بازدید 5129

نگاهي به دو بيانيه انتخاباتي آيةالله بهجت

کد خبر: ۳۲۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱ 21 May 2013
حجت الاسلام علي بهجت فرزند حضرت آيت الله العظمي بهجت (ره) گفت: شوراي نگهبان بايد تنها صلاحيت كساني را كه كانديداتوري آنان به صلاح دين و دنياي مردم مي باشد را تائيد كنند و در اين راه از عصبانيت و ناراحت شدن افراد و جريانات خوف و باكي نداشته باشند.

وي در گفتگو با خبرنگار بي باك گفت: شوراي نگهبان بايد تنها صلاحيت كساني را كه كانديداتوري آنان به صلاح دين و دنياي مردم مي باشد را تائيد كنند و در اين راه از عصبانيت و ناراحت شدن افراد و جريانات خوف و باكي نداشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمين علي بهجت فرزند صبح و در آخرين ساعات انتظار اعلام كانديداي تائيد صلاحيت شده از سوي شوراي نگهبان، ضمن دعوت همگان بويژه كانديداي رياست جمهوري به قانونمداري و رعايت موازين شرعي گفت: كسي كه تايئد صلاحيت مي كند بايد اهل عمل به دستورات ديني باشد و زماني كه مي خواهد تائيد صلاحيت ها را بررسي كند، تنها بايد خداوند متعال و مصالح ديني و دنيوي مردم را در نظر بگيرد و به هيچ وجه حب و بغض ها را در كارخود دخيل نكند.
وي در ادامه افزود: شوراي نگهبان بايد تنها صلاحيت كساني را كه كانديداتوري آنان به صلاح دين و دنياي مردم مي باشد را تائيد كنند و در اين راه از عصبانيت و ناراحت شدن افراد و جريانات خوف و باكي نداشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمين بهجت همچنين اظهار داشت: به هر كسي نمي توان اعتماد كرد بلكه كسي را بايد انتخاب كرد كه امين دين و دنياي مردم شود و مردم هم نبايد يان امانت را بدست هر كسي بسپارند.
فرزند مرحوم آيت الله العظمي بهجت افزود: مردم بايد دقت داشته باشند كه راي دادن به برخي افراد حرام است و عده اي نيز جائز. اما در بين كساني كه راي دادن به آنها جائز است، اينكه كجا و به كدام شخص راي دادن لازم و واجب است، خود احكامي دارد كه مرحوم حضرت ايت الله بهجت طي بيانيه اي به آن تصريح كرده اند.
وي ابراز داشت: مرحوم حضرت آيت الله بهجت طي دو بيانيه درباره شركت در انتخابات و نحوه انتخاب افراد مسائل دقيقي را مطرح كرده اند كه رجوع به آنها به ويژه دقت در بيانيه اول را به همگان توصيه مي كنم.
وي گفت: بيانيه مرحوم حضرت آيت الله بهجت درباره حضور در انتخابات و مسائل پيرامون آن، آنچنان دقيق و علمي و مبتني بر شرعيت مي باشد كه برخي از علماي بسيار بزرگ و مجتهدين مسلم خودشان به بنده گفتند كه ما به هيچ وجه توجه نداشتيم كه شركت در انتخابات اينهمه احكام دارد.
وي افزود: برخي بزرگان ديني فرمودند؛ ما چندين بار اين بيانيه را خوانديم و هر باري كه اين بيانيه را مي خوانديم به حكم جديدي مي رسيديم و اين نشان از دقت عميق علمي مرحوم حضرت ايت الله بهجت مي باشد.

براي سهولت كاربران محترم، در ادامه متن كامل دو بيانيه انتخاباتي مرحوم حضرت آيت الله العظمي بهجت را تقديم مي كند.

بيانيِّه اول

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و الصلاة علي سيد الانبياء محمد و آله السادة الاوصياء الطاهرين.

و بعد، چنانكه مكرراً، از شركت در انتخابات، سئوال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بيان مي شود:
اين جانب، جهات سلبيه و اثباتيه را متعرض مي شوم. كساني كه بنا دارند در رأي دادن و يا انتخاب شدن، شركت نمايند، بايد متذكر باشند، كه كساني حق انتخاب شدن و امين مردم با ايمان در مورد دين و دنيا بودن را دارند، كه؛

- از رجال با عقل كامل كافي و ايمان كامل از شيعه اثنا عشريه و با علم به مسائل شرعيه در شخصيات و اجتماعيات و با شجاعت باشند؛
- و از آنهايي باشند كه در اظهارات و تروك، ( لا يخافون في الله لومة الائم. سوره مائده/54 ) باشند؛
- و از رشوه ها و تخويفات و نحو آنها دور باشند؛
- نظر نكنند كه تا به حال چه بود، بلكه نظر نمايند كه از حال چه بايد بشود و چه بايد نشود؛
- و بايد پرهيزكار و خداترس باشند، اراده خداي تعالي را بر همه چيز ترجيح بدهند؛ اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نيستند، و رأي دادن براي فاقدها بي اثر است، بلكه جايز هم نيست، مشكوك هم، متروك است.
- تفحص هم، بايد كامل باشد و بدون مداخله دوستي و دشمني در امور نفسانيه باشد.
- در حال رأي دادن و گرفتن، خداي عظيم را ناظر به تمام خصوصيات همه بدانند.
كساني هم كه واجد خصوصيات مذكوره باشند- كه جايز باشد رأي دادن و گرفتن درباره آنها- واجب مي شود با توانايي، اگر بدانند يا احتمال بدهند كه فاقد بعض آنها، رأي خواهند گرفت، ملاحظه نماييد دول كفر را [كه] چگونه انتخاب مي نمايند و انتخاب مي شوند، و چه كساني انتخاب مي شوند، و از چه راه هايي انتخاب مي شوند، و چه آرائي در مجلس هاي خودشان اظهار مي كنند، و دولتهاي آنها چه عملياتي بر طبق قانون مملكت و بر خلاف قانون عقل و دين، حتي اديان منسوخه آنها، انجام مي دهند كه فساد و افساد آنها بر همه عقلاي دنيا آشكار است، [و] مخالفت نماييد با چگونگي كارهاي آنها و چگونگي وسائل و اسباب و مسببات آنها، كه مطابقت با هيچ دين اصل دار و هيچ قانون عقل پسند، ندارند.

عصمكم الله و ايانا من الزلات كلها بمحمد
و آله الطاهرين، صلوات الله عليهم اجمعين
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته.



بيانيّه دوم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله و رب العالمين و الصلاة علي سيد الانبياء محمد و آله سادة الاوصياء المطهرين.

در جواب سئوال مكرر مربوط به انتخابات، [مطالبي ذكر مي شود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذكر داده شده بود، از بياناتي كه اختصاص به زماني و مكاني ندارد و در آنها تعيين توصيفي- كه اتمّ و اعمّ و احسن و اكمل و ادوم از تعيين اسمي است- شده بود.
از « حُذَيفه» رضوان الله عليه مروي است، كه فرمود:

- « كانوا يسألون رسول الله عن الخير و كنت أسأله عن الشر»؛ بايد بدانيم « شرّ» چيست و « اهل شرّ» كيست تا فرار از آن نماييم، و « خير» چيست و « اهل خير » كيست تا به سوي آن فرار نماييم.
- بايد اهل انتخاب، در پياده كردن كبريات در صغريات، و كليات در جزئيات، روشن و با احتياط باشند؛
- و رضاي خداي بزرگ را مقدم بر رضاي غير نمايند؛
- و فحص از عقلاي متدينين كه اصلح باشند نمايند؛
- و در روشني توقف ننمايند؛
- و در تاريكي حركت ننمايند؛
- و از رشوه دادن و گرفتن ( شيوه دول كفر)، دور باشند؛
- با متدينين از عقلا، كه محيط به مسائل شرعيه و با ايمان اعتقادي و عملي، و پرهيزگار، و با تدبير، و شجاعت، و اعتدال فكري و مسلكي، باشند و با غير آنها سر و كار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نكنند و كاري نكنند كه در پشيماني از آن، تداركي نيست.
- از وطن فروشي و وطن فروشان كه غايت محبت دول كفر است، دور باشيد. عواقب وطن فروشان به دول كفر را، ملاحظه بنمائيد! ديديم و مي بينيم كه به محلل هاي خودشان، وفا نمي كنند، مگر تا زماني كه چاره ندارند، و پس از آن، جز پشيماني و عاقبت سوء براي تابعين آنها نمي ماند.
بايد بدانيم كه هيچ نقصي در ممالك اسلاميه نيست كه منسوب به دول كفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ايمان است، يا منتهي به آن است.
غير از معصومين(ع) كسي نمي تواند بگويد: « همه چيز را مي دانم، با مي بينم»
و نمي تواند كسي بگويد: «هيچ چيز را نمي دانم و همه جا تاريكم»، بلكه هر عامل عادي، چيزهايي را مي داند و بايد حركت كند و توقف ننمايد، [و] بلكه بايد از معلومات خود، مجهولات را استخراج نمايد تا آنجا كه بتواند؛ و چيزهايي را نمي داند و بايد احتياط و توقف و تفحص نمايد تا به ندامت غير مستدرك، مبتلا نشود.
و اين مطالب براي جواب سئوال ها، [ ذكر شد] با اشتمال بر بياناتي كه اتمام حجت و تأكيد آن است، تا آنكه علي العمياء، يا به مسامحه، خود و ديگران از مؤمنين را، در گمراهي وارد ننمايد.
كساني كه متحير و مرددند، به آنها دستور داده شده و مي شود:
ملاحظه كنيد:
- كداميك از دو حزب، با ولايت علي(ع) موافق يا موافق تر است؛
- و كدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدي(ع) را دارد يا متأكدتر است؛
- كدام، تغييري در امور دينيه، داده يا نمي دهد؛
- كدام، معتدل در فكر، يا متلوّن است در اعتقاد يا عمل؛
- كدام، ملكه تقوي و صدق و ائتمان دارد، يا قوي تر است؛
- كدام، در صفات، شبيه به كفر يا نفاق و كدام، دورتر است؛
- و بالجمله، كدام، به خداي متعال و خاتم الأنبياء و خاتم الاوصياء « صلوات الله عليهم و عجل فرجهم » نزديك تر است.
از خداوند عظيم، موفقيت همه مؤمنين را بر مرضيات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، مي خواهيم.
والسلام عليكم و رحمة لله و بركاته
الأحقر محمدتقي البهجة
11/ محرم الحرام/1418
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی