بازدید 16540

جای خالی مدعيان در یکی از بزرگترین رویدادهای علمی ایران

ده برنامه نویس بزرگ جهان روز شنبه به تهران می آیند تا در یکی از بزرگترین رویدادهای برنامه نویسی دنیا شرکت کنند. برخی از اینها، اگرچه فرصت برای حضور در مسابقه برنامه نویسی فیس بوک که همزمان با اولین مسابقه بین المللی برنامه نویسی در ایران در حال برگزاری است را، داشتند؛ اما ترجیح دادند که خود را در مقابل نخبگان ایرانی محک زنند.
کد خبر: ۳۰۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸ 13 February 2013

در آخرین روزهای سال پیش رو یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور در حالی به میزبانی تهران برگزار خواهد شد که برخی نهادهای متولی علمی و فرهنگی همیشه مدعیِ کشور در این بخش با سکوت و حتی بایکوت این اتفاق، ترجیح داده اند در به حاشیه راندن این حرکت بزرگ موثر باشند.

به گزارش «تابناک»؛ ده برنامه نویس بزرگ جهان روز شنبه به تهران می آیند تا در یکی از بزرگترین رویدادهای برنامه نویسی دنیا شرکت کنند. برخی از اینها، اگرچه فرصت برای حضور در مسابقه برنامه نویسی فیس بوک که همزمان با اولین مسابقه بین المللی برنامه نویسی در ایران در حال برگزاری است را، داشتند؛ اما ترجیح دادند که خود را در مقابل نخبگان ایرانی محک زنند.

مجموعه عوامل متعددی اکنون دست به دست هم داده تا برترین‌های برنامه‌نویسی دنیا را برای حضور در این مسابقه بین المللی، راهی ایران کند و این افراد به تدریج در یکی دو روز آینده وارد تهران می‌شوند. البته همزمان با ورود آنها، قرار است معتبرترین سایتهای خبری جهان در حوزه برنامه‌نویسی، اخبار این رخداد مهم را بصورت لحظه ای به اطلاع مخاطبان خود برسانند.

با این وجود در پایتخت کشورمان به عنوان کانون این رخداد بزرگ، از دهها دستگاه و نهاد پرطمطراقی که هریک به نوعی وظیفه حمایت از چنین اقداماتی را برعهده دارند، هیچ خبری نیست و ظاهرا کماکان نگاه ها صرفا به سوی رویداد های ورزشی و هنری معطوف است.


جالب اين كه سايت codeforces.com كه يكي از معتبرترين سايتها در حوزه اخبار و رتبه بندي مسابقات بين المللي برنامه نويسي است از مدتها قبل با اختصاص لينكي در صفحه اول خود كه به صفحه اختصاصي "مسابقه بين المللي برنامه نويسي بيان" در تهران منتهي مي شود، نه تنها اخبار پيشرفت اين مسابقه را به طور كامل به مخاطبان خود اطلاع رساني مي كند بلكه حتي براي شركت كنندگان در اين مسابقه كه براي حضور در مرحله فينال قصد سفر به تهران را دارند، اطلاعاتي كامل از نحوه سفر به تهران را منتشر كرده است.

با این حال در داخل كشور نهادهایی كه وظيفه حمايت از شركتهاي دانش بنيان را برعهده دارند و روی اين وظيفه مانور هم مي دهند، از اینکه بخش خصوصی بدون مشارکت آنها، اقدام به برگزاری چنین رویداد مهمی کرده است دل خوشی ندارند و عملاً در حال بایکوت این اتفاق مهم هستند.

اين رويداد بزرگ پس از دو مرحله مقدماتیِ انتخابی و حذفی که با حضور 4910 شرکت‌کننده ایرانی و خارجی، برگزار شد، اینک با حضور 60 نفر از جمله ده برنامه نویس خارجی و 50 ایرانی، از شنبه 28 بهمن ماه به میزبانی تهران وارد مرحله فینال می شود؛ عرصه اي كه بي شك در ارتقاي توانمندي جوانان با استعداد ايراني بسيار موثر و مفيد خواهد بود و مي تواند استعدادهاي بالقوه دانشجويان نخبه ايراني را بيش از پيش شكوفا كند.

این حرکت جالب می تواند فرصت مناسبی برای شناسایی چهره های شاخص در این حوزه باشد؛ حوزه ای که متاسفانه در کشور جزو خلاهای جدی محسوب می شود و هنوز قدرت کشورمان در این بخش قابل مقایسه با رقبای جهانی نیست و از این منظر، چنین فضاهایی بهترین فرصت برای جذب نخبگان برای استفاده در پروژه های ملی محسوب می شود اما آیا نیم نگاهی از سوی نهادهای فرهنگی به این بخش می شود یا ظرفیتی که در این مسابقه به نمایش در می آید، بدون بهره برداری از سوی نهادهای مسئول تهران را ترک می کند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۳۳
ما اصلا نفهمیدیم . علتش هم عدم اطلاع رسانی درستع . به جای این هم تبلیغ توی تلویزیون 1 دقیقه این رو میگفتند چی میشد ؟
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
فکر کنم منظور مقاله تابناک هم همینه که یکی مثل صدا وسیما از اطلاع رسانی درباره این رویداد هم دریغ کرده...
باسلام.من به عنوان دانشجوی ارشد کامپیوتر که البته دستی از دور بر اتش دارم بسیار بسیار از این اتفاق خوشحالم.چراکه با حضور این دست نوابغ برنامه نویسی حداقل نکات اموزشی که میتونیم یاد بگیریم اشنایی با تکنیک ها و قدرت استدلال برنامه نویسان برون مرزی هستش.همونایی که برنامه نویس هایی تقریبا هم ترازشون در شرکتهای بزرگ نرم افزاری دنیا در حال نوشتن برنامه های پر قدرتی مثل سیستم عامل ها، مرورگرها و غیره هستن. امیدورام مسئولین هم قدر این فرصتها رو بخوبی درک کنن.چراکه با برگزاری هرچه بهتر این مسابقه هم وجه بین المللی کشورمون زیاد میشه وهم یه کلاس اموزشی خوب برای علاقه مندان به برنامه نویسی هستش.
خيلي از خارجي ها مخصوصا از اروپا و امريكا بعد از امدن به ايران ، بسيار متعجب مي شن و نظرشون نسبت به ايران و مردم ايران عوض مي شه، شخصا زياد اين مساله رو شاهد بودم ،
منظور اينكه اين طور مسابقات و همايش ها و حالا هر برنامه اي كه منجر به ورود افراد خارجي به كشور ميشه بسيار مفيد هست ، مخصوصا به لحاظ سياسي،
تبليغات عليه ايران و مردم ايران در رسانه هاي خارجي اينقدر شديد هست كه بدون اغراق من عرض مي كنم ، خيلي از امريكايي ها و اروپايي ها فكر مي كنن ما تو غار زندگي مي كنيم ، سوار درشگه مي شيم ، با دست غذا مي خوريم و ...
بايد بيان و از نزديك ببينن واقعيت رو .
اين مي تونه يه راهكار اسلامي براي مقابله با تبليغات غرب باشه، نه اينكه ما هم بيايم و از روش اونها استفاده كنيم و خيلي از مسايل رو به دروغ بزرگ كنيم و به روي خيلي ديگر چشم ببنديم، متاسفانه رسانه هاي ما الان دارن همين كار رو مي كنن به طور كاملا غير حرفه اي.
همه این مسابقات و المپیادهای علمی میان نخبگان جهان برای این است که آمریکا و کشورهای غربی به آسانی بتوانند این نخبگان را شناسایی و به دانشگاهها و بازار کار آمریکا و اروپا جذب کنند. خدا میداند که حکومتهای جهان سوم تا کنون نتوانسته اند یک نخبه آمریکایی یا اروپایی را به کشور خود جذب کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
چیکار کنیم ؟ قایمشون کنیم یا ترشی بندازیم؟ پسر من تو این مسابقه است. فکر میکنی اگه اینجا شرکت نمیکرد منتظر میموند که ادارات دولتی جذبش کنن؟ نه. اگه اینجا شرکت نمیکرد تو یه جای دیگه شرکت میکرد. الآن تو دنیا از این رخدادها زیاد اتفاق میافته . حالا ما نمیتونیم مدیریتش کنیم بحث دیگه ای است.
من به عنوان یک برنامه نویس اصلا خبری از اجرای این رویداد به گفته شما بزرگ علمی نداشتم!
مسابقه دادن حتی اگر درمورد برنامه نویسی باشه اما پشت کامپیوتر نمیشود سازماندهی کرد
باید از قبل در سازمانها و شرکتها هماهنگی کنند نه اینکه فقط سایت طراحی کنند و آخر کار انتظار همکاری داشته باشند...
این مسابقه یک جاسوسی تمام عیار است تا از این طریق برنامه نویسهای زبده ایرانی شناسایی بشوند. بعد مثل کارشناسان اتمی انها را ترور کنند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
نگران نباش ما بیش از یک میلیون نفر برنامه نویس داریم
قلی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
لطفا متناسب نظر بدیم. بله شاید برای مقابله و رقابت برنامه ریزی کنند ولی ترور بعید میدونم. ممکنه نخبه ها شناسایی و مملکت رو از وجودشون بی بهر ه کنند. ولی ترور غیر عقلانیه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
من هم يكيشونم. پس از ترسم شركت نمي كنم.
شما موفق شديد...
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
باور کن دوست عزیز هند و پاکستان به اندازه کافی نخبه تزریق مکنن که نیازی به جاسوسی و این حرفا نباشه.. جدی نگیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
ترور نه ولی تلاش برای جذب مغزها آره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
دادا مسابقه رو خودمون راه انداختیم !!!
:)
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
با این نظرت معلومه تو از همون نخبه هایی! حواست بخودت باشه ندزدنت!
باریک بین
| United States |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
می خواستم بنگارم نظری این چنینی را که با دیدن این نظر دقیق و فکورانه، به تایید بسنده کردم. خوشحالم که چنین نظر دهندگانی نیز وجود دارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
بر این مبنای شما کنکور که جاسوسی تر است !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
عجب آدم بدبینی هستی بابا !!!!! از ترس جاسوسی که نمی شه آدم دور خودش یه دیوار بتنی بکشه و با دنیای بیرون ارتباط نداشته باشه ...
یکم کوتا بیا دادا
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
یک ذهن بیمار متعلق به زمان جنگ سرد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
سخنان شما مصداق بارز توهم توطئه می باشد.
من هم سال پیش و هم امسال در این مسابقات شرکت کرده بودم. با توجه به اینکه تجربه شرکت در المپیاد کامپیوتر و acm رو در خارج از کشور داشتم باید بگم سطح مسابقات و نحوه برگزاری واقعا فوق العاده هست.
ممنون بابت این خبر. بعد از مدت ها یک خبر خوب شنیدیم و خیلی خوشحال شدم. کار بسیار ارزشمندی هست و البته باعث تاسف که هیچ حمایتی ازش نشده
چرا بمن خبر ندادن؟
ترور نمیکنن عزیزم،
جذبشون میکنن...
من نمیدونم چرا هیچ حمایتی از برنامه نویسا تو کشورمون انجام نمیشه؟
ما که این همه ادعا داریم چرا این همه نرم افزار قفل شکسته استفاده می کنیم و حقوق معنوی را هم زیر پا می گذازیم؟ دلمان خوش است که خوب قفلها را می شکنیم؟
5 سال سابقه برنامه نویسی سه بعدی و سیستم های امنیتی هستم اگه اعلام می کردند حتما شرکت می کردم تا رزمه بشه برای رفتن به خارج (حقوق برنامه نویسی در خارج وحشتناک بالاست به خصوص طراحی بازی و پردازش تصویر)
اگر به سايتي كه شما عنوان كرديد مراجعه كنيد يه نكته جالب هست و اون اينه كه مسوولين برگزار كننده هيچ راهنمايي براي هدايت مهمانان خارجي از فرودگاه به محل اقامت انها در نظر نگرفته اند. فقط خود همين سايت از طريق گوگل يه مسيري پيشنهاد داد.http://codeforces.com/
من به عنوان یک متخصص سوالم این است که چه دلیلی دارد افراد از خارج از کشور شرکت کنند ؟ این شرکت داخلی منابع مالی خود را از کجا تامین می کند ؟
آقا شما که زحمت کشیدید خبر رو پخش کردید متولیش رو هم معرفی میکردید دیگه
بنده به عنوان یک نخبه، به موقع متوجه این مسابقه نشدم و اگر کمی زودتر متوجه می شدم شاید شرکت می کردم
با سلام
بنازم به این شرکت خصوصی با این کارش!!
آخه یکی نیست بهش بگه مرده حسابی شما اینقدر خرج می کنی ، چرا زحمتت رو با اطلاع رسانی نکردن درست به هدر می دی. بنده هم به عنوان یک برنامه نویس هرچند نو پا اصلا نمی دونستم که قرار هست چنین همایشی برگزار بشه.مسولین ما که همگی نسل اولی هستین و نمی دونن تکنولوژی چیه ، حالا یکی هم پیدا شده که همچین کار بزرگی کرده ، به دلیل مدیریت غلط ، زحمتش ثمره خوبی رو نداشته.
با این کار خوب افراد زبده و برنامه نویس کشور رو برای رفتن به خارج کشور ترغیب میکنیم مثل نفرات اول کنکور و مسابقات المپیاد و مخترع ها و بچه های ثروتمندان و...
سر فرار از مملکتمون رقابت شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر