بازدید 12953
پیشنهاد «آسیا تایمز»:

«گام‌های هوشمند» برای حل موضوع هسته‌ای ایران

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، فردا در آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد؛ این موضوع، بار دیگر بازار گمانه‌زنی‌ها پیرامون شرایط حصول توافق میان طرفین را داغ کرده است. در این زمینه، پایگاه تحلیلی «آسیا تایمز» در مطلبی دیدگاه خود درباره محتوای مورد انتظار و مطلوب در مذاکرات فردا را مطرح کرده است.
کد خبر: ۳۰۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳ 25 February 2013
دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، فردا در آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد؛ این موضوع، بار دیگر بازار گمانه‌زنی‌ها پیرامون شرایط حصول توافق میان طرفین را داغ کرده است. در این زمینه، پایگاه تحلیلی «آسیا تایمز» در مطلبی دیدگاه خود درباره محتوای مورد انتظار و مطلوب در مذاکرات فردا را مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات هسته‌ای در شرایطی فردا در آلماتی برگزار خواهد شد که با توجه به ابهامات موجود درباره پیشنهادهای احتمالی گروه ۱+۵ به ایران، هنوز میان تحلیلگران اتفاق‌نظری درباره موفقیت یا شکست این مذاکرات نیست. با این حال، آنچه بیشتر ناظران بر آن اشاره می‌کنند، این است که نباید از این مذاکرات انتظار نتیجه فوق‌العاده و همه‌جانبه‌ای داشت.

پایگاه تحلیلی «آسیا تایمز» ضمن اشاره به این موضوع، تأکید می‌کند که با وجود این، باز هم می‌توان به حصول توافقاتی هرچند اندک میان دو طرف امید داشت؛ اما این در صورتی است هر دو طرف، متقابلا «گام‌های کوچک هوشمندانه»‌ای برای حل و فصل اختلافات بردارند.

آسیا تایمز در توضیح چگونگی این امر و ماهیت این گام‌های هوشمندانه می‌نویسد:

بهتر است دیپلمات‌ها، اندیشه‌های بلندپروازانه مبنی بر حصول یک توافق جامع و امثال آن را فراموش کرده و به وظیفه فوری «مدیریت خرد» توجه نشان دهند. در این راستا، سخن از موضوعات «به هم پیوسته» که مسائل هسته‌ای و غیرهسته‌ای را به هم مرتبط می‌کنند، از جمله مسائل منطقه‌ای و امنیتی، خوب و مناسب است.

با این حال، در این مرحله خاص، بهترین گزینه‌ای که ‌واقع بینانه می‌توان به آن امید داشت، برداشتن گام‌های «هوشمندانه» اعتمادساز از سوی هر دو طرف است تا به این ترتیب، از یک سو از اوج‌گیری بحران هسته‌ای جلوگیری شده و از سوی دیگر، حداقلی از توجیه برای ادامه مذاکرات و برگزاری دورهای بعدی فراهم شود.

* اما منظور از این «گام‌های هوشمند»، دقیقاً چیست؟

پاسخ به این پرسش را باید با توجه به زمینه هسته‌ای موجود و همچنین امکان حصول توافقات عملی و کوچکی دریافت که مواضع اظهار شده کنونی، هیچ یک از طرفین را تغییر نمی‌دهد.

در سمت ایران، این گام‌های هوشمندانه اعتمادساز می‌تواند در قالب همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جنبه‌های گوناگون، موافقت با ادامه روند تبدیل اورانیوم به صفحه‌های سوخت و تمایل به ثبت فتوای آیت‌الله خامنه‌ای در ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای در قالب یک سند سازمان ملل باشد.

البته درباره فتوای آیت الله خامنه‌ای باید خاطرنشان کرد که در آوریل ۲۰۱۰، ایران فتوای اعلام شده در سال ۲۰۰۵ مبنی بر ممنوعیت ساخت، ذخیره و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و تعارض این امر با قواعد اسلامی را به شکل مستند و در قالب یک سند درآورد. این بیانگر تمایل محسوس و چشمگیر ایران به موضوع عدم اشاعه هسته‌ای است که در نقطه مقابل سوءظن‌های غرب در این باره قرار می‌گیرد.

در طرف مقابل، در پاسخ به گام‌های ایران، کشورهای عضو ۱+۵ باید کاهش تحریم‌ها، تسهیل انتقال دارو به ایران، ادامه معافیت برخی کشور‌ها از تحریم نفتی و برداشتن برخی موانع پرداخت قیمت صادرات نفت ایران را مورد توجه قرار دهد. اقدام دیگر، می‌تواند پایان دادن تحریم‌های صادرات قطعات هواپیما به ایران باشد.

البته شاید انجام برخی کارها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، نیازمند تصویب دستگاه مقننه باشد که به ویژه در مورد آمریکا، با توجه به مخالفت کنگره این کشور بسیار دشوار است؛ بنابراین، دولت ایالات متحده برای این منظور باید به فرامین اجرای ریاست جمهوری متوسل شود. پیش از این نیز پیشنهاد‌هایی برای استفاده اوباما از قدرت اجرایی خود جهت آزاد کردن دارایی‌های بلوکه شده ایران مطرح شد.

در مجموع، سود چنین کارهای متقابلی، جلوگیری از اوج‌گیری موضوع هسته‌ای ایران به سطح یک جنگ تمام عیار تجاری است که می‌تواند حرکت اقتصاد ایران را متوقف کند. از سوی دیگر، این کار ضمن کاستن از خطر وقوع جنگ بر سر مسأله هسته‌ای، از ضربه‌ای که از این طریق به اقتصاد جهانی وارد خواهد شد، جلوگیری خواهد کرد.

بنابراین، تردیدی نیست که آخرین دور تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده ـ‌ که بانک‌های بین‌المللی را از انتقال وجوه مربوط به فروش نفت ایران منع می‌کند ـ نه تنها از جنبه قواعد سازمان ملل، غیرقانونی است، بلکه همچنین نشانگر یک پاسخ اغراق شده به خطر اندک نظامی شدن برنامه هسته ایران است که البته در نظارت کامل آژانس نیز هست.

به این ترتیب، مهمترین فایده گام‌های کوچک هوشمندانه این است که ضمن جلوگیری از به هم ریختن وضع موجود و حرکت آن به سمتی خارج از کنترل، برنامه هسته‌ای ایران را نیز همچنان تحت کنترل نگه می‌دارد. به هر حال، در شرایطی که حصول توافقات بزرگ، غیرواقع بینانه به نظر می‌رسد، متعهد بودن به این گام‌ها می‌تواند بهترین راه برای کنترل وضع موجود باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۸
بعضی‌ مواقع ما در کشور براستی معادلات جهانی‌ و جایگاه کشور و اقتصادمان را در دنیا فراموش می‌کنیم و مواضعی مبتنی‌ بر همین تحلیلهای بعضا شعاری اتخاذ می‌کنیم، مثلا فکر می‌کنیم آمریکا با وعده و وعید چین ،ژاپن، کوره و هند را به عنوان بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران در تحریم ایران با خود همراه کرده اما هرگز به دلیل واقعی‌ همراهی این کشورها با مواضع آمریکا و اروپا در مورد ایران نمیپردازیم. در اینجا فقط آمار صادرات این ۴ کشور در سال ۲۰۱۲ به آمریکا را ببینید:

صادرات چین به آمریکا ۳۵۰ میلیررد دلار

صادرات ژاپن به آمریکا ۱۲۴ میلیارد دلار

صادرات کره به آمریکا ۵۵ میلیارد دلار

صادرات هند به آمریکا ۳۳ میلیارد دلار

تقریبا همین میزان نیز صادرات آنها به اتهادیه اروپا است و جالب است که همه آنها تراز مثبت تجاری با آمریکا دارند و مثلا تنها چین ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از واردتش از آمریکا به آن کشور صادرات دارد و این را هم به یاد آوریم که این مازاد تجاری که این کشورها با آمریکا و اورپا دارند جدا از منافعه بسیاری است که این کشورها از قبال سرمایه گزاریهاهی مستقیم آمریکا و همکاریهای فنی‌ و تکنولوژیک با آمیکا و اروپا میبرند، حل شما خود را جای رهبران این کشورها بگذارید، در زمانی‌ که همه کشورها تنها به منافعه ملی‌ و اقتصادی خود فکر میکنند چه طور مثلا انتظار داریم چین کلّ بازار ۵۰ میلیاردی ایران را با این ارقام قیاس نکند و تصمیم گیریهای سیاست خارجی‌ آاش را مطابق میل ما انجام دهد؟!!!
گاز هوش مند يعني مذاكرة مستقيم با خود امريكا
تمام .
اولا غرب میخواهد فناوری های حساس به دست دیگران نیافتد این که چیزه تازه نیست در مورد چین و هند هم اینجور بوده و مورد دیگر این پرونده هسته ایران بهانه هست اینا بعد ها درخواست های دیگری هم دارند و می خواهند در تمام مسایل کشور ما دخالت کنند. چیزی که خیلی از ایرانی ها را ناراحت میکنند اصلا چرا ما باید از 20 درصد غنی سازی هم بگذریم؟؟؟؟بیخود برای خودمان تعهدات درست نکنیم.اگر یه زمانی ما خواستیم در داخل کشور زیردریایی های اتمی و ناو های با سوخت هسته ای بسازیم نیاز داریم به درصد بالای غنی سازی. تنها کاری که باید در ایران انجام بدیم خنثی سازی تهریم ها هست و تقویت دوستان ایران در منطقه اینا هم وقتی ببینند به جایی نمیرسند مثل کاری که با چین کردن که گفتند باید همکاری کنیم خودشان میان جلو برای همکاری.هرکسی هم که از حق اتمی ایران گذشت کند به کشور و اسلام خیانت کرده.
وسلام
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
برادر من، این شعارها که میدی خیلی خوبه. به شرطی که مثل چین ما و مدیران هم به قانون احترام بگذاریم و دست از منافع شخصی بکشیم. چه معنی میده که همه میرن سکه و دلار میخرن. مگر کار من و شما دلالی سکه و دلار است؟؟؟؟
چرا این مذاکرات هر روز در یک کشوری است ؟ لطفا" تاب جان در این مورد توضیح دهید؟ با تشکر
بهتره که فریبشون را نخوریم سلاح اتمی ارزش بسیار بیشتری را دارد.
پاسخ ها
عماد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
جناب ناشناس میشه بفرمایید ارزشی که بمب اتم واسه پاکستان داشته چیه؟در ضمن مگه رهبری داشتنشو حرام ندونستن پس شما به کجا چنین شتابان؟
انرژی هسته ای حق مسلم ماست .ولی آیا رفاه اجتماعی،استفاده از تکنولوژی روز دنیا،زندگی بدون دغدغه و فشار مالی وووووووووو.....حق ما نیست.پس مسولین به فکر مردم هم باشند و کمی دراین مسئله انعطاف نشان دهند بینم آیا کشورهای غربی هم حسن نیت نشان میدند یا خیر؟
به اعتقاد بنده توافق باید برای هر دو طرف مذاکره سود مند باشد.در غیر اینصورت این سیکل مذاکرات تا مدت ها ادامه خواهد یافت که در نهایت به نفع ما نخواهد بود
نگرانی هسته ای بهانه ای بیش نیست ! دنیا بداند!
پيشنهاد هوشمندانه اي به نظر ميرسد .
با تشكر از نظردوستان به نظر بنده من از تمامي دشمنان ايران مي خواهم كه تحريم هاي خود را بيشتر كنند در اين صورت ما كه زير بار فشار تحريم باشيم هم آبديده تر مي شويم و هم نتايج علميمان بيشتر مي شود مثل همين مواردي سوخت 20درصدي و غيرو كه تحريم كردند خودمان ساختيم و البته توصيه به مسئولين هم دارم كه طبق فرمايشات رهبري اقتصاد مقاومتي هم از خودتان شروع كنيد يعني بريز و بپاش ها را كمتر كنيد حتي به صفر برسانيد و آنهاي از مديران كه خداي ناكرده هر چند كه در ايران عزيز اين مسئله به صفر يا منفي 100 هست كج مي باشد را با اشد مجازات بدون رحم مجازات كنيد يعني اختلاس و دزدي صفر باشد و خودمان با هم عين يك برادر باشيم و گراني را كنترل كنيم و شبانه روز برسر مديران باشيم و خيلي از موارد نظارتي دقيق و دقيق داشته باشيم مطمئناً و بدون شك مي توانم بگويم كه در حال حاضر براي بالاي 100 سال ذخيره غذائي و داروئي داريم اگر محتكرين بگذارند پس من هيچ گونه اعتقادي به مذاكره با كشوارهاي خونخوار غرب ندارم و فقط مي خواهم كه از درون درست و حسيني وار باشيم و يك بار ديگر فكر كنيم كه صدام به ما حمله كرده و بايد معبر بازكنيم چطور جوانان از دست و پاهاي خود مي گذشتند يك بار ديگر بايد از دست و پاي خود بگذريم تا يك سانتي متر هم از غربي ها عقب نباشيم با تشكر
سلام .متمعن باشید که تمام این داستانها از طرف غربیها کلک و عوام فریبی است.این می خواهند تمام اطلاعات هسته ای ما را بدست بیاورند و مثل گذشته که دانشمندان هسته ای ما را به شهادت رساندند و ما هیچ کاری نتوانستیم بکنیم .پایگاه های هسته ای ما را منهدم کنند.
به نظر من اگر ایران هم دو تا بمب اتم میترکوند مثل کره و پاکستان تمام این مسخره بازیها جمع میشد واوناهم خیالشون راحت میشد
اقتصاد قوی و پویا، اجتماعی قوی و کار آفرین، صنعتی قدرتمند، تجارت آزاد و خارج از انحصار اینها عوامل قدرت هستند به سلاح هسته ای.
اصلا مذاكره ديگه نبايد كرد بايد اماده جنگ شد نبايد منت بكشيم كه قطعات هواپيما يا..... بهمون بدن اگه تو كشور شايسته سالاري داشته باشيم يعني هر كي با توجه به سطح تحصيلاتي كه داره سر جاش قرار بگيره خودمون ميتونيم همه چيز توليد كنيم به نظر من يكي از عوامل اصلي در مورد اينكه در بعضي از موارد ضعيف هستيم فساد اقتصاديه كه هميشه دير با اين موضوع بر خورد ميشه
به نظر من اگه دیدین مث قبل نتیجه ای نمیگیرین تو رو خدا واسه همیشه بی خیال مذاکرات بشین.مرگ یک بار شیون یک بار وسلام نامه تمام
زنده باد ایران اسلامی مقتدر
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی