بازدید 101586

مجلس جای خواب نیست+تصاویر

کد خبر: ۳۰۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶ 23 February 2013
مجلس این هفته طرحی را بررسی می‌کند که در صورت تصویب شدن، حضور خبرنگاران و عکاسان در جلسات علنی با محدودیت مواجه می‌شود. البته این طرح تازگی ندارد؛ خرداد ماه سال ۹۰ مهدی کوچک‌زاده طرحی دو فوریتی برای محدود کردن حضور عکاسان در مجلس ارائه کرد و در دفاع از دو فوریت طرح خود گفت: «عکاسی که از لحظه‌های نامناسب در مجلس عکس می‌گیرد به دنبال وهن نماینده و مجلس است و هرگز به دنبال اطلاع‌رسانی نیست.» هر چند نمایندگان به فوریت این طرح در آن زمان رای ندادند و به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت. حالا این طرح در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تحت عنوان الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب شده است.



 بر اساس این تبصره، تصویربرداری اعم از فیلم و عکس از جلسات مجلس فقط در یک ساعت شروع جلسات علنی مجاز است و در موارد خاص با تشخیص رئیس جلسه این مدت افزایش می‌یابد. برخی از موافقان این طرح، به جلسات هیأت دولت اشاره می‌کنند که در آن عکاسان و خبرنگاران اجازه حضور ندارند؛ علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این استدلال گفته است: در صحن علنی مجلس شورای اسلامی جمعیتی بالغ بر ۲۹۰ نماینده و چند صد نفر مهمان، عکاس و خبرنگار حضور دارند و نمی‌توان آن را با جلسات هیات دولت و قوه قضاییه مقایسه کرد. مطهری محدود کردن حضور خبرنگاران را مغایر با قانون اساسی می‌داند. جالب است که عده‌ای از نمایندگان به صراحت اعلام می‌‌کنند ممکن است نماینده‌ای خسته باشد و کمی در مجلس بخوابد، رسانه‌ها نباید این وضعیت را منعکس کنند. ایجاد محدودیت برای حضور خبرنگاران در صحن علنی مجلس شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند که تصویب چنین قوانینی، پیش‌درآمدی برای اِعمال محدودیت‌های بیشتر در کار اطلاع‌رسانی خبرنگاران باشد.

مقایسه جلسات مجلس با هیأت دولت
 

عزت‌ا... یوسفیان ملا، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با تایید این خبر به خبرنگار قانون گفت: ‌ در کمیسیون طرحی تصویب شد که به موجب آن، عکاسان خبری تنها می‌توانند در یک ساعت ابتدایی جلسه علنی مجلس عکاسی کنند. وی افزود‌: ‌البته در روزهای خاص مانند استیضاح یا جلسات مهم، به تشخیص رئیس جلسه عکاسان می‌توانند تا پایان جلسه در صحن حضور داشته باشند و عکس‌های خود را تهیه کنند. نماینده مردم آمل با انتقاد از برخی عکس‌های منتشر شده از نمایندگان در حالت‌های نامناسب خاطر نشان کرد: ‌ مگر دولت به عکاسان و خبرنگاران اجازه حضور در جلسات کابینه را می‌دهد؟ در ادارات دیگر نیز امکان حضور خبرنگاران و عکاسان به صورت تمام وقت وجود ندارد. یوسفیان ملا با بیان اینکه در پارلمان هیچ یک از کشور‌ها، خبرنگاران و عکاسان به صورت تمام وقت حاضر نیستند، تاکید کرد: البته تصویربرداران صداوسیما و همچنین عکاسان و تصویربرداران مجلس، از این قانون مستثنا هستند. رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی خبرنگاران را مشمول این قانون ندانست و اظهار کرد: بر اساس این قانون، فقط برای حضور عکاسان محدودیت ایجاد می‌شود، ضمن آنکه پیشنهاد‌دهنده این طرح حضور 10 دقیقه‌ای را برای عکاسان در نظر گرفته بود.
 

برخی خبرنگاران در مجلس به دنبال مچ‌گیری هستند
 

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره این طرح گفت: نمونه‌هایی شاهد بودیم که برخی عکاسان و خبرنگاران در مجلس به دنبال مچ‌گیری بودند تا مدرکی علیه نماینده‌ای به دست بیاورند. مرتضی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار قانون، اظهار کرد: گاهی دیده شده که خبرنگاران در مجلس خوب عمل نکرده‌اند به هرحال برای یک نماینده که از ساعت ۸ صبح در پارلمان حضور می‌یابد، طبیعی است که در فضای مجلس با کسی مذاکره کند، بخندد، با تلفن صحبت کند یا به صندلی تکیه کند اما بعضی از خبرنگاران و عکاسان مثل مگس روی زخم می‌نشینند و برای کسانی که می‌خواهند علیه آن نماینده اقدام کنند مدرکی به دست می‌آورند. وی اضافه کرد: البته خبرنگاران متعهد با وقار و متدینی هم در مجلس هستند که آبروی افراد برایشان مهم است، اما این موضوع هم پیش آمده که کسانی به دنبال آبروریزی از نماینده بوده‌اند و گاهی عکس‌هایی از مجلس به چاپ رسیده که در شأن مجلس نبوده است. نماینده مردم قزوین در مجلس اضافه کرد: باید این طرح به دقت مورد بررسی قرار گیرد و اظهارات موافقان و مخالفان شنیده شود تا بتوانیم با دید بازتری این قانون را مصوب کنیم.
 

محدود کردن خبرنگاران وجهه خوبی ندارد
 

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی در گفت‌وگو با «قانون» گفت: ‌ فکر نمی‌کنم طرح محدود کردن حضور خبرنگاران در مجلس، طرح موفقی باشد. وی افزود: با توجه به علنی بودن جلسات مجلس، حضور خبرنگاران و عکاسان بدون ایراد است و محدود کردن آن‌ها وجهه خوبی ندارد. نماینده مردم فریدونشهر استدلال طراحان این طرح مبنی بر مقایسه مجلس و دولت را نادرست خواند و خاطر نشان کرد: طبق قانون جلسات مجلس علنی است اما جلسات دولت این‌گونه نیست. اسفنانی با بیان اینکه با استناد به حضور نداشتن عکاسان و خبرنگاران در جلسات هیأت دولت نمی‌توان حضور آن‌ها در مجلس را محدود کرد، اظهار کرد: مجلس، محل قانونگذاری است و مردم باید از این فرآیند آگاه شوند اما دولت می‌تواند جلسات مخفی داشته باشد. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی با اشاره به برخی انتقادات در مورد انتشار عکس‌های نامناسب از نمایندگان، تاکید کرد: باید فرهنگ عکاسی و خبرنگاری را ارتقا داد تا برخی عکس‌ها را که ضرورتی ندارد، در رسانه‌ها منتشر نکنند نه آنکه به دلیل انتشار برخی عکس‌ها محدودیت برای خبرنگاران ایجاد کنیم. وی در مورد انتشار عکس‌هایی از درگیری‌های فیزیکی در صحن علنی مجلس، متذکر شد: ‌ اداره مجلس باید به گونه‌ای باشد که حکیمانه بودن مذاکرات حفظ شود چرا که هیچ‌کس جدال و درگیری یک نماینده را تایید نمی‌کند اما بهتر است خبرنگاران هم برخی موارد را رعایت کنند چرا که انعکاس همه واقعیت‌ها شاید نتیجه‌ای نداشته باشد.
 

مگر مجلس محل خواب است؟
 

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه از آن دست نمایندگان پر تلاش همه جلسات مجلس است که در گفت‌وگو با «قانون» مخالفت جدی خود با محدود کردن حضور خبرنگاران را اعلام کرد و گفت: ‌ مجلس، خانه ملت و متعلق به تمام مردم است و همه باید امکان حضور در جلسات علنی را داشته باشند. وی افزود: خبرنگاران و عکاسان این حلقه واسط برای کسانی هستند که نمی‌توانند در جلسات حضور داشته باشند و از اتفاقات درون مجلس آگاه شوند مگر آنکه جلسات به تشخیص هیأت رئیسه غیر علنی باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد انتشار برخی از عکس‌های منتشر شده از او در حالات مختلف اظهار داشت: گاهی من در حالت فریاد زدن در قاب تصویر عکاسان جای گرفتم؛ بگذار مردم شهرستان‌ها و حوزه انتخابیه بدانند که من برای دفاع از حقوق ملت فریاد خواهم زد. نماینده مردم با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان و انتقاد به انتشار عکس‌هایی از آن‌ها در حالت خواب، متذکر شد: ‌ مگر مجلس محل خواب است؟ اگر کسی مشکلی دارد یا خسته است، بهتر است مرخصی بگیرد و مجلس را ترک کند؛ مجلس محل نشاط و تحرک و تلاش است. قاضی‌پور همچنین به برخی درگیری‌های فیزیکی بین نمایندگان یا درگیری با برخی مسئولان اجرایی اشاره داشت و گفت: ‌ مجلس محل درگیری فیزیکی نیست بلکه محلی برای بحث و مذاکره است و اگر کسی درگیر می‌شود باید انتظار داشته باشد که عکس‌های او در رسانه‌ها منتشر شود. وی در پایان تاکید کرد که در صحن علنی به طور جدی با تصویب چنین طرحی برای محدود کردن حضور عکاسان و خبرنگاران مخالفت می‌کنم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر