بازدید 133829

مدعی تاریخ‌نگاری از تحریف تاریخ ملت ایران چه سودی می‌برد؟

ضروری است، رسانه ملی از چهره‌هایی در بازخوانی تاریخ بهره‌برداری کند که سوابق شفافی داشته باشند، نه آنهایی که دست روی نقاط تاریک و مبهم تاریخی می‌گذارند و زمینه تنش‌آفرینی در کشور را در دوره‌ای که وحدت مهمترین ضرورت است، فراهم می‌سازند؛ نمونه آن مدعی تاریخ‌نگاری است که شب‌ها تاریخ ایران را روایت می‌کند.
کد خبر: ۳۰۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۳ 12 February 2013
در سال‌های اخیر که بیگانگان سعی در تفرقه در میان اقوام ایرانی دارند، افرادی نیز در کشور هستند که خواسته یا ناخواسته به این دسیسه‌ها دامن می‌زنند و متأسفانه لیست بلند بالایی از این افراد هست که بیشترشان فارغ‌ از تحصیلات آکادمیک هستند و از این منظر، انتظار عجیبی نیست که وزارت ارشاد در چاپ کتاب‌های تاریخ، قوانین سخت‌گیرانه‌تری بگذارد و چهره علمی افراد را مورد توجه قرار دهد، زیرا کتاب‌هایی که توسط افراد نامتخصص در این حوزه به چاپ می‌رسد، در وقایع معاصر نقش کارآمدی داشته و می‌تواند جنبه عوام فریبانه بیابد تا حقیقت جویانه.

به گزارش «تابناک»، نمونه تحقیقات و اظهارنظرهایی که منجر به چنین هزینه‌هایی شده، برخی مکتوبات و به ویژه سخنان اخیر خسرو معتضد بود که در برنامه‌ای تلویزیونی بیان کرد و ادعا نمود: «... بختیاری‌ها چند قرن پیش وارد ایران شده و ایرانی نیستند...» حال پرسش اینجاست، در این زمینه، آقای معتضد که فردی با تحصیلات آکادمیک مشخص، راجع به موضوعی که ارتباط دقیقی با مباحثی تاریخی مطروحه در آن برنامه ندارد، با تکیه بر چه منابع قطعی در ارتباط با چنین مسأله حساسی به بیان مطالب شاذ پرداخته و هدف از بیان چنین مسائل غیرمستندی چیست و آیا یک مورخ حق دارد هر مستند ضعیفی را نه در قالب نظر شخصی که در قالب یک رخداد تاریخی، آن هم در رسانه ملی مطرح کند؟

در پاسخ به اظهارات خسرو معتضد، صالح وند، کار‌شناس ارشد باستان‌شناسی در مطلبی برای «تابناک» نوشته است: «شواهد نشان می‌دهد، این قوم با افرادی چون بی‌بی مریم و سردار اسعد بختیاری در مشروطه و مبارزه شیرعلی مردان خان با رضا شاه شناخته شده و در قسمت جنگ‌های ایران و عراق از دقایق اولیه جزو خط اول درگیری و شهادت بودند و در بام تاریخ ایران می‌درخشند.

خسرو معتضد سالیانی است که در چند برنامه تلویزونی به عنوان کار‌شناس تاریخ فعالیت می‌کند و اگر در رشته تاریخ و جغرافیا که ایشان در سال ۱۳۴۹ از آن فارغ‌التحصیل شدند، تخصصی بدهیم، معتضد را با تاریخ معاصر می‌شناسند. این در حالی است که ایشان در برنامه‌ای تلویزیونی بیان کردند، بختیاری‌ها چند قرن پیش وارد ایران شده و ایرانی نیستند، من نمی‌دانم که ایشان چطور بدون هیچ پایه و اساسی چنین ادعای مضحکی را بیان می‌کنند.

آقای معتضد، بختیاری‌ها از اصیل‌ترین اقوام ایران بوده‌اند. چنانچه در اطلاعات آن چنین آورده شده که پارسی‌ها با عیلامی‌ها (هالتامتی‌ها) درآمیختند و ‌نژاد واحدی به وجود آوردند که بعد‌ها در دوره‌های هخامنشی و ساسانی هسی یا اوکسی یا خوزی یا هوزی نامیده شدند و در سده ۶ هجری قمری به نام لر بزرگ و در اوایل دوره صفویه، بختیاری خوانده شدند.

مورخان یونانی گفته‌اند که در ناحیه شرقی شهر کنونی اهواز، مردمانی به نام اوکسی ساکن بوده‌اند. این واژه، یونانی شده «اوژ» است. هسی یا خوزی یا هوزی، که نام خوزستان از آن گرفته شده،‌‌ همان اوکسی‌ها هستند که در معبر پارس یا تنگ تکاب بهبهان را بر قشون اسکندر مقدونی بستند و تلفاتی بر سپاه او وارد ساختند.

طوایف پارسی در سده‌های ۶و۷ قبل از میلاد (۲۷۰۰ سال پیش) در دامنه‌های ارتفاعات بختیاری در شرق شوشتر و در دو سوی رود کارون مستقر شدند. پس از اینکه پارس‌ها بر خوزستان دست یافتند، کاسی‌ها (اقوام ساکن ایران از هزاره سوم قبل از میلاد) در اثر اختلاط و آمیزش در آن‌ها مستهلک شدند و در نتیجه، ‌نژاد واحدی به وجود آمد که بعد‌ها مبانی و ریشه‌های اقوام ایرانی را به وجود آورد. تیره‌هایی از این قوم بودند که در تمام جنگ‌ها در رکاب شاهان هخامنشی دیده می‌شدند.

کاسی‌ها و خوزی‌ها در پیشاپیش سپاه جاوید خشایارشا در نبرد ترموپیل و آتن شرکت داشتند. حتی در نقش برجسته‌های الیمایی تصاویری دیده می‌شود که بی‌شباهت با لباس‌های محلی بختیاری نیست و یا مجسمه مرد شمی (۵۰ق. م) که از بخش شمی شهرستان ایذه پیدا شده، خود گواه این ادعاست.

منطقه بختیاری و کوه‌های زاگروس در هلال حاصل‌خیزی قرار داشته است؛ جایی که در پایین دست آن نخستین شهر‌ها شکل گرفته بود، افرادی چون کرزون از قول ریچ نوشته‌اند بختیاری‌ها از بازماندگان اقوام یونانی هستند. همچنین عده‌ای دیگر آن‌ها را ترک و سامی و یا کرد خوانده‌اند و یا عده‌ای دیگر به دلیل مقاربت با واژه باکتریا خاستگاه آن‌ها را از باختر می‌دانند که تمامی این نظرات نادرست بوده است، باستان‌شناسان گرایش پیش از تاریخ و قوم باستان‌شناسان به مقایسه کوچ اقوام بختیاری با افرادی که قبلا در روزگار بسیار دور کوچ می‌کردند پرداخته‌اند و این اقوام را با اجداد درون منطقه یکی دانسته‌اند.

آلن زاگارل در کتاب پیش از تاریخ شمال شرقی کوه‌های بختیاری به برخی از محوطه‌های پیش از تاریخ می‌پردازد. درست است که تاریخ اسم قوم بختیاری اول بار به قرن ۱۴ میلادی برمی‌گردد، دلیل بر آن نیست که آن‌ها در این زمان پای در این سرزمین نمودند. دلیل این امر روشن است، چرا که بسیاری از اقوام کوچ رو حتی بلوچ‌ها درگیر مشاغل سخت بودند، ییلاق و قشلاق در آن دوره کار کم سختی نبوده است. در همین زمان کلاویخو واژه تهران را در سفرنامه خود می‌آورد به عنوان قریه‌ای در کنار ری، آیا مدارک باستان‌شناختی را که از قیطریه به دست آمده است، می‌توان نادیده گرفت و فقط به یک اسم اکتفا کرد!

آقای معتضد با پیدا شدن مدارک کوچ این مردمان در سراسر منطقه زاگروس در طول اعصار بنا بر مدارک باستان‌شناختی (بررسی‌های فرانک هول، زاگارل، و باستان‌شناسان ایرانی) و قرابت‌های زبانی ایشان به زبان‌های بومی زاگروس است، شما چه مدرکی دارید که بگویید این اقوام از خارج وارد ایران شده‌اند؟
شما احتمالا مانند آقای گراس ویت نویسنده کتاب خان‌ها و شاه‌ها فقط به تاریخ اولیه پرداختید؛ البته حق دارید چون کار شما این نیست.

حتی شاید علت پدید آمدن تمدن‌های اولیه بشریت در ایران همچون شوش را که اقوام کوچ نشین زاگروسی بودند، نامرتبط با بختیاری‌ها و اسلافشان می‌دانید، و حتی نقش و رنگ لباس بختیاری‌ها که پیشتر در سفال‌های باستانی باید جستجو کرد. از طرفی اکنون نیز سنت‌های ایرانی آنچنان در بین بختیاری‌ها رواج دارد؛ برای نمونه، شاهنامه در سازمان اجتماعی بختیاری‌ها از جایگاه معتبری برخوردار است که اهمیت آن را در مقاله‌ای که آقای خُرسندنژاد در سال ۲۰۰۶ به چاپ رسانید، می‌توان دید.

شما بدون اینکه درک درستی از ریشه‌شناسی اقوام داشته باشید، سعی در تخریب آن‌ها دارید. شما تخصصتان دوره معاصر است. نه قوم‌شناس هستید که به مطالعه شناخت ریشه‌ای اقوام بپردازد و نه باستان‌شناس یا زبان‌شناس؛ بنابراین، بهتر آن است که هر کسی در مقوله کار به تبیین مواضع و نظرات بپردازد. این کار شما مانند کسانی است که از حجر تا به قجر نظر می‌دهند و سعی در تخریب اذهان عمومی دارند.

بنده به شما پیشنهاد می‌دهم که داده‌های استخوانی این اقوام را که در گورهای باستانی پیش از میلاد به دست آمده آزمایش ژنتیک بگیرید و آن را با نمونه‌های امروزی مقایسه کنید، اگر علمش را ندارید نظر ندهید!».

گویا، ضروری است رسانه ملی از چهره‌هایی در بازخوانی تاریخ بهره‌برداری کند که سوابق شفافی داشته باشد، نه آنهایی که دست روی نقاط تاریک و مبهم تاریخی می‌گذارند و زمینه تنش آفرینی در کشور را در دوره‌ای که وحدت مهمترین ضرورت است، فراهم می‌سازند.

پاسخ معتضد به نقد «تابناک»
در همین رابطه خسرو معتضد پاسخی برای تابناک ارسال کرده که «تابناک» عیناً بدون درج پاسخ بر پاسخ ایشان منتشر می کند و قضاوت را به خوانندگان محترم واگذار می کند.

با سلام

پیش از ارسال جوابیه خود که به تمام که طالب مخدوش و غیر واقعی مندرج در گزارش شما پاسخ دهد، لطفاً اعلام فرمایید مطلبی که من گفته­ام «بختیاری­ها ایرانی نیستند و از پانصد سال قبل وارد ایران شده اند» در چه تاریخی در چه روزی و ساعتی و در چه برنامه تلویزیونی و رادیویی یا مصاحبه زنده­ای و در کدام کانال شبکه های 4-2-1 و 3،2،1 جام جم اجرا و پخش شده است. ما که چیزی نیافتیم به نظر می­رسد که پاپوش دوزی موذیانه­ای از سوی حسودان بداندیش شما را ملعبه قرار داده است. آیا خود دیده­اید یا براساس smsهای دروغ کذایی و اظهار نظرات یک کلاغ، چهل کلاغ به کارشناس خود زحمت داده اید درباره مطلبی مفروض و مجهول داد سخن بدهد؟

در سایت، تصویر برنامه پلی به گذشته پس از اجرا و ضبط در چند مرحله بازرسی و ملاحظه و گاهی قطع و وصل و حذف برخی از مطالب می­شود و من پس از ضبط برنامه و سپردن آن تهیه کننده و دستیار تهیه و مسؤول بررسی مطالب حتی از زمان پخش آن خبر ندارم و فقط در زمان پخش آن را از تلویزیون تماشا می­کنم تا احیاناً اگر تصویری که بعداً افزوده می­شود اشتباه بود یا فیلمی پخش شد که با مطالب من هماهنگی نداشت آن را تذکر بدهم.

تا ان­جا که در حافظه دارم اخیراً مطلبی درباره ایل بختیاری و منشأء آن که ایرانیان بسیار کهن و اصیل بوده و شاید نسب آنان به ایلایی­ ها و لولوبی­ ها میرسید نگفته­ ام مگر به دوران فرمانداری نظامی سپهبد تیمور بختیار و اقدامات او که چندین کتاب هم در این خصوص هم من، هم دیگران نوشته ایم و نوشته­ اند، در سال 1334 پرداخته ­ام.

چهار سال پیش نیز به حوادث جنگ داخلی بتیاری بین چند ایلخان و نیز مدتی بعد به جریان ازدواج سیاسی محمدرضا پهلوی و ثریا اسفندیاری اشاره کرده­ام که در بیان آن­ها از مطالب جدید معروف جهان و ایران از جمله آلمانی «دوخه» استفاده کرده­ام و حاوی هیچ مطلبی در مورد ایل بختیاری نیست. پس لطفاً ابتدا منبع و مأخذ را اعلام فرمایید که کی چنین مطالبی را در رادیوو یا تلویزیون یا مطبوعات درباره اصلیت و منشأ ایل بختیاری بیان کرده­ام تا جوابیه مبسوط خود را ارسال دارم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۹۲۶
انتشار یافته: ۲۷۴
تابناک بازم ندیده از جایی شنیدی چاپ کردی؟ اینجوری نگفته بود عزیز...یه بار دیگه فیلمو ببین
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
اصلا شما این آقا رو دیدی چطور در مورد تاریخ صحبت می کنه که نطرم میدین
محمود امیری
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
اتفاقاً گفت و خیلی بد گفت . توجه شما و آقای معتضد را جلب می کنم به جمله ای از علی مردان خان بختیاری قبل از اعدام که گفت:
چشمانم را نبدید تا ببینم چگونه شغالان یک شیر را از پا در می آورند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
سالهاست هرنوع خواستند تاریخ گفته کوپنش تمام شده اصرارنکن
بابك
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
آقايان محترم اين شخص مدت زياديه كه به تمام قوميتها توهين ميكنه انگار صدا و سيما ارث باباشه هر چي دهنش مياد ميگه
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
حرف های آقای معتضد به مذاق برخی ها خوش نمی آید برای همین می خواهند زیرآبش را بزنند.
بهتره در انتشار اخبار دقت بیشتری شود. آقای معتضد در برنامه پایش این هفته، این خبر و حرف و رد و تأکید کرد که بختیاری ها از قبایل قدیمی در ایران هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
فکر کرد کسی چیزی حالیش نیست نمیدونست مچش وامیشه. توی تاریخ معاصر هم چیزی نمیدونه.
ایشون تاریخ نگار نیستند، روزنامه نگار بوده اند. این گونه اظهار نظرها طبیعی است.
از خسرو معتضد بیشتر از این نمیشه انتظار داشت !!1
مگه شما حرفشو جدی گرفتین. بابا اینارو واسه سرگرمی ملت میگه شما سخت نگیرین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
ایشون همچین با اطمینان تاریخ رو تعریف میکنه که انگار اون روز و اون ساعت در اون محل بوده
اگر تاریخ دوران ابتدایی و راهنمایی رو بگه واسه بچه مدرسه ای ها قبل از خواب خوبه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
گل گفتی
این نظر کارشناس شما و اون نظر کارشناس سیماست. چرا نمی تونید تفاوت نظر رو تحم کنید؟ این قدر هم ادعا دارید که با مخالفان نظام باید مدارا کرد!
گنجشک قهوه تلخ
این آقا یه روز میگفت من قول میدم که اوبامای سیاهپوست ترور میشه و رئیس جمهور نمیشه :)
از ادم معلوم الحال و درباری چون معتضد انتظار جز این نباید داشت. تمام خاطرات ایشون جزو وهم و خیال بیش نیست. ایشون در چند برنامه به قوم برزگ لر توهین کرده و متاسفانه کسی هم نیست جلوی ایشونو بگیره
راست گفته که این بنده خدا، واژه بختیاری جدیده
آقای معتضد شما فقط به دوران دکتر مصدق بپرداز نه این طرف نه اون طرف . تو خیلی چاکری خودت گلهای گلی تراختور اول میشه باشه ؟
مسئولین صدا و سیما باید پاسخ گو باشند .
چرا فردی که سوابقش معلوم است اجرای چنین برنامه های بسیار با اهمیتی را به آنان می سپارند ؟؟؟؟
در دو دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد عجایب و غرایب کلامی و رفتاری بسیاری رخ داده که البنه آقای خسرو معتضد هم ما را بی نصیب نگذاشته و آسمان را به ریسمان می بافند تا وقت برنامه شان بسر آید. اینها همه از معجزات هزاره سوم است.
عالی بود خوشم اومد نهایی
بابا اين خودش زمان شاه انقلاب سفيد درس مي داد...
مرگ بر خسرو معتضد و گردانندگان صدا سیما.
از مسجدسلیمان
ممنونم تابناک. خوب گفتی.
سلام.ضمن درود به شیر مردان بختیاری پیشنهاد می کنم آقای رضایی در مواقع توهین های مشابه به دیگر ملل واقوام ایرانی نیز حساسیت نشان بدهند
با نظر شما موافقم ایشان فقط نقاط تاریک گذشته رو بیان میکند مگر میشود کشوری با این عظمت که جزو کشورهای پیشرو در گذشته بوده است هیچ نقطه مثبتی نداشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
طبق نظرات دوستان هیچکس آقای معتضد را دوست نداره پس در نتیجه صدا و سیما این برنامه را حذف کنه
واقعا چرا در بیشتر فیلم های تاریخی و برنامه های صدا و سیما یه چیز منفی را در تاریخ پیدا میکنند و ان را انقدر بزرگ میکنند در حالی که کشورهای دیگری که اصلا تاریخ و فرهنگ ندارند در فیلم هایشان خودشان را خیلی بهتر از چیزی که هستن نشان میدن نتیجه اش هم این میشود که مردم ایران اعتماد به نفسشان را از دست بدهند و کشورهای خارجی را بهتر از کشور خودشان بدانند
نون به نرخ روز خوردن
أيشان اصولا مثل يك مورخ بيطرف نيست و چون نسبت به تاريخ موضع دارد از نظر علماى مورخ فاقد صلاحيت علمى است. مورخ فقط بيان كننده تاريخ است نه موضعگير در مقابل آن.
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
3دلیل عمده مشکلات کشوره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
چه كسي به شما صلاحيت اظهار نظر داده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
700 تا مثبت بهم صلاحیت دادند
جناب خسرو معتضد از جمله مورخانی است که در تحریف تاریخ نقش موثری را بازی میکند
متاسفانه دفعه اول نيست كه ايشان با قيافه مطمىن حقايق تاريخي را بر عكس جلوه ميدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
کلا در این چند سال اخیر بی سوادهای با اعتماد به نفس بالا زیاد شدند
آقای معتضد تا حالا از پارسوماش شنیدی؟از سردار اسعد از بی بی مریم؟از آریوبرزن؟از قیصر شعر ایران؟

آقای معتضد پیشنهاد می کنم حتما به منطقه ی بختیاری سر بزنین....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
اصلا حق ندارد به دیار ما بیاید اینجا کسی از امثال ایشان استقبال نخواهد کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
آریوبرزن بختیاری نبوده . لر بهمیی بوده
تابناک خیلی مردی دمت گرم انصافا حق گفتی
این بشر کل تاریخو به رای خودش تحلیل میکنه واقعا شرم آوره
به هر حال امروز کسی نمی تونه ادعا کنه آریایی اصیله ولی امروز ما همه در ایران زندگی می کنیم و همه ایرانی هستیم
پاسخ ها
من هم محمد مهدی هستم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
اصیل و غیر اصیل نداریم. آریایی همان ایرانی است . آریایی یک ویژگی فرهنگی است ، نه خونی و ژنتیکی.
در مورد برنامه اي كه گفتيد خبري ندارم چي گفت ولي در برنامه پايش توضيحاتي داد در مورد اين بحث
خیلی برای آقای معتضد که تا حالا بعنوان یک تاریخ شناس معاصر می شناختم متاسفم اگر چه بنده کرد هستم اما از آنجائیکه متولد خوزستان و بزرگ شده اهواز هستم و از نزدیک با بختیاری ها آشنایی و رفت و آمد دارم معتقدم بختیاریها شاید جزء اصیلترین اقوام ایرانی باشند و از آیینها و رسوم آنها بخوبی میتوان این را فهمید
اینهم از اون اظهار نظر هاست
این اقا بی سواد چه حقی داره در مورد اصیل ترین و نجیب ترین قوم ایران بختیاری ای نجیب ایران زمین که زاده اصلی انها انشان هست جایی که کوروش بزگ هخامنشی از اونجا پا گرفته و از این قوم اصیل ایرانیست نظر بده. وای به حال صدا و سیما و ضرغامی که اجازه میده به کهن ترین فرهنگ ایران توهین بشه.واقعا که
سلام

افرین اقای صالح وند. وقتی به اصطلاح تاریخ دان رسانه ملی هرگز اسم غار باستانی پپده (شمال مسجد سلیمان) را نشنیده است چگونه به خود اجازه می دهد در مورد تاریخ یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین اقوام ایرانی، بختیاری، صحبت کند. امیدوارم ادعای اقای معتضد از جهل بوده باشد و رسما به ناقص بودن اطلاعاتش در این زمینه اعتراف کند.

امیدوارم تابناک این نظر رو به گوش اقای معتضد برساند.
بعضی از تحلیل های تابناک واقعا عالیه. از شرافت قلمتان ممنون.
بختیاری ها از اقوام اصیل ایرانی هستند. و زبان آنان در بردارنده اصیل ترین کلمات فارسی باستان است . مشکل ما این است که هر کس سر چای خودش نیست . در برنامه ای دیگر هم می بینیم که نه پرسشگر تخصصش ربط به موضوع مورد بررسی دارد و نه میهمان برنامه به طور حرقه ای و علمی تحصیل کرده آن علم است.

یک استاد دانشگاه
نظر به درفشانی!!! جناب معتضد .پیشنهاد می کنم در رسانه ملی مناظره ای بین یکی از تاریخ شناسان بختیاری و جناب معتضد صورت گیرد تا مشخص شود بختیاری ها ایرانی ترند یا اقوام جناب معتضد.
ایشان کسروی صدا وسیمای بعد از انقلابند.
درود بر تابناک که حرف دلمان را زدی،هر وقت در هنگام تعویض کانال تلویزیون ایشان را و در موارد معدودی اظهارات ایشان را می شنیدم تاسف می خوردم که تریبون رسانه ملی در اختیار چه کسانی از بین می رود.
این اقا بی سواد چه حقی داره در مورد اصیل ترین و نجیب ترین قوم ایران بختیاری ای نجیب ایران زمین که زاده اصلی انها انشان هست جایی که کوروش بزگ هخامنشی از اونجا پا گرفته و از این قوم اصیل ایرانیست نظر بده. وای به حال صدا و سیما و ضرغامی که اجازه میده به کهن ترین فرهنگ ایران توهین بشه.واقعا که
آفرین. کاملا موافقم. بازار پر شده کتابهای شبه تاریخی که ضدتاریخ هستند. تاریخ هم علم است اما متاسفانه هر کسی می خواد کتاب بنویسه میاد توی حوزه تاریخ چیزی مینویسه. ارشاد بهتره کتابهای تاریخی را به داوران علمی ارجاع بدهد مثل مقالات علمی که توی نشریات علمی چاپ می شوند
متاسفانه افراد کم سواد وخودباخته ای مثل معتضد که فقط بخشی ازظواهر تاریخ را انهم نه بطور کامل از بر کرده اند به خود اجازه می دهند در مسایل مختلف تاریخی ارایه نظر کنند که لازم است صدا وسیما بهوش باشد ودر این موقع حساس که به فرموده رهبر معظم انقلاب آرامش مهمترین نیاز جامعه است از این افراد که سوابقشان معلوم است در رسانه ملی استفاده نکند .

خسرو معتضد بهتر است به دنبال پیداکردن رگ وریشه نداشته خود باشد .
ايشان بايد از همه مردم بختياري معدزت خواهي واز صدا وسيما اخراج شودتابدان ايران با اين قوميت ها پايدار وسربلند است واشخاص جيره خور مثل ايشان به تمام ملت جرات توهين نكندچون ايران سراي همه است نه جيره خواران
این اقا بی سواد چه حقی داره در مورد اصیل ترین و نجیب ترین قوم ایران بختیاری ای نجیب ایران زمین که زاده اصلی انها انشان هست جایی که کوروش بزگ هخامنشی از اونجا پا گرفته و از این قوم اصیل ایرانیست نظر بده. وای به حال صدا و سیما و ضرغامی که اجازه میده به کهن ترین فرهنگ ایران توهین بشه.واقعا که
این اقا بی سواد چه حقی داره در مورد اصیل ترین و نجیب ترین قوم ایران بختیاری ای نجیب ایران زمین که زاده اصلی انها انشان هست جایی که کوروش بزگ هخامنشی از اونجا پا گرفته و از این قوم اصیل ایرانیست نظر بده. وای به حال صدا و سیما و ضرغامی که اجازه میده به کهن ترین فرهنگ ایران توهین بشه.واقعا که
نقل تاریخ با زبان عامه هنری است که یا تحصیل کرده های ما بلد نیستند و یا آنرا مغایر با شان آکادمیک خود می دانند.به جای کوبیدن یک فرد تحلیل خودتان را بیان کنید ضمن آنکه این برنامه ها ضبط شده است و حتما توسط دیگر افراد در گروه بررسی می شود.ضمنا خوب است محترمانه تر اشکالات از این دست را نقد کنید
البته این اولین باری نیست که جناب معتضد چنین اظهاراتی را راجع به قوم بختیاری مطرح نمودند
حرمت نگه ميداريم و فقط با خاموشي جواب خسرو را ميدهيم كه جواب فقط خموشي است.
جناب معتضد اگه کمی با زبانشناسی آشنا شوند، درمیابند که زبان بختیاری به شدت مورد توجه زبانشناسان جهان (ایرانی و غیر ایرانی) است و بعنوان یکی از زبانهای ایرانی که ویژگیهای خاص کهن را در خود دارد، در ایران و غرب بسیار مورد توجه پژوهشهای علمی است. توصیه میکنم ایشان دست کم چند تا مقاله داخلی را در این زمینه بخوانند. چون سخنهای تلویزیونی نادرست، برای کسی که ادعای از روی سند حرف زدن داره، خیلی زشت است.
با سلام خدمت شما .

دليل رد كردن ايراني بودن بختياري ها توسط جناب معتضد به گذشته ي دور بر مي گردد . زماني كه سپاه سردار اسعد بختياري تهران را فتح كرد و ايل قاجار براي هميشه از قدرت كنار زده شد . شايد بپرسيد چرا؟؟؟

چرايي اين جريان را بايد در تبارنامه ي جناب معتضد جستجو كرد . چرا كه دودمان ايشان به عضد الملك ، نايب السلطنه ي احمد شاه و رئيس ايل قاجار مي رسد كه با تصرف تهران ايل قجر براي هميشه از قدرت كنار زده شد .

وابستگي ايشان به طايفه شان را مي توان از نحوه ي جبهه گيري ايشان در برابر پادشاهان قاجار به سادگي متوجه شد . اگر توجه كرده باشيد ، هر موقع حرف از احمد شاه و يا پادشاهان قاجاري در بين صحبت هاي ايشان مي آيد از آن ها با عنوان """جناب .... شاه""" و با احترام و بزرگي ياد مي كند .

اين عمل ايشان در تحريف تاريخ و خصومت با بختياري ها ، نبايد زياد دور از انتظار باشد چرا كه آزادي خواهي بختياري ها به كنار زده شدن آبا و اجداد ايشان از قدرت منجر شده و آقاي معتضد حق دارد اين گونه از بختياري ها كينه به دل بگيرد .

انشالله كه مسئولين وب سايت وزين تابناك ، نظر اين بنده ي حقير را تاييد كنند تا مايه ي اگاهي مردم فهيم ايران باشد .

با تشكر از حسن توجه شما

علي نجفي بختياري
پاسخ ها
علي بختياري
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
آقاي معتضد پدرش آملي است. مادرش هم آملي است. در تهران بزرگ شده است.
شما که حمله کرديد و مدعي هستيد اين بنده خدا تاريخ را تحريف مي کند ،چرا خودتان هم همان کار را انجام مي دهيد که خودتان مي گوييد بد است:
ايها الذين آمنو لم تقولون مالا تفعلون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
با فتح تهران ایل قاجار کنار نرفت مشروطه دوباره احیا شد همراه با پادشاهی احمدشاه قاجار.
فقط یک نگاه به کلاهی که یک بختیاری به سر میگذارد بیندازید و شباهت آن کلاه را با تاج پادشاهان ساسانی بسنجید که این قوم از چه تاریخی در ایران ساکن است.
هر کس که داخل ایران به دنیا امده ایرانی است .زنده باد وحدت ایرانی
احسن تابناک تا شماها نباشین هرکسی به خودش اجازه میده تو مملکتمون ایران تفرقه بندازه یه روز ترک و فارس الانم این
به نظرم نباید به این آقا اجازه صحبت کردن در رسانه عمومی رو بدن
ممنون
این آقای معتضد مشکل داره.فردا پس فردا میگه کوروش و داریوش هم از آمریکا اومدن.شما جدی نگیر
جناب معتضد اگر واقعا" تاریخ دانی به ریشه های زبانی که مهمترین سند اصالت هر قوم میباشد دقت کن .
يك بار من برنامه ايشان راديدم و به صحبتهاي تاريخي كه ميگفتنند گوش دادم بعد از اتمام برنامه شبكه را عوض كردم و يك مستند تاريخي را تماشا كردم كه درست مطالبي مخالف صحبتهاي ايشان پخش ميكرد واقعاً گيج شده بودم!!!!!!
جناب تاریخ دان از آریوبرزن و یوتاب تا حالا چیزی شنیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوستت داریم تابناک.همین
البته در اصالت و قدمت بختیاریها شکی نیست ولی خوزی ها و بختیاریها دو قوم کاملا جدا هستند ، خوزیها که در جلگه خوزستان زندگی میکردند به علت گرمای هوا و آفتاب سوزان خوزستان و در نتیجه مرور زمان چهره سیاه شبیه به بندری های ساکن بندر عباس و حتی بنادر خوزستان الان پیدا کردند که به دلایل قحطی اونجاها (جلگه خوزستان) رو ترک کردن و بعد از گذشت سالیان و حاصلخیزی دوباره خوزستان مردم ساکن رشته کوه زاگرس اطراف جلگه که عمدتا از اقوام غیور بختیاری بودن ساکن کوهپایه ها شدن و به تدریج اقوام عرب نیز به این مناطق مهاجرت کردند
از تابناک انتظار میرفت زودتر به اظهارات آقای معتضد واکنش نشون بده ، جای تأسفه با این که این آقا در چندین برنامه بطور علنی علیه اقوام اصیل و ریشه دار ایرانی مثل بختیاری ها مباحث بی اساسی را مطرح میکنه ولی هربار از یک برنامه در تلویزیون ما که ادعا داره یک رسانه ملیست سردرمیاره
این آقا بهتره بره در مورد اصالت خودش تحقیق و تفحص بکنه البته اگه داشته باشه
والا اگه از گذشته هم خوبیهاشو بگه بعد همین شما میگین فلانی مشکل داره و "بوووووق" این همه برنامه "بووققق" داریم اینم روش....
با سلام آقای معتضد محقق تاریخ نیست که براساس مستندات سخن بگوید ایشان معمار تاریخ شده اند و بنا بر سفارش و سلیقه حسابداری صدا و سیما تاریخ برای ملت ایران می سازند حال هرچه که شد بشود مگر کسی در این مملکت یادش می ماند که تاریخ چه بوده و هست اقای معتضد هم بنا بر سمت و سوی وزش باد پرچم ما را در مسیرش قرار می دهند تعجب نکنید اگر روزی در همین تلوزیون بگوید ایران یکی از استانهای بحرین بوده است.
تابناک! چقدر غیر حرفه ای عمل میکنی. جای چنین بحثی توی رسانه ی عمومی نیست. اگه دلشون میخواد رسانه ای بشه باید برن تو نشریات تخصصی بحث کنن. بحثش تو یک همچین سایتی، فقط باعث دعوا و تو سر هم زدن و تفرقه میشه.
واسهع رسانه ملی متاسفم
رسانه ملی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????
من کتابی را خریدم که نویسنده ی ان نامش اقای خدابخش قربان پور دشت کی است و نام کتاب انگلیس و بختیاری، ان را بخوانید پی می برید که شاید با گفته های اقای معتضد کنار هم بگذارید، یک برنامه ای برای قوم ها به ویژه بختیاری ها داشته باشند
تابناک کو منابعت ؟؟؟؟
با درود
این آقا که خود را علامه تاریخ می داندتمام اسناد را تحریف شده می انگارد و صرفا به برداشتهای غلط و گاها بی ارزش خود تکیه می کند متاسفم از اینکه با وجود اینهمه صاحب نظر در تاریخ این آقا با عنوان استاد!!!!!مشغول تحریف تاریخ در رسنه ملی می باشد!
شرم باد برتو ای معتضد
والا تا اونجائی که ما شنیده ایم اصیلترین قوم آریائی لرهای بختیاری هستند و از آنجا که بخت یارشان بوده و همیشه دارای سرزمینی با مراتع سرسبز و دامهای فراوان بوده اند ، بختیاری نام گرفته اند .
من لر نیستم ، اما این اظهارات نابجا را که ایشان بیان میکنند را هم قبول ندارم . باید تحقیق کرد که ایشان با تحریف تاریخ ( خصوصا" تاریخ معاصر ) چه هدفی را و به نفع چه کسانی دنبال میکند ؟
دم آقای صالح وند گرم
در کل اقای معتضد فکر میکنند تمام تاریخ ایران را خود ورق زده اند.
بسیاری از کلماتی زبان پهلوی و اوستایی که الان در فارسی وجود ندارند ولی ذر زبان لری هنوز وجود دارد پس خود زبان لری بختیاری گواه بر قدمت این قوم اریایی است
هنوز تو فرهنگ ما جا نیفتاده که وقتی مطلبی آکادمیک بیان می شه, هر کسی هر حرفی می زنه باید منبع رو بیان کنه. اگه یونانی این حرف رو زدن, کدوم کتاب صفحه ی چند؟ این ها رو بیان کنید که شک و شبهه نمونه و مثل من کسی بهتون نگه از خودتون حرف می زنید.

والسلام علی من اتبع الهدی
با درود به همه ي دوستانم
و با سپاس از " تابناك "
من بختياري هستم و به ديرينه ي خود افتخار مي كنم !
به عنوان مثال :
در گويش ما به مرد خانه يا نون آور ميگم " ميره " بر وزن "زيره" خوانده شود ، اين واژه در 7000 سال قبل به كسي كه نان آور و مرد خانه بود را "ميآره" مي خواندند كه به مرور زمان به ميره تغيير شكل داد.اين فقط يه نمونه موچك بود از فرهنگ غني ما. ما همه با هم برادريم و با هم توي يك كشور زيبا به نام " ايران" زندگي مي كنيم
سپاسگذارم كه اطلاع رساني مي كنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
موچک!
من نمیدونم با اینکه ما این همه کارشناس تاریخ داریم صدا و سیما و رسانه گیر دادن به این بابا
بهترين كار نگاه نكردنه. همينطوريه ديگه
اين آقاي معتضد بايد برود قاض چراني كند .
با تشکر از تابناک
اقای معتضد نمیداند که مورخ باید بی طرف باشد و حقیقت نگار ..حتی اگر سرش را در راه تاریخ فدا کند
خسرو دقت كن چي ميگي؟
چشم صدا و سیما روشن! مگر قحط الرجال است.
قربون دهنت تابناک تو دلم مونده بود یکی به این آقا یه چیزی بگه .
مي دانم آقاي معتضد اين صفحه را مي خواند. مي خواستم به ايشان بگويم كه ايشان را به عنوان يك عالم تاريخ قبول داشتم اما زماني كه نتوانستند در برنامه نقد كتاب از خود دفاع كنند بسيار از ايشان نااميد شدم.
نتیجه:
تو تاریخ باید مطالبی را بیان کنیم که به وحدت ملی لطمه وارد نکند. یا مطالب را طوری بیان کنیم که موجب تقویت وحدت ملی شود. یا بدتر از آن تاریخ را به نفع وحدت ملی جعل کنیم
البته کاری با درستی یا نادرستی حرف های معتضد ندارم بنده
پاسخ ها
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
تاریخ را باید همانطوری که هست نگاشت نه آن طور که میخواهند؟
این آدم مزدور فقط میخواد تاریخ ایران خراب کنه
نه تنها بختياريها بلكه بسياري از اقوام ايراني تازه وارد هستند.
تابناك اگه مردي اين متن رو تاييد كن
آقای معتضد یک افسانه سرایی بیش نیست.
اقعا فقط میتوان به جناب معتضد خودشیفته گفت برایتان بسیار متاسفیم!
خدا رو شکر که این مطلبو منتشر کردی ... من می خواستم خودم یه مقاله درباره تحریف تاریخ ایران بنویسم و منتشر کنم .. آخه ما در برابر وطنمون مسولیم .. اگر ساکت باشیم مدیون تاریخ مملکتمونیم
ایشون از روی خاطره چند تا آدم گردن شکسته درباره تاریخ ایران تحلیل می کنه
تکرار اینا باعث میشه تو جامعه جا بیافته بعد یهو به خودمون میاییم میبینیم همه یه جوری مسایل رو فهمیده اند که غیر از اونو کفر می دونند

ازت ممنون تابناک دینی بر گردنت نداری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
پاینده باد ایران کهن
پاینده باد ایرانی از هر قوم و از هر قبیله
اگر بختیاریها ایرانی اصیل نیستند پس حتمآ روس ها و چینی ها ایرانی اصیل هستند.ایرانی که دروغ بگوید اصیل نیست
این بابا چون خوب به رضا شاه تاخت مورد توجه صدا و سیما قرار گرفته
تابناک دستت درد نکنه متشکریم
تاریخو باید مطالعه کرد نه اینکه مثل قصه گوش کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
این آقا همیشه میگه تاریخ قصه است. یعنی من میگم شما گوش کنید
برنامه "پایش" زمانی روی انتن رفت که ملت همه خواب بودند(ساعت12شب)اما حرف هایی توهین آمیزی که ایشون زدند از ساعت های پر بازدید رسانه بود،که در نوع خودش ایشون یه تخلف رسانه ای انجام دادند چون اگه قرار باشه معذرت خواهی کنن باید در همون زمان پخش و دو برابر زمان قبلی گفته خودشونو رد می کردن.
لطف کنید اصل مطلب را نیز چاپ کنید بعد نقدش کنید.
بهتره برنامه های تاریخی در انحصار یک یا دو نفر نباشد وترجیحا"از چند مورخ مولف در برنامه ها استفاده شود
دنیای سیاست!!
ایشان سالها است که تاریخ ایران را به تمسخر گرفته
محکوم باد
ما تبار بختیاری، سلاح فلاخن را به دنیای رزم قدیم هدیه کردیم.ما بودیم که بازوی فتح روم درزمان شاپور ساسانی بودیم...دریغ که قدرمان را ندانسته اند
تابناک بابت جواب بحق و به موقع تشکر دارم
اقای معتضد بهتر است کمی مطالعه داشته باشید
ما شقایقها باران خورده ایم .سیلی ناحق فراوان خورده ایم.زخمها از تیغ و طوفان خورده ایم .این چه بوده تا کنون تقصیرمان. تا چه باشد بعد از این تقدیرمان
نکنه خودت بختیاری هستی....
جناب آقای مثلاتاریخ نگار بارآخرت باشه این حرفهارودرمورداصیل ترین قوم ایران میزنی،هنوزنواده های سرداراسعدمثل شیرهستن و...
آقای معتضد نون به نرخه روز میخوره
از معتضد چنین حرف هایی چندان دور از انتظار نیست. من ارشد تاریخ هستم و بارها و بارها متوجه اشکالات فاحش این آقا در بیان مسائل تاریخی شدم جای تأسف است که با وجود فرهیختگان برجسته در این حوزه، رسانه ملی بر حضور آقای معتضد اصرار دارد
این که بختیاری ها از کجا آمده اند از نظر اصول انسانی دیگر اهمیتی ندارد، از هر کجا بوده باشند الان ایرانی اند. آن بختیاری که از ایران مهاجرت کرده و خود را دیگر ایرانی حساب نمی کند هم ایرانی نیست. بنابراین تعصب الکی و بی دلیل خوب نیست. یک بحث علمی تاریخی است. منم شنیده ام لرها شاخه ای از کردها هستند که از سوریه به سمت ایران مهاجرت کرده اند. حالا مگه عیبی داره
جناب معتضد قبلا" هم نشان داده که یک تاریخ درست کن است و نه یک بیان گر حقایق تاریخی
من ترک ایرانم،
فرق می کنه چه قومیتی داشته باشی؟ ما هممون انسانیم نقطه
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
با حرف شما موافقم دوست عزیز .. ولی وظیفه هر شخصه که از اصالت خودش هم دفاع کنه حتی شما و این اصلا تعصب نیست
این بابا آنقدر بیسواد و ناآگاه از تاریخ است که حتی بیننده 5 ساله هم میفهمه اینطوری که ایشان میگه نیست....
ان زمان که استعمار پیر در خاورمیانه مرزها را تایین میکرد و کشور و ملت میساخت تصمیم داشت از خوزستان عربستان تاسیس کند که به نا گاه بختیاری را دید که قشلاق کرده ودانست جدا کردن انجا از ایران با بودن بختیاری ممکن نیست.
این همه استاد تاریخ در کشور هست ببینید که چند درصد از این اساتید دانشگاه ا حرف های این اقا رو تایید میکنن؟
دوست عزیز این چه اظهار نظری است که وقتی یک نفر با نظر خلاف نظر شما مطلبی می گوید، گیرم که اشتباه هم باشد ، تمام سوابق و مطالب او را زیر سوال می برید واو را مدعی تاریخ نگاری می نامید. نقد اشکال ندارد ولی تحقیر شخصیت یک محقق اخلاقی نیست. صدا وسیما می تواند از محققان دیگری هم برای پر بار تر شدنبحث ها استفاده کند به شرطی که تاریخ ایدئولوژیک نشود.
با سلام.
بختیاری ها و کردها اصیلترین فولکلورهای ایران هستند. این بر کسی پوشیده نیست.
ایران کشور متحد در عین کثرت اقوام است. و فرقی نمی کند این اقوام کی در ایران ساکن شده اند. مهم این است که همه بختیاری ترک لر عرب گیلک بلوچ کرد و ... ایرانی هستیم.
با درود . آنچه در این نبشتار آمد بسی جای حیرت دارد چرا که تا آنجا که ما می دانیم لر نژاد اصیل ایرانی می باشد . بجاست جنب معتضد که به واسطه روابط در رسانه ملی برنامه سازی می نماید و بنا بر همان روابط بر برخی آرشیوهای خاص دسترسی کمی مطالعه نمایند بعد اظهار نظر ایشان گمان کرده اند استاد تاریخ هستند در حالی که هنوز اصول اولیه این علم را هم نشناخته اند
ايشان وقتي در مورد شخصيت رضاشاه كه معاصر است ومنابع كافي وجود دارد اينقدر دروغ ميگويد در مورد مسائل قديمي تر كه منابع واطلاعات كمتري وجود داردكه بماند
برتولد برشت می گوید : آنکس که حقیقت را نمی داند جاهل است ،اما آنکس که حقیقت را می داند و آن را کتمان می کند خاِئن است...
سه کرت زایید ...
درود بر بر شما
تابناک عزیز سلام.
آقای معتضد لطفا منصفانه قضاوت کنید.قوم بختیاری از اصیل ترین اقوام ایرانی است.
کسی که حرف این اقارو باور کنه مثله خودشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
قربون كلامت شيوا جان
بختیاری ها از اصیل ترین نژادهای آریایی به حساب میان
اطلاع موثق دارم تعدادي از طوايف ترك در ميان بختياري ها بوده اند مانند گندوزلوهاي خلج و برخي طوائف افشار و طايفه اي به نام جغتين.
با سلام
خواهش می کنم آقای معتضد به کتاب باستان شناس و مورخ معروف آلمانی آقای کلمان هووار نگاه کنند تا أعقاب لرها را بهتر بشناسند
ايشان كلا عادت دارن به برعكس جلوه دادن تاريخ
آقای معتضد ممکنه اشتباهاتی داشته باشه ولی نباید شخصیت ، دانش و اطلاعات وسیع و فراوانشو به کلی زیر سوال برد.
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
خیلی اشتباهات جبران ناپذیره این آقاباید ممنوع تصویر بشه
معتضد قلب تحریف تاریخ و بیان سلیقه ای تاریخ است
این فرد در برنامه پایش تلوزیونی شبکه اول لعنت فرستاد اگر این حرف را زده باشد و بختیاری ها را از اصیل ترین قوم وتبار های پارسی دانست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
بحث مال فقط این حرف نیست ایشون اصل تاریخ ما رو داره تحریف می کنه!!!!
برا چی زده این حرفو که با اعتراض مردم به خودش لعنت بفرسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟؟؟
من که هر وقت این برنامه رو دیدم کانالو عوض میکنم حرفاش کلا به هیچ دردی نمیخوره
چقدر لر داریم
این آقای معتضد گاهی چنان حرفهای خصوصی و انفرادی بین دو نفر را بازگو میکند که یا باید یکی از آن دو نفر باشد یا آنجا وسایل استراق سمعی و بصری گذاشته باشد . جلل الخالق از اعتماد به نفس ایشون
وایییییییییییی یعنی چی ! ایشون اصلا مطالعه درباره ی قوم بختیاری نداره ! قوم بختیاری از اصیل ترین قوم ها و قدیمی ترین قوم های تاریخه
این آقا قبلا هم در یک برنامه تلوزیونی شبیه این حرفها را در مورد ایل قشقایی به زبان آورد و به صراحت به سردار قشقایی (اسماعیل خان صولت الدوله ) که سابقه درخشانی در ارتباط با مقابله با استعمار دارد توهین نمود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
به چه جراتی؟!
این



این اقای معتضدهیچی از تاریخ بختیاری نمیداند
از قدیم گفته اند سخن کم گوی تا درکار گیرند
تابي بي تاب وقتي شمشير رو از رو مي بندي بي منطق مي تازي
یا سلام و درود یر سردار بختیاری که مدافع حقوق بختیاری هاست
ماشین شده خدا تمون بعدا شما دارین سر معتضد و ایل بختیاری و قدمت ایران دعوا میکنید!گیریم قدمت ایران یک میلیون سال باشه الان رو چکار کنیم!!
وقتی یک مورخ حرف میزنه یک مورخ باید جوابشو بده تایید یا تکذیب.
آقای معتضداظهارنظر درمورد یکی از اصیل ترین اقوام ایران که درزبان ولباس وفرهنگ هنوز هم ریشه های ایرانی خودراپاس داشته است ازحیطه دانش شما خارج است.اطلاعات علمی صحیح درموردقومی که بابیش از 7/5میلیون نفرجمعیت درایران بزرگترین جمعیت رادربین نژادهای ایرانی دارددردایره محفوظات شماکه در برنامه تان علنا کتب تاریخی دردسترس همگان را هم تحریف میکنید وجودندارد.لطفا درمحدوده آموخته های خودبحث کنید.
تابناک میدم بچه‏های بقل از بالا فیلترت کنن تا دیگه خبرهای نیم سوز و تکذیب شده رو نزاری رو خبرات
منفی بدید تا جونتون دراد
این آدم را بیاندازید تو زباله دانی تاریخ
با سلام خدمت دوستان. من هم عقيده دارم كه اين شخص با انگيزه هاي خاصي در پي سياه نماي هست و دروغ ميگه. در چند مورد شنيدم كه زياده روي مي كرد قضاوت با مردم فهيم وطنم
مگه کسی این بابا رو نگاهم میکنه که مهم باشه چی گفته این فرد را میفرستند جلوی دوربین و بهش میگن اینو بگو اونو نگو اونهم فقط میگه از یک گوینده چه انتظاری دارید
فکر میکنم آقای معتضد فقط میخواد بگه منم حرف میزنم اما چی میگه ,بستگی به نرخ نان روز داره
به جاش پلنگ صورتی پخش کنید!
یاد قسمت اول سریال قهوه تلخ افتادم
بنی آدم دس بردارید از نژاد بازی ایرانی بودن به نژاد و قوم قبیله نیس اصلا
امام زمان که بیاد این حصار های الکی ومرز ها رو بر میدارد
هفته گذشته جناب آقای معتضد به دعوت روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس یک سخنرانی با عنوان " انقلاب در آیینه تاریخ" داشتند که کل 2 ساعت را ایشان اختصاص دادند به سیاه نمای دنیا و تمجید از عظمت و اصالت این کشور.
بختیاری ها بدون هر سند تاریخی، ترک نیستند چون ترکی حرف نمیزنند
با سلام به همه ایرانیان - ما همه اقوام ساکن در ایران عزیر را ایرانی و ایرانی الاصل میدانیم - من نمیدونم مرجع جناب اقای معتضد برای این موضوع چی هست و چون نمیدونم لذا مطلب ایشان را نه رد میکنم و نه تایید . اما دو چیز مهم است که باید مد نظر داشته باشیم :
1) در حال حاضر همه ما ایرانی هستیم و اقوام لر و بخیتاری از مفاخر ایران ، و برای همه ایرانیها بسیار عزیز هستند و امام خمینی فرمودند : عشایر ذخایر ملت هستند . و ما بیشتری عشایر را در قوم شریف بختیاری و لر داریم
2) حرفهایی که ممکن است به وحدت و یکپارچگی ملت ایران لطمه بزنند اصلا محل طرح ندارند
خارج از صحت این اظهار نظر ایشون
ایشون مطالعات زیادی در زمینه تاریخ داره
بیاید جامعه نخبه کشی نباشیم
این یارو کی هست؟
این آقا بیشتر مثل مادر بزرگها وپدربزرگهای قدیم به درد متل گفتن پای کرسی می خوره نه کارشناسی تاریخ کشور باعظمتی مثل ایران،تمام تفاسیرش چه در مورد اقوام و یا شخصیتهای معاصر جانبدارانه و برای خوشایند قشری خاص گفته میشه.
اگر حرفهای خسرو معتضد اشتباه است بروید تاریخ را از حمید روحانی بپرسید
سخنی که از روی عقل و اراده بیان شده باشد حضرت در خطبه 176 نهج البلاغه در این به اره می‌فرمایند : همانا زبان مومن در پس قلب او و قلب منافق از پس زبان اوست . زیرا هر گاه بخواهد سخنی بگوید نخست می‌اندیشد ، اگر نیک بود اظهار می‌دارد و چنانچه ناپسند پنهانش می‌کند ، در حالیکه منافق آنچه بر زبانش می‌آید می‌گوید و نمی‌داند چه به سود او و چه به ضرر اوست .
ما ایرانی ها باید وحدتمون حفظ کنیم ، صدا سیما هم یاید از برنامه های تبعیض آمیز جلوکیری کنه، آقای معتضد 1000 بارم بخشش بخواد بازم کمه
جناب تابناک - هیچکس در اصالت قوم شریف ، دلاور و اصیل بختیاری شکی نداره ولی تیتر شما برای این موضوع بسیار ناراحت کننده و تفرقه افکنانه و صرفا ژورنالیستی است
کسی که مایه ندارد سخن چه خواهد گفت . ریشه بیسوادی ایشان نیست کینه توزی ایشان است.
اين اقا بهتره وزن كم كنند و يك سفر با ايل غيوربختياري ييلاق و قشلاق كنند تا بفهمنند اين ايل اصيل إيراني كيستند وبا چه زبان اصيلي سخن مي گويند!
از ادمی که میگه وبا تقصیر رضا خان بوده دیگه بیشتر انتظاری نیست
حالم همیشه از خودش و از برنامه اش به هم میخورده
با اين خبر مخالفم
تابناک خیلی مردی دمت گرم انصافا حق گفتی
این بشر کل تاریخو به رای خودش تحلیل میکنه...
قبلا هم بنده در چند مورد اظهار نظر هاي تاريخي باور نكردني از ايشان ديده ام ولي انصافا ايشان در برنامه پايش (كه با آرم برنامه آنقدر ور رفته اند كه"پرشيا"خوانده شود") در اين مورد توضيح داد و گفت "لعنت بر كسي كه بگه بختياريها ابراني نيستند"
به پیرامن کوهساری بلند
دیاری است پرمایه و ارجمند
همانا که آن مرز مینو سرشت
بود لختی از خاک خرم بهشت
در آن سرزمین کرده جای نشست
نژادی جوانمرد و ایران پرست

دلیر و گران سنگ پولاد خای
سرافراز با نام و جنگ آزمای
سواران شیران و پیل تن
پدر بر پدر گرد شمشیر زن
مر آن مرز را بختیاری است نام
که بادش جهان رام و گردون به کام
گر ایران زمین بختیاری نداشت
بر آنم که از بخت یاری نداشت.
پاینده باد ایران و بختیاری
لطفا فیلم مرتبط با اثبات این حرفهای خود را اینجا بگذارید.
کسی که مایه ندارد سخن چه خواهد گفت . ریشه بیسوادی ایشان نیست کینه توزی ایشان است.
تحریف در تاریخ قوم بختیاری یکی از تخصصهای ایشان می باشد
گر ایران زمین بختیاری نداشت ............. گمانم که از بخت یاری نداشت.
بسیار عالی بود
خسرو جان نگران نباش ما حمایتت می کنیم. بذار هرچی میخوان بگن.
حیف از این همه کارشناس برجسته، مورخ، استادان دانشگاه
اگهه نمی دانید بدانید نه تنها بختیاری ها کردها و آذری ها و بلوچ و فارس و غیره ایرانی هستند...
بابا ايشون بايس سفارشي برنامه بسازن تو فرصت كم. چرا متوجه نيستين!!!
ولی انصافاٌ وقتی آدم شبها بی خوابی به سرش می زنه قصه های خسرو خان معتضد از هر قرص خواب آوری مجرب تر است لطفاٌ امتحان کنید واقعاٌ معجزه می کنه
به نظرآقای معتضد رضا شاه هیچ کار مثبتی نکرده
بنظر من....
نمیدونم نظرم باب میلتون هست یا نه؟؟؟
اصلا ولش کن چه فایده داره بگم و ثبت نشه.....
یا بدتر از اون بگم ثبت بشه... بعد غیب بشه......
سلام خدمت همه ایرانیان عزیز:
لرها مخصوصا لر بختیاری قوم غیوری که مردم عزیز ایران کمتر با رسم ورسومات بسیار زیبای این قوم آشنا هستند. شاید علت آن است که خود یک مرکز استان با اکثریت بختیاری ندارد چه در چهارمحال و بختیاری چه در لرستان و چه در خوزستان . و یک شبکه استانی به زبان بختیاری ندارند و گرنه این مشکلات ایجاد نمیشد . درود برهمه اقوام ایرونی
با سلام
تنگ تکاب جزئ شهرستان کهگیلویه دهدشت می باشد ومردم غیورلر این خطه
به فرماندهی آریوبرزن جلوی لشکر اسکندر ایستادگی کردند
دم تابناک گرم .گل گفتی . این اقا فکر میکنه فقط خودش تاریخ رو خونده یا بهتره بگم نوشته . اکثر حرفاش وارونه هست .
خوب دفاع کردین از وزارت ارشاد به خاطر مجوز تدادن به افراد مستقل . در ضمن اگه یکسری به کتابهای هومئل و تاریخ ایران پی یئر آمیه و .. بزنید می بینید که خوزیها و کاسی ها التصاقی زبان بوده اند و ربطی با آریاییها با زبانهای تحلیلی نداشتند
اگه راست می گید یه بحث تاریخی و یا به عبارتی یک مناظره بین تاریخ دان ترک و فارس و بختیاری بذارید تا ببینیم اصالت چیست؟؟
جناب متملق، تو و امثال تو در حدی نیستینن که بخواین درمورد قوم وتبار کوروش بزرگ نظر بدین
فعلا که میکروفن دست اینه
آقا چرا اینقدر گیر دادین؟؟؟ تو محله ما به این آقا می گن خسرو خالی بند! همش هم پای برنامه می شینن و می خندن.
باتشکرازتابناک
اقای متعضدروبایدازنیاکانش شناخت ایشان اجدادش قجری وبزرگ شدی درباره شاهنشاهی ¿¿¿ بوده ...
ریشه های ایران را ما بختیاری ها تشکیل میدهیم آقای بی اصل و نصب با این حرف ها می خواهی چی رو اثبات بکنی من نمی دانم چرا مسولان رسانه ملی به این آقای بی بصیرت اجازه اجرای برنامه را می دهند. آقای معتضذ اصالت خودت چی است؟
اون بنده خدا هم حقوق میگیره این چیزارو بگه. شما به برنامه های تاریخی صدا و سیما توجه نکن، خصوصا جائی که پای قدرت و شوکت ایران باستان به میون میاد. اگه اون نگه به یکی دیگه پول میدن بگه.
حیف از این همه کارشناس برجسته، مورخ، استادان دانشگاه که تاریخ ایران و روم و غرب و چین و واچین را واکاوی می کنند اون وقت این آقا رو باید هر کانال از این تلوزیون میلی بببینیم
باور کنید تاریخ علم است
باور کنید معتضد یک چیزی مثل نوری زاده انور آب است
نمی دانم چرا ما ایرانیان اینقدر نژادپرست شده ایم.
آقای معتضد پیش خودش فکر می کنه تارخ نگار
ممنون از سايت تابناك. من به يك موضوع كوچك از كتاب گريشمن در مورد امپراطوري هخامنشيان اشاره ميكنم كه گفته بود وقتي كورش كبير ميخواستند به جايي لشكركشي كنند قبل از رفتن از مردم كمك هزينه ميگرفتند كه در أن زمان اين كمك هزينه را سيروسات ميگفتند، و ما هنوز هم كلمه سيروسات را در فرهنگ غني بختياري شاهد هستيم كه امروزه بيشتر براي كمك هزينه ازدواج و اينطور مسائل است
با تشکر از آقای صالح وند عزیز و ارجمند. حق مطلب رو شما گفتید.

دست این معتضد رو شده و کینه و عنادی که با قوم بختیاری داره یه موضوع لو رفته هست ک ه همیشه تکرار میشه و از دست من و شما هم کاری ساخته نیست چون هر چند ماهی یه بار یه چیزی میگه...
این اقا از ما نیست
از کجا معلوم تابناک هم بحق داره حرف میزنه؟؟؟
لطفا رفرنس بدهید تا مطالعه کنیم
امثال آقای معتضد تاریخ نگار ما هستند که تاریخ ما اینگونه روایت می شود. ضعف حافظه تاریخی ایرانیان هم از این گونه بدروایت ها است
دستت درد نکند تابناک جان مگر در این کشور شما حقیقت را بیان کنید واقعآ متشکر احسنت
قابل توجه آقای تاریخ دان!!؛ بختیاری ها یکی از سه شاخه لر بزرگ در کنار کهگیلویه ای ها و ممسنی ها می باشند. لر بزرگ در استانهای خوزستان،کهگیلویه،فارس،بوشهر،اصفهان،چهارمحال و بختیاری و قسمتهایی از ایلام و لرستان پراکنده اند. در کنار اینها لر کوچک قرار داره که در استانهای لرستان، همدان، ایلام، کرمانشاه، قزوین، البرز، مرکزی و ... زندگی می کنند. نکته قابل ذکر اینکه لر بزرگ و لر کوچک فقط بدلیل وسعت سرزمینی و جمعیت از زمان اتابکان به ایندو داده شده نه چیز دیگه و دست آخر اینکه اصیل ترین قوم ایرانی می باشند که از زمان هخامنشیان همواره یکی از مهمترین نیروهای سپاهیان ایران بودند که بدلیل سکونتشان در کوههای زاگرس به همراه کردها نیروهای زبده کوهستانی به شمار می رفتند بطوریکه دلیل اصلی برتری سپاه ایران در جنگ کوروش بر علیه کرزوس و فتح سارد بدلیل کوهستانی بودن آن بودند(کتاب سرزمین جاوید).
تابناک جان حرف دل ما رو زدی که این آقا همیشه تاریخ رو اونجوری که دلش میخواد میگه و یا اونجوری که بهش گفتن تفسیر میکنه ... چنان ژستی هم میگیره با آب و تاب میگه انگار از وسط قلب تاریخ قلپی پریده بیرون !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
کاملاً درسته ایشون تاریخ را مغرضانه تفسیر میکند. ونه منصفانه.!!!!!!!!!
آقای معتضد باید درهمان برنامه و در ساعاتی پر بیننده از ایل بزرگ و سلحشور بخبیازی عذرخواهی کند و دلیل این تفسیر نادرستش را توضیح دهند.
ایول تابناک ثابت کردی فرزند خلف ایرانی شیر بختیاری حلالت محسن رضایی این اقا هیچی نیست فقط مغلطه کاره
من نه علاقه ای به برنامه آقای معتضد دارم و نه اصلا به تارخ معاصر
ولی اصلا گمان نمیکنم این نوع برخورد ژورنالیستی روش مناسبی برای انتقاد از یه بحث علمی باشه
توجه کنید که تاریخ هم یک علمه و اساسا در گذاره های علمی علایق ما و حتی مصالح فردی قومی یا ملی معیار صحت و سقم نیست
با این حال هیجان و ابراز احساسات وطن پرستانه هموطن های بختیاری قابل ستایشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
خدا مرادت رو جاي ديگه بده! تو كه هيچ علاقه اي به هيچي نداري چي ميشه نظر ندي؟ تا حالا فكر كردي؟!
با سلام.
تقریباً تمام نظرات را خواندم. خوشحالم که می بینم دوستان هموطنم اینگونه نسبت به اینگونه مواضع که بر مبانی دیفراگمنتیسم(چند پارگی) ملی استوار هستند، واکنش نشون میدن و اغلب اونا هم با مبانی علمی و مطالعات قبلی (ولو شاید مختصر) نظر میدن.
نظری که یکی از دوستان داده بود بیشتر از همه واسم جالب بود و آن اینکه اصولاً مورخ میبایست به نقل وقایع بپردازد و نقد را به عهده مخاطب گذارد. هیچ کس حق نداره وقایع تاریخی رو در ذهن خودش و براساس بنیان های فکری خودش(چه درست و چه غلط) آرایش یا غربال کنه و آنها رو به عنوان تاریخ محض تحویل مخاطب بده. در ابتدای داستان حسنک وزیر در کتاب تاریخ بیهقی، مرحوم بیقهی به درستی به این نکته اشاره کرده که تاریخ نویس میباست وقایع را بدون هیچگونه تعصب و تزیّد نقل کنه.
القصه اینکه احترام به شعور مخاطب و دادن حق برداشت به وی از اصول اولیه و بدیهی در تاریخه که متأسفانه بسیاری از تاریخ نویسان (که شاید بهتر باشه تاریخ سازان اسمشون رو بذاریم) از اون غافل هستند.
البته اینکه چرا شخصی مانند معتضد دفعتاً در صدا و سیما ظاهر میشود و تنها طی چند سال تبدیل به یکه تاز . متکلم وحده عرصه تاریخ در رسانه ... ملی میگردد، حکایتی است که نه درخور این مقال.
..... عاقلان دانند
تمام ایران سرای من است که خوب و بدش از برای من است . هرکس در ایران است ایرانی است و این معنی ندارد که بگوییم کی ایرانی است مهم اینه که همه اقوام به کوری چشم بد خواهان یکی باشیم
نام آوران این سرزمین را کشورهای همسایه دارند به نام خودشان ثبت می کنند
اقوام اصیل ایرانی را این آقا به نام دیگران ثبت می کند .
مشك آن است كه ببويد نه آنكه عطار بگويد
درود بر شرفت تابناک
دمت گرم تابناک
در حال حاظر قوم بختیاری جزئ بزرگ ترین قومهای ایرانیه که درخوزستان اصفهان چهارمحال و بختیاری الیگودرزلرستان و چند تا از شهرهای دیگه استان های مجاور زندگی می کنند این یه توهین بزرگ حیاب میشه صدا و سیما باید برنامه های این بابا رو دیگه نشون نده و خودش هم تنبیه بشه
تو فرهنگ نامه دهخدا برید بخونید که زبان بختیاری نزدیک ترین زبان به پارسی باستانه اصلا یکی از بزرگترین شهر های استان چهار محال و بختیاری اسمش پارسان(فارسان) هست. الان تو زبون بختیاری کلماتی استفاده میشه که تو شاهنامه فردوسی استفاده شده و دیگه تو فارسی معیار کاربرد نداره این همه سند و اون وقت این بی ثواد تو رسانه ملی چنی توهینی میکنه !!!
مرسی تابناک. عالی بود. بنازم قلمتو تابناک
با سلام,شما در مطالب خودتون قوم لر بختیاری رو با بختیاری ها یکی دونستید,در حالی که این دو,دو قوم متقاوت و با گویش و فرهنگ و تاریخ متفاوتند,شاید وجه اشتراکاتی داشته باشند.
بنظر میرسد این حرفها بوی تفرقه و دلسرد کردن ایل غیور بختیاری در دفاع از کشور و شرکت در انتخابات میدهد و لازم است همه ما هوشیار باشیم . البته باید با عوامل آن برخورد لازم انجام شود
زنده باد ایران، زنده، باد ایرانی با هر قومیتی، زنده باد بختیاری
آقای معتضد باید ازهمه ملت ایران عذرخواهی کند...
من یه پزشک هستم چندبار برنامه ایشان را نگاه کردم واقعا از بی انصافی وتحریف تاریخ ایشان حیرت کردم حتی ناریخ معاصر را که ما خودمان به چشم دیده ایم هم تحریف می کند این را فقط به این خاطر می اورند که به تاریخ گذشته بد بگه مورخ باید ازاد مرد وبی طرف باشه وواقعیت بگه
من که صحبتهای این آقا را قبول ندارم .
ان را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است پیر مرد یک چیزی گفت سخت نگیر انرژی منفی بطر ف دشمن باید باشد
دمت گرم جناب آقای نجفی بختیاری، مورخ نباید با حب و بغض بنویسد، باید واقعیت را بنویسد البته اگر مورخ باشد.
آقای معتضد...
1- شما در تاریخ باستان یعنی از نظر باستانشناسی- تارخشناسی و زبانشناسی خبره نیستید که چنان بیهوده گویی کردها ؟
آ2- آیا از شرق شناسان وباستان شناسان معتیر مثلا" کلمان هووار چیزی نخوانده اید؟
3- آیا از تا"ثیر سلاح فلاخن قوم بزرگ لر و حضور آنان در جنگ با روم در زمان شاپور ساسانی چیزی نخواندهاید؟
4- آیا از تنگ تکاب وآریوبرزن در زمان اسکندر چیزی نخوانده یا نشنیده اید؟
5- آیا از حضور قوم لر در دفع حمله کروزوس وفتح سارد چیزی نشنیده
6- آیا از پآرسوماش و آنشان چیزی نشنیده اید؟
7- آیا نمیدانی که هنوز برخی از کلمات پهلوی قدیم و اوستایی در زبان قوم لر جاری ؟
8- آیا نوع و شکل کلاه قوم لر که هنوز رایج است گویای وجود این قوم بعنوان قدیمی ترین قوم ایرانزمین نیست؟
9- بختیاریها (قوم لر) در فتح تهران خود حکومت نکرد بلکه مفتخورانی که نقشی در اتقلاب مشروتیت نداشتند در قدرت نشستند.
10- از نقش بیگانگانی که در دستگاه اسماعیل صفوی ایران را به تباهی کشیدند بگزریم شما جه اصراری در سمپاسی بر علیه بختیاریها( قوم لر) و تفرقه افکنی در اجتماع دارید؟
11- آقای صدا وسیما آیا
پرسشگر شما خودش در مباحث باستانشناسی ومردمشناسی صلاحیت دارد تا مثلا" بنواند آقای معتضد مغرض وتفرقه افکن را به چالش بکشد. اصولا" دعوت از چنین فرد ناآگاه به چه معنی است؟
12- مردم ایران همگی ایرانی و ارجمند هستند وکشورشان را دوست دارند وتفرقه اندازی در صفوف آنها شرفمندانه نیست.جاوید باد ایران ما.
بهتره اقای معتضد کلاههای نمدی حجاری شده در تخت جمشید را با کلاه بختیارییها مقایسه کند.
ای کاش همه نظرات رو اعلام می کردید من نظر دادم ولی اعلام نشد متاسفم
جناب اقای معتضد عبرتی باشه برا بقیه ک درباره اصیل ترین قوم ایران باستان، از خود دربیاری نکنند،
سلام اخه چرا جروبحث بیخود میکنین من خودم یک بختیاریم وافتخارم ب همین بختیاری بودنم ولی عزیزان دل اخه مگ الان بختیاری ها از ایران باشن یا یک جا دیگ فرق میکنه اصل بوته انسان ک باید معلوم باشه. معذرت میخواهم قصد جسارت ندارم ولی خوبع شما از اقوام دیگری ک دور وبر خودتون هستن بپرسید ریشه تون آز کجا گرفته شد هیچ کدوم بصورت دقیق نمیدونن بعدم مگ الان ایران از چه قومی باشه مهم.اصل این هستش ک همه آدم باشن. وانسانیت داشته باشن. فهیم باشن. هر کجا ک بری نمیگن مال کجای. نگاه میکنن ببین شورمعرفت.شعور.ادب. داری یانه اگ نداشته باشی خونه ات بهترین جا دنیاهم باشع آدم حسابت نمیکنن
سلام دوستان من، سر در کاخ های تخت جمشید نقش چهار طبقه پشت چوقای بختیاری با سنگ حجاری شده این خود سند بختیاری بودن جهانشاه ارجمند کوروش بزرگ‌ هست وگرنه هیچ ایرانی نمیره به فرض پرچم فرانسه رو سر در کاخ یا خونش نصب کنه . تمام
سلام . بهتره اقای معتضد نقش پشت چوقای بختیاری رو با چهار طبقه ای حجاری شده سر در کاخ های تخت جمشید مقایسه کنند .‌ببخشید
سلام . بهتره اقای معتضد نقش پشت چوقای بختیاری رو با چهار طبقه ای حجاری شده سر در کاخ های تخت جمشید مقایسه کنند .‌ببخشید
واقعا درست گفتید تاریخ دان واقعی درود
عادت توحین ندارم ولی آقای معتضدزیاد چرت می گه
نمیدونم چرا همه میخوان ما بختیاری ها رو ایرانی نشون ندن مگه ما چه گناهی کردیم چون بیشترمون زرتشت رو میپرسته چرا خدا وکیلی اگر ما نبودیم الان کشور دسته صدام میفتاد البته اینا هنوز میترسن شاید ما حمله کنیم دوباره تهران و فتح کنیم
من خودم لروبختیاری نیستم اما باافتخارمیگویم :درودبرقوم بزرگ لروبختیاری که ازاقوام اصیل ایرانی هستند.خدانگهدارشان باشد.
بطور کلی لربزرگ که شامل بختیاری هاوبویراحمدوبهمئی می‌باشد وقبلا تانوراباد ممسنی رو بختیاری هامیگفتند که بنیانگذار حکومت پارسی عمدتالرها بودند واینو درکتیبه های تخت جمشید به راحتی میتوان دید
بابا ما بختیاری ها اصلا بخت نداشتیم خسروجان میدونی ما لرها از دهات آمریکا اومدیم
کاش زودتر درجریان قرار میگرفتم چقدر در یکی از شهرهای مذهبی مون انقدر بمن در کلانتری مرکز شهر متشاکیام باکمک گروهبان همشهریشون توهین بمن ولروبختیاری ایراد داشتند و باالعکس بنده رابهمین خاطر چند ساعتی بازداشت نمودند واقعاً دلم بحال کاروان پیاده سوخت کاش میدونستم چطوری فعلأ در گروه باشم و بگم آنچه که کاش نمیبود
آقای معتعض اطلاعات شما اشتباه است
بنام خدایی که مرا آریایی آفرید
بنام خدایی که مرا بختیاری آفرید
بنام خدایی که ما را فخر ایران زمین آفرید
بنام خدایی که ما را همچون شیران آفرید
من بختیاریم وبختیاری از قدیم در ایران بوده وپادشاه بر حق ایران است
من اون برنامه رو ندیدم ولی اگر راسته چرا ویدیویی از این حرفش نگذاشتند؟ ضمنا دوستان مطالب رو کامل بخونن، خود معتضد گفته آقا من این حرفها رو اصلا نگفتم، خوب پس چرا ما بختیاریها الکی شلوغش کنیم؟!
سلام.من نمی‌دانم این تاریخ دان این حرف را از کجاش درآورده است.کسی که اصلاً دست چپ و راستش را بلد نیست چرا باید تاریخ دان باشد
من یه فارس اصیل هستم
می خواهم بدونم ایشون که ایل بختیاری
ایل غیوروباغیرت واصیل ایرانی رامهاجرمی خونه
فردا
ایل قشقایی
پس فردا
مردم اصفهان
هرروزی یه نظریه ایی
ایشون وهرکسی که چنین سازی را می زنه چه کاره ای مردم ایران
که سخنوری
وکتاب نویس شده
هیچ کس نمی تونه ماملت ازاقوام مختلف ازهم جداکنه
فقط یه کلام کوروش در کجا بدنیا آمد و اولین پایتختش کجا بود.
البته آقای معتضد در پاسخ خودشان، اصل موضوع را انکار کرده و به اصالت قوم بختیاری تاکید نموده و به ایرانی‌نژاد بودن مردم بختیاری صحه گذاشته است.
درود ،پس کجاین،ایران زیستگاهشونه و از قوم ایلامی هستن
سلام بر بی بی مريم بختیاری سردار بختیاری
من بختیاری و اهل ایران
من بختیاری و احل ایران زمين هستم سلام بر بختیاری و سلام بر بی بی مريم بختیاری سردار بختیاری
غلط کرد بار اولش نیست
دورکی اسیوندبودقندهارفتح کردآه سیدمرادوآکلبلی کلانتربودندتوکجابودی فتح تهران اصل خودت کجای پشت میکرفن صدات بلنداصل خودت بگوجایزه بگیربختیاری ایرانی اصل هستنداگرایران نداشت بختیاری کی میکردمرزبانی بروکلاس درس بخوان
سرش ب تنش زیادی کرده
از نظر من و چیزیکه هست ایران هرچی داره به خاطر قوم بختیاری داره اگر حرف من را قبول ندارید من بهتون پیش نهاد میکنم که برید تحقیق کنید
این آقاعینکی تجربه نداره توباافغان درگیرشدی توبامغول سوادداردی نشستی یه حقوق میگری اندازه حقوقت حرف بزن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست