بازدید 5204
۱

ایرانیان، بی‌اعتقاد‌ترین‌ها به شایعه ۲۱ دسامبر

بر اساس باورهای دینی ما پایان دنیا قابل پیش بینی نیست و تا زمان ظهور منجی پایان دنیا فرا نمی‌رسد و از پایان دنیا هیچ راهی برای در امان ماندن وجود ندارد.
کد خبر: ۲۹۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴ 24 December 2012
یک آسیب‌شناس در رابطه با برخورد ایران با شایعه بزرگ ۲۱ دسامبر، گفت: به علت حاکمیت باورهای تشیع و فرهنگی غنی ایرانی در ایران و همچنین مقابله فکری روحانیون و صاحب نظران با این نظریه کمترین آمار باور در مورد شایعه بزرگ ۲۱ دسامبر متعلق به ایران بود.
 
مجید ابهری در گفت‌و‌گو با ایلنا در رابطه با خرافه بزرگ پایان یافتن دنیا در ۲۱ سبتامبر گفت: با رسوایی بزرگ پیش گویی قوم مایا و نوستراداموس در دنیا و تمام نشدن دنیا، یک بار دیگر مهر باطلی بر خرافات زده شد و این اتفاق در حالی رخ داد که در بسیاری از کشورهای دنیا امکانات و تجهیزاتی را برای رویارویی با حوادث آخرالزمان در نظر گرفته بودند.
 
این آسیب‌شناس ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها همچون فرانسه، روسیه و ترکیه مردم با صرف هزینه‌های گزاف به دنبال مهیا کردن پناهگاه بودند که این مکان‌های امن تا شبی هزار دلار به فروش می‌رسید همچنین در بسیاری از کشورهای خیل گسترده مردم به خرید بسته‌های امدادی در بازار‌های مرکزی روی آورده بودند.
 
این رفتار‌شناس در رابطه با اهمیت خرافات در دنیا افزود: متاسفانه خرافات در دنیا طرفداران زیادی دارد و مردم بدون توجه به فرهنگ، آداب و رسوم و دینشان به این خرافات احترام می‌گذارند و تسلیم آن می‌شوند.
 
ابهری خرافات را یک فرصت مناسب برای سودجویان عنوان کرد و افزود: همیشه در این گونه موارد سودجویان شرایطی مناسبی را برای خود فراهم می‌کنند که فروش مکان‌های دور افتاده با قیمت‌های سر به فلک کشیده در شب ۲۱ سپتامبر نمونهٔ بارز این امر است.
 
وی در رابطه با علت تایید خرافات از سوی مردم، اظهار کرد: از نگاه رفتار‌شناسی هرجایی که باورهای اصیل و ارزش‌های الهی پررنگ‌تر باشد خرافات نقش کمتری را ایفا می‌کند لذا شایعه ۲۱ دسامبر در کشورهای اسلامی به ویژه در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا با بی‌توجهی و حتی تمسخر رو به رو شد.
 
این آسیب‌شناس ضمن اشاره به مذهب تشیع در ایران و جایگاه این مذهب در ایران، بیان کرد: بر اساس باورهای دینی ما پایان دنیا قابل پیش بینی نیست و تا زمان ظهور منجی پایان دنیا فرا نمی‌رسد و از پایان دنیا هیچ راهی برای در امان ماندن وجود ندارد.
 
این رفتار‌شناس ادامه داد: به علت حاکمیت باورهای تشیع و فرهنگی غنی ایرانی در کشور و همچنین مقابله فکری روحانیون و صاحب نظران با این نظریه کمترین آمار باور در مورد شایعه بزرگ ۲۱ دسامبر متعلق به ایران است و سپس به ترتیب کشورهای اسلامی نسبت به این خرافه بی‌توجه بودند و گرنه کشورهای بزرگ و پر مدعای غربی علاوه بر قبول این خرافه وارد فضاهای کذب و بزرگی شده بودند.
 
ابهری پذیرش خرافات را ناشی از ضعف فرهنگی و اعتقادی دانست و گفت: خرافه پذیری هیچ ربطی به پیشرفت صنعتی و تکنولوژی ندارد بلکه با ریشه اعتقادات و فرهنگ کشور‌ها مرتبط است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
21 دسامبر درسته نه 21 سپتامبر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل