بازدید 35585
۹
«پنجمعه» با «تابناک»

اینک وقت شنیدن صدای سالار عقیلی است + فیلم

در میان انگشت‌شمار کنسرت‌های برقرار تا پایان سال، کنسرت سالار عقیلی را که فردا شب در سالن اصلی برج میلاد برگزار می‌شود، ‌نمی‌توان از دست داد... / «تجاوز قانونی» به ظاهر ترکیب نامتجانسی می‌آید؛ اما وقتی یک داستان قرار باشد، بر این عنوان تکیه کند... / می‌توانید سری به خانه هنرمندان بزنید که تمامی تالار‌ها و نگارخانه‌هایش تا ۲۵ اسفند ماه همچنان میزبان جشن تصویر سال است... / پیش از همه‌ این‌ها، می‌توانید به یکی از آخرین اجراهای عقیلی دل بسپارید.
کد خبر: ۳۰۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۲:۴۹ 07 March 2013
ششمین «پنجمعه» با یک پیشنهاد ویژه همراه است و آن هم شنیدن صدای سالار عقیلی در آخرین کنسرت این استاد جوان موسیقی سنتی، آن هم ‌مصادف با ترافیک کنسرت‌های بی‌ارزش است؛ اما اگر موفق به این تجربه نشدید، پیشنهادهای دیگری نیز پیش روی شماست.

به گزارش «تابناک»؛ هفدهمین و هجدمین روز اسفند ماه ۱۳۹۱ مصادف با آخرین پنجشنبه و جمعه سال که هنوز به تعطیلات نوروز ۹۲ گره نخورده، اوج فعالیت‌های معمول عموم مردم، به ویژه پیگیری امور اداری است. چنین تراکم برنامه‌ای، عملاً قدرت پرداختن به برنامه‌های جانبی را تقریباً به صفر نزدیک می‌کند و پیشنهادهای این دو هفته پایانی سال را نیز بی‌اثر نشان می‌دهد؛ اما در همین روزها نیز می‌توان بخشی از وقت را خالی کرد و نفسی کشید؛ نشانه چنین اتفاقی، صندلی‌های تقریباً پر کنسرت سالار عقیلی است که فردا شب برگزار خواهد شد.

از هفته‌های پیشین کوشیده شده این مجموعه هفتگی، وسعت یابد تا پاسخگوی گروه انبوهی از مخاطبان باشد، ولی گویا در این دو هفته پایانی سال باید به ارائه پیشنهادهای کوچکی پرداخت که در کمترین زمان ممکن دست‌یافتنی و محقق باشد.

هرچند بر پایه قواعد این بخش، رویکرد کلی در معرفی کتب و فیلم روز است و در عین حال بازگشتی به گذشته خواهد بود، شاید بد نباشد در کنار این مباحث، خواندنی‌ها، دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و حتی بوییدنی‌ها و چشیدنی‌های ایده‌آلی که هر هفته با هزینه‌ای نسبتاً اندک می‌توان آن‌ها را تجربه کرد، پیشنهاد شود!

سالار عقیلی خالق بهترین خاطره پایان سال؟

ترافیک کنسرت‌ها تا ۲۷ اسفند ماه باورنکردنی است و ظاهراً بیشتر گروه‌های موسیقی در روزهای پایانی سال، می‌خواهند با یک اجرا به استقبال سال ۹۲ بروند. با این حال، همه کنسرت‌های قابل توجه تا پایان سال به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد و رفتن به بیشتر کنسرت‌ها حتی با بلیت مجانی نیز اصولاً توصیه نمی‌شود، چرا که به شدت می‌تواند آثار معکوس ‌داشته باشد!

با این حال در میان انگشت‌شمار کنسرت‌های برقرار تا پایان سال، کنسرت سالار عقیلی را که فردا شب در سالن اصلی برج میلاد برگزار می‌شود، ‌نمی‌توان از دست داد؛ کنسرتی که بلیت‌های تقریباً به طور کامل فروخته شده و اگر اهل موسیقی بوده باشید، صندلی‌تان را رزرو کرده‌اید اما به نظر می‌رسد در صورت تلاش همچنان می‌توانید در برخی نقاط سالن، خود را جای دهید و با اجراهای زنده عقیلی همراه شوید.



این کنسرت ساعت ۱۸:‌۴۵ و ۲۰:‌۴۵ روز جمعه با همراهی ارکستر راز و نیاز اجرا خواهد داشت و تکنوازی پیانوی حریر شریعت‌زاده، همسر سالار عقیلی را نیز ‌خواهیم‌ دید. قرار است سالار عقیلی قطعاتی به یاد ماندنی را که در بیست سال فعالیت هنری‌اش مردم با آن خاطره دارند، به اجرا بگذارد و گمان می‌رفتچنین گلچین زنده‌ای از اجرا‌ها تا مدت‌ها قابل یافتن نخواهد بود. البته اگر بلیت نصیبتان نشده، غم نخورید که احتمالاً دیر یا زود نسخه با کیفیت تصویری این اجرا به بازار خواهد آمد.

همچنین احسان خواجه امیری روزهای شنبه و یکشنبه هفته آتی مصادف با نوزدهم و بیستم اسفند ماه، چهار اجرای زنده در سالن برج میلاد خواهد داشت که احتمالاً دسترسی به بلیت‌های این کنسرت برایتان آسانتر خواهد بود. خواجه امیری نیز احتمالاً گلچینی از آثار پاپش را اجرا خواهد کرد و بعید نیست پدرش نیز او را در این اجرا حداقل در قطعه همراهی کند.

هفته موسیقی تلفیقی نیز که هفته پیش درباره‌اش با شما هم سخن شدیم، تا بیستم اسفند ماه ادامه دارد اما اینکه پولتان را در فرهنگسرای نیاوران و برای این کنسرت‌ها هزینه کنید، پیشنهادی است که توصیه می‌کنیم با وسواس به آن عمل کنید و به سراغ هر کنسرتی در این اجرا‌ها نروید.


و یک بار دیگر، «عشق»...

«عشق» را همین دو هفته پیش پیشنهاد دادیم و یادآور شدیم که برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، انصافاً ارزش در خانه نشستن و به سینما نرفتن را دارد و به جز «پله آخر» به عنوان تنها فیلم موثر روی پرده، این روز‌ها با سینما نرفتن چیزی را از دست نمی‌دهید اما به نظر می‌رسد برای این پایان هفته، شاید چیزهایی را‌ از دست بدهید. این هفته نیز در یک اقدام بی‌سابقه، پیشنهاد «پنجمعه در حوزه سینما، دیدن «عشق» است اما این بار نه در خانه که بر پرده یکی از بهترین سینماهای تهران.



سینما فرهنگ راس ساعت ۲۱:‌۳۰ پنجشنبه فیلم «عشق» را اکران خواهد کرد و این رویدادی است که شاید تکرار نشود! دیدن این فیلم دو ساعته ‌روی پرده نمایش قطعاً لذتی دارد که هیچ مانیتوری و حتی ویدئوپروژکشی توان تکرارش را ندارد و با این حساب، توصیه می‌شود اگر فرصتی دارید، سری به سینما فرهنگ بزنید و یک بار دیگر «عشق» را ببینید؛ البته احتمالاً این اکران‌ها که فارابی تدارک دیده، استمرار خواهد یافت و می‌توان تجربه‌اش کرد.

فیلم «عشق» محصول مشترک اتریش، فرانسه و آلمان است که از حضور داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی در مقام مدیریت فیلمبرداری خود سود می‌برد، جایزه نخل طلای فستیوال کن به عنوان بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۱۲ گلدن گلوب را نیز به دست آورده ‌و به زبان اصلی با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد شد.

پایتخت ریودوژانیرو کجاست؟

اگر قصد تئا‌تر رفتن دارید، پیشنهادی که پیش رویتان می‌گذاریم، نمایشنامه خوانی «پایتخت ریودوژانیرو کجاست؟» است. این نمایش متفاوت، قرار است روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه در دو سانس با حضور پررنگ موسیقی اجرا شود. شبنم مقدمی، رویا میرعلمی، علیرضا محمدی، حسام محمودی فرید، امیر عزیزی گروهی از بازیگران این نمایش هستند؛ نمایشی به کارگردانی نیما دهقانی که مدتی است، پیش‌فروش بلیت‌هایش آغاز شده است.



در همین حال، تماشاخانه پارین نیز ساعت ۲۰ هر شب، میزبان نمایش درباره «اِل اِی» است و می‌توانید راهی این مجموعه شوید. درباره «اِل اِی» به کارگردانی بهزاد مرتضوی و نوشته‌ امیررضا طلاچیان از ۲۱ بهمن در تماشاخانه «پارین» به روی صحنه رفته و تاکنون بسیاری از هنرمندان، نویسندگان و اهالی رسانه به دیدن آن نشسته‎اند.



داستان این نمایشنامه درباره‌ خانواده‌ای ایرانی است که به همراه کلفت کم سال خود هنگام جنگ ایران و عراق به لس آنجلس کوچ می‌کنند. در آنجا پدر خانواده به همراه دیگر اعضای خانه با ندانم‌کاری و بی‌ملاحظه‌گری همه وام بانکی خود را از دست می‌‎دهند و...‌ حمید احمدی، شادی اسدپور، لاچین دربندی، پریسا قاسمی راد، بهزاد مرتضوی و راد‌پور جبار در این نمایش بازی می‌‎کنند.

آشناپنداری را با کیارستمی و دیگران تجربه کنید

اگر به پیشنهاد خاصی توجه دارید و نمی‌خواهید با سینما و موسیقی، آخرین تعطیلات سال ۹۱ را بگذرانید، در نخستین گام، ویدئو اینستالیشن «آشنا پنداری» را شاید انتخاب بدی نباشد. در این رویداد شاهد آثاری از عباس کیارستمی، برنا احمدی، پرهام تقی اف، گلزار حسن‌زاده، حامد صفایی، امیر علی قاسمی، آبتین مظفری، حسام نورانی و شادی نویانی خواهید بود. این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۱ هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به میزبانی گالری «آن» در دسترس است. گالری «آن» را در ونک، خیابان سئول، شماره ۴۰ می‌توانید بیابید.



همچنین نمایشگاه ویدئوهای شهرام انتخابی و سلیا اسلامیه با نام «تو آنی که می‌بینی» جمعه‌ پیش روی افتتاح می‌شود و تا ۲۷ اسفند دایر خواهد بود. این نمایشگاه همه روزه به جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ باز است و به نشانی خیابان فاطمی، قبل از حجاب، روبه‌روی سازمان آب، جنب بانک ملی، پلاک ۲۲۹ در دسترس عموم است.



همچنین نگارخانه شلمان از همین جمعه تا پنجشنبه ۲۴ اسفند میزبان نمایشگاه «هذیان» خواهد بود. این نمایشگاه شامل عکس‌هایی از سهیلا اسماعیلی، سلما افخمی، نجمه جوکار، مریم سعیدپور، امیر صداقتی، مونا صمدانی، ارشا ملجایی و سینا نفسی فر به همراه چیدمان صدای مینا امانی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ هر روز برای عموم باز است. نگارخانه شلمان در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاوسی، پلاک ۲۷ واقع شده است.



همچنین می‌توانید سری به خانه هنرمندان بزنید که همه تالار‌ها و نگارخانه‌هایش تا ۲۵ اسفند ماه همچنان میزبان جشن تصویر سال است. دهمین دوره این جشن هرچند با نقد جدی روبه‌روست، به هر صورت با نمایش مجموعه‌ای از آثار و کلاس‌های جنبی، از مهمترین رخدادهای هنری اسفند ماه به شمار می‌رود..



در کنار اینها در حرکتی جالب، «دوئت گیتار و نقاشی» توسط علی سلطانی و پدرام فلسفی در گالری سبز برگزار می‌شود. در این نمایشگاه و اجرا که هجدهم و نوزدهم اسفند ماه ‌خواهد بود، متناسب با قطعات موسیقی کلاسیکی که اجرا می‌شود، قطعاتی خلق و برای عموم مخاطبان عرضه می‌شود. این برنامه البته بر خلاف دیگر برنامه گالری‌ها رایگان نیست و بلیت فروشی برایش در نظر گرفته شده است.

نمایشگاه گروهی نگارگری نیز با آثاری از منوچهر رفیعی، مریم مهینی و الهام احمدی به میزبانی نگارخانه‌ احسان از ۱۸ تا ۲۳ اسفند ماه برگزار خواهد شد. ساعات بازدید از نگارخانه احسان ۱۶:‌۳۰ تا ۲۰ بوده و این نگارخانه را در نیاوران، اقدسیه، بلوار آجودانیه، ۱۴ شرقی، شماره‌ ۲۲ می‌توانید بیابید.

به این برنامه‌ها، نمایشگاه شاهین نوروزی با نام «جاسازی» نیز را بیفزایید که از پنجشنبه در گالری طراحان آزاد برپا می‌شود. گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره پنج هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ قابل بازدید است.

در پایان هم پیشنهاد می‌کنیم در مراسم شصتمین سالگرد تأسیس هنرستان هنرهای زیبای تهران شرکت کنید. این مراسم به همراه سخنرانی‌هایی در افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه آثار اساتید و دانشجویان هنرستان در موزه هنرهای معاصر تهران خواهد بود و افتتاحیه آن یکشنبه بیستم اسفند ۹۱ رأس ساعت ۱۶ رخ خواهد داد.

به استقبال یک تجاوز قانونی!

«تجاوز قانونی» به ظاهر ترکیب نامتجانسی می‌آید؛ اما وقتی یک داستان قرار باشد بر این عنوان تکیه کند، می‌تواند به این جمع اضداد استحکام ببخشد. این کتاب که مجموعه شش داستان کوتاه از کوبوآبه نویسنده سرشناس ژاپنی است، با ترجمه علی قادری توسط انتشارات نیلوفتر تاکنون سه نوبت چاپ را تجربه کرده است.

ماجرای داستان «تجاوز قانونی» که یکی از شش داستان مجموعه را تشکیل می‌دهد، درباره یک خانواده است که شبی در‌ خانه کارمندی را می‌زنند و وارد خانه مرد می‌شوند. آن‌ها دیگر حاضر نیستند به هیچ قیمتی زندگی او را ترک کنند و خود را مالک خانه اجاره‌ای می‌دانند و مالک اصلی که اموالش را تصاحب کرده‌اند، عملاً به برده‌شان تنزل می‌دهند.

آن‌ها می‌گویند بنا بر دمکراسی رأی با اکثریت است و رأی آن‌ها بر ماندن در آن خانه و هزینه کرد درآمدهای این کارمند توسط ایشان است و هر جا این مرد قصد اعتراض دارد، ابتدا فاشیست خوانده می‌شود و سپس با ضربات مشت بیهوش می‌شود. داستان به قدر کافی کشش دارد و البته حجم کلی کتاب و قیمتش آنچنان بالا نیست که فشاری به لحاظ مالی یا زمانی متوجه هر خریداری کند.


به یکی از این چند نقطه بهر تفرج سری بزنید

اگر حوصله هیچ کدام را نداشتید و در پی یک گردش شهری بودید، پیشنهاد می شود به تماشاگه زمان بروید. همچنین موزه سینما در عمارت باغ فردوس نیز گزینه دیگری است و باغ موزه هنرهای ایرانی نیز یک گزینه ایده آل خواهد بود. پیش از همه اینها می توانید به یکی از آخرین اجراهای سالار عقیلی که در فضای مجازی انتشار یافت، دل بسپارید.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۹
تابناك جان مثل اينكه صفحه تورا هم پاك كرده اند چرا صفحه خالي هست.انشاي نانوشته؟؟؟؟؟؟
لب زني هاي آقاي عقيلي دراين فيلم بسيار ناشيانه است وشگفتا که يکي از ترانه هاي خودش را مي خواند.
بسیار عالی وخوب بود تابناک عزیز
سلام بعد بگید چرا همه دوست دارند بیان تهران تابی جان، یکی شهرستانی کی می تونه همچنین فرصتهای هنری را در شهرستان داشته باشه!
کاشکی میشد منم میرفتم کنسرتش عزیزمیییییییییییییی سالار
این خبر پنجشنبه با تابناک رو خیلی دوست دارم. و خیلی مفیده ولی ای کاش می شد مثلا چهارشنبه منتشر بشه اینطوری راحت تر میشد برنامه ریزی کرد.
این چه عکسایی گذاشتیدلطفاسریع ترحذف کنید.
درود به تابناک و تابناکیان که چنین عزیز میدارند هنر سرزمین خورشید را
ممنون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر