بازدید 12385
۱

چگونه در 72 ساعت باید 29 نهاد صنفی تشکیل داد؟! + فیلم

وی همچنین درباره مدت زمان ۷۲ ساعتی اشاره شده هم توضیح داد: بنا بر تفاهمی که نزد رئیس جمهور انجام شد، قرار بود تا پیش از برگزاری مجمع، صنوف برای قانونی شدن مراجعه کنند که با توجه به تاریخ فراخوان برای ششم مرداد، نزدیک بیست روز وقت برای ۲۹ صنف خانه سینما باقی بود؛ اما این که آن‌ها بخواهند تا ۷۲ ساعت اساسنامه یا‌‌ همان اسناد لازمی را که قید شده و ابهام هم دارد، ارائه کنند، امکان‌پذیر نبود.
کد خبر: ۳۳۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۹ 13 July 2013
جنگ بر سر تصاحب خانه سینما و حفظ این نهاد، میان دوستان شمقدری و اهالی خانه سینما، در شرایطی به اوج خود رسیده که به ظاهر همه چیز در راستای درآوردن این نهاد از چنگ پنج هزار سینماگر عضو طراحی برنامه‌ریزی شده بود؛ طراحی‌ که هرچند تلاش شد پنهان بماند، تعیین اولتیماتوم ۷۲ ساعته برای تغییر اساسنامه و ثبت ۲۹ صنف عضو خانه سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد، به عنوان درخواستی غیرممکن در این ظرف زمانی و برگزاری عجولانه انتخاباتی صنف ۲ سینمایی، ثابت کرد شمقدری و دوستانش در واپسین روزهای حضورشان در قدرت نیز درصدد تصاحب «خانه سینما» به هر قیمت ممکن هستند.

به گزارش «تابناک»، اگر قرار باشد مهم‌ترین چالش چند هفته اخیر سینمای ایران را خلاصه کنیم، باید گفت: «خانه سینما»؛ نهادی که از یک سو، شمقدری و دیگران سینمایی‌های وابسته یا نزدیک به دولت نهم و دهم، درصدد تصاحبش هستند تا بتوانند در دوران دولت یازدهم، از جایگاه قدرتمند نمایندگی اصناف خود را حفظ کنند و به حاشیه رانده نشوند و از سوی دیگر، هیأت مدیره و «اکثریت» سینماگران که اعضای خانه سینما هستند، زیر بار سپردنش به امثال شمقدری و شورجه و کاسه‌ساز نمی‌روند. با این حال، دوستان شمقدری پا پس نکشیده و به هر دستاویزی برای ‌گرفتن این نهاد، چنگ زدند.

بر همین اساس گروه‌های محدودی که نزدیکی خاصی با شمقدری دارند، خود را به نام یازده «صنف» (نماینده کل فیلمبرداران، بازیگران، کارگردانان، تهیه کنندگان و...) در وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت کرده بودند تا به زعم خودشان، برای خانه سینما انتخابات برگزار کنند و صاحب این خانه شوند، حال آنکه این صنوف و صنوف دیگر ـ که مجموعاً ۲۹ صنف سینمایی با بیش از پنج هزار عضو را شامل می‌شود‌ ـ هستند و نیاز به تشکیل‌ این صنوف نبوده و تنها می‌بایست اساسانامه‌شان را اصلاح و در وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت می‌کردند اما ظاهراً می‌توان صنف موازی تشکیل داد،‌‌ همان گونه که به زعم مدیران سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، می‌توان خانه سینمای موازی تشکیل داد!

چگونه ظرف 72 ساعت باید 29 نهاد صنفی شکل داد؟! + فیلم
نمایی از انتخابات خانه سینمای 2 و جمعیت عظیمی که نماینده صنوف سینمایی معرفی شده اند!

در همین راستا، پس از برگزاری انتخابات خانه سینمای ۲ ـ که با حضور اقلیتی از سینماگران عمدتاً نزدیک به دولت نهم و دهم برگزار شد ـ و در شرایطی که این گروه ادعا می‌کنند تنها «خانه سینما»ی واقعی هستند، جمعه گذشته (۲۱ تیر ماه) مناظره‌ای پیرامون «بازگشایی خانه سینما» در برنامه «هفت» با حضور جمال خندان کوچکی، وکیل و مشاور حقوقی خانه سینما و بهزاد ابتهاج، مشاور حقوقی سازمان سینمایی برگزار شد؛ مناظره‌ای که به خوبی نشان داد، معاونت سینمایی در پی آن بوده، این نهاد را ‌هر گونه شده، از چنگ این عده درآورد. همچنین تعیین اولتیماتوم نیز نظرشخصی شمقدری بوده تا پس از ‌ثبت نشدن صنوف موجود، صنوف تازه‌ای با کمترین اعضا از دوستان شمقدری تشکیل و انتخاباتی برگزار کنند و با نام «خانه سینمای ایران» اعلام موجودیت کنند.

در این مناظره، وکیل‌خانه سینما درباره اساسنامه تنظیم شده گفت: انتظار ما این بود که وقتی اساسنامه ابلاغ می‌شود،‌‌ همان اساسنامه تنظیم شده توسط هیأت هفت نفره باشد، ولی هنگامی که سازمان سینمایی آن را ابلاغ کرد، دریافتیم در بسیاری جا‌ها تغییرات اساسی و کلیدی وجود دارد. پس این طبیعی بود که چنین اساسنامه‌ای را نتوانیم به مجمع‌ عمومی فوق‌العاده ببریم.

خندان با اشاره به نامه رئیس سازمان سینمایی خطاب به هیأت مدیره خانه سینما، مبنی بر اینکه اساسنامه پیشنهادی و مورد تأییدشان (سازمان سینمایی) برای طرح و تصویب در مجمع پیوست و مهر شده است، خاطرنشان کرد: یک دستگاه دولتی نمی‌تواند چنین تحکمی کند. اصلا آیا باید ‌همه راهی ‌را که پیموده شده، جلسات متعددی که برگزار شده و این که نزد رئیس‌جمهور رفته‌ایم را کنار بگذاریم تا سازمان سینمایی بیاید به خانه سینما تحکم کند که این اساسنامه را به مجمع ببرد؟

در ادامه مشاور حقوقی سازمان سینمایی با اشاره به اینکه اصلا چنین چیزی نبوده است، گفت: شما می‌توانستید آن را در مجمع مطرح کنید. نهایت این می‌شد که رأی ‌نمی‌آورد و تصویب نمی‌شد؛ اما درباره نامه‌ای که آقای شمقدری نوشتند، شما می‌توانستید بهترین بهره را ببرید، چون من اگر جای هیأت مدیره خانه سینما بودم، به جای اینکه بگویم «شمقدری در این آزمون رفوزه شد»، تشکر و قدردانی می‌کردم و از فردای آن روز اصناف را ثبت می‌کردم و رسید می‌گرفتم تا هیچ کسی نتواند مجمع تشکیل بدهد.

خندان در پاسخ به این اظهارات گفت: اتفاقا با وجود همه ایراد‌هایی که به اساسنامه و نادیده گرفتن هیأت هفت نفره گرفتیم، برای برگزاری مجمع عمومی در تاریخ ششم مرداد ماه فراخوان دادیم و به اصناف هم اعلام کردیم که دو اساسنامه پیشنهادی وجود دارد که در مجمع بررسی می‌شوند؛ یکی اساسنامه هیأت هفت نفره و دیگری ‌اساسنامه سازمان سینمایی.

در ادامه ابتهاج با اشاره به اینکه پیش‌درآمد تشکیل مجمع، معرفی صنوف به ارشاد بود که شما در زمان مقرر ۷۲ ساعت این کار را انجام ندادید، گفت: به همین دلیل صنوفی که قانونی شده بودند نوزدهم تیر مجمع را برگزار کردند که البته ارشاد هنوز نظری درباره این قضیه ندارد. فردا (۲۲ تیر ماه) باید صورت‌جلسه بررسی شود و اگر تخلفی نشده باشد، بی‌گمان بدانید که خانه سینما تشکیل شده است.

وکیل خانه سینما هم در این باره تأکید کرد: بیست سال است که خانه سینما تشکیل شده و نام‌ و آدرس و اعضای هیأت مدیره آن ثبت و سال ۸۹ در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است. در واقع آنچه مسلم است، این‌ که همه دستگاه‌های دولتی مکلف هستند درباره شخصیت‌های حقوقی، کسانی را ‌مدیر بشناسند که نام آن‌ها در روزنامه رسمی کشور منتشر شده باشد.

خندان همچنین در پاسخ به این گفته ابتهاج که مجمع برگزار شده به درخواست یک‌پنجم صنوف قانونی شده برگزار شده و آنها خانه سینما را تاسیس کرده‌اند، گفت: فردا می‌توانید هر تشکلی را راه‌اندازی کنید، ولی با نام خانه سینما نمی‌توانید این کار را انجام دهید، چون نمی‌توانید جایی را در روزنامه‌ها به نام خانه سینما ثبت کنید. ابتهاج هم با رد این مسأله پاسخ داد که این کار را می‌توان انجام داد، چون خانه سینما حکم تعطیلی همیشگی گرفته است. ما می‌خواستیم این حکم را به دیوان عدالت اداری ببریم که رئیس جمهور پایش را وسط گذاشت و قرار شد، مصالحه کنیم، اما اگر این روند ادامه پیدا کند به دیوان عدالت اداری می‌رویم.

وی همچنین درباره مدت زمان ۷۲ ساعتی اشاره شده هم توضیح داد: بنا بر تفاهمی که نزد رئیس جمهور انجام شد، قرار بود تا پیش از برگزاری مجمع، صنوف برای قانونی شدن مراجعه کنند که با توجه به تاریخ فراخوان برای ششم مرداد، نزدیک بیست روز وقت برای ۲۹ صنف خانه سینما باقی بود، ولی اینکه آن‌ها بخواهند تا ۷۲ ساعت اساسنامه یا‌‌ همان اسناد لازمی را که قید شده و ابهام هم دارد، ارائه کنند امکان پذیر نبود.

در این باره بهزاد ابتهاج گفت: در این مسأله باید روند قانونی، مهم باشد. حکم تعطیلی خانه سینما صادر شده و آن‌ها پذیرفتند که اساسنامه را قانونی کنند. این کار توسط هیأت هفت نفره انجام شد و امروز به این هیأت مدیره‌ای که تشکیل شده، رسیده است. با توجه به حدود پنج هزار عضوی که خانه سینما دارد، بیایید متحد شویم و دوباره مجمعی تشکیل شود تا افراد جدیدی بیایند.

جمال خندان هم بیان کرد: اتفاقا خانه سینما می‌خواهد با ۲۹ صنفی که اعلام آمادگی کرده‌اند، در ششم مرداد ماه و در حضور بزرگان سینمای ایران، مجمع عمومی تشکیل دهد. همچنین شاید از تعدادی از مقامات هم دعوت شود تا با همبستگی دو صد چندان و با قوت مجمع تشکیل شود و خانه سینما فعالیت خود را از سر بگیرد.

بخش‌های مهمی از این مناظره مهم که محق این تقابل را مشخص می‌نماید، در تابناک ببینید.

دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
حتمابايدفردي سفارش شده باشدتادرعرض 72 ساعت اقدام نمايدآنهم امكان پذيرنيست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها