، روابط ایران با بانک جهانی پس از انقلاب اسلامی و پس از دو دهه تیرگی، در اواخر دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ شمسی به تدریج رو به بهبود نهاده بود و در اوایل دهه ۸۰ این بانک با چند سازمان دولتی در ایران نیز همکاری داشت که نمونه آن، بررسی وضعیت صندوق بازنشستگی ایران و تهیه گزارش آن در سال ۱۳۸۲ بوده است.

همچنین در همین سال برای نخستین بار پس از انقلاب، تفاهم‌نامه‌ای بین IFC (مؤسسه تأمین مالی بین‌المللی وابسته به بانک جهانی) و یکی از بانک‌های خصوصی کشور امضا شد تا یک شرکت لیزینگ ماشین آلات و حمل و نقل ساختمانی با سرمایه مشترک ایجاد شود.

این در حالی است که در این سال‌ها، آمریکا همواره از مخالفان پرداخت وام در ایران بوده است؛ اما با این حال، ایران توانست هیأت مدیره بانک جهانی را متقاعد کند تا اعتباراتی را در اختیار کشور گذارد.

در همین حال، پرویز فتاح، وزیر نیروی کابینه اول احمدی‌نژاد در سال ۸۷ از توافق ایران با بانک جهانی برای دریافت وام یک میلیارد دلاری در راستای توسعه فاضلاب‌های تهران و شیراز و چند شهر دیگر خبر داده بود.

پیش از آن نیز ایران ۲۲۰ میلیون دلار برای بازسازی شهر زلزله‌زده بم در استان کرمان، ۱۸۰ میلیون دلار برای بازسازی مناطق زلزله‌زده استان‌های غربی ایران و بیست میلیون دلار نیز برای برنامه توسعه محیط زیست از بانک جهانی وام دریافت کرده بود‌.

پیش از این و در سال ۲۰۱۰ شمس‌الدین حسینی ـ که در مجمع عمومی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شرکت کرده بود ـ به انتقاد از بانک جهانی پرداخته و گفته بود: بانک جهانی حتی از پرداخت وام‌هایی‌که پیشتر‌ تأیید شده بودند، خودداری می‌کند، در حالی که بهره آن را از ایران می‌گیرد..
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹۴
انتشار یافته: ۸
هر دم از اين باغ بري ميرسد تازه تر از تازه تري ميرسد
درود بر احمدی نژاد.گل کاشت تو این مدت
نشد یه روز از خواب پاشیم و یک خبر خوب بشنویم
از باقیات صالحات آقای احمدی نژاد برای آقای روحانی....
بنظر شما آقای روحانی در دولت آینده توانایی انجام چه کارهایی را خواهد داشت؟؟؟
این هم از ثروتمندترین دولت تاریخ ایران که مملکت رو به جایی رسوند که حتی توانایی بازپرداخت بدهی هاشو نداره.
آفرین آقای احمدی نژاد ، آفرین
آیا قدمی در راه بدنام کردن ایران در عرصه ی جهانی مانده است که برداشته نشده است؟
اگر مانده است تا این دوهفته ی پایانی سریعا اقدام فرمائید.
خدایا، این ریاست جمهوریش کی تموم میشه؟؟؟!!!
آفرين که به دنبال خيلي از چيزها که به برکت اعمال سياست هاي خوشگل خوشگل از طرف دولتمردان صورت ميگيرد وبد نبال عدم تاثير تحريمها اين يکي هم اضافه شد ميگم پس چي آمد گفت ما بدهکاري نداريم وان قدر هم ذخيره داريم وفلان قدر هم طلب کاريم نکند رو همين اختلاف نرخ ؟آقايان حساب کردند شايد هم اصلا به تو چه مربوط فقط بدان همه چيز ارومه هرکس مشغول جابجايي حسابهاي خودشه فقط سر ما بي کلاه مانده مبارک است انشااله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار