نظرسنجی روز گذشته تابناک، نشان داد که در فاصله پنج روز مانده به انتخابات ریاستجمهوری، نزدیک 54 درصد از مردم ایران، کاندیدای مورد علاقه خود برای انتخابات ریاست جمهوری را برگزیدهاند و بیش از 46 درصد مردمی که قصد رأی دادن دارند، هنوز تصمیم نگرفتهاند به چه کسی رأی بدهند. در این نظرسنجی، 46934 نفر از مخاطبین تابناک شرکت کردند که 25180 نفر آنها به نامزد مورد نظر خود رسیدهاند و 21754 نفر دیگر، نامزد نهایی خود را در روزهای آتی برخواهند گزید.
نظرسنجیها با جامعه آمار بزرگ که در هفتههای گذشته برگزار شده بود، گسترده بودن تردید راجع به نامزد نهایی مورد نظر مردم را نشان میداد. نزدیک دو هفته پیش، این آمار حدود 70 درصد بود و به تدریج در حال کاهش است. در این باره باید گفت، در این دو هفته، تغییراتی در آرای مردم پدید آمده است و با روشنتر شدن صحنه انتخابات، آرای برخی نامزدها رشد پیوستهای داشته و برخی نامزدها به ویژه پس از برگزاری مناظره سوم با ریزش جدی آرا روبهرو شدهاند.
ناگفته نماند، با شدت گرفتن احتمال رفتن انتخابات به دور دوم، تحلیل روند جابجایی آرا بین نامزدها، نشان میدهد که داشتن اطمینان کامل به حضور هر یک از نامزدها در دور دوم خوشبینانه است.
از سویی، هنوز بخش بزرگی از جامعه رأی دهنده ایرانی، منتظرند که ائتلافها و انصرافهای احتمالی جدیدی در صحنه انتخابات شکل بگیرد و از سوی دیگر، در اوضاع کنونی، سه یا چهار نامزد انتخابات از شانس جدی برای رفتن به دور دوم انتخابات برخوردار هستند. در چنین شرایطی، این بار بعید است که طرفداران نامزدها به دلیل ترس از هدر رفتن رأی خود، از نامزد مطلوبتر مورد حمایت خود دست بردارند و به سوی افرادی دیگر بروند.
نکته مهم در این میان، ارزیابی تصمیم احتمالی جمعیت بزرگی است که هنوز تصمیم خود را نگرفتهاند. اگر دیدگاههای نامزدهای انتخابات را طیفی از نظریات بدانیم که نظرات متضاد و کاملا مخالف نامزدها در دو طرف آن قرار داشته باشند، طرفداران سرسخت این ایدهها، تصمیم خود را گرفتهاند و نمیتوان احتمال چندانی برای تغییر رأی آنها داد.
به این ترتیب، بیشتر آنهایی که هنوز تصمیم نگرفتهاند، تحت تأثیر تصور و تلقی خود از بهترین نامزد برای اداره بهتر کشور و احتمال رأیآوری نامزدها قرار خواهند گرفت.
توانایی ایجاد تحرک انتخاباتی در روزهای آینده برای طرفداری از بهترین روش اداره کشور از سوی نامزدها میتواند نتایج دلخواه مورد نظر آنها و هواداران آنها را به واقعیت پیوند بزند.