بازدید 26410
ادعای توافق روسیه و ترکیه بر سر سوریه:

بازی مخفی مسکو یا آخرین برگ برنده آنکارا؟

از زمان دیدار چند هفته پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، اخبار و شایعات گوناگونی درباره برنامه این دو کشور برای آینده سوریه منتشر می‌شود. یک روزنامه ترکیه‌ای به تازگی جزییات جدیدی از آنچه طرح تازه این دو کشور برای سوریه خوانده، منتشر کرده است.
کد خبر: ۲۹۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳ 27 December 2012
از زمان دیدار چند هفته پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، اخبار و شایعات گوناگونی درباره برنامه این دو کشور برای آینده سوریه منتشر می‌شود. یک روزنامه ترکیه‌ای به تازگی جزییات جدیدی از آنچه طرح تازه این دو کشور برای سوریه خوانده، منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «صباح» ترکیه، مدعی شده که برنامه دوره گذار در سوریه که از سوی آنکارا طراحی شده و مورد موافقت رئیس‌جمهور روسیه نیز قرار گرفته، در بردارنده واگذاری قدرت از سوی اسد در یک فرایند سه ماهه است؛ آنکارا این برنامه را «آخرین فرصت اسد» دانسته است.

بنا بر گزارش این روزنامه، برنامه‌ای که پوتین آن را «سازنده» خوانده، پایان درگیری‌ها در سوریه و آغاز دوره گذار را پیش‌بینی می‌کند. در این فرایند، هر دو طرف (دولت و مخالفان) باید از استفاده از سلاح و اعمال خشونت علیه یکدیگر خودداری کنند. این فرمول، یک برنامه گذار شش ماهه را طراحی می‌کند که از‌‌ همان روز توافق روسیه و ترکیه آغاز شده است.

صباح اشاره می‌کند: هرچند اسد خواستار ماندن در قدرت تا هنگام برگزاری انتخابات است، گروه‌های مخالف، خواهان ترک سریع قدرت از سوی وی در‌‌ همان آغاز فرایند گذار هستند. به ادعای این روزنامه، تقاضای اسد برای ادامه حاکمیت خود، هم‌اکنون مهمترین مانع بر سر راه برداشتن گام‌های بیشتر است.

اما بر پایه طرح مورد توافق روسیه و ترکیه، اسد پس از گذشت سه ماه از دوره گذار، اقتدار خود را واگذار و کرسی ریاست جمهوری را ترک می‌کند؛ این کار، خواسته گروه‌های مخالف را نیز تأمین خواهد کرد.

بنا بر طرح مورد اشاره این روزنامه ترک، پس از ترک قدرت از سوی اسد، یک دولت انتقالی با قدرت کامل شکل خواهد گرفت. این دولت از اعضای گروه‌های مخالف تشکیل خواهد شد؛ اما چهره‌های غیرنظامی حاضر در دولت اسد که در خشونت‌ها نقشی نداشته‌اند نیز امکان حضور در آن را خواهند داشت.

افزون بر این، بنا بر پیش‌بینی طرح مذکور، ارتش سوریه تحت فرمان یک فرماندهی غیرنظامی خواهد بود. گروه «ارتش آزاد سوریه» نیز در این دوره انتقالی به حیات خود ادامه خواهد داد؛ در عین حال، سازمان ملل نقشی فعال در اعمال این فرمول بر عهده خواهد داشت.

صباح مدعی است که نگرانی‌هایی درباره نپذیرفتن این طرح از سوی اسد وجود دارد؛ اما با توجه به حمایت روسیه از آن، در صورت مخالفت اسد، وی حمایت مسکو را در عرصه جهانی از دست خواهد دارد.

اما این گزارش در حالی در روزنامه صباح منتشر می‌شود که تاکنون شایعات متعدد و متنوعی درباره طرح‌های آنکارا برای سوریه و نیز موافقت مسکو با برخی از آن‌ها مطرح شده است، ولی تاکنون هیچ منبع رسمی در آنکارا یا مسکو، این ادعا‌ها و شایعات را تأیید نکرده است.

با این حال، از آنجا که مقامات روس به تازگی، هم صریح و هم ضمنی اعلام کرده‌اند، شخص اسد خط قرمز آنان نیست و آن‌ها برای ثبات و امنیت در سوریه، بیش از خود اسد اعتبار قایلند، پذیرش چنین طرحی شامل خروج اسد از قدرت، محتمل است؛ اما این موضوع که دیدگاه مسکو و آنکارا درباره سوریه واقعاً تا چه اندازه به هم نزدیک شده باشد، محل پرسش جدی است!

در پایان آن که این گزینه نیز دور از ذهن نیست که انتشار جزییات این طرح ادعایی، برنامه‌ای جدید از سوی آنکارا برای در فشار گذاردن مسکو و هدایت آن به سمت مورد نظر خود باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۳۷
یعنی قدرت بطور کامل دست مخالفان بیفته؟ خوب حالا شاید مردم حکومت رو بخوان. یعنی چی که دولت انتقالی فقط باید از مخالفین تشکیل شه؟ چقدر پر رو ان اینا... هر آدم نفهمی هم می دونه که انتخابات آزاد باید شامل همه سلیقه های گوناگون، چه مخالف و چه موافق باشه، که مردم انتخاب کنن کی رو می خوان. اونوقت اینا اینو نمی دونن؟
پاسخ ها
آشنا
| Norway |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
اول خوب بخوان بعد "افاضه" بفرمایید! نوشته شده که " اما چهره‌های غیرنظامی حاضر در دولت اسد که در خشونت‌ها نقشی نداشته‌اند نیز امکان حضور در آن را خواهند داشت. "
ترکیه و روسیه هم می دانند که تعدادی از از سوری ها موافق و مخالف دولت اسد هستند. پس دولتی تشکیل خواهد شد از هردو جناح. اما ...
توافق مسکو با آنکارا وزن سیاسی مسکو را کم می کند چون در عرصه بین المللی آنکارا عددی نیست که بخواهد با روسیه به صورت برابر طرف شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
در حال حاضر آنكارا وزن سياسي خوبي پيدا كرده
Araz
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
خوشم میاد این عددی نیست، همه کار تو منطقه مکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
پذيرفتن اين طرح توسط مسكو، اولا به معني شكست در برابر آمريكا است دوما تحقير روسيه است كه گوش به فرمان كشور حقيري چون تركيه شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
ترکیه اگر عددی نبود پوتین نمی رفت باهاشون مذاکره و توافق کنه آقای عددشناس! اگه به شما باشه هیچ کس عددی نیست جز خود انور ما..
در گذر زمان جه در جنگ.چه در صلح از این دو همسایه آموختیم که پل زدن روی
رودخانه ی انها کمال حماقت است.
مشگل از روسیه تزازی دیروز و ترکیه عثمانی گذشته ویا روسیه وترکیه امروز
نیست.مشگل از ماست .که به غلط گاهی روی این یا گاهی از سر نیاز یا
اشتباه به آن تکیه میکنیم.
همین بس که هر دوی آنان چه دیروز وچه امروز وحتی فردا قابل اعتماد نبوده
ونیستند.
آنها فرصت طلب ومنفعت خواه ومکار وبی
قید وبند هستند.
* آزموده را آموزدن خطا است.هزار نکته
باریک تر از مو جانم این جاست.اینجاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
دوست عزیز آنها نه فرصت طلب، نه منفعت خواه، نه مکار، و نه بی قید و بند هستند. آنها هم مثل هر دولت دیگری فقط و فقط منافع ملّی مردم خودشان برایشان اهمیت دارد و این هم نه تنها مذموم نیست، بلکه پسندیده هم هست.
اشکال کار هم همانطور که خودتان فرمودید از ماست که جور دیگری فکر می کنیم و جور دیگری انتظار داریم.
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
کی به اونا تکیه کرده؟ ما هنوزم شعارمون "نه شرقی نه غربیه" اینا بافته ی ذهن شماست. مساله الان اینه که منافع روسیه در حال حاضر تو همون چیزیه که ما ازش حمایت می کنیم. این یعنی تکیه کردن به روسیه؟
این یه بار امیدوارم که روسها طبقه رسوم گذشته خلف وعده کنند و یک حال اساسی‌ از این ترکیه بگیرن
پاسخ ها
حمید
| Turkey |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
بخوای یا نخوای نقش ترکیه تو معادلات منطقه به شدت پررنگ شده و مطمئن باش سوریه هم اینو میدونه وگرنه لازم نبود اینهمه تلاش کنه تا باهاش به توافق برسه.از این گذشته ترکیه به تو چه بدی ای کرده که میخوای حالش گرفته بشه
معین
| United States of America |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
خلف وعده میکنن ولی نه برای ترکیه بلکه برای سوریه
این وسط هم سر ایران بیکلاه میمونه
ترکیه خودش آشکارا در کشور سوریه دخالت میکنه ولی وای به روزی که ایران بخواد نظر یا پیشنهادی بده همه دنیا ما را متهم میکنند!!عجب رویی دارند!!
ترکیه از جنگ می برد حالا قاطی شده میبازد -روسیه 20 سال است با حیله امریکا را در گیر میکنه در این یکی خودش را در گیر کرده - امریکا امد با پنبه کار کنه میبینه غولی را ناخواسته زنده میکنه- عربستان در این 10 سال نجنبه میپاشه تو خاکی سوریه افتاده -شما باید ببینید چطور سوریه را به یک بحران و اتش در دامن انها تبدیل کنید در اخر در اخرین فشنگ به دشمنانی کمک کنید در اینده دوستند نگاه کنید انگلیسی ها با دشمن دشمن را میزنند به ته کارهای القاعده نگاه کنید باید طمع دشمن را تبدیل به کشاندن ان به برزخ مرگ تبدیل کنید امریکا را بعد از جنگ سرد وارد اهدافش کردند راه این است راه راهبردی این است طناب را باز کن در را بگشا
قطعاً روسیه با امریکا برای کنار گذاشتن اسد به توفق رسیده یا خواهد رسید چون توان روسیه در عرصه بین الملل بیشتر از این مخالفتهای کوتاه مدت نیست نومنه روشن آن یوگسلاوی لیبی و ... هستند
ازروسیه جزء این انتظار نمی رود
روسيه اگر بخواهد توافق کند با آمريکا توافق ميکند نه با ترکيه. اساسا" در معادلات جهاني ترکيه همسنگ روسيه نيست.
بنظر میرسه ، روسها باشعورتر ازین باشن که بخوان یک منطقه دیگه مثل سوریه رو تقدیم آمریکا کنن،مخصوصا اینکه اعلام کردن دیگه اشتباه لیبی رو در سوریه نمیکنن،سیاست روسها یکی به نعل و یکی به میخه!!
دراين جلسه تركيه به مسكوقول داده واردات گاز از روسيه را جايگزين
واردات ان ازايران خواهدكرد ودرمرحله اول بيست درصداز واردات هود از ايران را كاهش خواهد داد
درست است كه مى گويند سگ زرد برادر شغاله
مسكو حتي تعدادي ازجمهوريهاي خاك شوروي راازضماِيم خاك خود جدا كرد كشوري كه به خاك خودش تعصب ندارد آيااين كشور قابل اعتماد است آيا تا بحال دولتي سراغ داريدكه متحد روسيه باشد وسقوط نكرده باشد
ترکیه صببر کن از این روزها واسه تو هم هستش
در حال حاضر جز ايران %100 ، روسيه60% و چين 20% بقيه دنيا خواهان رفتن اسد هستند ، اگر روسيه نبود الان اسد خيلي وقت پيش رفته بود ، روسيه هم مايل نيست به هر قيمتي شده به ماندن اسد در قدرت پافشاري كند ، اگر منافع روسيه بعد از رفتن اسد تضمين شود به راحتي پشت اسد را خالي مي كند ، ممكن است اين منافع هم در ديدار اردوغان و پوتين مورد مذاكره قرار گرفته باشد .
تا زمانی که اسد در قدرت باشه سوریه رنگ آرامش به خود نمیبینه
تاريخ نشان داده روسيه در جائي كه منفعت داشته باشد در قبال امتياز پشت حاميان خود را خالي خواهد كرد ، پس با طناب پوسيده روسيه نبايد به چاه رفت
خداوند مكر شياطين را به خودشان برمى گرداند
روسیه باز هم ایران رو فروخت این همان طرح ایران بود که حالا با تغییراتی که اصلا به نفع ایران نیست و به اسم ترکیه انجام میشود شاید به اجرا برسه حالا که صحبتها از به نتیجه رسیدن گفتگوی صلح امیز بودن برنامه هستهای ایران بیشتر شده روسیه دیگر سودی از ایران نمیبرد و باز هم خنجر از پشت...
این دو کشور برای کنار زدن ما در صحنه بین الملل از هیچکاری روگردان نیستند.کاش ما هم کمی آینده نگر بودیم.والسلام
سرنوشت ملتها دست قدرتهای شرق و غرب. روز آزادی واقعی آنگاست که بدون دخالت روسه یا آمریکا و یا دیگران بشود تصمیم گرفت و متاسفانه فعلا این امکانپذیر نیست.
با سلام
جالبه در بحرین یک خانواده کل ملت را به گروگان گرفته وجنایت می کند دنیا لال وکر است در سوریه یک ملت رئیس جمهور خود را دوست دارند باید بدست تروریست های مورد حمایت غرب و دولت هائی که بو از دمکراسی نبرده اند قتل عام شوند. آیاوجدان بیداری درغرب وجود دارد.برای چند روز ماندن در قدرت این همه جنایت؟
بابا جان این نماینده سازمان ملل به سوریه رفته نشان از سرپا بودن رژیم اسد است وگر نه امریکا اجازه نمیداد اخضر به سوریه برود
روسیه هیچگاه یک شریک قابل اعتمادی نیست. او همیشه پشت دوستانش را خالی می کند و یک خائن هست. این را همه دنیا فهمیدند. ودیگر حنای روسیه در هیچ کجای دنیا رنگی ندارد. اما سوریه با تو جه به شرایط پیچیده ان به این اسانی تسلیم نخواهد شد و والبته تر کیه برای حمایت از تررویستها
هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد و بد تر از ان امریکا یک اشتباه راهبری را در منطقه دوباره تکرار می کند. دولت امریکا می تواند با اسد بهتر از هر کس دیگر به توافق برسد. واگر غیر از اسد کسی دیگر سکان هدایت را در دست گیرد
به احتمال زیاد
سلاحهای شیمایی در دست شورشیان خواهد افتاد و امریکا بازنده بزرگ این بازی خواهد بود
میگم این موضوع که ترکیه برا سوریه خط ونشون میکشه دخالت در امور داخلی دیگرتن نیست؟!!
بشار از جون مردم چی میخواد
ترکیه با دستمال ابریشمی که در مقابل امریکا و عرب در دست گرفته دنبال پرستیز و قدرت زمان عثمانی هست ولی در عرصه بین الملل وزنه ای نیست این را خودشان هم میدونن که ابزار سیاست و مترسکی بیش نیستند. روس ها هم اولش یه هارت و پورتی میکنند و بعدش هم پولی ومولی میگیرند و غلاف میکنند چون بیشتر از این زورشان نمیرسه و خصلت شان همیشه همین بوده و خواهد بود چون اگر قدرت میداشت اول خودش را از محاصره نجات میداد. این دفعه یک کم بیشتر زور زده چون سوریه اخرین پایگاه نظامیش در مدیترانه هست. طبق امار و شواهد که برای همه روشن و گواه هست هر کشور. حکومت . و مملکتی که خودشه تابع و وابسته روسیه کرده عافبتش عفب افتادگی. درماندگی و سرنگونی بیش نیست. حال چطور باید باین کشورها و حکومت ها این جریان وضوح را فهماند. من که نمیدانم ایا شما میدانید؟
تو رو خدا دنیای ما را نگاه کنید! مردمی در یک کشور کامله مستقل ابتدا به وسیله بیگانگان خودخواه درگیر جنگ و کشتار و خونریزی می شوند بعد همین بیگانگان دور هم جمع شده و برای پایان درگیری ها برایشان تصمیم می گیرند.
یا در مورد خودمون یک کشور که سه چهارم بودجه خود را صرف هزینه نظامی و تولید سلاح کشتار جمعی می کند در برابر ما که فقط قصد استفاده صلح آمیز از انرژی را داریم ایستاده و با خودخواهی تمام اقتصاد و بهداشت و آسایش مردم را نابود کرده دنیا را علیه ما و فرهنگمان و تمدنمان بسج می کند.
لعنت خدا بر این مستکبران!
به امید ظهور امام زمان(ع) و نابودی استکبار
امام علی می فرمایند دشمن تو سه قسم است: دشمن تو و دوست دشمن تو و دشمن دوست تو آمریکا هر سه تا هست
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد