بازدید 28256
در ایران عموما مردم خودرو‌ها را با سال ساخت و به اصطلاح مدل آنها می‌شناسند و هر مدل بالا‌تر از یک برند خودرویی عموما گزینه‌های بیشتر و مدل ارتقا‌ یافته‌ای از مدل پیشین آن است؛ اما در سیاست ایران که انتظار هر چیزی را می‌توان داشت، شبیه‌سازی بین مدل ماشین در میان سیاستمداران هم پدید آمده ‌و سال‌هاست برخی سیاستمداران را با مدل‌هایی به جامعه معرفی می‌کنند!
کد خبر: ۳۰۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰ 28 February 2013
در ایران عموما مردم خودرو‌ها را با سال ساخت و به اصطلاح مدل آنها می‌شناسند و هر مدل بالا‌تر از یک برند خودرویی عموما گزینه‌های بیشتر و مدل ارتقا‌ یافته‌ای از مدل پیشین آن است؛ اما در سیاست ایران که انتظار هر چیزی را می‌توان داشت، شبیه‌سازی بین مدل ماشین در میان سیاستمداران هم پدید آمده ‌و سال‌هاست برخی سیاستمداران را با مدل‌هایی به جامعه معرفی می‌کنند!

به گزارش «تابناک»، در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، برخی از طرفداران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سربند‌ها و برچسب‌هایی را با نام هاشمی 2005 طراحی و در سطح خیابان به عنوان ابزار تبلیغی پخش می‌کردند. شاید مراد آنان از این کار این بود که هاشمی سال 2005، تفاوت اساسی با هاشمی سال‌های گذشته دارد.

اما به تازگی برخی رسانه‌های طرفدار آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان نیز از عنوان جدیدی با نام هاشمی ۲۰۱۳ استفاده می‌کنند؛ مسأله‌ای که گویا با توجه به جایگاه آقای هاشمی در مجلس خبرگان و همچنین جایگاه حساس خبرگان رهبری، موجب وهن آقای هاشمی و جایگاه مجلس خبرگان رهبری است.

اما در این باره باید گفت، شاید معضل تاریخی سیاست ایرانی که قادر به جداسازی حوزه‌های گوناگون بازیگری سیاسی نیست، مهمترین عاملی باشد که افراد را به اشتباهی چنین بزرگ انداخته است؛ در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری این مقبولیت افراد است که در انتخاب آنان نقش دارد و شاید افراد برای به دست آوردن آن، هر عنوانی هر چند سبک و نادرست را به کاندیدا‌ها بچسبانند، در انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ـ که انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان همه اهل دانش و دین هستند و مشروعیت انتخابات شوندگان از حیث ریاست بر خبرگان بسیار بیشتر از مقبولیت عامیانه آنان اهمیت دارد ـ جعل عنوان‌هایی برای کاندیدا‌های کسب ریاست مجلس خبرگان، نه تنها کمک به این فرد نیست که از اعتبار و جایگاه وی نیز می‌کاهد؛ آن هم در جایگاهی که اعتبار، سابقه، دانش و دیانت اهمیت دارد.

به نظر می‌رسد که خود آیت‌الله هاشمی نیز نباید چندان از برچسب‌زنی به خود برای انتخابات رئیس مجلس خبرگان ‌راضی باشد، چرا که نه هاشمی ۲۰۱۳ برای وی وجاهتی در بین خبرگان ایجاد می‌کند و نه خبرگان چنین جوسازی‌های مطبوعاتی را در حوزه کار خود می‌پسندند.

ریاست مجلس خبرگان چه با ریاست آیت‌الله مهدوی و چه با ریاست آیت‌الله هاشمی ـ که هر کدام از روحانیون و سیاستمداران با سابقه نظام و انقلاب هستند ـ وزنه سنگینی در دورن ساختار نظام جمهوری اسلامی است و اصولا نیازی به تبلیغات عامیانه و جو‌سازی‌های رسانه‌ای ندارد.

با این حال، شاید برخی از طرفداران آقای هاشمی این جعل عنوان برای ایشان را ‌آزمایشی برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری تلقی کرده باشند و بخواهند جذابیت و نیز میزان اقبال به آن در میان مردم در آستانه انتخابات را بسنجند که در این صورت هم کشاندن ‌به انتخابات ریاست مجلس خبرگان، کار پسندیده‌ای نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
برچسب منتخب
علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه ایرج مسجدی
آخرین اخبار