بازدید 45842
در حاشیه شتاب گرفتن تغییر در تقسیمات کشوری

مردم را بر سر مطامع سیاسی خود به کشتن ندهید!

این نباید طبیعی باشد که در فاصله کمتر از سه ماه تا انتخابات، تقسیمات کشوری از خراسان شمالی گرفته تا سمنان و هرمزگان دلیلی برای به جان هم افتادن مردم و ریختن خون کسی باشد. در دعوای سیاسیون و در روشن نبودن و سفارش‌پذیری در تصمیمات، گاهی به راحتی خونی بر زمین ریخته می‌شود. همان گونه که دو روز پیش از نوروز در خراسان شمالی این گونه شد.
کد خبر: ۳۱۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳ 13 April 2013

بنا به خبر رسانه‌ها، بیشتر حاضران در مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان سمنان را مردم شهمیرزاد تشکیل می‌دادند که با انبوهی از پارچه‌نوشته‌ها و پلاکارد، خواستار ارتقای این بخش به شهرستان بودند. رئیس جمهور نیز در واکنش به این درخواست‌ها گفته است: اجازه بدهید دهستانی برای آن درست کنیم تا بتوان شهمیرزاد را به شهرستان ارتقا داد.

به گزارش «تابناک»، در پاسخ به این رویداد، پنجشنبه شب، شمار بسیاری از مردم به ویژه جوانان مهدیشهری در اعتراض به قول مثبت رئیس جمهور برای ارتقای بخش شهمیرزاد از بخش‌های تابعه مهدیشهر به شهرستان، مقابل استانداری و محل اقامت هیأت دولت تجمع کرده و از رئیس جمهور خواسته‌اند قول خود را به مردم شهمیرزاد پس بگیرد. جالب این ‌‌که در همین استان درخواست‌هایی برای تشکیل شهرستان‌های دیگر نیز وجود دارد.

این نه نخستین بار و نه آخرین بار است که تقسیمات کشوری، باعث دعوا و درگیری‌های منطقه‌ای و البته گاهی جان باختن انسان‌ها می‌شود؛ جدا از اینکه تغییر در تقسیمات کشوری به چه کسانی نفع و به چه کسانی ضرر می‌رساند، اوج گرفتن چنین تغییراتی در نوع خود بی‌سابقه است.

در روزهای اخیر، استاندار خراسان شمالی متن پیامک‌های رد و بدل شده میان خود و یکی از نمایندگان استان را نقل کرده ‌و مدعی شده ‌که آقای نماینده در آن نوشته است: «خاک بر سرت با این بی‌تدبیری، وزارت کشور می‌گوید من ابلاغ نکردم، وای به حالت!».

رد و بدل شدن چنین پیامکی پس از آن بوده که بنا به ادعای استاندار، وی از سوی دولت موظف به اجرای مصوبه‌ای برای شهرستان شدن راز و جرگلان به مرکزیت شهر راز با سه بخش مرکزی ـ بخش غلامان و بخش جرگلان شده‌ ‌و روز اجرای وظیفه در سی کیلومتری آنجا گروهی به مرکزی حمله کرده‌اند، آن مرکز را به آتش کشیده‌اند و فردی در آن میان کشته شده است.

در اندک روزهای گذران شده از سال جدید، پایگاه اطلاع رسانی دولت از ایجاد شهرستان سوادکوه شمالی به مرکزیت شهر شیرگاه نیز خبر داده است.

در حالی که در اواخر سال ۹۰ اخباری برای تشکیل استانی جدید در محل تلاقی غرب هرمزگان و جنوب و شرق استان فارس منتشر شد و سپس بدون نتیجه باقی ماند، این بار تلاش‌ها برای تشکیل یک نقطه شهری جدید در محدوده شهرستان بستک، اعتراضاتی را به بار آورده که تصاویر زیر بازتابی از آن است.



مردم مرکز بخش کوخرد شهرستان بستک به مصوبه جدیدی معترضند که مدعی هستند استانداری هم از آغاز با آن مخالف بوده و برای آن طرحی نداده است. آن‌ها بار‌ها در جلو فرمانداری تجمع کرده و خواهان درایت مسئولین در جلوگیری از اجرای تصمیم غیرمنصفانه‌ای هستند که بر پایه اطلاعات نادرست و نداشتن شناخت دقیق شرایط منطقه شکل گرفته است.

تلاش برای ایجاد تغییرات در تقسیمات کشوری و التهابات ناشی از آن، داستان قدیمی است که منافع ناشی از آن، از گران و ارزان شدن زمین تا ایجاد فرصت‌های جدید سیاسی و اقتصادی گرفته تا بهره‌برداری‌های سیاسی و انتخاباتی، بار‌ها بر اهداف مشروعی چون رفع محرومیت و تبعیض سایه افکنده است؛ دعواهایی که‌ گاه به راحتی به بهای جان مردم هم تمام می‌شود، باید به طریقی پایان پذیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۶
انتشار یافته: ۳۸
با سلام
اقداماتی از این دست علیرغم مخالفت ملت هر منطقه جای سوال دارد، اخیرا خبرهایی مبنی بر تقسیم شدن شهرستان دزفول به سه شهرستان به گوش میرسد که به نظر میرسد به منظور کاهش جمعیت متمرکز در یک شهرستان و خاموش کردن مطالبهء مردم برای تشکیل استان خوزستان شمالی اتخاذ شده باشد.
با سلام
بحث تقسیمات کشوری متاسفانه در چند سال اخیر بازیچه روابط افراد به جای ضوابط قانونی شده است . بررسیها نشان می دهد ، اکثر قریب به اتفاق مصوبات فاقد معیارهای قانون تقسیمات کشوری بوده و با کمال تاسف سازمان های نظارتی از قبیل مجلس شورای سلامی که ماموریت انطباق مصوبات با قانون را دارد و بازرسی کل کشور که یکی از وظایف ذاتی آن بررسی این گونه مصوبات است وارد موضوع نشده و با اینگونه مصوبات برخورد نمی نماید . در خبر مربوط به کوخرد بستک ، هرمزگان ، ضوابط قانونی به دلیل ارتباط نماینده با مجری قانون کاملاً نقض و با عدم رعایت قانون مصوبه ای صادر و آرامش منطقه را به هم زده است .
اینها همه ناشی از بد سابقه بودن دولتها در توزیع امکانات و بودجه بین نقاط مختلف کشور هست
البته دلیل دیگرش هم بیکاریه چون با تشکیل هر شهرستان بیش از 20 اداره باید تشکیل شود که هر کدوم باید نیرو استخدام کنند که این باعث سر کار رفتن تعداد زیادی از جوانان آن بخش می شود اما سوال اینجاست که دولت هزینه حقوق و دستمزد این همه نیروی خدماتی رو باید از کجا تامین کنه؟
تقسیمات کشوری دولت در منطقه لارستان و شهرستان شدن بخش سی هزارنفری گراش ،آن هم با فاصله تنها 15 کیلومتر از مرکز شهرستان، طوری که گراش مانند جزیره ای در وسط لارستان قرار گرفته نیز از شاهکارهای دولت در سال 88 است که منجر به اغتشاشات و اعتراضات مردمی گسترده ای در سطح شهرستان بزرگ و وسیع لارستان شد.
وقتی سرخه رو شهرستان می کنند شهمیرزادی ها حق ندارند اعتراض کنند.
در طول 8 سال دولت احمدی نژاد تعداد شهرستان های استان سمنان از 4 به 8 رسیده یعنی دو برابر شده
واقعا مسخره ست!
وجود استان پارسیان شامل لارستان لامرد کنگان پارسیان عسلویه جم و بستک حتما" لازم است
خیلی از این مصوبات عجولانه و تفرقه انگیزه.
در شهرستان طبس هم بر سر اینکه جزو استان یزد باشه یا خراسان جنوبی بین مردم تفرقه انداختن، از طرفی مردم همچنان خواهان یزد هستن و از طرفی فرماندار خواهان خراسان جنوبی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
علی آقادرست میگه-اکثریت مردم طبس خواهان ماندگاری در استان یزد هستند-اما متاسفانه برخلاف نظراکثریت مردم به خراسان جنوبی الحاق کردن
چرا استانداری طرح نداده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مردم باید چقدر نادان و نا آگاه باشند که برای چنین مسائلی به سر و کله همدیگر بزنند...!
چه کسی اطلاعات نادرست داده؟
جدا کردن منطقه 5 شهرداری شهر اهواز تحت عنوان شهر کارون را به موارد بدون تدبیر اضافه کنید
عجیبه در استانه انتخابات مردم را تحریک می کنند.
اصلا این خراسان شمالیه ما شده گوشت قربونی .
هم موقعی که میخواستن خراسان رو تجزیه کنن سر مرکزیت استان دعوا بود و هنوز هم این دعوا ها در مسائل مختلف ادامه داره.
واقعا که ، چرا مسئولین و وزرا بدون در نظر گرفتن خواسته های مردم برای آنها تصمصیم میگیرند، اگر خدمت است که باید مردم از آن راضی باشند
الحاق فردوس به خراسان جنوبي هم كشته داديم آخرش هم رفتيم
من نمی دانم چرا وزارت کشور و نماینده و استانداری ها با چنین تصمیماتی موافقت میکنند ، تصمیمیاتی که به ریختن خون افراد و یا به اغتشاش کشاندن آن منطقه میشود ، که دشمنان هم از این جریان ها علیه خودمان استفاده کنند، مسئولین باید کمی آگاهانه تر عمل کنند
اگر در توضیع امکانات عدالت وجود داشت مردم احساس نیاز به این موارد نداشتند
اجرای مصوبه ی هیأت محترم دولت مبنی بر اجرای بخش کوخرد به مرکزیت کوخرد را به بهانه های مختلف و از راه های غیر قانونی بیش از هشت سال به تعویق انداختند و اکنون در آخرین روزهای سال 92 با اصلاحیه ای غیر قانونی و بدون در نظر گرفتن مصالح و نیازهای مردم، قصد تحمیل این مصوبه را به مردم کوخرد و روستاهای توابع کرده اند. مسلماّ اتحاد، هوشیاری و مقاومت مردم در پناه قوانین جمهوری اسلامی مانع از این اصلاحیه خواهد شد
کوخرد خاطرت موی
قبل از انتخابات نباید چنین تصمیم های بحث بر انگیزی گرفته شود ، چرا با تصمیمات نادرست مردم رو به جون هم بندازن و خونی به ناحق ریخته شود، جمهوری اسلامی بر هویت افراد و جوامع تاکید دارد ، برخی نباید بدون اطلاع برای منطقه ای تصمیم گیری کنند که خدایی ناخواسته به درگیری و نفاق بینجامد
ما هویت خود را میخواییم
و هیچوقت راضی به انجام این امر نمیشویم که شهر تاریخی ما بی هویت شود
این بی خردی محضه که دو شهر متفاوت با فرهنگ و نژاد متفاوت را بخواهیم یکی کنیم
چه بسا این خود شروعی بر دعوا و خونریزی های بعدیست
چون هیچکدام راضی نخواهد شد اداره جات و نهاد دولتی در شهر رقیب قرار گیرد
ما در برابر گذشتگان و آیندگان خود مسوولیم
خون میدهیم تن به ذلت نمیدهیم
ازمسولئن میخواهیم باچشم بازبه این مسحله نگاه کنند
سلام
من از تمامی مردم خوب کشورم حمایت میخواهم
مصوبه باید لغو شود
ایا هیچ بخشی را در ایران می شناسید پنج سال بعد از بخش شدن تبدیل به شهرستان شود ؟ شهمیرزاد فقط پنج سال پیش تبدل به بخش شده حال برای ضربه زدن به شهرستان مهدی شهر می خواهند آنجا را شهرستان کنند
بخش حق کوخرد ست
لجبازی جناب جباری نماینده بستک به خاطر عدم موفقیت در حصول رای از جانب مردم بخش کوخرد را حتی هرنگی ها هم می گویند
مطمئناً وقتی همه امکانات موجود در مرکز شهرستان قرار میگیرد و مردم مناطق و بخش های زیر مجموعه عملاً استثمار میگردند بدیهیست که این مردم نیز برای دستیابی به حداقل امکاناتی که حق خود میدانند تقاضای تبدیل شدن به شهرستان را خواهند نمود. مثلاً در شهر صد هزار نفری بندرامام خمینی(ره) حتی یک بیمارستان وجود ندارد. ولی حدود 20 پتروشیمی در محدوده اش قرار دارد. آیا حق ندارند پیگیر شهرستان شدن باشند؟؟؟
هشت سال صبر بس است امروز
مردم کوخرد مردمی بسیار صبور هستند که هشت سال بی عدالتی مسولین را تحمل کردند . باور کنید که بخش قانونی کوخرد بسیار دقیق و کارشناسی شده به تصویب رسید و می توان به جرات گفت یکی از مناطقی که نیاز به حمایت جدی دارد منطقه کوخرد است چرا که جزء مناطق محروم کشور است.
ما فقط رهبری را قاضی می خواهیم و خواستار عدالت هستیم
بخش حق مردم کوخرد.. مسئولین مدعی عدالت ثابت کنند
با سلام و احترام اتفاقا بحث ایجاد خراسان مرکزی به مرکزیت نیشابور با عث جنب و جوش و تحریک مردم این شهر شده است
و همگی انتظار اعلام تصمیم دولت را دارند و حتی گروهای با خط و نشان کشیدن از همکنون اماده برخورد و درگیری شده اند ممنون از توجه و نکته بینی بجای سایت تابناک.....
ای زادگاهم برای سرافرازیت سروتن میگذارم.. تن به ذلت نمی دهم... تو می مانی.. حق به حقدار می رسد،سنت خداوند تکرار میشود.. خائنان خار و بی ابرو میگردند..
هشت سال پیش مصوبه بخش کوخرد شهرستان بستک ازشهرستانهای استان هرمزگان است.اما دریغ از اینکه این بخش اجرا بشه.بعضی از مسءولین این مصوبه رو تغییر داده و مصوبه جدیدی رو الان به وجود آوردن که جز کاشتن تخم نفاق چیز دیگه ای نداره
امید است دولت مهرورزی را در حق سبزواری ها هم تمام کرده و استان خراسان غربی (سربداران) را کلید بزند. مردم دیری است که منتظرند
تو دولتهای قبلی علیرغم اینکه مهدیشهر استعداد شهرستان شدن را داشت دولتهای قبل بخاطر موانع قانونی از شهرستان شدن آن خودداری می کردند اما تو 6سال ریاست احمدی نژاد 4شهرستان و چندین شهر وبخش به استان سمنان اضافه شدند یعنی قانون کشک
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل