بازدید 20931

افغانستان، مسیر جدید ایران برای دور زدن تحریم‌ها

از زمان تشدید تحریم‌های غرب علیه بخش‌های مالی و انرژی ایران، بحث درباره راه‌های دور زدن این تحریم‌ها از سوی ایران و شیوه‌های ادامه حیات اقتصادی کشور، به یکی از مباحث مورد توجه رسانه‌ای تبدیل شده است. در جدید‌ترین مطلب از این دست، گزارشی از افغانستان، از استفاده ایران از این کشور به منظور دور زدن تحریم‌ها حکایت دارد.
کد خبر: ۲۹۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۶ 17 December 2012
از زمان تشدید تحریم‌های غرب علیه بخش‌های مالی و انرژی ایران، بحث درباره راه‌های دور زدن این تحریم‌ها از سوی ایران و شیوه‌های ادامه حیات اقتصادی کشور، به یکی از مباحث مورد توجه رسانه‌ای تبدیل شده است. در جدید‌ترین مطلب از این دست، گزارشی از افغانستان، از استفاده ایران از این کشور به منظور دور زدن تحریم‌ها حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، در هفته‌های اخیر، موضوع تجارت طلا در افغانستان، به یکی از موضوعات مهم و بحث‌برانگیز تبدیل شده است. خروج مقادیر بسیاری طلا از این کشور، به شدت مورد توجه مقامات افغان و کار‌شناسان اقتصادی قرار گرفته و ایران به عنوان یکی از عوامل دخیل در این ماجرا معرفی شده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» که گزارشی را در این زمینه منتشر کرده، می‌نویسد موضوع قاچاق طلا، از تابستان گذشته در افغانستان جدا بروز پیدا کرده است. مسافرانی که کیف‌های پر از طلا با خود حمل می‌کنند، به خارج از افغانستان پرواز کرده و بیشترشان به دبی می‌روند.

بر پایه این گزارش، تنها در دو هفته پایانی ماه اکتبر، بیش از ۲۵۰ کیلوگرم طلا به ارزش بیش از چهارده میلیون دلار از این کشور بیرون برده شده است.

البته ناگفته نماند که این نقل و انتقالات، کاملاً شفاف و قانونی انجام می‌گیرد و هیچ منعی در خروج طلا از افغانستان نیست؛ با این حال، «نورالله دلاوری»، رئیس بانک مرکزی افغانستان بر این باور است، افزایش شدید حجم این تجارت، موضوعی مشکوک است و دولت این موضوع را در دست بررسی دارد.

اما از آنجا که بیشتر بخش‌های اقتصاد افغانستان با شفافیت اندکی کار می‌کنند، ردیابی این موضوع دشوار است؛ اینها همه در حالی است که نزدیک ۹۰ درصد فعالیت مالی بیرون از چهارچوب بانک‌های رسمی انجام می‌گیرد. وجود قراردادهای نوشته شده و دفا‌تر حسابداری، امری نادر است و همین موارد، کار مقامات افغان را سخت می‌کند.

با این حال، به باور تحلیلگران و همچنین فعالان اقتصادی حاضر در افغانستان، دو گزینه عمده، مهم‌ترین عوامل دخیل در افزایش تجارت طلا در افغانستان کارآمد است؛ نخستین، انجام فعالیت‌های پولشویی از سوی گروه‌های قاچاقچی مواد مخدر و نیز طالبان است.
عامل دوم، استفاده ایران از فضای اقتصادی افغانستان به منظور دور زدن تحریم‌هاست.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه ایران هم اکنون با هدف دور زدن تحریم‌های غرب، اقدام به خرید دلار و یورو در افغانستان می‌کند، می‌نویسد:‌ شاید این کشور با خرید و فروش طلا در پی تأمین هدفی مشابه باشد!

این روزنامه به نقل از یک دلال در کابل می‌نویسد، تاجران طلا به ایران کمک می‌کنند تا در افغانستان فلزات گرانبها خریداری کند. ایران بهای این فلزات را در قالب نفت و یا ریال پرداخت می‌کند، زیرا ریال ایران در غرب افغانستان، پولی رایج به شمار می‌رود.

به گفته وی، پس از انجام این کار، طلای خریداری شده به دبی منتقل می‌شود تا با فروش در آنجا، وجه آن به صورت دلار دریافت شود. این دلار‌ها سپس برای خرید کالاهای مورد نیاز ایران، به چین و یا همان گونه به ایران فرستاده می‌شوند.

گزارش‌ها درباره استفاده ایران از طلای افغانستان برای دور زدن تحریم‌ها، تنها چند هفته پس از آن منتشر می‌شود که دولت ترکیه نیز رسما مبادله طلای خود با نفت ایران را تأیید کرد. البته تفاوت در این زمینه، رسمی بودن این تجارت درباره ترکیه و غیررسمی بودن آن در رابطه با افغانستان است.

به این ترتیب، باید افغانستان را جدید‌ترین کانالی دانست که به منظور دور زدن تحریم‌های یکجانبه وضع شده از سوی غرب، مورد بهره‌برداری ایران قرار می‌گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۲۱
مرسییییییییییییییییییییییییی مطلب خوبی بود
فقط افغانستان مانده بود حالا از تحریم ایران باید از این به بعد حسرت افغاتستان را بخوریم
نه آمریکا لابد انتظار داره ایرا ن مجانی افغانهارو بزاره بیان ایران!!!!!!یانکیهای احمق.......
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
این یه رابطه دوطرفه هستش و هر دو طرف سود میکنن
30 سال جنگ و تحریم دور تا دورکشورهای همسایه ما از این سفره صلواتی به نان و نوا رسیدن حالا همین ها برای ما شاخ شدن مثل ترکیه - دوبی - کویت - عربستان و الان هم افغانستان معلوم نیست تاکی سرمایه های این کشور میخواد بذل و بخشش بشه .
تابناک ایران اینقدر بدبخت نشده هنوز کشورهای زیادی هستند که از ایران روزی میخورند ازجمله افغانستان و امارات
کارمون به چی جایی رسیده؟!!!!!!!!
ای ول ....
الهم صلي علي محمد وآل محمد

خيلي خوبه مسلمانان جمهوري اسلامي افغانستان ومسلمانان جمهوري اسلامي ايران در اين گونه مواقع هواي يك ديگر را داشته باشند
اميد وارم كه تحريم هاي غربي از بين برود
افغانستان را هم سرمایه دارمیکنیم .غصه چی رومیخوریم.چه بلالهایی که تحریم سرمادرنمیاورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
مثلا که چی؟
این ها رو باید به اون جنایتکارایی بگی که ما رو تحریم کردن
مثلا با این لحنت میخوای از چی انتقاد کنی؟از اینکه جلوی زورگوییهاشون ایستادگی میکنیم؟؟؟؟
تابناک جان ما اینقدر این تحریمهارو دور زدیم که داره سر خودمون هم گیج می ره بی خیال
در مقاله گفته شده: بر اساس این گزارش، تنها طی دو هفته آخر ماه اکتبر، بیش از 250 کیلوگرم طلا به ارزش بیش از 14 میلیون دلار از این کشور خارج شده است. اصلا این حجم طلا اگر تمامش هم به ایران فروخته شود حدود 300 میلیون دلار در سال می شود. حالا 300 میلیون دلار کدام مشکل ایران را حل می کند؟! اصلا شما بگویید 500 میلیون دلار!
خدا قوت به تمامی دستاندرکاران امنیتی و اطلاعاتی کشور که با ذکاوتشون باعث شدن آمریکا هر دری رو رو به ایران میبنده خودش با پوز بخوره به یه دره باز جدید
گيرم اين تحليل درست بأشد أيا ما بايد صداشو اين جور بلند در بياريم كه اگر راهى هم باز شده بسته بشه
نه لابد آمریکا انتظار داره ایران بشینه و به تحریم ها نگاه کنه بهترین کارو انجام میده کاش از اول اینطوری میکرد تا اقتصاد کشور ضعیف نمیشد
خوب عزیزای دل بلاخره ما داداش بزرگه ایم باید جور هم بچه های دور و اطرافمون رو بکشیم انشالله بزرگ میشن جبران می کنن نمونش همین حماس ،ترکیه ،....
حالا افغانستان که دادش مظلومه است
به امید روزی که ساکنان ماورالنهر تا بین النهرین خود را از یک کشور بدانند.
اگر این مطلب واقعی باشد نباید شما آن را رو می کردید چون به ضرر ایران تمتم می شه
يعني اگه نفت بديم طلا بخريم چرخ صنعت مي چرخه؟؟ نيازهاي دارويي بر طرف ميشه ؟؟؟ اينهمه وسايل و ابزار و اينها به كشور وارد ميشه؟!!!!! واقعا چه دور زدن تحريمي نفت بدي طلا بگيري نه ميشه خوردش نه ميشه تو صنعت استفاده كردش اخرش ميشيم مثل بروئني ، يك كشور فقير با بزرگترين ذخيره طلا؟؟!!!!!1
حوش به حال ما
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی