بازدید 185445

ای پادشاه وعده لباس گرم تو، مرا از پای درآورد!

پادشاهی در یک شب سرد زمستان از قصر خارج شد. هنگام بازگشت، سرباز پیری را دید که با لباسی اندک در سرما نگهبانی می‌داد. از او پرسید: آیا سردت نیست؟ نگهبان پیر گفت: چرا‌ ای پادشاه، اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم. پادشاه گفت: من الان داخل قصر می‌روم و می‌گویم یکی از لباس‌های گرم مرا را برایت بیاورند. نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد. پادشاه اما به محض ورود به داخل قصر، وعده‌اش را فراموش کرد. صبح روز بعد جسد سرمازده پیرمرد را در حوالی قصر پیدا کردند، در حالی که در کنارش با خطی ناخوانا نوشته بود...
کد خبر: ۲۹۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵ 17 January 2013

همزمان با ماه‌های پایانی دولت دهم، سیل وعده‌های اجراناشدنی و تحقق ناپذیر در کوتاه مدت همچنان در حال طرح است؛ وعده‌هایی که مدیران بعدی میراث‌دارش خواهند شد و تنها سطح انتظارات عمومی را افزایش می‌دهد. با این اوصاف، چه انگیزه و اصراری در ایجاد توقعات دروغین نزد افکار عمومی هست؟

به گزارش «تابناک»؛ پادشاهی در یک شب سرد زمستان از قصر خارج شد. هنگام بازگشت، سرباز پیری را دید که با لباسی اندک در سرما نگهبانی می‌داد. از او پرسید: آیا سردت نیست؟ نگهبان پیر گفت: چرا‌ ای پادشاه؛ اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم. پادشاه گفت: من الان داخل قصر می‌روم و می‌گویم یکی از لباس‌های گرم مرا را برایت بیاورند.

نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد. پادشاه اما به محض ورود به داخل قصر، وعده‌اش را فراموش کرد. صبح روز بعد جسد سرمازده پیرمرد را در حوالی قصر پیدا کردند، در حالی که در کنارش با خطی ناخوانا نوشته بود: «ای پادشاه! من هر شب با همین لباس کم سرما را تحمل می‌کردم اما وعده لباس گرم تو، مرا از پای درآورد».

این حکایت با رویکردی که برخی مدیران کنونی کشورمان در دستور کار دارند، ارتباط معنایی جالبی برقرار می‌سازد. در ماه‌های اخیر به عنوان ایام رو به پایان دولت دهم، همچنان وعده‌ها و برنامه‌هایی از سوی دولت مطرح می‌شود که طبیعتاً تحققش در دولت‌های بعدی و آن هم مشروط به محقق شدن برخی پیش نیازهاست و با این حساب طرح این وعده‌ها تنها ظرف تبلیغاتی مناسبی برای مدیرانی است که طبیعتاً شاید بسیاری‌ از آنان یک سال دیگر نیز در مسئولیت نباشند.

اگر دولت پسین چون دولت‌های پیشین کار نکرد و اعتقادی به ثبات مدیریتی داشت و این مدیران ابقا شدند، در صورت پیگیری افکار عمومی برای عمل به وعده‌هایشان از دست‌هایی می‌گویند که اجازه نداده‌اند برنامه‌هایشان اجرایی شود و عملاً توپ را در زمین اشخاص نامشخص یا در زمین ناهماهنگی سایر نهادهای مسئول می‌اندازند و با تقسیم مسئولیت، هزینه دیرکرد در عمل به وعده‌شان یا ناکام ماندن کلیت طرح را سرشکن می‌کنند.

در عین حال، اگر مدیران کنونی رفتنی شوند و تغییرات اتوبوسی در دولت بعدی نیز رخ داد، این مدیران دستشان باز خواهد بود که بگویند چنین برنامه‌هایی در دستور کار داشته‌اند و مدیران جانشینشان توانایی اجرایی این برنامه را نداشته‌اند. با این اوصاف در هر دو صورت این مدیران بازنده بازی که خود را به راه انداخته‌اند، نیستند و هزینه‌ها به سیستم مدیریتی کشور تحمیل می‌شود که مردم بدون توجه به تغییر مدیران و کیفیت وعده‌ها، خواستار تحقق برنامه‌ها و وعده‌های اعلام شده هستند.

البته این رویه مربوط به این ماه‌ها و این سال‌ها نیست و در همه دولت‌ها، برخی کارگزاران یکسره چنین وعده‌هایی را مطرح می‌کردند و عمل به این وعده‌ها را برای مدیران پس از خود به ارث می‌گذاشتند تا میراث‌داران با حجم انبوهی از برنامه‌های تحقق نیافته که برخی‌ از ‌آنها نیز اساساً تحقق ناپذیرند، روبه‌رو شوند؛ رویکردی که مدیر را وامی‌دارد از میان این دو راهی، یکی را برگزیند؛ وقف تمام انرژی‌اش برای تحقق وعده‌های پیشینیان و و دیگری اعلام غیرعملی بودن این وعده و رودررویی با افکار عمومی.

حاصل چنین رویکردی، تنها شکل‌گیری حجم انبوهی از انتظارات دروغین در نزد بخشی از مردم، برگرفته از وعده‌های کاذب برخی مسئولان است و البته این‌ها عوارض کوتاه‌مدت و عینی چنین سیاست‌های مدیریتی است. آثار بلندمدت چنین طرح وعده‌هایی، می‌تواند بی‌اعتمادی بخشی از افکار عمومی نسبت به اعلام برنامه‌های مدیران باشد که با توجه به عقبه فکری‌شان، حتی برنامه‌های کوتاه مدت اجرایی را نیز یک وعده اجرانشدنی می‌پندارند و به کل با ماجرا برخورد متفاوتی می‌کنند.

بی‌گمان، اگر با مردم صادق‌تر بوده و با بیان چالش‌های پیش روی توسعه‌یابی منطقی هر بخش از کشور، زمان واقعی تحقق طرح‌ها را اعلام کرده و نگاه تبلیغاتی را در این بخش به کمترین میزان رسانیم، گام بلندی در حفظ اعتماد افکار عمومی برداشته‌ایم و محصول این رویکرد مثبت، جز افزایش اعتماد عمومی به طبقه مدیران کشور نخواهد بود.

با این نگاه، شاید بتوان سازوکاری تعریف کرد تا هر مدیری که برنامه‌ای برای دستگاه ذیل مسئولیتش ارائه می‌کند، یک ضمانتنامه حقوقی را برای عمل به وعده‌اش ارائه دهد و در صورت تحقق نیافتن آن، وعده و مقصر بودن مدیر مذکور، مورد پیگیرد حقوقی قرار گیرد. در صورت طرح و پیاده‌سازی چنین سازوکار حقوقی در همه دستگاه‌ها، مدیران به طرح وعده‌های بدون پشتوانه و تبلیغاتی نخواهند پرداخت و در طرح برنامه‌ها و سخنرانی‌ها جانب احتیاط را رعایت می‌کنند.

البته هرچند این عملگرایی در واقعی‌سازی وعده‌ها، حاشیه امنیت مدیران را کاهش می‌دهد، قطعاً بهتر از آن است که اعتماد عمومی لطمه‌ای بخورد. بی‌‌گمان مردم می‌توانند با اوضاع کنونی امورشان را بگذرانند؛ مشروط بر آن که چشم‌انتظار رویدادهای مثبت بی‌تاریخ نگذاریمشان و حکایت آن نگهبان را تکرار نکنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۸۷
انتشار یافته: ۵۶
از روزی که گفته شد یارانه 200 هزار تومانی هر شب خواب میبینم تو جزایر قناری هستم و کتم مثل کت جادویی پر پول هست
پاسخ ها
مستضعف پا برهنه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
بر عكس تو ؛ از روزي كه گفته يارانه 5 برابر ميشه ؛ 4 ستون بدن بنده به لرزه افتاده و دچار رعشه شده ام .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
بنده خدا !
يارانه ات ؛ 200 هزار تومن شه اونموقع بايد 80 ميليون تومن بدي براي خريد بليط جزاير قناري !!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
ناشناس
اگه يارانه بشه 200 هزار تومان اونوقت نون سنگك رو بايد بخري 4500 تومان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
خدا نكنه يارانه زياد شه كه ما ديگه بايد سرمون رو بذاريم زمين و بميريم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
ساده... وقتی یارانه بشه 200تا بنزینم میشه3500تاو...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
آره! وقتی خواستی یه کیلو مرغ بخری و مجبور شدی 500 هزار تومن واسه یه کیلو مرغ بدی هر چی قناریه جلوی چشمت ظاهر میشه!
دولتی که "حق"مارا بموقع نمی دهد
متعهدشده بوده که پاداش پایان خدمت"فرهنگیانی که ازسال91بازنشسته می شوند ،درهمان هفته اول (بطوریکجا)داده خواهدشد.
این حرف را در اسفند 90وتیرماه91در رسانه ها نوشتاری ودیداری وشنیداری اعلام کرد آقای حاجی بابایی"وزیرآموزش وپرورش"
اگر آقایان به " آلزایمر "مبتلا شده اند میتوانند به پایگاه اطلاع رسانی دولت مراجعه کنند (اگر ازانجاحذف نکرده اند) ویابه رسانه ها مراجعه کنند.
ولی حالا16هفته گذشته وهیچ خبری از"پاداش پایان خدمت"که حق ماست ،نیست!
مابراساس وعده آقای وزیر "دست به قرض"شده ایم و حالا دچار ضررو زیان شده ایم وآبرویمان درمعرض خطره
به کجا شکایت کنیم وچه کسی رابایدببینیم؟
مرجع چنین تطلماتی کجاست؟
پاسخ ها
کامران حکیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
جناب پیراسته فر عزیز،من هم یواش یواش دارم آلزایمر میگیرم.چون صبح میرم مغازه قیمت یه جنسی رو میپرسم،بعد از ظهرش یادم میره... (بر اساس نوسان قیمتها)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
برادر عزیز من تازه شما به بازنشستگان فرهنگی پیوسته شده اید ، امیدوارم ساکن استان تهران یا برخی از استان های مهم این مملکت باشید تا حقوق بازنشستگیتان در انتهای ماه به موقع پرداخت شود .
امیدوارم مثل ما که در استان های دور افتاده و محرومی مثل استان مرکزی زندگی میکنیم ، نباشید ، چون دفعات متعددی پیش آمده است که مانند ماه قبل شندرغاز حقوق بازنشستگی ما را با 12 روز تاخیر پرداخت کردند.
بعد از 30 سال خدمت ،اینچنین با بازنشستگان برخورد می کند.
دمت گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
دم من گرم !
چه فايده ؟
اون نگهبان پير كه توي سرما مرد !!!!
تابناک نکنه میخوای بگی که ما هم همانند اون پیرمرد این همه گرانی و بی عدالتی تو رو تحمل کنیم و وعد ها رو نشنیده بگیریم؟!!!!!!!!
افسوس که فقط وعده بود...
کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی در اثر ندانم کاری دولت هست ؟! فکر نمیکنید این تحریم ها عملا دولتی باقی نمیزاره ! حالا میخواد دولت آقای احمدی نژاد باشد یا هر دولت دیگر از چهار گوشه جهان ... مگر سیاست خارجی و دکترین استراتژیک ایران بر عهده رئیس جمهور هست که حال از ایشان انتقاد میکنید !
میخوام مجوز یه موسسه رو بگیرم دقیقا الان یکساله که بهم وعده میدن...اخرین بار مدیر کل استان گفته برو اسفند ماه دیگه قطعیه!!!
وعده پول نفت سر سفره مان ..... عده يك ميليون تومان به ازاي هر نوزاد ..... وعده 1000 متر زمين ويلايي ........ وعده سهام عدالت .......
وعده استخدام 800000 نفر !!!!
این طورچیزاعادیست
پس كجاست اون پول نفت كه قرار بود بياد توي سفره مون ؟؟؟!!!!
پیرمرده ساده دل بوده دیگه سالهاست از این انسانها پیدا نمیشه .
ماه گذشته بازنشستگان آموزش و پرورش همدان 6 روز دیرتر از موعد قانونی حقوق گرفتند.
چوپان مفلسی دستمالش را در بیابان باز کرد تا
نان و پنیرش را بخورد . گربه حریصی آمد کنارش
و گفت معو . چوپان لقمه ای به گربه داد . باز
گربه گفت معو ! چوپان یک لقمه دیگر داد . گربه
طماع خورد و گفت معو ! چوپان همه نان و پنیر
را جلوی گربه گذاشت و گفت بفرما همش مال
تو . حالا من میگم معو !!!
آیا مشکل فقط دولت است؟ آیا آنهایی که باید تذکر نظارتی درست دهند انجام وظیفه می کنند؟ سوالات جدی تر است این است تابی جون.
درست همین ماجرا برج پیش بر سر ما بازنشسته های فرهنگی اتفاق افتاد به ما وعده داده بودند برای وام یک میلیونی یا کمی بیشتر ثبت نام کنید اول دی پرداخت می شود ما هم ذوق کردیم و حقوق را تا ریال آخر خرج نمودیم به خیلی ها وعده دادیم که این برج از خجالت تان در می آیم از عیال گرفته تا بچه ها که همیشه نق می زنند اما نه از حقوق خبری شد و نه از وام . این در حالی بود که حقوق را حداکثر تا سی ام پرداخت می کردند ولی ان برج تا پنجم به انتظار حقوق ماندیم
مثل وعده خانه دار شدن ما در تعاونی شرکت برق تهران (فاز 5هشگرد)
خدا به ما رحم كند ...
جالب بود تابي جون
به خدا قسم الان همه آحاد ملت راضیند روی این 48 تومن یارانه 50 تومن هم بزارند بدن دولت تا اوضاع جامعه به حال قبلی خود برگردد.هر چند اوضاع قبلی هم زیاد تعریفی نداشت.فقر تو جامعه بیداد میکنه عده ای روز به روز پولدارتر و عده ای روز به روز فقیرتر می شوند
4 نفره 800 هزار تومان را عشق است بخواب و از اسمان پول ببارد..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
بله اونوقت 10برابرش بده پول مواد اولیه زنده موندن چون زندگی که نمیکنیم فقط زنده ایم
فرض كنيد ان بادشاه فراموش كرده بود ! ان مرد بيجاره ولي اكر جند باردرب ميزد ايا به مقصود نميرسيد؟ خداوند كريم ميفرمايد ادعوني استجب لكم .
پاسخ ها
داش محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
عزیز دل برادر نگهبان حق ندارد پستش را ترک کند و برود در بزند معلومه سربازی نرفتی؟!
شاید اگر پیرمرد کمی فکر میکرد که کی وعده داده و کجا زندگی می کنه و برای کی کار میکنه دل به گرمای وجود خدا می بست نه پا دشاه
پیراسته فر عزیز سال 86 که من بازنشسته شدم پاداش ما را 18 ماهه پرداختند نگران نباش عجله نکن بی خیال شو حرص نخور شاد باشی .
قدیمی ها مثلهای خوبی میزدند:
سنگ بزرگ علامت نزدنه
نباید از حق گذشت و یکطرفه به قاضی رفت تعدادی از وعده های داده شده محقق شده است و تعدادی دیگر محقق نشده است ولی در عوض تعداد زیادی از وعده‌های داده نشده ای هست که جای آن وعده‌های محقق نشده را پر کند مثل 1-وعده‌ای در مورد گرانی داده نشده بود ولی محقق شد 2-وعده‌ای در مورد بالارفتن ارز داده نشده بود ولی محقق شد و دیگر وعده های داده نشده محقق شده
من اسفند سال قبل ازدواج کردم در اخبار بود که وام ازدواج برای افراد دارای شرایط شده 5 میلیون تومان ما که به بانکها مراجعه کردیم گفتند که فعلاً بخشنامه اش نیامده ماندیم تا تیر ماه و هرگز بخشنامه ای نیامد رفتیم ثبت نام گفتند منابع نداریم بمانید تا منابعش بیاد اما هرگز منابعی نیامد حالا که به پایان مهلت ثبتنام رسیده ایم دیگر هیچ بانکی ثبت نام نمی کند مانده ام که من و امثال من که با هزار امید به این وام ازدواج دلخوش کرده بودیم که زندگی مشترکمان را شروع کنیم چکار باید بکنیم ؟
بسیار حکایت به جایی بود....
جهان سوم یعنی کشورهایی که همه چیز داردند بجز مدیریت .
باز خوبه که به کارمند های دولت بعد از بازنشستگی یک پولی میدهند ما که کارمن دولت نیستیم تا مین اجتماعی حداقل حقوق را میدهد
دلتون خوشه فقط وعده میدن کو عمل
محض اطلاع کسایی که می خوان ازدواج کنن از وام ازدواج خبری نیست
با اعلام همدردی با آقای پیراسته فر به عرض می رساند، بنده هم از آن دسته فرهنگیانی هستم که در تاریخ 1391/5/1 بازنشسته شده ام. امید داشتم با توجه به وعده های مسئولان، با دریافت پاداش جهیزیه ای برای دخترم که 6 ماهی است ازدواج کرده، تهیه کنم. از پاداش که خبری نشد، اما جنسهای بعضا تا 100 درصد افزایش یافته است. مثلا یک یخچال 2 ملیونی الان 4 ملیون شده است و قس علی هذا.
آیا پاداش امروز با پاداش 5 ماه قبل یکی است؟ آیا آقایان پاداش ما را با توجه به تورم می دهند؟!!!!
نکته جالب این که قبل از این که چنین قولی( درهمان هفته اول و بطوریکجاداده خواهدشد) بدهند، یک مرحله آن را بلا فاصله می دادند ولی تا به امروز حتی یک ریال هم پرداخت نکرده اند.
باید بگوییم که " از طلا بودن پشیمان گشته ایم....... مرحمت فرموده ما را مس کنید"
به گزارش تابناک؛ پادشاهی در یک شب سرد ...
تابناک این داستان رو هم به نام خودت مصادره کردی!؟ بابا تو دیگه کی هستی
جانا که حرف دل را زدی
همینم که هست از سر ما زیادیه!
خدا پدرتان را بیامرزد من 17ماه است که بازنشسته شده ام و هنوز پاداش حود را دریافت نکرده ام
اقا محترم .حرف حساب شما متین و دروست .ولی این حرف ها درد جامعه و امثال من را دوا نمی کنند .
وعده می دهند ولی عمل نمی کنند
تاچه خورم صیف و چه پوشم شتا
نگرانى از اينده و كرانىهاى پيش رو مردم را نا اميد و افسرده كرده و اخبار روزانه سايتها و مطبوعات به ان دامن مى زند
براي فرصت مطالعاتي به من گفتن دولت الان پول نداره، پول بليت هواپيما رو خودت بده، برگشتي ميريزيم به حسابت. 900 تومان قرض كردم خودم دادم. الان 6 ماهه برگشتم، پول بهم نمي دن. تازه حالا كلي رفتم ناله كردم گفتن تا آخر سال ميديم. اون وقتي كه من 900 تومان دادم دلار 1500 بود ولي الان 3500شده. فكر كنم مي خواد دلار بشه 5000 تومان بعدا پول منو بدن. حالا به دانشجو بد بخت فشار مياد اشكال نداره.
بعنوان یک ایرانی میخواهم بگویم افزایش نرخ هدفمنی یارانه ها فقط و فقط مردم ایران را دچار فشارهای شدید اقتصادی میکنه . ما ایرانیان فقط میخواهیم تورم از این کشوری که این همه ثروت داره رخت بر بنده نه چیز دیگر مرغ کیلویی 1000 تومنی حالا شده 4800 تومان معلوم نیست با اجرای این طرح چه بلایی سر مردم ایران خواهد آمد.
یارانه 200 هزارتومانی را به 5 میلیون نفر میدن اونوقت تورم 200 درصدی و سنگک 4000 تومانی و بنزین 4000 هزار تومانی را برای 75 میلیون نفر اعمال میکنند
یکی یه آپارتمان 50 میلیاردی بخره
یکی واسه یک میلیون وام همه حقوقش رو خرج کنه و وامی هم نصیبش نشه! بشه شرمنده زن و بچه !!!!!!!!َ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر