بازدید 9571
۳
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

وقتی آلومینیوم هم کالای ممنوعه هسته‌ای می‌شود!

تغییر بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طرح اتهام علیه یک شرکت انگلیسی به جرم مبادله با ایران، تعیین زمان آغاز ساخت خط لوله گازی ایران به پاکستان، بازتاب مصاحبه وزیر خارجه ایران با یک روزنامه اتریشی و مظلوم نمایی گروهک منافقین درباره وضعیت امنیتی خود در عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۳۰۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 02 March 2013
تغییر بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طرح اتهام علیه یک شرکت انگلیسی به جرم مبادله با ایران، تعیین زمان آغاز ساخت خط لوله گازی ایران به پاکستان، بازتاب مصاحبه وزیر خارجه ایران با یک روزنامه اتریشی و مظلوم نمایی گروهک منافقین درباره وضعیت امنیتی خود در عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، همچون همیشه، یکی از اخبار مهم امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته‌ای اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از تغییر رئیس تیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری، قرار است «ترو وارجورانتا»، رئیس سازمان پرتوهای اتمی و امنیت هسته‌ای کشور فنلاند، سمت معاون مدیر کل آژانس در امور پادمان‌ها را به عهده گرفته و جانشین «هرمن ناکارتس» شود. یکی از وظایف این معاون جدید، بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

رویترز در ادامه به بیان خلاصه‌ای از اقدامات ناکارتس در مقام معاون آژانس پرداخته و به ویژه به مذاکرات وی با ایران اشاره کرده است. ناکارتس سرپرستی دوره‌های اخیر مذاکرات آژانس با ایران را بر عهده داشت. 


اما در راستای تحریم شرکت‌های غربی طرف معامله با ایران، به ویژه در حوزه صادارت فلزات و مواد معدنی، خبر ارتباطات یک شرکت انگلیسی ـ سوئیسی در این حوزه با ایران مورد توجه برخی مطبوعات قرار گرفته است.

روزنامه «ایندیپندنت» در این زمینه می‌نویسد، شرکت تجاری «گلنکور» متهم است هزاران تن اکسید آلومینیوم را برای یک شرکت ایرانی که با برنامه هسته‌ای این کشور ‌ارتباط دارد، فراهم کرده است.

منظور ایندیپندنت از این شرکت ایرانی، شرکت آلومینیوم ایران است که از ماه دسامبر ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا به واسطه تأمین آلومینیوم مورد نیاز در سانتریفیوژهای ایران توسط این شرکت، آن را ‌تحریم کرده است. گلنکور در دفاع از خود گفته آخرین مورد از معامله این شرکت با ایران، در ماه اکتبر و پیش از تصویب تحریم اتحادیه اروپا انجام شده است. 


خبر نزدیک‌تر شدن پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان به عرصه عمل، از دیگر اخباری است که از روز گذشته تاکنون بازتاب کم و بیش گسترده در مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

سایت شبکه خبری «راشا تودی» در این رابطه می‌نویسد پس از سفر آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان به ایران، تاریخ احداث خط لوله گازی میان دو کشور مشخص شده است.

به نوشته این سایت، با وجود هشدارهای آمریکا و تحریم‌های احتمالی، یک کنسرسیوم ایرانی ـ پاکستانی از هفته آینده کار ساخت این خط لوله ۷۸۰ کیلومتری را که هزینه‌ای بالغ بر ۷.‌۵ میلیارد دلار خواهد بود، بر عهده خواهد داشت؛ بنابراین، روز یازدهم مارس تاریخ آغاز ساخت این خط لوله در مرزهای پاکستان خواهد بود.


مصاحبه علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران با یک روزنامه اتریشی و مباحث مطرح در این مصاحبه، مورد توجه برخی مطبوعات، از جمله «تودی زمان» قرار گرفته است. این روزنامه به نقل از صالحی می‌نویسد، وی به بهبود روابط ایران و آمریکا امیدوار است. صالحی که در مصاحبه با روزنامه «وینر زیتونگ» سخن می‌گفته، همچنین اشاره کرده که ایران در حال کاهش دادن ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود است.

صالحی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر انتخاب دوباره باراک اوباما بر روابط ایران و آمریکا، گفته این فضا به تازگی شکل گرفته و پدید آمده و به نظر وی، هر دو طرف خواهان استفاده از این فرصت هستند. 


در پایان، روزنامه «دیلی استار» لبنان خبری را درباره گروهک منافقین منتشر کرده که نشان می‌دهد، مظلوم‌نمایی‌های پیاپی این گروهک و تلاش آن برای جلب توجه کشور‌ها و نهادهای غربی تا اندازه‌ای پاسخ داده است.

به نوشته این روزنامه، دفتر آوارگان سازمان ملل، روز گذشته «نگرانی عمیق» خود را از وضعیت امنیت اعضای گروهک منافقین در عراق اعلام کرده است. این موضع‌گیری اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که یک حمله موشکی به محل استقرار اعضای این گروهک، موجب کشته شدن شماری از اعضای آن شد و همین موضوع، بهانه را برای مظلوم نمایی به دست سرکردگان منافقین داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
ما میتوانیم دشمنی غرب رو با ملت ایران در2رویی آنها مشاهده کنیم مثلا گروهک منافقین
نمی دانم از کی تروریستها و دشمنان ملت ایران و قاتلین مردم و دانشمندان مظلوم شده اند که مظلوم نمایی میکنند چهره واقعی انان برای مردم ایران و عراق که شناخته شده است
شاید وقتشه ما هم از آبه گلآلود ماهی‌ بگیریم ، درسته آمریکا دشمنه ماست ولی‌ از دشمن سود بردن کار بعدی نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل