بازدید 41041

اقدام جدید رژیم اسرائیل در پیشروی به سمت مرزهای ایران

حساسیت حضور و نفوذ رژیم اسرائیل در منطقه، به ویژه با توجه به ملاحظات جمهوری اسلامی ایران، موضوعی بوده که سبب شده در سه دهه اخیر، کشورهای همسایه ایران در گسترش روابط با این رژیم با احتیاط رفتار کنند؛ اما اکنون خبر می‌رسد که پس از دولت باکو، یکی دیگر از دولت‌های همسایه ایران نیز ‌روابطش با رژیم اسرائیل را توسعه داده است.
کد خبر: ۳۲۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱ 20 June 2013
اقدام جدید رژیم اسرائیل در پیشروی به سمت مرزهای ایران
حساسیت حضور و نفوذ رژیم اسرائیل در منطقه، به ویژه با توجه به ملاحظات جمهوری اسلامی ایران، موضوعی بوده که سبب شده در سه دهه اخیر، کشورهای همسایه ایران در گسترش روابط با این رژیم با احتیاط رفتار کنند؛ اما اکنون خبر می‌رسد که پس از دولت باکو، یکی دیگر از دولت‌های همسایه ایران نیز ‌روابطش با رژیم اسرائیل را توسعه داده است.

به گزارش «تابناک»، رسانه‌های دولتی ترکمنستان خبر داده‌اند این کشور که دارای هزار کیلومتر مرز مشترک با ایران است، برای نخستین بار اقدام به پذیرش اعتبارنامه یک سفیر از سوی رژیم اسرائیل کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه «ترکمنستان بی طرف»، روزنامه رسمی دولت ترکمنستان گزارش می‌دهد که قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، امروز اعتبارنامه «شمی تزور»، دیپلمات ارشد اسرائیلی را به عنوان سفیر این رژیم در عشق آباد پذیرفته است.

بر اساس این گزارش، تزور پیام تقدیر شیمون پرز، رئیس رژیم اسرائیل از بردی محمداف را به وی انتقال داده و بر عزم پرز برای برقراری ارتباطات کامل با ترکمنستان سخن گفته است. وی همچنین از بردی محمداف دعوت کرده برای نخستین بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.

روابط دیپلماتیک میان ترکمنستان و رژیم اسرائیل از سال 1992 و در پی استقلال ترکمنستان از اتحاد شوروی برقرار شد و در سال 2009، رژیم اسرائیل برای نخستین بار از تمایلش برای فرستادن سفیر به عشق آباد خبر داد.

با این حال، اعتبار‌نامه «روون دانیل»، نخستین گزینه رژیم اسرائیل برای سفارت در عشق آباد، هرگز مورد پذیرش دولت ترکمنستان قرار نگرفت. در آن زمان گفته شد از آنجا که دانیل پیش از این مأمور سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) بوده، پذیرش وی سبب تیرگی روابط ترکمنستان با ایران خواهد شد.

افزون بر این، اخبار حاکی از آن بود که دانیل در سال 1996 و در زمان خدمت در روسیه، به اتهام جاسوسی از این کشور اخراج شده است.

دومین گزینه رژیم اسرائیل نیز با سرنوشتی مشابه دانیل روبه‌رو شد؛ اما اکنون به نظر می‌رسد پس از چند ماه مذاکره میان طرفین، تزور به طور کامل مورد پذیرش مقامات ترکمن قرار گرفته است.

سفیر رژیم اسرائیل، دومین نماینده این رژیم در یک کشور مسلمان همسایه شمالی ایران به شمار می‌رود. این رژیم پیش از این نسبت به استقرار سفیر در جمهوری آذربایجان اقدام کرده و ضمن توسعه روابط با این کشور، نگرانی‌هایی را نسبت به نیاتش در قبال ایران ایجاد کرده است.

به هر حال، آن گونه که مشخص است، دولت ترکمنستان این بار بدون در نظر گرفتن ملاحظات ایران و روابط حسن همجواری، اقدام به پذیرش نماینده دیپلماتیک رژیم اسرائیل در بالاترین سطح کرده است. این در حالی است که طی سه دهه اخیر، روابط تهران و عشق آباد، همواره از بهترین وضعیت برخوردار بوده و با وجود برخی اختلافات، هیچ گاه مسأله عمق‌ و بنیادین میان دو کشور نبوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۲
انتشار یافته: ۱۱
باید مواضع قاطع وجدی خودمان را به این رژیم نشان دهیم.
قرار داد ترکمنچای 100سال که تموم شده نمودونم ایران دوست نداره آذربایجان الحاق کنه به کشور مادری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
شما مثل اینکه در این جهان زندگی نمیکنی.قرارداد در این جهان معنا و مفهومی نداره اینجا فقط زور حرف اول و آخرو میزنه.با قرارداد راه به جایی نمیشه برد.اگه قرارداد مهم بود اسرائیل به قطعنامه های سازمان ملل عمل میکرد.
دوره جنگ فیزیکی بین دوکشوربطورمستقیم تمام شده کشورهای همسایه برای رفع مشکلات اقتصادی چنین سیاستهایی دنبال میکنندمابرای قویترشدن بایدضعفهای داخلی کشورخودراازبین ببریم
ببینید من کی گفتم اولین ضربه رو از آذربایجان ما خماهیم خورد.امیدوارم با روی کار آمدن دکتر روحانی یک فکر اساسی برای این موضوع بشه آذربایجان ادعای خاک مملک ما رو هم داره
وقتی ما کشورهای همسایه را رها کردیم همین مشکل ایجاد خواهد شد
باید مراقب بود.
هرگامی که ازجانب همسایگان ایران به سوی دشمنان قسم خورده ایران اسلامی برای نزدیکی به این دشمنان برداشته می شود بايد بعنوان دشمنی با ایران اسلامی شناخته شود و از جانب نظام قدرتمند ج.ا.ا لزوما با پاسخ مناسب رو به رو شود .
اسراييل بي عرضه.به جاي اينكه حمله كنه فقط وقت كشي مي كنه.
اسرائیلیها همواره به دنبال نزدیک شدن به مرزهای ایران اسلامی بوده اند و این یک استراتژی مصوب اسرائیلی است حالا از هر راه و شیوه ای که بتوانند ما باید هشیار باشیم و از راه های دیپلماتیک و به طور جدی تذکر قاطعانه و نگرانی خودمان را به همسایگان اعلام کنیم مراقت حرکات اسرائیلی ها در کشورشون باشن والا باید تاوان اون رو پس بدن .
مانبایدبه خاطرامریکاواسراییل به دولتهای منطقه باج بدهیم باید مقتدرانه وبا زیرکی و هوشمندانه عمل کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل