بازدید 52833
۱

قمــه زني خرافه يا واقعيت؟

ر _ ثرايي
کد خبر: ۳۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۲۱:۵۹ 04 January 2009
نوشته زير اقتباسي است از پاره‏اي بازتاب‏هاي جهاني از آنچه در برخي كشورهاي شيعه نشين به عنوان «قمه زني» جريان دارد و از زبان تازه مسلماني فرضي بيان مي‏شود؛ مكان و زمان و شخصيت‌هاي ان نيز فرضي است. پيشاپيش به دليل به كار بردن بعضي عبارت‌هاي خشن از خوانندگان عزيز پوزش مي‏طلبم.

چيزي كه پيش از گرويدنم به مذهب تشيع همواره آزارم مي‏داد و به خوبي ديده بودم دشمنان تشيع در كشور من كه يك كشور غربي است و بسياري ديگر از كشورها، در تبليغات رسانه‏اي خود چگونه از آن سوءاستفاده مي‏كنند، موضوع خرافات و به ويژه در سالهاي گذشته «قمه زني» بود.
پيش از ورود به ايران، «قمه زني» را در گوگل جستجو كردم. اولين يافته‏ام روحاني ظاهرالصلاحي بود كه در مزيت‏هاي قمه‏زني صحبت مي‏كرد؛ همو كه بارها تصويرش را از شبكه‏هاي كشورم ديده بودم. اما من كه با تحقيق كامل تشيع را انتخاب كرده بودم و مهمترين حجت من نيز بر اين انتخاب، مظلوميت و در عين حال مهرباني و رحمت اباعبدالله الحسين(ع) بود، با اين چيزها از راه بيرون نمي‏شدم؛ گرچه هرگاه اسلام خود را براي دوستانم بازگو مي‏كردم، آنها با تعجب از همين روزنه بر من مي‏تاختند و من را خشونت طلب و پرخاشگر معرفي مي‏كردند!

من كه با مطالعه دقيق در مكتب حيات‌بخش شيعه به آن گرويده بودم، به اصرار زياد، يكي از رفقايم را كه در گرويدنم به اين مذهب، نقش بسزايي داشت، راضي كردم تا امسال محرم من را به جايي كه اين عمل در آنجا برگزار مي‏شد، ببرد. با پافشاري زياد من راضي شد، اما به خوبي شرم و خجالت را در چهره او ديدم و همين شرم و حياي او دلم را قرص مي‏كرد كه اين موضوع در ميان شيعيان عموميت ندارد و بر اطمينان قلبي من از انتخاب اين راه مي‏افزود.

يكي از روزهاي محرم به شهر مورد نظر رسيديم. دور تا دور محل پر بود از جمعيت. دسته‏اي زنجير زن با پيراهن‏هاي سياهي كه پشت آنها را به‏اندازه ضرب زنجير پاره كرده بودند، وارد ميدان شدند؛ مجلس، حال و هواي عجيبي گرفته بود! نگاه كردن به پوست‏هاي كبود كه گاه تيغ‏هاي تيز لاي دانه‏هاي زنجير، آنها را پاره كرده بود، با رگ‏هايي متورم كه ديگر تركيده و خون از انها به بيرون فوران مي‏كرد، قلب هر بيننده‏اي را آزار مي‏داد؛ نمي‏دانم گريه من در ان حال بر عزاي ابي عبدالله (ع) بود يا بر وضع رقت بار اينان ! پيرِ ميدانداري كه با بالا و پايين بردن دست راست خود، ضرباهنگِ زنجيرزنان را كم و زياد مي‏كرد، با نگاه به روحاني كه ظاهرا براي مراسم دعوت شده بود و ديدن شدت جزع او، بر شدت عمل خود تحريك مي‏شد و زنجيرها با سرعت و قدرت بيشتري به پشت و گاه بر سر و صورت زنجيرزنان مي‏خورد. آن روحاني محترم كه چند قدمي من بود، انگار به خود امد و متوجه تاثير گريه‌اش بر آن صحنه شد. خود را كنترل كرد و دست آن پيرمرد نيز آرام گرفت. دسته زنجيرزن هم ازسوي ديگر ميدان خارج شدند، در همين گير و دار صداي جمعيتي خروشان كه به محل نزديك مي‏شدند همه را متوجه خود كرد!

پيشاپيش آنان گوسفندي براي ذبح آوردند و بَرّه‏اي كه معلوم بود مدتي است از شير گرفته شده را از مادر جدا كرده و براي آنكه چشم آن بره به مادرش نيفتد، كيسه‏اي به سر او كشيده، و در جايي مخصوصي نگه داشتند؛ پارچه‏اي سبز به گردنش بسته بودند و با احترام كامل به او آب داده، رو به قبله خوابانيدند، بسم الله گفتند و براي آنكه زياد زجر و درد نكشد با چاقويي تيز، سريع خلاصش كردند. گفتم مي‏داني براي چه بسم الله مي‏گويند؟ گفت: براي چه؟ گفتم: يكي از دلايلش آن است كه اينجا قرار است خوني از يك جاندار بر زمين بريزد و «بسم الله» يعني خدايا فقط با اجازه تو، چنين كاري مي‏كنم. رفيقم گفت عجب! تفاسير زيادي شنيده بودم\ ولي اين تاحالا به گوشم نخورده بود!

لاشه گوسفند را باز به احترام بلند كردند و در پي آنها عده‏اي فريادزنان در حالي كه تيغ‏هاي برهنه را بالا و پايين مي‏بردند، وارد شدند! سراسيمه داخل جمعيت شدم؛ پنداشتم دشمني به جمعيت هجوم آورده و اينان براي مقابله با او شمشير و تيغ از نيام كشيده‏اند. با كمال تعجب ديدم با همان تيغ‏ها بر سر خود مي‏كوبند و خون بر سر و روي خود جاري مي‏سازند و كمي آن‌طرف‌تر جلوي چشم مادر و پدر، حسين حسين گويان، سر ِطفلكي معصوم را در حالي كه مادرش به خود مي‏لرزيد و دست شويش را گرفته بود تا قمه را كمي پايين بگيرد و آرام بر فرق بچه بزند، براي قمه آماده مي‏كرد. بچه‏ها از ترس دست در دهان مي‏كردند و به مادران خود مي‏چسبيدند؛ عده‏اي از زنان و مردان سالخورده با ديدن آن صحنه رقت بار، از مجلس بيرون رفتند. تعدادي زن و مرد خارجي كه هيأتشان به مردم كشورهاي آسياي شرقي مي‏خورد و معلوم بود تاب نگاه كردن ندارند، سر را ميان دو دست گرفته دست‏ها را بالا برده و با حرص و ولع خاصي در حال فيلمبرداري از مراسم بودند؛ بدون آنكه خود به صحنه نگاه كنند. يكي از آنها دوربين را به بغل دستي داد و به سرعت به حاشيه ميدان رفت و به تير برق كنار خيابان تكيه زد. در حالي كه مي‏شد سرگيجه و تهوع را در سر و صورتش مشاهده كرد.

گفتم اينها كيستند؟ گفت شيعيان و عاشقان امام حسين؛ ‌گفتم: آيا مي‏داني شيعه حقيقي امام حسين كيست؟ گفت: مي‏دانم، ولي دوست دارم از زبان تو بشنوم؛ گفتم: تا آنجا كه من مي‏دانم، امام حسين براي پيراستن دين از خرافات و پلشتي‏ها كه توسط يزيد و اجدادش بر آن وارد شده بود، كشته شد و مگر مي‏شود پيرو و عاشق كسي بود اما هدفي كه براي آن جانش را فدا كرده فراموش كرد حتي اگر اين كار از روي عشق واقعي هم باشد، عاشق وقتي ببيند كمترين اتهامي به معشوقش وارد مي‏شود، از همه چيزش مي‏گذرد حال آنكه اينها مي‏دانند هيچ تضميني وجود ندارد كه اگر امروز از اين خرافات كه همه عقلا و مراجع شيعه آن را رد مي‏كنند، دست نكشند فردا هر نورسيده‏اي هرچه خواست به نام عشق به كوي معشوق مي‌ريزد و آن وقت ديگر از دست اينها هم كاري بر نيايد.

هنوز دسته قبل كاملا از ميدان بيرون نشده بودند كه هيأتي ديگر كه به آرامي زنجير مي‏زدند و مداحي خوش‌صدا هم اشعاري رسا و جانسوز در رساي امام حسين (ع) مي‏خواند، وارد ميدان شد. دقايقي بعد ديدم طلبه جواني كه همراه هيأت زنجير زن بود و قدم به قدم با مداح حركت مي‏كرد نزد اين روحاني امد و با متانت و بعد از گفتن عظم الله اجوركم... گفت ببخشيد حاج اقا ! كارهاي هيأت قبلي را تأييد مي‏كنيد؟ گفت: نه؛ گفت: پس چرا چيزي نگقتيد!؟ گفت موقعيت مناسب نبود. گفت اينها همه مسلمان بودند و شيعه امام حسين؛ آيا فكر مي‏كنيد موقعيت ما روحانيون در نظام اسلامي براي اينگونه موارد از موقعيت امام حسين و يارانش در برابر دشمن سخت‏تر است؟

آن روحاني محترم گفت نمي‏دانم تاحالا اين جوري به قضيه نگاه نكرده بودم ولي يك دست صدا ندارد.
به رفيقم گفتم راستي اگر با هر هيأتي يك روحاني آگاه مثل اين طلبه ي جوان همراه مي‏شد ايا بازهم شاهد اينگونه صحنه‏ها بوديد؟

رفيقم دست يكي از آنها را گرفت و گفت: شما از چه كسي تقليد مي‏كني؟ او نام يكي از مراجع را برد. گفت: ايا تاكنون او خود قمه زده است؟ گفت: هرگز نشنيده ام؛ از او پرسيد: مي‏داني كه او و همه مراجع به نام و پرهيزگار به اين كار فتواي به حرمت داده‏اند؟ گفت: آري مي‏دانم ولي به حال تو تآسف مي‏خورم كه از تاريخ بي‏اطلاعي! رفيقم گفت: چطور؟ گفت: مگر نشنيده‏اي كه عده‏اي از تجار خدمت آيت‌الله بروجردي رسيدند و وقتي او آنها را از امثال اينگونه امور منع كرد، آنها هم گفتند: ما در همه سال از تو تقليد مي‏كنيم، ولي در اين يك روز مي‏خواهيم به سبك خودمان عمل كنيم! من هيجان زده حرفش را قطع كردم و گفتم: خوب اين چه چيزي را ثابت مي‏كند؟ گفت: اي بابا خوب معلوم است؛ يعني اينكه ما سند تاريخي داريم كه قبلا هم چنين كارهايي مي‏شده است و مراجع چيزي نمي‏گفتند!

از اينكه آن واقعه را به صورت وارونه مصادره به مطلوب كرده بود، هيچ پاسخ و راه محاجه و استدلالي برايش نيافتم و به رفيقم گفتم او را به حال خود رها كن.
به رفيقم گفتم: در اثناي مطالعاتم روي مكتب نجاتبخش شيعه، اين روايت را كه به گمانم از امام صادق (ع)باشد ديدم كه فرموده‏اند: «همه ما اهل بيت كشتي و باب نجاتيم ولي كشتي جدمان حسين(ع) سريع‏تر است.»

گيرم كه اينهمه استدلال بر حرمت قمه زني وجود نداشته باشد، با اين رفتاري كه شما در روز عاشورا از خود بروز مي‏دهيد، چه كشتي و باب نجاتي از امام خود به دنيا معرفي مي‏كنيد؟
شكي نيست كه مرام حسين (ع) امروز با رفتار ما شيعيان به جهان عرضه مي‏شود و گرچه او نوري است كه حتي با هزازان خرافه و دسيسه دوست و دشمن خاموش نمي‏شود اما بي شك ما با برخي اعمال زشت و كريه خود به جاي سرعت و وسعت دادن به آن، حركت مكتبش را در جهان كند و دايره اش را تنگ مي‏كنيم.

آن حسيني كه من در مطالعاتم شناخته‌ام، كشتي نجاتي است كه حتي نگاه به عزاداري آن هم مظلوميت اما يك نوع شجاعت عقل گرايانه و از روي انتخاب، نه هيجان و تهور را پيش پاي آدمي مي‏گذارد اما كشتي نجاتي كه اينان معرفي مي‏كنند ايا اينگونه است؟
با ديدن اين صحنه‏هاي مردم گريز بايد به اين سوال‏ها جواب داد كه اين چه كشتي نجاتي است كه انسان نه تنها در رسيدن به كمالات سرعت نمي‏گيرد، بلكه قلب و دل ادمي چركين مي‏شود و درجا مي‏زند؟!

كشتي نجاتي كه در اين صحنه‏ها به من معرفي مي‏شود نه تنها وسعت ندارد بلكه دايره اش ان قدر تنگ و محدود شده كه فقط عده‏اي تيغ زن و قفل زن و قمه زن كه به هيچ منطق و استدلالي، حتي گوش نمي‏دهند، مي‏توانند داخل ان شوند! چگونه است كه از ميليونها مردم عزادار ايران و ساير كشورهاي مسلمان، اكثريت انها عزاداريشان معمولي است كه هر بيننده‏اي با نگاه به ان گرچه دلش مي‏شكند و‏هاي هاي گريه مي‏كند اما بعد از ان احساس سبكي و ارامش مي‏كند اما با ديدن اين مناظر جز چندش و تهوع چيزي در دلش نمي‏ماند و حتي انها كه ان را با ديد مثبت نگاه مي‏كنند اما تاب اين كارها را ندارند چه بسا به خاطر عدم توانايي بر اين امور خود را از دايره ي حسينيان بيرون بدانند و همواره بر اين امر تاسف بخورند و خود را ملامت كنند؛ ايا اين كار با وسعت باب و كشتي نجات حسين(ع) همخواني دارد؟

به رفيقم گفتم ايا اينها مي‏دانند كه امروز چشم دنيا به مكتب نجات بخش شيعه دوخته شده است ايا مي‏دانند رهبران جهادي در لبنان و حتي فلسطين كه بعضا شيعه هم نيستند اما از اين مكتب و امام اين مكتب الهام مي‏گيرند و در مقابل دشمن مشترك مقاومت مي‏كنند؟ و ايا مي‏دانند دشمنان شيعه با استناد به اينگونه اعمال چه تبليغات وسيعي بر عليه مسلمين راه‏انداخته‏اند و ايا با اين كارها به حركت كشتي حسين (ع) در جهان سرعت مي‏بخشند يا مردم را بر سر دو راهي متوقف مي‏كنند؟ راستي چرا اين جماعت، شمشير خود را بر سر اسرائيل نمي‏كوبند و چرا مسلمين غزه را ياري نمي‏رسانند؟! دوستم كه البته همه جا از نظرات من دفاع مي‏كرد و از ته دل از اعمال اين دسته دل ناخوش بود، اينجا قيافه‏اي حق به جانب گرفت و گفت:حرف خوبي زدي؛ اتفاقا اينها چون افراد دلير و شجاعي هستند و اكنون دستشان به ان دشمن مشترك نمي‏رسد اينگونه بر سر و صورت خود مي‏كوبند و مثل اين است كه دارند مشق شمشير مي‏كنند ! گفتم اگر چنين است مي‏شود روز عاشورا با اموزش برنامه ريزي شده تير اندازي و مشق شمشير براي اين گروه براي روز موعود مقابله با دشمن مشترك در ركاب امام زمان به امادگي دفاعي واقعي پرداخت؛ ايا نشان دادن صحنه‏هاي پيكرهاي پاره پاره بچه‏ها مظلوم غزه در كنار اين صحنه‏هاي فجيع براي صهيونيسم غاصب چيزي جز دل خوشي انها دارد؟!

تصور كنيد سران امريكا و رژيم غاصب اسرائيل را كه امروزه با ديدن صحنه‏هاي غزه باده مي‏نوشد و در قهقه ي بد مستي خود به مسلمين مي‏خندد و از طرفي ما را هم ببينند كه مثل صيدي كه صياد دست و پايش را بسته خود را به هر دري مي‏زند تا خلاصي يابد و صياد نيز نظاره گراست و مي‏بيند و مي‏خندد ! من در جايي از قران خوانده ام كه شما كاري كنيد تا كفار غيظشان بگيرد و حتي از غصه دق كنند اما اگر اين استدلال تو درست باشد، ما بر عكس خود را گرفتار غيظ نا بجا و بي مورد كرده ايم و دل دشمن را شاد.
و به نظر تو، اگر از امام حسين (ع) بپرسيم كه ما در غم جنايات امروز اسرائيل در غزه مي‏سوزيم و دشمنان ما و تو صحنه‏هاي قمه زني ما را در كنار كودكان به خاك و خون كشيده غزه مي‏بينند و مي‏خندند ايا اجازه مي‏دهيد بر سر و روي خود بزنيم؟ امام چه پاسخي خواهند داد؟

رفيقم عرق پيشانيش را پاك كرد و چيزي نگفت. گفتم در اين چند وقتي كه در كشور شما بودم نديدم تلوزيون شما به صورت هنرمندانه و جدي به اين مقوله وارد شود؛ چرا؟ گفت: آنها از ورود جدي به اين قضايا واهمه دارند گفتم: چرا؟! گفت: چون حوزه دين است و مي‏ترسند همانند سريالي قرآني كه اين روزها در حال پخش است به انها ايراد بگيرند. گفتم اولا هر كار بزرگي خطر هم دارد ثانيا مي‏شود قبل از ورود به ساخت اينگونه برنامه‏ها با ارائه فيلمنامه و...، امضاي مراجع تقليد يا حوزه‏هاي مهم علميه را پاي كار گرفت و با خيال اسوده وارد ميدان شد.
گفت البته اينگونه هم نيست كه تلوزيون ما بي كار نشسته باشد، انجا را نگاه كن ! و با دستش سمت راست ميدان را به من نشان داد گفتم انها كيستند؟ گفت دوربين ويژه صدا و سيماست كه براي مستند سازي امده است.

من به گروه بزرگ تلوزيوني نگاه مي‏كردم که تازه از ماشین پیاده می شدند و به دسته‏هاي قمه زن كه ديگر قمه‏ها را انداخته بودند و با سر و صورت زخمي توسط نيروهاي مخصوص به اتوبوس هدايت مي‏شدند.
پاورقي:

در پاره‏اي از استنادات اين داستان از كتاب "قمه زني سنت يا بدعت " (مهدي مسايلي) بهره جسته ايمَ


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱
موضوع قمه زني امروزه در برخي از نقاط كشور انقدر مهم و حاد است كه متاسفانه خيلي از موجهين و حتي طلبه ها به ان روي اورده اند در حالي كه بنابر من تحقيق من همه علماي سلف و فعلي مثل: ايت الله كاشف الغطا . ابوالحسن اصفهاني . عبدالكريم حائري . بروجردي . شيخ علي قمي . سيد هبه الدين شهرستاني. عبدالكريم جزايري. سيد محسن امين .خوئي .سيدمحسن حكيم.محمد باقر صدر . اراكي. رهبر انقلاب . نوري همداني. تبريزي. فاضل لنكراني. مكارم شيرازي . محمد صادق صدر. گلپايگاني. مطهري . همه ايات عظام حي و حاضر فعلي . ان را تحريم كرده اند . و انقدر موضوع حتي در قديم مهم بوده است كه عده اي ابرو و حبثيت خود را براي ان گذاشته اند .
مطمئن باشديد پرداختن به اين موضع در اين ايام ثوابش كمتر از يك دهه عزاداري براي امام حسين نيست .

اما اگر بتوانيدبا استفاده از بزرگان و كارشناسان فن‌،حتي براي سال ديگر با سياستي كه در پيش مي گيريد اين خرافه را ريشه كن كنيد يقينا كاري كرده ايد كارستان .
خوشحالم که به این نتایج رسیده اید .
یک برادر اهل سنت . خداوند همه ما را هدایت فرماید
salam.nabayad be khatere khoshamad gharbian va tars az sarzanesh in amali ra be rahati zire soal mibarad ... be sokhanrani hayee ayatolah vahid rojo befarmaeed
بنده كاملا باقمه زني وزنجير زني مخالفم
واين بدعت ميدانم واينها دور از شعار امام حسين است .قيام امام حسين براي عدالت وامربمعروف ونهي ازمنكر
بود. كريمي
امام حسین بیش از هر چیز یک امت بیدار می طلبد و پایداری نهضت بیدار کننده او به هوشیاری توام با عشق است نه با خرافات ماسیده به حماقت
سلام
خیلی خوب بود
حرف دل ما را زدید . چندی پیش بنده حقیر مطلبی را باید ارائه میدادم راجع به خرافات بود . و یک بخش آن قمه زنی بود . چنان در آن محفل علمی بر من خروشیدند که گویی خدای نکرده از نسل یزید هستم . ولی تنها چیزی که راضی ام می کرد دفاع از عشق واقعی به سید الشهدا (ع) بود . (همان که شما گفتید . )
در اینترنت عکس قمه زنی را جستجو کنید ، می بینید مادری به دست خود بر فرق کودک یک و نیم ساله اش قمه زده و با افتخار به آن نیشخند می زند . من باور ندارم خداوند متعال و خود امام حسین از این شخص بگذرند .
سلام
اجرکم عند الله.
این(قمه زنی) بزرگترین و مشهود ترین بدعت در شیعه است. بدعتهای دیگر از چشم پنهان مانده اند. امر به معروف و نهی از منکر خشونت آمیز، حمل علامت هر چه بزرگتر توسط یک نفر، شمایلهای شفا دهنده و .. از آن جمله اند.
من خود در كودكي شاهد صحنه قمه زني بودم اما بعد از گذشت 32 سال همچنان جز بدترين خاطرات در ذهنم نقش بسته است .
دشمنان شيعه اين تبليغات را در همه زمينه ها حتي براي هر گونه عزاداري به راه ‏انداخته‏اند تبليغات و عمل آنها معيار صحت و سقم اعمال ما نيست . اين قبيل اعمال در همه جا و در همه موارد قبيح است جز در عزاداري براي امام حسين عليه السلام . چنانکه خوردن خاک هميشه و همه جا حرام است جز خوردن تربت پاک امام معصوم ، بي تابي ، جزع و فزع در همه وقت کريه است جز در عزاي امام حسين . آيا عقيله بني هاشم سرش را بر چارچوب محمل نکوفت ؟ شما حق داريد همه جا اين عمل را محکوم کنيد جز در عزاداري امام حسين عليه السلام . اينجا وادي عشق است و در اين وادي بايد ها و نبايد ها راه ندارد .کوبيدن قمه بر سر خويش مقدمه کوبيدن آن بر سر اسرائيل و تمامي دشمنان اسلام است . موفق باشيد.
باسلام . به نظر من اصلاٌ مهم نیست این موضوع واقعیت باشه یا خرافات یاهرچیز دیگه . مهم اینه که به فرموده : مومن باید زیرک باشه . همین الان هم تمام چشم وگوش وزبان های ایرادگیری در دنیا برای یک سینه زنی ساده ما را زیر ذره بین دارند و کلی حرف وحدیث !!!! وای به قمه زنی و آب به آسیاب دشمن ریختن 0000
1-اینکه به یه چیز هی بگیم خرافات باعث نمیشه که اون چیز بشه خرافات. اینکه به یه چیز بگیم خرافات دلیل می خواد. عمده این متن به جو سازی و تکرار این حرف بی اساس صرف شده. بله! امام حسین(ع) با خرافات مبارزه میکردند. ولی شما اول ثابت کن که قمه زنی خرافه است.
2- کسایی قمه می زنند رقیق القلب ترین آدمان. این که کسی با دیدن خون بترسه یا پس بیفته یا احساس تهوع بکنه دلیل بر ضعف نفسشه، نه رقت قلبش!
3- اینکه می فرمایید که دشمنان از این صحنه ها سوء استفاده می کنند، راه حل داره! باید به مردم معرفت بدید. باید کنار سم پراکنی دشمنا تبلیغ کنید و واقعیات رو توضیح بدید. برای توجیه کم کاری خودتون روی هر سنتی اسم خرافه نگذارید. این رو هم بدونید که کشتی امام حسین با حرف و کار من و شما کوچیک و بزرگ نمی شه!
قمه زني، زنجير زني، بلند كردن علم اگر ثواب داشتند روحانيت محترم هم انجام مي دادند.
خیلی از مراجع هم حکم به استحباب ان داده اند.
مسالة قمه زني ازمسايل اختلافي بين فقها ومراجع است ونمي شود يك جانبه به ان نكاه كرد زيرا كرامات زيادي براي قمه زني وجود دارد.
اول اینکه چیزی که قابل درک نیست و در مباحث گاها ما استفاده می کنیم این است که آیا شما سیعه هستی اگر جواب آری است گفته می شود همان کاری را بکن که فکر می کنی درست است. چون فکر انسانی محدود است شما به هیچ وجه حف نداری که کار و احساس دیگران را مورد نقد و بررسی قرار بدهی. بعضی می گویند این صدمه زدن به خود است و درست نیست، می گویم شما به کار کسی که به خود صدمه می زدند دخالت می کنید اما به کارهای دیگر که مردم به بقیه صدمه وارد می کنند کاری ندارید. یا ما بقول امام حسین آزاده هستیم یا نه. اگر هستیم باید مردم را روشن کنیم تا اجناس اسرائیلی و آمریکائی نخرند باید مردم را نشویق کنیم به اینکه اصلا بدانند اسلام چیست. مردم را تشویق کنیم تا نام امیرالمومنین علی (ع) و امام حسین و بقیه ائمه را ببرند. دوست عزیز این حرف ها و اعمال نه برای شما چیزی اخروی دارد و نه شما را درجه ای در آن دنیا بالا می برد. هر دوی ما می میریم و از دنیا می رویم. آن وقت معنی این شعر قدیمی معلوم می شود ( آنوقت که وزد بر من و تو باد مهرگان- آنوقت شود پدید که نامرد و مرد کیست ) امروز کمی فکر کن و از این توهینی که به مراجع کردی از خدای خودت عذرخواهی کن و بدان که اگر چیزی در مغر آدیمزاد نگنجید دلیل بر نبود آن نیست. یا علی
فقط آدمهای بی سواد وجاهل به اسلام واهلبیت (ع)به این عمل دست می زنند.در بین قمه زنها یک آدم با سواد پیدانمی شود.
به نظر من اين مسأله‌اي فردي نيست چون اگر اين طور بود فرد در خانه‌اش قمه ميزد چون در اجتماع انجام مي‌شود بنا براين حکومت بايد مانع از اجرا و بروز آثار زيانبار آن روي اسلام و اجتماع گردد
به دوستاني كه مدافع قمه زني هستند:
در اين كه وادي حسين عليه السلام وادي عشق است شكي نيست اما آيا ما عاشقتريم يا امام صادق؟
قطعا امام صادق.
همان امام عزيز مي فرمايد:
كونوا لنا زينا و لا تكونوا لنا شينا:
زينت ما باشيد نه مايه زشتي ما
در جهان امروز آيا قمه زني باعث زينت شيعه و مكتب امام صادق است يا مايه زشتي آن و دستمايه دشمنان آن؟
و باز همان امام مي فرمايد:
قطع ظهري اثنان عالم متهتك و جاهل متنسك :
دو گروه كمر مرا شكستند:عالم بي دين و جاهل مقدس مآب
جاهل مقدس مآب كسي است كه اعمال اشتباهي كه خود فكر مي كند درست است را به اسم دين انجام مي دهد.
آيا ما پيرو امام صادق و شيفته امام حسينيم؟
پاسخ ها
بیسواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
دوست عزیز اگه اینجوریه که به نماز خوندن شیعه هم گیر میدن...زیارت کربلا رو هم مرده پرستی میدونن....راحت اینا رو هم بذاریم کنار دیگه
همان هايي که 700 سال قمه بدست مردم دادند حالا ميخواهند پس بگيرند !
به دوست عزيزي كه نظر نويسنده را نقد و آن را رد كرده بايد گفت بر فرض (فقط فرض و الا در خرافه بودن آن هيچ ترديدي نيست)اين قضيه خرافه نباشد،آيا وقتي دشمنان دين و مكتب تشيع از اين امر سوءاستفاده كرده و مذهب مظلوم تشيع را به استهزاء و تمسخر مي گيرند نبايد تامل كرده و در تداوم آن هوشمندانه تر عمل كرد؟ايا وقتي به عينه شاهد اضرار و زيان بر دين و مكتب خود به واسطه اين به ظاهر اعتقاد و در باطن نظر باطل مي باشيم،نبايد در تصميم خود تعمق كرده و آن را براي شكست و عدم دستيابي دشمنان تشيع هم كه شده متوقف كرد؟اصلا"چرا به حديث نبوي استناد نشود كه فرموده اند ساعتي تفكر برتر از هفتاد سال عبادت است؟وقتي در خصوص عبادت(كه قمه زني بي شك و بي گمان به هيچ وجه عبادت تلقي نمي شود)چنين جايگاهي در مقابل تفكر ترسيم و تصوير شده نبايد بيانديشيم كه اين عمل زيانبار چرا ادامه يابد تا دين و مذهب چنين مورد هجمه قرار گيرند؟!!!نه ساعت فقط چند دقيقه اي به مضار و منافع اين بدعت خسارت بار و مضر مدافه شده و جمع جبري منافع آن (صد البته معنوي و و در ارتباط با قلب قمه زننده)از منظر فقط و فقط انفرادي و خسارات و تبعات منفي بس شگرف اجتماعي-سياسي-ديني و البته بين المللي حساب و آنگاه به قضاوت و اجرا بنشينيم!بس نيست اين همه سال صدمه به ريشه دين و مذهب...
به تمام آن افرادی که قمه زنی را عشق به امام حسین می دانند می خواهم بگویم اگر عشق به امام حسین اینقدر در شما شدید است چرا این قمه را در شکم خود نمی زنید ویا بر شاهرگ در گردن خودنمی زنید
حتما يكي از اون علماشماييد
با آل علی هر که در افتد، ور افتد
ببیینید این جور خرافات تا دلتون بخواد درمذهب شیعه محکم شده وبا اون عجین.چند سال پیش رفتم حرم امام رضا دیدم خیلی میان اونجا روبروش سجده می کنن.ازقسمت پاسخ به سوالات شرعی از یه روحانی سوال کردم ایا اینجور اعمال اشکال نداره ایشون گفت میدونیم که غلطه ولی با عوام نمی شه در افتاد.
همانطور که واتیکان اخیراً و رسمً بعد از چهارصد سال از حکم صادره کلیسای قرون وسطی بر علیه گالیله عذرخواهی کرد، حوزه های علمیه نیز باید فتاوای بزرگان خود را که به این کار تشویق کرده یا سکوت کرده اند نقض کند. وگرنه مردم بی پایه اقدام به قمه زنی نکرده و نمی کنند و همه را وامدار علمای خود بوده و هستند. چرا بجای واقع بینی و راستگویی و عذرخواهی، مشکل را به اجانب و حماقت مردم حواله داده و ریشه آن را تعمداً پنهان می کنیم؟
حسين شناس ني جان من خطا اينجاست اكر امام زمان علمي به خون شويد قسم به جان حسين نيست خونبهاي حسين به راستي اكر اين نهضت ثار الله در اختيار مابود امروزه حتي خبري از يك عزاداري معمولي هم نبود بلكه فقط يك مراسم عادي بي احساسي مثل ديكر عبادات بود ولي اين خون خداست وخدا وجهارده معصوم حافظ اين نهضتند وهر ساله این خون را به جوش می آورند و فطرت های پاک انسانی را در این دانشگاه هدایت راهنمایی می نمایند تا وارث اصلی این خون با پرچم یالثارات الحسین (علیه السلام) برای انتقام از این خون مظلوم و هدایت جوامع بشری قیام کند که در آن زمان همه ی انسان ها با نام نامی امام حسین (علیه السلام) که عاشقان آن حضرت به هر نحوی از انحاء آن را در جهان مطرح و زنده نگه داشته اند آشنا هستند.
به امید شکوفایی آن روز با شکوه
وحشتناك وتهوع آور است.
قمه زنی تنها يکی از جلوه های خرافه گرايی در مذهب ماست. موارد اينچنينی ، بسيار وجود دارد که حتی نهادينه شده اند. بايد با تمام خرافات مبارزه کرد و نه يک مورد خاص.
به نظر من اگر قمه زني در خفا انجام شود و هيچكس با خبر نشود بسته به نيت شخص ممكن است كاري صواب باشد ولي در ملا عام اصلا كار درستي نيستچون حداقل آن ناديده انگاشتن احساسات ديگر عزاداران است
مطلب نسبتا رسايي نوشته بوديد اما اين چه استدلالي است كه مي گويد چشم همه دنيا به اين اعمال ماست و ما به همين دليل بايد از اين كار دست بكشيم.
آيا اين كار في نفسه بد است يا در دوران اخير به خاطر تبليغات زياد دشمن روي اينگونه اعمال ما بد شده است؟ تاجايي كه من مي دانم"عمده" فقها تنها دليلي كه براي رد اينگونه كارها مي آورند در همان بد ديده شده توسط ديگران است.
بسم الله الرحمن الرحیم
از اینکه به این موضوع پرداخته اید از شما متشکرم. ان شا الله خداوند به شما اجرش را بدهد.
اما در مورد کسانی که با این مطلب مخالفند. اگر ادعای ولایی بودن دارید و خود رامطیع امر علما و مراجع میدانید اکثر علمل قائل به حرمت این امر هستند. در ضمن انسان عاقل خود را در معرض اتهام و وهن دیگران قرار نمیدهد.یا حق
برای فهمیدن اینکه این کار یقیناً حرام است به 2 اصل زیر دقت فرمایید :
1- آسیب رساندن اختیاری به بدن حرام است .(مگر در مواردی بسیار نادر مانند داوطلبین پاکسازی سریع میدان مین در دفاع مقدس)
2- قمه زنی آسیب های فراوان جسمی (و روحی) دارد .
من دانشجوي صنعتي اصفهان هستم. توي خميني شهر قمه زني بيداد مي كنه!
چه عالی این همه صاحب نظر !
هزار مريضي ايدز ، هپاتيت ... به همراه داره . چرا از اين ديد نگاه نمي كنيد اصلا" گيريم ثواب هم داشته باشه سنت هم باشه. عقل چي ميگه؟
I'm so sorry
yek mosht admhay ahmagh ein kar ha ra anjam midahan
خيلي ازاين آقايوني كه قمه ميزنندميگن براي شبيه سازي واقعه كربلا(محاكات)اين كارراميكنيم.يكي ازعلماخوب جواب دادندوگفتنداگرواقعاطالب اين كارهستيد،امام حسين رادرروزعاشوراسربريدندپس شماهم سريكديگرراببريد.بايدكمي فكركنيم مگرائمه نفرمودندزينت ماباشيدنه مايه سرافكندگي ما.آياماواقعادرهمه اموربه ائمه معصومين عليهم السلام تاسي ميجوييم.آياتمام برنامه هاي زندگي مان براساس دستورات آن بزرگواران است.مراسم عروسيمان چطور؟رفتارمان بازن وفرزندمان چطور؟آياهمدردي باامام عصرروحي فداه باقمه زني حاصل ميشود؟كداميك ازماباشنيدن صداي اذان احساس ميكنيم كه معشوق صدايمان ميزند تابه ديدارش شتابيم؟حاجي احرام دگربندببين ياركجاست
تابلو تخیلیه واقعا فکر کردید که خواننده ها عقل ندارند
آيا بهتر نيست قمه را به جاي سر خود بر سر رشوه خواران وربا خواران داخلي ودشمنان خوارجي علي الخصوص صهيونيستها وارد كنيم خداوند به همه مسلمانان قدرت تفكر وتعقل عطا فرمايد
حسين بیشتر از آب تشنه لبیک بود . افسوس که به جای افکارش ، زخمهای تنش را نشتنمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند.
دکتر علی شریعتی
با سلام ، مطمئنا این کار حرام نبوده و قطعا از مصادیق بارز تعظیم شعائر حسینی میباشد . من در این مراسم شرکت میکنم ولی بدلیل ترسو بودن از این فیض عظما محروم هستم . لطفا نظرات خود را در قالب دیدگاههای مردم جهان به مردم تحمیل نکنید. برای اطلاع از زیبا بودن این مراسم میتوانید به مقاله یکی از روزنامه های امریکائی که ازاین مراسم با عنونان زیبای فستیوال خون یاد کرده است مراجعه کنید . چطور است که مثلا در اسپانیا گاوها را زخمی و عصبانی کرده و در مقابل ان یازی میکنندد و با اینکه بعضی از انها بشدت مجروح می شوند یا حتی می میرند به عنوان ورزش یاد میکنید و حتی تلویزیون مملکت شیعه ان را در تمام بخشهای خبری نشان میدهد ایرادی نمیگیرید یا مثال دیگر مسابقات اتومبیل رانی ، ولی قمه زنی و زنجیر زنی که از پاکترین اعمال است و خیلی از علما از ان بعنوان سعادت از ان اسم میبرند گلایه میکنید ؟
با عرض سلام ، در جوامع اسلامی که هر روزه شاهد بیشتر شدن تعداد کسانی می شویم که به سمت دیدگاههای متجددانه می روند دیدن و شنیدن اینگونه حرفها و مباحث چندان تعجبی ندارد ، کسانی که فقط شیعه شناسنام ای هستند ، اینگونه برای مسئله ای به این کوچکی اصل دین اسلام را زیر سئوال نبرید ، کسانی که سرا پا آسیب هستند می خواهند آداب عزاداری امام حسین را آسیب شناسی کنند مگر همین آیه الله العضمی بروجردی نبودند که در سن کهولت از چشم نابینا شده بودند و با کشیدن گل عزاداران حسینی بر روی چشمشان بینا گردیدند ، اگر ساعت ها هم از لطف و مرحمت این خاندان بگوییم باز هم کم گفته ایم در ضمن مقام معظم رهبری و دیگر مراجع قمه زنی را در مکان های عمومی باعث وهن دانسته اند ولی مثلا برخی مراجع ( آیه الله العضمی وحید خراسانی ) قمه زنی را مجاز می دانند
هیچوقت عقل را در حریم عشق راهی نبوده و نیست !!! حتما عاقلان محترم هم می دانند قضاوت آنها در مورد عاشقان عاقلانه نیست !!!
1- مساله قمه زني يك مساله تخصصي فقهي است كه با داستان سرايي و توجيهات مختلف فرق مي كند. من مي توانم مشابه همين داستان شما و دلايل ظاهرا عقلي را براي بسياري از واجبات و مستحبات ديگر بياورم
2- بر عكس گفته شما و اولين اظهار نظر كننده، مراجع بسياري فتوا به جواز آن داده اند. از ميان افرادي هم كه نام برده اند افراد زير فتوا به جواز (البته بعضي از آنها با ذكر شرايط ) داده اند ولي ايشان برعكس ذكر كرده اند:
اگر دلايل را مي خواهيد و دستخط هاي اين بزرگواران و ديگر آقايان مراجع را مي توانيد با ict.asadi@gmail.com تماس بگيريد
3- به جاي اين كارها به نظر مي رسد اگر مردم را به اطاعت از مراجع سوق بدهيد بهتر است! اين كاري كه شما كرده ايد يعني اجبار افراد به اطاعت از يك نظريه (حرمت قمه زني) در صورتي كه آيا صحيح مي دانيد كه مثلا وقتي در يك مساله فقهي اختلافي مثل هلال ماه شوال رخ مي دهد، طرفداران مراجعي كه يك روز برايشان زودتر از ديگران عيد فطر ثابت شده ، مقلدين مراجع ديگر را به خوردن روزه خود وادار كنند؟
Like any other action, the 'niyah' will determine whether an action is accepted or not in regards with Allah (jalla jallaloh). Whoever that has a pure intention in doing this, is rewarded by Him eventually. I advise you not to interfere with what you do not have knowledge about.
در عجبم از مردمي كه خود زير شلاق ظلم و ستم زندگي مي كنند، و بر حسيني مي گريند كه آزادانه زيست
مرحوم سید محسن امین در کتاب " التنزیه الاعمال الشیعه " با استدلال و برهان ثابت می کند قمه زنی و برخی دیگر ازخرافات رایج درعزاداری امام حسین ( ع ) نه تنها ثوابی ندارد بلکه از نظر شرع مقدس حرام و از کارهای شیطان است .
بدنبال انتشار کتابش ، بسیاری از مردم ناآگاه به مخالفت با وی پرداخته و برخی از دوستانش خطر" انقلاب عوام"را به وی گوشزد کردند . این تبلیغات تا حدی بود که برخی از گویندگان مذهبی در مساجد به جهاد نامقدس علیه وی پرداختند . پس از مدتی آیت اله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی که در آن زمان مقام ریاست تامه مرجعیت عامه را داشتند به طرفداری از امین عاملی و کتاب وی فتوا صادر کرد . که خود این فتوا نیز موج جدیدی از اعتراضات را در پی داشت . آیت اله سید مهدی قزوینی در بصره ، یکی دیگر از حمایت کنندگان امین عاملی بود .(دایره المعارف تشیع ، ج 2 ، ص 531 ، اعیان الشیعه ، ج 10 ، ص 378 و تاریخ سیاسی عراق معاصر ، استاد حسن بشر ، ج 2 ، ص 340 )
کسی که با مسائل شوروی سابق و این بخشی که شیعه نشین است (جمهوری آذربایجان) آشنا بود، می‌گفت: وقتی کمونیست‌ها بر منطقه آذربایجان شوروی مسلط شدند همه آثار اسلامی را از آن جا محو کردند و هیچ نشانه‌ای از اسلام و دین و تشیع باقی نگذاشتند. فقط یک چیز را اجازه دادند و آن «قمه زدن» بود! دستورالعمل رؤسای کمونیستی به زیردستان خودشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز بخوانند، نماز جماعت برگزار کنند، قرآن بخوانند، عزاداری کنند، هیچ کار دینی نباید بکنند. اما اجازه دارند قمه بزنند! چرا؟ چون خود قمه زدن، برای آنها یک وسیله تبلیغ بر ضد دین و بر ضد تشیع بود. گاهی دشمن از بعضی چیزها این گونه علیه دین استفاده می‌کند. هر جا خرافات به میان بیاید، دین خالص بدنام خواهد شد».(رهبر انقلاب، در دیدار مردم مشهد- 1/1/76)منبع: تبيان
خداوند به همگان درک تفاوت عقل و توهم عقلایی را عطا کند تا اینقدر گستاخانه نگویند "عقل چی میگه؟"
ای آقا، ما مذهب مون پره از این خضوع و خشوع های بی مورد، مثلا دوستانی که در زیارت قبور ائمه به سمت قبر ایشون سجده می کنند! یا کسانی که شفای مریضاشون از ائمه می خان!!! ولی تا حالا کسی دیده که تلویزیون به مردم تو این موارد آگاهی بده؟
البته قمه زنی کاری پسندیده و مورد تایید نمی باشد ولی متاسفانه کاری که در حال انجام است نه مخالفت واقعی با اصل قمه زنی بلکه با شانتاژی است که توسط مخالفین دین در حال انجام است و به گونه ای که انگار هیچ کار وحشیانه ای در کشورهای غربی انجام نمی شود. مسابقات و زد و خوردهای قانونی در امریکا و سایر کشورها که بعضاً بسیار وحشیانه و بدون کنترل انجام می شود از گلادیاتورها نیز بدتر است ولی کمتر کسی در سطح دنیا با آنها مقابله می کند ولی با قمه زنی اینگونه برخورد می کنند. شما از این مطالب چه برداشتی دارید؟
واقعا برای دوستانی که عزاداری امام حسین رو با گاو بازی در اسپانیا مقایسه می کنند متاسفم. لطفا کسانی که میگویند از شعائر عزاداری است، بگویند از کی، با تاریخ وسند.
این چه شعائری است که هیچ کدام ائمه بر آن تاکیدی ندارند.
agar vaghean beh eshgheh emam hossein bashad eshkali nadarad.
لا اله الا هو
اسلام را همین ها به گند کشاندند..خرافات را همین چیز ها رایج کرد...واقعا" متاسفم...
نمیدانم چه بگویم...
قربان آقا سید الشهدا برم...آقا این چیزها را نمیخواهد..
آقا انسان میخواهد..
آقا 2 رکعت نماز با خلوص نیت میخواهد..
آقا یک زیارت عاشورای با عشق میخواهد....
.........
یا حق
بقول قمه زنها اینکار کار عشق است ربطی به دین ندارد حال کردی1!!!!
بسم الله . اين هم از ويژگيهاي آخرالزمان ! الحمدلله هر جاهل كاهلي صاحب فتوا شد تا باب اظهار نظر در ساير احكام فقهي و تحقير و وهن علما و مراجع متعبد باز شود و البته اين مسأله را مقدمه اي قرار داده ايد ( خواسته يا ناخواسته ) براي تعطيل عزاداري اهل بيت عليهم السلام به هر نحو . حضرات صاحب نظر ! لطفا كاسه داغتر از آش نشده و ناتواني علمي و كم معرفتي خود را در رجحان ومطلوبيت اين عمل مقدس ، به نام دين رقم نزنيد . يريدون ليطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره . والسلام علي من اتبع الهدي
قمه زنی حکمتی تاریخی دارد بیاد آورید هنگامی را که اعراب بر ایران سلطه داشتند یا زمانی را که ایران عزیز تحت تهاجم روس و عثمانی بود . دشمنان وقتی میدیدند ایرانیان شیعه با قمه به خود رحم نمی کنند و به اعتقاداتشان بصورت جدی و عملی پایبند هستند گوشی کاملإ دستشان می آمد . مگر در اسپانیا که مردم شهرشان ماتحت خویش را بی ملاحظه در معرض شاخ گاو ها قرار می دهند و نیزه ها را وحشیانه در مقابل دوربین های عالم در بدن گاو ها فرو می برند فقط از روی هوی و هوس و بازی آیا این جوسازی هایی که در مورد مراسم ماست صورت گرفته است ؟
آن کسانی که اعلام می کنند که بسیاری از مراجع(اقای نائینی و خویی و....) حکم به استحباب آن داده اند. اگر مسلمانند و شیعه باید بدانند که بر فرض هم ایشان چنین دستوری داده باشند تقلید از مرجع مرده حرام است. از مراجع حال حاضر تنها اقای وحید هستند که فتوا به حرمت این کار نداده اند.
1-حال اگر از قمه زنی بپرسی مرجعت کیست. اصلا مرجع ندارد، اصلا نمی داند که باید مرجع داشته باشد. احتمالا طبق فتوای مادربزرگش عمل می کند. یا اگر از ایشان بپرسی یکی دیگر از احکام آیت الله وحید را بگو بلد نیست. فقط به او یاد داده اند که بگوید اقای وحید حکم به حرمت نداده اند.
2- اگر مسلمانی باید بدانی که وقتی رهبر جامعه اسلامی حکم به حرمت چیزی می دهد( در مقوله جامعه نه شخص) فتوای دیگر مراجع در آن مقوله قابل اجرا نیست.( باز هم می گویم در مقولات اجتماعی) قمه زنی در ملا عام یک مقوله اجتماعی است.
تعدادی قمه آبدار با ضمانت شمر به فروش می رسد . دارای مجوز دفن از بهشت زهرا . مورد تایید گروه عبدالمالک ریگی . بدووووووو که تموم شد !
ما پس از 1400 سال که از اسلام میگذرد چه تفاوتی کردیم
با آن قبایل وحشی به دور از تمدن
مگر اسلام دین زندگی نیست
مگر آسیب رساندن به بدن حرام نیست
چرا قلب پیغمبر را به درد می آورید ای مسلمانان بیدار
یک فرد سوئدی بعد از دیدن قمه زنی به دوست ایرانیش گفت : شما وقتی به خودتون رحم نمی کنید چطور انتظار داشته باشیم به دیگران رحم کنید.سپس همه سوئدی ها اون ایرانیرو ترک کردند
آیا ایجاد وحشت در بین زنان و کودکان گناه نیست
نتیجه محبت بدون شناخت همین است که عقلها از کار می افتد
بیچاره دکتر علی شریعتی چقدر از دست اینجور آدما حرص میخورد ولی حالا تا کی ما شیعیان باید تحمل کنیم کسانی رو که به اسم اسلام فرقه تازه ای برای خودشون ساختند
بابا این خرافات عزاداری را جمع کنید و اگر مسلمان واقعی هستید به قران عمل کنید.
مذهب یک موضوع اجماعی - فرهنگی است. دین وارداتی در هر جامعه ای پس ار چند نسل کاملا خصوصیات فرهنگی جامعه ای را که به آن وارد شده می گیرد. با کمی تحقیق متوجه می شوید قمه زنی برای معشوق و معبود قبل از اسلام نیز در قبایل نیمه متمدن اطراف خزر وجودداشته و ایشان پس از مسلمان شدن و شیعه شدن در مناطق تحت حاکمیت خود رواج دادند.
fagat rooe Google image kalame Ashoura ra type konid. Bebinid che khabare!!
اگه واقعا بخاید از دید اسلام و خدا و ÷یغمبر نگاه کنید باید بگم که خود خدا گفته که ضرر زدن به بدن گناه داره.این بدن ما امانت دست ماست و اگه با اینجور مزخرفات خرابش کنیم ثواب که نکردیم هیچ بلکه گناه کبیره نیز انجام دادیم.یه چیز مسخره و تاسف بار دیگه هم که در این ایام کاملا میشه دید این نوحه های(البته نه همه نوحه ها)که هر چیزی به ذهنشون میرسه میخونن واقعا تاسف داره و دشمنای اسلام با همین چیزا اسلامو دارن مسخره میکنن.موفق و پیروز باشید.
من با نظرات نویسنده ی این متن کاملا مخالفم. من خودم قمه نمی زنم و خیلی هم به اون رغبت ندارم اما تقریبا هر سال به اصفهان می رم و از نزدیک تماشا می کنم. لازم می بینم تا به چند مساله اشاره کنم.
خیلی از مراجع فقید قمه زنی رو حلال دونستن.
اگر بخواهیم فرض را بر نظر مخالفان اسلام بگذاریم اونها به خیلی چیزهای مهمتر از قمه زنی مثل احکام حد در ملا عام و یا بحث حقوق زنان هم به ما ایراد می گیرن! ما باید تمام اونها رو متوقف کنیم و یا تغییر بدیم؟ می دونی اگه صحنه ی شلاق زدن رو به یه خارجی نشون بدی درباره ی اسلام چی فکر می کنه؟
تا حالا توی این همه سال هیچ کسی رو ندیدم که بخاطر قمه زنی امام حسین (ع) مریض شده باشه. حتی برای خودم جالبه که چجوری بعد از اینکه بعضی ها انقدر قمه می زنن تا میرن حمام یکی دو ساعت بعدش زخمها کاملا التیام میابه و تا دو سه هفته بعدش اصلا انگار نه انگار! در ضمن اگه دقت کرده باشید همیشه توی دسته ها افرادی هستن که با الکل و دستمال قمه ها رو همیشه تمیز می کنن. در مورد دوستمون هم که می گه آسیب رساندن به بدن باید بگم که حضرت زینب که سرشون رو به محمل کوبیدن احتمالا از حرمت این کار خبر نداشتند نه؟
بايد ادله حرمت و ادله حليت را يكي يكي بررسي كرد تا بتوان نتيجه كرفت. احساساتي نفي كردن همطراز احساساتي تاييد كردن است.
همانطور که خداوند فرموده اذیت و آزار نفس از گناهان بزرگ است پس بدین ترتیب این عمل از دید خداوند متعال و اسلام نادریت و حرام است
be nazare man inkeh ye mosalmun be azadari va yad avari az vaghaye ye mohem tarikh islam be pardaze khoobe, amma man ba har guneh khod zani va khod azari mokhalefam
من فکر می کنم اثر منفی قمه زنی بیشتر از لحاظ روحی است تا جسمی.
دوستی گفته بود که این زخمها سریع التیام می یابد و در ضمن اینکه با استناد به عمل حضرت زینب، حرمت آزار نفس را بگونه ای (شاید منظورشان با لحاظ به مقتضای شرایط بوده) زیر سوال برده اند..
اما چند نکته ساده..
اولا اینکه مرتاضهای هندی هم خودآزاری می کنند..خوب و بدش را الان کاری ندارم، اما نکته اینست که ایشان هم پدیده به سلامت ماندن از شکنجه های علیه خودشان را بروز می دهند..آیا این نشانه حقانیت آنهاست..؟!
اصولا یک اصل به اصطلاح "نوشته نشده" وجود دارد که اگر انسان درحال هیجان و اعتقاد کاری را انجام دهد (چه اعتقاد به خیر و حتی گاهی، گاهی اعتقاد به شر) و برآن متمرکز باشد، آثار عادی فیزیکی درد و زخم و ... بر وی یا اصلا دیده نمی شود (مانند مرتاضان، که مسلما در راه اسلام نیستند) یا خیلی زود خوب می شود (مانند قمه زنان) و حتی این مورد را من خودم در برخی تجربیات و کلاسهای روانی (غیرمرتبط با مذهب و اعتقادات دینی) تجربه کرده ام.
بنابراین آنچه که دراین مورد (شدت زخم که زود التیام می یاد) ابدا اثباتی برحقانیت نیست.
دوماٌ، نکته اصلی در اثر منفی قمه زنی، اثر روحی آنست که برعکس آنچه که گفته اند، خیلی ربطی به خارجیها و داخلیها ندارد، و اصولا چه کودکان یا دیگران (حتی سایر عزاداران که با اینگونه رفتارها بیگانه اند) درصورت اینکه شاهد چنین صحنه هایی باشند، اثر منفی شدید روحی دارد که نمونه های آنها را بوضوح و بصورت انکارنشدنی در همین نظریات داده شده برای این مطلب می توان دید.
ثالثاً، بیهودگی و حماقت نهفته در آنهم واضح است و همانطور که در مقاله هم اشاره شده بود، می توان بجای آن مشق نظامی در روز عاشورا داشت که چیزی به انسان بیفزاید
رابعاٌ، نکته دیگر هم، حالت دشمن شادکن آنست... در مواردی مثل حد شلاق زدن، انسان غربی خیلی شاد نمی شود که بخواهد تمسخر کند..بیشتر عصبانی می شود... ولی درقمه زنی واقعا دشمنان اسلام و اسرائیل و غربیها شاد می شوند (نه از البته از نگاه کردنش، بلکه صرف اطلاع از وجودش) که چقدر شیعیان - متاسفانه - نادانند که بخود صدمه می زنند..
خامساٌ، اما اینکه برخی از این رفتار طرفداری کرده اند، خب البته توجیهات روانشناسی "عناد با نفس" وجود دارد، که الزاما به اباعبدالله مرتبط نیست..انسان درصورتیکه خود را گناهکار ببیند می خواهد با عذاب خود، خود را وارهاند (همانگونه که درکودکی،کودک خطاکار پس از تنبیه، بخشوده شده و اضطراب تنبیه و طرد شدنش برطرف می شود) و دقیقا بهمین ترتیب است که اسلام تنببه انسان را مخصوص خدا و با اذن او و بنابراحکام او می داند و انسانرا از هرگونه خودسری در تنبیه خود یا دیگری منع می کند...تا به این ترتیب این دور باطل که انسان هرگناهی را (خواسته یا ناخواسته)انجام دهد و بعد با تنبیه خود، خود را بیامرزد، ازبین ببرد... بطوریکه این تنها خداست که انسانها را برای گناهای ارادی ( و نه ناخواسته) عذاب می کند..
نتیجه اینکه هرچند گفتن این جمله خیلی خوشایند نیست... اما بنظر می آید که کسانیکه از این صحنه ها خوششان می آید (بخصوص برای دیگران!!!!) سوابق ناخوشایند تنبیه در دوران کودکی، یا مشاهد تنبیه و عذاب دیگران (حتی حیوانات) در آن دوران را دارند...
متشکرم..
ازنطر اسلام ضربه زدن به بدن از الکل خوردن تا خودکشی حرام است از طرفی خون هم نجس است .کسانی که از قمه زدن یا دیدن صحنه های آن لذت می برند دچار خود آزاری یا دگر آزاری هستن .این افراد همه جای دنیا هستن که از شکنجه دادن ویا دیدن صحنه های دلخراش لذت می برند
مگر نه اینکه ما در برابر حتی سلامتی خود در درگاه خداوند مسوولیم.تورا به خدا کمی فکر کنیم.
وقتی کسی نظر ولی فقیه خود را گوش ندهد هیچ عبادتی از او قبول نیست.اگر کسی هم ولی فقیه را قبول دارد پس چرا دیگر حرفی آورده می شود.
من با قمه زنی این ارازل موافقم. نرود میخ آهنین در سنگ. ما که نمی توانیم خرافات مذهب را از کله اینها بیرون کنیم. پس بهتر است خودشان را به دست خود هلاک کنند.
این روایت که حضرت زینب (س) سر خودشون رو به محمل کوبیدند سند محکم تاریخی ندارد و فقط در یک کتاب توسط شخص بی اعتباری نوشته شده
خواهشن به هر نوشتهای تکیه نکنید
در گوگل بنویسید ashura

بعد خودتون قضاوت کنید
چرا حضرت زینب به یاد حضرت زهرا میخ در سینه خود فرو نمی کردند

چون آن موقع این از خود بیخبران و از خدا گریزانان نبودند که (محاکات) آموزش بدهند
در سال 60 هجری حسین خود را با علم به شهادت رساند تا یاد اسلامی که به انحراف میرفت دوباره زنده شود

حسین با آگاهی این کار را کرد نه به زور

ولی این ناآگاهان با این کارها حسین را ترسو و نا آگاه جلوه میدهند
مسلما اگر حسین راه دیگری می داشت بر می گشت و یا جهاد می کرد یا مبارزه

پس شهادت برای زنده ماندن اسلام بود نه برای دیدن فقط و فقط روز عاشورا و زمین کربلا
به نظر من روحانیت باید با صراحت موضع خود را در این امر مشخص کند
قمه زنی و ... مایه ننگ ما مسلمانان است !! دوستی مسیحی دارم که پس از دیدن تصاویر قمه زنی و حتی قمه زنی توسط پدر برای فرزند تا مدتها ما مسلمانان را بخاطر عقاید انحرافی ما مسخره میکرد !!! این کار تصویری غلط و توروریست مانند از ما مسلمانان میسازد و این عده افراد جاهل از این امر بی اطلاعند !!! من تعجب میکنم که چطور عده ای از کاربران که عقل و درکی در حد استفاده از اینترنت دارند این کار را مثلا در اصفهان حلال عنوان کرده اند و از ان دفاع کرده اند !! چرا قمه زنی و این اعمال وحشیانه ؟؟ مگر مسلمانان اعتقاد ندارند که در دنیای دیگر اعضای بدن از انسان بازخواست میکند ؟؟ پس اینکار یعنی چه ؟؟؟ خیلی ادعا دارند بروند بانک خون خون بدهند تا قابل استفاده باشد !! اینکار واقعا مایه ننگ است !!
Even if it is with true and pure intention it's not accepted.
You can say that it's sth concerned to oneself but it's not.
What really it is, is hurting the others soul and worse hurting the Islam's spirit.
اگه قمه زنی خرافاته و گناهه ( که هست ) پس ایا بسیاریدیگر از کارهایی دیگر نیز که ما با دل و جان انجام میدیم و بهشون هم افتخار می کنیم و حتی تمرد از آنها را کفر میدانیم تکلیفشون چیه ؟ نمیدونم آیا واقعا روزی فرا میرسه که ما عقلمونو به کار بندازیم و بعضی از بدعتهایی که نه تنها ربطی به اسلام نداره بلکه حتی دین محمد را با خطر مواجه میکند از ذهنمون پاک کنیم ؟؟ درسته که باید به خدا توکل داشت اما با این ذهنهای خوابیده و یه سری آدمهای فرصت طلب که نون این خرافاتو میخورن من که بعید میدونم .
برایم جالب است که وقتی میخواهیم کار خود را توجیه کنیم می گوییم خب اروپایی ها هم فلان کار را می کنند. مگر هر غلطی که اروپایی ها بکنند توجیهی برای کار اشتباه ماست؟ قمه زنی یعنی اوج وحشی گری و نادانی و حماقت و بدعت.
باسلام وعرض تسلیت
خواهش می کنم مسائل را قاطی نکنید
اولا در این روایت که حضرت زینب سرشان را به محمل کوبیده اند شک است و ممکن است این هم از ان دسته روایاتی باشد که امثال این دوستان جاهل برای موجه کردن کارشان نقل کرده اند و یا حتی بد خواهان برای به انحراف کشیدن عزاداری امام حسین

دوما حتی اگر حضرت زینب بر فرض محال این کار را در اثر جو موجود و بی اختیار کرده باشند ایا مجوزی می شود برای دیگران که به جای پرداختن به درد اصلی امام حسین که همانا همین دین و ایمان ظاهری و پوسته دین را چسبیدن از طرف کافران زمان خودش و نگرانی از انتقال همین دین داری به ایندگان بود و به خاطر همین هم کشته شد مگر کسانی که امام حسین را کشتند ادعای کفر کرده و به اسم خدا اورا شهید نکرده اند

سوما چرا حضرت زینب بعد از انجام فرضی این کار ان را به عنوان رسمی در عزاداری توصیه نکرده اند حال انکه می دانیم وی همواره تابع امام زمان خود بوده است چه ان زمان که امام حسین به او گفت که مبادا بعد از من اختیار از کف دهی وکاری کنی که خدا راخوش نیاید پس ما هم طبیعتا باید پیرو او باشیم چون اوست که معصوم بوده وتمامی حرکاتش الگو است .

چهارما از بعضی از دوستان جاهل برای توجیه این کار شنیدم"که روایت است به رسم خودتان عزاداری کنید"
ایا اسلام برای بر انداختن همین رسوم غلط نیامد ؟
ایا خود ما ایرانی ها رسوم غلطی نداشتیم؟
خواهش می کنم تحقیق کنید و ببینید ریشه این قمه زنی اصلا در مسیحیان ارتدوکس بوده و از زمانی خاص توسط عده ای با توجه به شرایط درام گونه عزاداری به سرعت بین عده ای گسترش یافت
اصلا چرا هیچ کدام از ائمه ی معصومین که بعد امام حسین بوده اند در عزاداری هایشان چنین چیزی نیست وتوصیه هم نشده است
ایا ما مجازیم به خاطر همان باور غلط به بهانه عزاداری امام حسین هر کاری را انجام دهیم و برای تمامی محرمات در روز عاشورا است مجوز دهیم برای نمونه فقط روز عاشورا جای خدا امام حسین را بپرستیم
خواهش میکنم مطالعات بیشتر شده و به این دین رویه ای که از پدرانمان گرفته ایم اکتفا نکنیم به امید ان روزی که مهدی ظهور کرده و همانند جدش دوباره تمامی این زشتی ها را از دین خدا پاک ومغز ان را به همراه پوسته ی شیرینش روی زمین بگسترد وهمه ی ما توفیق تجربه ان را داشته باشیم
ba salam roye in masale va tahrifate vagheye ashora bayad kare fahangi kard. masalan chera dar ketabhaye darsi raje be in enherafat matlabi gonjande nemishavad.
آیا فقط محبت کافی است

آیا شناخت و تدبیر جزء جدا شدنی اسلام است
اگر زینب مثل این مسلمانان بدعت گذار بود

به جای سخن رانی و رسوا کردن دشمنان اسلام به سر و صورت خود میزد

پس ما باید راه چه کسانی را پیروی کنیم زینب را و یا ..... ؟؟؟؟؟
باور نکردنی است از کسانی دارای سواد هستند واز انترنت استفاده میکنند واین اعمال تهوع اور را عبادت می دانند به عنوان یک مسلمان ایرانی شرمنده ام . به قران مجید عمل نمایید
برای این عمل جاهلانه یک دنیا حرف دارم . اما افسوس .. کو گوش شنوا . ای دوستان ما که عقلمان کمتر از این حرفهاست که بخواهیم ببینیم این عمل درست است یا نه پس بیایید به این عمل از دیدگاه بزرگان نگاه کنیم



قمه زني از نگاه آية الله خامنه اي
قمه‏زني علاوه بر اينكه از نظر عرفي از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمي‏شود و سابقه‏اي در عصر ائمه(ع) و زمان‏هاي بعد از آن ندارد و تأييدي هم به شكل خاص يا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مي‏شود؛ بنابراين در هيچ حالتي (چه در خفا و چه در ملا عام ) جايز نيست.‏ و چنانچه در اين مورد نذري وجود داشته باشد، نذر واجد شرايط صحّت و انعقاد نيست.



قمه زني از ديدگاه آية الله فاضل لنکراني ( قدس سره )
لازم است در رابطه با مسايل سوگواري و عزاداري سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين (عليه السلام)به گونه اي عمل شود كه موجب گرايش بيشتر و علاقمندي شديدتر به آن حضرت و هدف مقدس وي گردد.‏ پيداست در اين شرايط، مسأله قمه زدن نه تنها چنين نقشي ندارد، بلكه به علّت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچگونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجه سوء بر آن مترتب خواهد شد.‏ لذا لازم است شيعيان علاقمند به مكتب امام حسين (عليه السلام) از آن خودداري كنند.‏ و چنانچه در اين مورد نذري وجود داشته باشد، نذر واجد شرايط صحّت و انعقاد نيست.‏


مخالفت آية الله عظمي بهجت با قمه زني
حضرت آيت‌الله محمد تقي بهجت در پاسخ به استفتائي، مطالب منسوب به وي درباره تقدس خون قمه زنان و جواز اين بدعت را رد كرد.


قمه زني از نگاه استاد مطهري
در شرايط فعلي هيچ دليل عقلي و نقلي بر آن نداريم و يكي از مصاديق بارز تحريف محسوب مي گردد و حداقل اينكه در زمان فعلي، باعث زير سوال رفتن تشيع مي گردد.‏ از برنامه هايي كه هيچ ارتباطي با اهداف امام حسين(عليه السلام) ندارد، تيغ، قمه و قفل زدن است.‏ قمه زدن هم همين طور است؛ اين كار، كار غلطي است.‏ يك عده قمه ها را بگيرند، به سرهاي خودشان بزنند و خون ها را بريزند كه چه شود؟ كجاي اين حركت، عزاداري است.‏(حوزه و روحانيت، ج 2، ص 173 )


از وبلاگ ما دیدن فرمائید
ImamReza.blogfa.com
برای ان اقایی که قایل به وجود کرامات در عزاداریست متاسفم . فلسفه وجودی عاشورا تعظیم نکردن در مقابل ظلم است.اصل را رها در فروع غوطه ورید.
به نظر من تمام اینجورکاره یعنی مسخره کردن دین اسلام و یل حتی اگر دیگر دینها هم چنین چیزهایی دارند یعنی نابود کردن آن دین.
بنظر من امام حسین که از نظر من کاملترین انسان روی زمین بود فقط خواست به دنیا نشان داد که برای انسان بودن باید حتی جان داد.
پس ما فقط درس بگیریم . با کمی دقت در این عذاداریها فقط و فقط تظاهرها و انواع کثافت بازیها را میتوان دید و لاغیر
زنان و دخترهایی که با هفت من آرایش دنبال دسته ها و با پسرها لاس میزنند و عده ای که فقط دنبال جمع کردن غذا و عده ای هم دنبال پیدا کردن روابط نامشروع و عده ای هم ........
من معتقدم عذاداری نکنید-گریه نکنید- نماز نخوانید-روزه نگیرید-خمس ندهید-زکات ندهید-و هزاران کار دیگر ولی انسان باشید.مهربان باشید-دروغ نگوئید-و حلال زندگی کنید. علی
شیعه یعنی همین؟
خواهش میکنم آنهایی که موافق این مسئله هستند فقط یک بار عاشورا را به انگلیسی سرچ کنند ببینند اولین مطالب،عکسهای قمه زنی و آن هم در سایت اسرائیلیها با عنوان "روز عاشورای مسلمانان متعصب" است . و آن را به عنوان عقیده همه مسلمانان عنوان میکنند .
in site ro bebinid ta befahmid chejuri daran sooe estefade mikonan : www.ortzion.org
باسمه عزّ اسمه
1 . در روايت معتبره از امام صادق عليه السلام وارد شده : و قد شققن الجيوب و لطمن الخدود الفاطميات علي الحسين بن علي عليهما السلام و علي مثله تلطم الخدود و تشق الجيوب . « التهذيب ، ج 8 ، ص 325 ؛ وسائل الشيعة ، ج 22 ، ص 402 ؛ جامع الأحاديث آية الله بروجردي ، ج 3 ، ص 492 و مصادر فراوان ديگر »
2 . در همه مصادر مشهوره و معتبره تاريخي – اعم از شيعه وسني – آمده است : فصاح النساء و لطمن خدودهن
« الكامل في التاريخ ، ج 4 ، ص 81 ؛ تاريخ طبري ، ج 4 ، ص 348 ؛ البداية و النهايه ؛ تاريخ ابن خلدون ؛ مثير الأحزان و مصادر ديگر »
3 . در مصادر روايي و تاريخي مختلف آمده : و وضعن التراب علي رؤوسهن و خمشن وجوههن و ضربن خدودهن
« بحار الأنوار ، ج 45 ، ص 112 ؛ العوالم ، ص 381 ؛ لواعج الأشجان ، ص 205 ؛ اللهوف ، ص 91 و مصادر متعدده ديگر »
4 . در زيارت ناحيه مقدسه آمده : برزن من الخدور ، ناشرات الشعور ، على الخدود لاطمات .
« بحار الأنوار ، ج 98 ، ص 240 و 322 ؛ المزار ، ص 504 ؛ ينابيع المودة ، ج 3 ، ص 93 و مصادر ديگر »
5 . استناد آية الله سيستاني به زيارت ناحيه مقدسه و فتوا بر جواز ، بلكه استحباب و رجحان لطم : 6 . بعض از علمايي كه فتوا به جواز بلكه استحباب و رجحان لطم و خدش در عزاي سيد الشهداء عليه السلام داده اند و به روايات فوق و اجماع اماميه و بعض ادله ديگر اعتماد و استشهاد كرده اند :
« الفاضل الآبي ، كشف الرموز ، ج 2 ، ص 263 ؛ ابن فهد الحلي ، المهذب البارع ، ج 3 ، ص 568 ؛ الشهيد الثاني ، مسالك الأفهام ، ج 10 ، ص 29 ؛ المحقق الأردبيلي ، مجمع الفائده ، ج 2 ، ص 507 پاورقي ؛ الحدائق الناضرة ، ج 4 ، ص 152 ؛ جواهر الكلام ، ج 4 ، ص 368 و 370 ، ج 33 ، ص 183 ؛ همداني ، مصباح الفقيه ، ج 1 ، ص 430 ؛ الخوانساري ، جامع المدارك ، ج 5 ، ص 14 ؛ السيد الگلپايگاني ، كتاب الطهارة ، ص 218 ؛ الروحاني ، فقه الصادق ، ج 33 ، ص 340 ؛ عوالي اللئالي ، ج 3 ، ص 409 ؛ السيد محسن الأمين ، لواعج الأشجان ، ص 102 و 205 ؛ العلامة العسكري ، معالم المدرستين ، ج 3 ، ص 142 ؛ السيد الشوشتري ، منتهي الدراية ، ج 6 ، ص 640 ؛ السيد الأبطحي ، تهذيب المقال ، ص 376 ؛ السيد محسن الأمين ، اعيان الشيعة ، ج 1 ، ص 601 و ج 3 ، ص 485 ؛ السيد الميلاني ، شرح المنهاج ، ج 1 ، ص 558 ؛ السيد شرف الدين ، المجالس الفاخرة ، ص 228 ؛ آية الله صافي ، استفتائات عزاداري ؛ آية الله سيد محمد شيرازي ، استفتائات ؛ آية الله سيد صادق شيرازي ، استفتائات ؛ آية الله بروجردي ، جامع الأحاديث ؛ آية الله خوئي ، مسائل و ردود .
7 . قال الله تعالي : لن ترضي عنك اليهود و لا النصاري حتي تتبع ملتهم .« سوره بقره ، آيه 120 » لذا جلب رضايت خدا واجب است ، نه كفار .
8 . همه فقها فرموده اند : احكام خدا به سبب تمسخر ديگران تغيير نمي كند .
9 . خداوند مي فرمايد : تالله تفتؤ تذكر يوسف حتي تكون حرضا أو تكون من الهالكين
« سوره يوسف ، آيه 85 »
آيا مصيبت حضرت يوسف بالاتر از مصائب امام حسين عليه السلام است كه حضرت يعقوب خود را به مرز هلاكت رسانيد ؟ يا آنكه - العياذ بالله - حضرت يعقوب خلاف شرع كرده و جان خود را در مصيبت فراق يوسف به مرحله تلف رسانيد ؟!
به نظر من اگه امام حسین عزاداری های این روزها و تظاهر پیروانش را میدید هرگز قیام نمی کرد.
سالها پییش،یکی ازعلما در سالروزشهادت حضرت فاطمه(س) در کرمانشاه به یکی از مجالس عزاداری می رود.می بیند چندنفرنشسته اند وچایی می خورندو درباره مصائب حضرت زهرا(س)صحبت میکنند وآه میکشند. باناراحتی به آنهااعتراض میکند که این چه جور عزاداری است؟وخودش بالای منبر می رود وروضه میخواند وهمه رابه گریه می اندازد.شب بانو به خوابش می آیدکه چرامجلس مرابرهم زدی؟آنها با خلوص دل یاد مرا میکردند.
دوستان؛برای عزاداری امام(ع) نباید حتما خودمان را بزنیم وخون خودمان را بریزیم. به جای قمه زدن وعزاداری های این چنینی؛به فرزندانمان حقیقت قیام امام(ع) رابیاموزیم.من موافق عزادار های باشکوه خیابانی وهیئت ها هستم نه قمه زنی! موافق نوحه هایی هستم که حقیقت قیام کربلا را زنده میکنند؛ نه نوحه هایی که نوحه خوان های بدصدا به قصد فقط گریاندن مردم می خوانند. شیعه میراثی الهی وقلبی است که به ماارث رسیده است. ماوظیفه داریم تا در انتقال قلبی وعقلی آن بکوشیم. کارما از گذشتگانمان سخت تر است.هر روز زمینه ارتباطی جهانی بیشتر میشود. مادیگرمثل گذشتگان؛ اسیرمحدوده مکانی نیستیم. مادر مقابل هجوم اندیشه ها و دسیسه های جهانی وظیفه داریم حقیقت قیام را به فرزندمان بیاموزیم تا بتوانند پاسخگوی سؤالات مغرضان وحتی کنجکاوان ومشتاقان باشند.اگر همین امروز یک وهابی بااستدلال های زیرکانه از عقایدشما ایراد بگیرد،شما نمیتوانید با قمه جوابش را بدهید, باید با استدلال شیعی پاسخش رادهید.آیا شماوظیفه خودتان را در مقابل دینتان انجام داده اید؟ یاشماهم از شیعه بودن؛ قمه زنی رابه فرزندتان آموخته اید؟ به جای نگاه حق به جانب به قمه زنی،درباره تاریخ اسلام، عقایدشیعه وفلسفه قیام کربلا مطالعه کنید.امکان ندارد کسی این کاررا بکند وباز هم بر قمه زنی اصرارکند. شماحق ندارید بدون اینکه حقیقت دینتان را بدانید،یک مراسم خرافی را به آن منتسب بدانید.شما که ازطریق اینترنت به دنیا متصل میشوید،حق ندارید در سطح عوام بمانید.
درجواب دوستی که از کرامات قمه حرف زده اند عرض کنم که در هند عده ای هستند که با دست جراحی میکنند. آنهادست خود را داخل شکم بیمار میکنند وبعد ازعمل، روی شکاف ایجادشده دست میکشندو همان لحظه شکاف بسته میشود. انگارکه از اول شکافی نبوده است. اتفاقا این درمانگرهای استثنایی، بت پرست هم هستند.مرتاض های بت پرستی هم هستند که ازطناب راست بالا میروند یا باچشمشان یک قطارچند تنی رانگه میدارند. آیا این کارها باعث میشود که انهارا برحق بدانیم! نه! اینها نیروهایی هستند که خداوند درون انسانها خلق کرده است. نیروهایی که باریاضت وباتمرکز برآن مسئله تبدیل به نیرویی خلاف عادت میشود. همین چند وقت پیش کسی دریکی از این کشورهای شرقی پیداشده بود که ادعای پیغمبری میکرد وهروقت اراده میکرد، از کف دست خالی اش شن می ریخت وپیروانش با ولع شن ها را برای تبرک جمع میکردند. سامری هم گوساله ای ساخت که صدامیکرد. انسان آنقدر ناشناخته است وآنقدر نیروهای خارق العاده در درونش نهفته است که به حق نام اشرف مخلوقات را گرفته است واین نیروها مختص یک نژاد خاص نیست. همه میتوانند با آموزش وتربیت روح خود، این کارها را انجام دهند. اما بالاترین نعمتی که خداوند به انسان هاداده است؛ عقل است. عقل تابتوانیم بین حقیقت وغیر حقیقت فرق بگذاریم. نبایدبا دیدن هراتفاق خارق عادتی از حقیقت واقعی دست بکشیم.نباید اگر کسی نذر قمه زنی کردو نذرش قبول شد، ادعا کنیم که قمه زنی مقدس است.چون برآورده شدن نذر، مربوط به دل آدمهاست وعنایتی که خداوند به آن آدم دارد. درسرتاسر دنیا،از بت پرست تامسلمان افرادزیادی هستند که بیماری های لاعلاج داشته اند ومعجزه وار شفایافته اند اما قمه نزده بوده اند. شفایافته اند چون دل خودرا به خداسپرده بودندو پروردگار این مصلحت را برایشان پسندیده که دعای به ظاهرغیر ممکنشان در این دنیا برآورده سازد.منتهی ما شیعیان این نعمت را داریم که موقع خواستن حاجت؛ میتوانیم کسانی را واسطه خودمان باخدا قراردهیم که بهترین بندگان جهان هستی هستندو در نزد خداوند بالاترین ارزش ها رادارند.و این نعمتی است که باید آن راهمچنان پاک ومقدس نگهداریم وآلوده خرافاتش نکنیم. به جای دل دادن به خرافات به حقیقت وجودی امام حسین علیه السلام توجه کنید.ما درمقابل خون شهدای کربلا مسؤلیم. شما ناآگاهانه به دشمنانان کمک میکنید تا انگ خرافه پرستی بر شیعه بزنند. اینطوری از خون امام حسین پاسداری میکنید؟یک نویسنده مسیحی کتاب "حسین در اندیشه مسیحی" را مینویسد وغیرمستقیم تبلیغ شیعه را میکند ودر عوض شما با ناآگاهی شیعه را آلوده خرافات میکنید تا غیرمستقیم تبلیغ علیه شیعه بکنید! به جای اصرار بر این کار، کمی هم فکرکنیدکه زنده نگهذاشتن سنت مهمتر است یا زنده نگهداشتن دین!
بهتر است مسائل را با هم قیاس نکنیم. سجده در حرم امام رضا سجده بر خدا به شکرانه زیارت است. زنجیر زدن به شکل سنتی و غیر افراطی اش (بدون تیغ) هیچ اشکالی ندارد. قمه زدن را هم آقای وحید اباحه نکردند. بیشتر از هر چیز موضوع قمه زنی موضوع وهن مذهب است. مقایسه ابلهانه آن با گاو بازی هم دیگر از آن شلوغ بازی هاست. بهتر است به محتوای مدایح و مراثی هم نگاهی بیاندازیم.
واقعا تصور نمی کردم روزی نظر کسانی رو بخونم که با همچین اعمالی موافق هستن ... واقعا شرم آوره .
کسایی که میگید اشکال نداره هیهات هیهات که آبروی اسلام و شیعه رو بردید. عقل هم نبی است. کمی هم به ندای عقل گوش بدید. ببینید حسین (ع) کی بود. فرهنگ عاشورا چیه. برید تحقیق کنید تا معنی کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا رو بفهمید. حسین نیازی به عزاداری شما یا خدمت شما نداره. عزای اینو داشته باشید که مثل حسین باشید. برای دفاع از اسلام برخیزید نه آبروی اسلامو بریزید. وای بر شما. خدا لعنت کنه کسایی رو که این بساطو پهن کردن.
تور رو خدا به این ها بگویید چرا فقط برای امام حسین قمه میزنند ؟ چرا دستوراتش رو کامل سعی نمیکنند انجام بدهند ؟ کدام بیشتر معشوقشان را خوشحال میکند ؟
چه خبره ؟!؟
مطلب باید مختصر و مفید باشه.
salam ! man dar canada zendegi mikonam va fek mikonam bishtar az hame bayad negarane harfe gharbia basham vali bezarid harchi mikhan began began bezarin maro maskhare konan ma emsaal maraseme sine zanio dar klisaa bargozaar kardim va bishtar az hamishe khodemoono zadim ta bebinan eshghe hossein yani chi ! dar zemn lotfan nagid hameie olama chon aksare olama ke hokme siasi nemidan manei baraie in kar nadaran ( ayatollah vahid/ayatollah sistani/ayatolla naeini va ....)
در مورد قمه زني :
1 -هر شيعه موظف به اطاعت از مرجع خود است
2- احكامي را كه حاكم جامع الشرايط حكومت اسلامي قدقن ميكند ساير مقلدين مراجع ديگر موظف به رعايت آن ميباشند
3- حرمت و حليت احكام تابع نظر كفار نميباشد زيرا مسلمين از تشبه به كفار نيز نهي شده اند چه برسد به اجراي احكام با نظر كفار
4- بايد در صورت حليت برخي از احكام از نظر مراجع و شرع مقدس با توصيه به انجام آن تفاوت قائل شد مثلا با وجود حليت تعدد ازواج براي مردان شرع مقدس به آن توصيه نكرده مگر در شرايط خاص
خداوند ما را ياري كند در حفظ و عمل به احكام نوراني اسلام و اينكه از مراجع خود جلو و عقب نيوفتيم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل