بازدید 26268
۷
مسابقات غرب آسیا ـ کویت

کامل‌ترین تاریخچه بازی‌های ایران و بحرین

تیم‌های ملی فوتبال ایران و بحرین در حالی فردا، چهارشنبه شب و در بازی دوم از مرحله گروهی مسابقات غرب آسیا، شانزدهمین نبرد تاریخی خود را برگزار می‌کنند که هر دو تیم برابر صعود به مرحله بعدی به پیروزی می‌‌اندیشند. تیم‌های ملی ایران و بحرین تاکنون پانزده بار با هم روبه‌رو شده‌اند که ایران هفت بار و بحرین نیز چهار بار پیروز شده و چهار بازی نیز به تساوی انجامیده است. تیم ملی در این بازی‌ها، سی گل به بحرین زده و دوازده گل نیز دریافت کرده است.
کد خبر: ۲۹۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲ 11 December 2012
در دومین دیدار گروه B هم تیم‌های عربستان و یمن در ورزشگاه «عل صباح السالم» برابر هم به میدان می‌روند؛ مسابقه‌ای که می‌تواند شانس راهیابی عربستان به مرحله بعدی این جام را بیشتر کند.

به گزارش «تابناک»، ایران در حالی با هدایت کارلوس کی‌روش پرتغالی به مصاف تیم ملی بحرین می‌رود که این دیدار برای فوتبال‌دوستان کشورمان، از اهمیت بسیاری برخوردار است. تیم بحرین به دلیل این که در برخی مواقع حساس، مانع موفقیت ایران شده، به گربه سیاه تیم ملی معروف است؛ هر چند در دیدار رفت مقدماتی جام جهانی در سال گذشته، تیم ملی ایران، این تیم عربی را گلباران و تحقیر کرد.

بنا بر این گزارش، تیم‌های ملی ایران و بحرین تاکنون پانزده بار با هم روبه‌رو شده‌اند که ایران هفت بار و بحرین نیز چهار بار پیروز شده و چهار بازی نیز به تساوی انجامیده است. تیم ملی در این بازی‌ها سی گل به بحرین زده و دوازده گل نیز دریافت کرده است.

افزون بر این، دو تیم شش بار سابقه رویارویی در مقدماتی جام جهانی را دارند؛ هرچند در مقدماتی ۲۰۰۲ با شکست مقابل بحرین از راهیابی به جام جهانی بازماندیم، در مقدماتی ۲۰۰۶ با پیروزی بر بحرین به جام جهانی راه یافتیم.

شناسنامه نخستین بازی دو تیم

نخستین بازی دو تیم در تاریخ شانزدهم شهریور ۱۳۵۳ (۷/۹/۱۹۷۴‌) در تهران ـ در چهارچوب بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴) انجام شد که تیم ملی کشورمان، تیم ملی بحرین را شش تایی کرد و در هم کوبید. در آن دیدار غفور جهانی ۲۵، پرویز قلیچ خانی ۳۲، محمود اعتمادی ۴۱، محمد دستجردی ۴۶، کارو حق وردیان ۷۳ و عادل شهاب، مدافع حریف ۲۸) برای ایران گلزنی کردند.

در آن بازی که با قضاوت اعظم داور هندی انجام شد و فرانک اوفارل، هدایت تیم ملی کشورمان را بر عهده داشت، تیم ملی ایران با این ترکیب مقابل بحرین به میدان رفت:

منصور رشیدی، محسن هوشنگی، مسیح مسیح نیا، پرویز قلیچ خانی (۴۶ علی پروین‌)، اکبر کارگرجم، محمود اعتمادی (۵۷ علی جباری)، جعفر کاشانی، محمد دستجردی، کارو حق وردیان، حسن روشن و غفور جهانی.

سرمربی: فرانک اوفارل

در ضمن علی دایی با چهار گل زده به بحرین، بهترین گلزن ایران مقابل حریف است.

تاریخچه بازی‌های ایران و بحرین

شانزدهم شهریور ۱۳۵۳ (‌تهران، بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴): ایران شش، بحرین صفر (‌گل‌ها: غفور جهانی، پرویز قلیچ خانی، محمود اعتمادی، محمد دستجردی، کارو حق وردیان، مدافع حریف)

۲۹ مرداد ۱۳۵۴ (تهران، مقدماتی المپیک ۱۹۷۶): ایران سه، بحرین صفر (‌گل‌ها: غلامحسین مظلومی (۲)، علی پروین)
یازدهم مهر ۱۳۷۳ (هیروشیما، بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴): ایران صفر، بحرین صفر

شانزدهم فروردین ۱۳۷۹ (‌حلب، مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۰ آسیا): ایران صفر، بحرین یک
۲۱ فروردین ۱۳۷۹ (تهران، مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۰ آسیا): ایران سه، بحرین صفر (‌گل‌ها: محمود فکری، علی کریمی، علی دایی)
۲۳ شهریور ۱۳۸۰ (‌تهران، مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲): ایران صفر، بحرین صفر

۲۹ مهر ۱۳۸۰ (‌منامه، مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲): ایران یک، بحرین سه (‌گل: علی دایی)
۱۶ مرداد ۱۳۸۳ (‌پکن، رده بندی جام ملت‌های ۲۰۰۴ آسیا): ایران چهار، بحرین دو (گل‌ها: علی دایی (۲)، جواد نکونام، علی کریمی)

۲۱ بهمن ۱۳۸۳ (‌منامه، مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶): ایران صفر، بحرین صفر
۱۸ خرداد ۱۳۸۴ (‌تهران، مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶): ایران یک، بحرین صفر (گل: محمد نصرتی)

دوم فروردین ۱۳۸۷ (‌منامه، دوستانه): ایران صفر، بحرین یک گل: (محمد حسین ۶۱ برای بحرین)

نهم شهریور ۱۳۸۸ (‌منامه، دوستانه): ایران دو، بحرین چهار (گل‌ها: فریدون زندی دو گل)

دوم مهر ۱۳۸۹ (‌امان، جام غرب آسیا): ایران سه، بحرین صفر (گل‌ها: ‌هادی عقیلی دو، مهرداد اولادی)

نوزدهم مهر ۱۳۹۰ (‌تهران، مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴) ایران شش، بحرین صفر (گل‌ها: ‌جلال حسینی، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، کریم انصاری فرد، هادی عقیلی و غلامرضا رضایی)

بیستم آبان ۱۳۹۱ (‌منامه، مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴) بحرین یک، ایران یک (گل‌ها: ۴۵ «محمود میرزا العجمی» برای بحرین و مجتبی جباری ۹۰ برای ایران)

در حاشیه بد‌ترین شکست ایران مقابل بحرین

شکست سه بر یک تیم ملی ایران مقابل بحرین ـ که در پایان به محرومیت‌ ما از حضور در جام جهانی آسیایی‌ها انجامید ـ یکشنبه ۲۹ مهر ۸۰ برگزار و درست در چنین ماهی بود که بحرین وارد تاریخ فوتبال ایران شد؛ بحرین و البته خاطرات فراوان دیگری از آن شب تلخ...!

تیم بلاژویچ در حالی با یک شکست غیرمنتظره از صعود مستقیم به جام جهانی کره و ژاپن بازماند که از دیدار رفت در تهران به تساوی بدون گل با بحرین رضایت داده بود. تیم ملی اما در شب فاجعه‌آمیز میزاپور، رحمان‌رضایی، نیکبخت، پیروانی، دایی و کریمی و.... با سه گل به بحرین باخت تا اعضای این تیم با پرچم عربستان پایکوبی کنند!

سنگین‌ترین شکست ایران

در سال ۸۸ تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه ملی منامه، رودرروی بحرین قرار گرفت و با نتیجه سنگین چهار بر دو برابر میزبان شکست خورد. دو گل ایران را در این بازی فریدون زندی به ثمر رساند.

در شرایطی تیم ملی چنین شکست سنگینی را متقبل شد که داور بوسنیایی، قضاوت یک طرفانه‌ای کرد و این مسأله بار‌ها با اعتراض شدید بازیکنان تیم ملی ایران روبه رو شد که ‌گاه برخورد فیزیکی بین بازیکنان ایران و داور پدید آمد.

این سنگین‌ترین شکست ایران برابر یک تیم حاشیه خلیج فارس است. پیش از این، تیم بحرین در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ در همین ورزشگاه با نتیجه سه بر یک، ایران را از پیش روی برداشته بود.

همچنین این شکست، سنگین‌ترین شکست تیم ملی در چند سال اخیر بوده است.

شناسنامه آخرین دیدار دو تیم؛ شاگردان «کارلوس کی‌روش» از شکست گریختند

ملی پوشان فوتبال کشورمان چهارمین دیدار خود در مرحله سوم از مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ در قاره آسیا را با تساوی مقابل بحرین پشت سر گذاشتند تا همچنان صدرنشین گروه E این رقابت‌ها باشند.

هفته چهارم از مرحله سوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ در قاره آسیا از ساعت ۱۹ جمعه بیستم آبان با دیدار تیم‌های ملی فوتبال بحرین و ایران پیگیری شد. تیم ملی فوتبال کشورمان که در بازی رفت شکست شش بر صفر را به بحرین تحمیل کرده بود، در این بازی که از گروه E رقابت‌ها و در ورزشگاه ملی منامه برگزار شد، به نتیجه تساوی یک بر یک رضایت داد.

«کارلوس کی‌روش» در این بازی بیرون از خانه تیم ملی فوتبال کشورمان را با سه تغییر نسبت به بازی رفت به میدان فرستاده بود که بر این اساس حسین ماهینی، جانشین خسرو حیدری شده بود، غلامرضا رضایی به جای میلاد میداودی بازی می‌کرد و کریم انصاری‌فرد نیز جای محمد قاضی را در ترکیب اصلی گرفته بود.

تیم کشورمان متأثر از این تغییرات شروع چندان خوبی نداشت؛ اما رفته رفته بر توپ و میدان مسلط شد، ولی از حملات جسته و گریخته خود بهره‌ای نبرد تا تیم میزبان با گل دقیقه ۴۵ «محمود میرزا العجمی» با برتری یک بر صفر به رختکن برود. این بازیکن بحرینی بر اثر اشتباه و غفلت مدافعان کشورمان روی یک توپ برگشتی دروازه سیدمهدی رحمتی را گشود.

ملی پوشان فوتبال کشورمان که با گل دقیقه ۴۵ العجمی غافلگیر شده بودند، نیمه دوم را بهتر آغاز کرده و با ورود محمد قاضی و جواد کاظمیان در دقیقه شصت، چهره‌ای هجومی‌تر به خود گرفتند تا اینکه سرانجام در دقیقه ۳+۹۰ توسط مجتبی جباری به گل تساوی رسیدند. در نیمه دوم، تیم بحرین هیچ حرفی برای گفتن نداشت و گل دقایق پایانی مجتبی جباری که با برخورد به مدافع بحرین وارد دروازه این تیم شد، کمترین مزد شاگردان کی‌روش بود.

قضاوت این بازی بر عهده «عبدالمالک بشیر» از سنگاپور بود. او در این بازی به «حامد العنزی» و «فهد حردان» به تیم بحرین و میلاد میداودی از تیم ایران کارت زرد نشان داد.

تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدار برابر بحرین با ترکیب سیدمهدی رحمتی، حسین ماهینی، سیدجلال حسینی، هادی عقیلی، مهرداد پولادی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مجتبی جباری، محمدرضا خلعتبری (جواد کاظمیان - ۶۰)، غلامرضا رضایی (میلاد می‌اودی - ۷۸) و کریم انصاری‌فرد (محمد قاضی - ۶۰) به میدان رفت.

با نتیجه‌ای که در این بازی رقم خورد، جدول رده بندی گروه E مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ در قاره آسیا به شرح زیر است:
۱- ایران هشت امتیاز
۲- قطر پنج امتیاز (یک بازی کمتر)
۳- بحرین پنج امتیاز
۴ـ اندونزی بدون امتیاز (یک بازی کمتر)

حاشیه آخرین بازی دو تیم: تکرار تاریخ پس از ده سال

پرچم عربستان در دستان تماشاگران بحرینی!

بحرینی‌ها ده سال پس از برافراشتن پرچم عربستان در دیدار با ایران، بار دیگر در دیدار با تیم ملی کشورمان به این کار مبادرت کردند.

به گزارش مهر، تیم فوتبال ایران در حالی که تا واپسین لحظات دیدار با بحرین از حریف خود در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ عقب بود، مقابل این تیم مساوی کرد. روزنامه «گالف دیلی نیوز» با مطلبی با نام «دل شکسته» به بررسی این بازی پرداخته است.

نویسنده این مطلب اذعان داشته که تیم ایران پس از دریافت گل، بر توپ و بازی مسلط شد و در پایان، گل تساوی را وارد دروازه بحرین کرد که این موضع سرانجام، بخت راهیابی بحرینی‌ها به دور بعدی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی را کمرنگ کرد.

آنچه در این بین قابل توجه است، تعدد پرچم‌های عربستان در دیدار با ایران بود. بحرینی‌ها یک بار در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ با به اهتزار درآوردن پرچم سعودی‌ها، خوش خدمتی خود را به آن‌ها ثابت کرده بودند که این موضوع انگیزه‌ای شد که تیم فوتبال ایران از آن به بعد شکست‌های سنگینی را به این تیم حاشیه خلیج فارس تحمیل کند. با این حال گویا، شکست‌های پرگل چهار بر دو و شش بر صفر، بحرینی‌ها را متنبه نکرده است.

رسانه‌های عرب چه نوشتند؟

تساوی کشنده در ثانیه‌های پایانی؛ ناله حسرت‌آمیز رسانه‌های بحرین

پسر شاه بحرین که تساوی تیم ملی این کشورمان مقابل ملی پوشان فوتبال ایران را در ثانیه‌های پایانی در ورزشگاه منامه از نزدیک دیده بود، پس از پایان بازی بر لزوم گرفتن نتایج بهتر در آینده تأکید کرد.

مقامات ارشد و رسانه‌های بحرین که خود را برای برد ایران در ورزشگاه منامه آماده کرده بودند، انتظار نداشتند در ثانیه‌های پایانی گل تساوی را دریافت کرده و پس از باخت تحقیر آمیز شش بر صفر در تهران، این بار تساوی سوزناکی را تجربه کنند.

گل ثانیه‌های پایانی ایران افزون بر اینکه تیم ملی کشورمان را بر صدر گروه باقی نگه داشت، موجب ایجاد موجی از آه و حسرت در بحرین شد که انتظار داشتند با گل بادآورده نیمه نخست، پیروز از میدان بروند.

این تساوی بد‌تر از باخت بحرین در حالی رخ داد که گربه سیاه زخم خورده از همه حربه‌های ناجوانمردانه در بازی با ایران استفاده کرده بود. دیپورت خبرنگارانی ایرانی، پر کردن ورزشگاه از شعارهای سیاسی و پرچم‌های عربستان و مصر، ورود بینندگان بدلباس به درون زمین در هنگام بازی، پرتاب اشیا به سمت بازیکنان ایرانی و در ‌‌نهایت هتک حرمت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در محوطه خارج از استادیوم رخدادهایی بود که شب گذشته در منامه روی داد.

اما شب منامه، پایتخت بحرین این بار بر خلاف سال‌های گذشته برای ایران تلخ نبود و به کام بحرینی‌های دور از روح جوانمردی تلخ و سیاه‌تر از همیشه شد.

رسانه‌های عربی نیز که این تساوی را پیش بینی نمی‌کردند در اخباری محدود به این مسأله پرداخته‌اند، در صورتی که اگر بازی با برد بحرین تمام می‌شد، معلوم نبود چه هیاهوی رسانه‌ای را باید می‌دیدیم.

روزنامه الوسط بحرین امروز در گزارشی با این تیتر حسرت‌آمیز به بازی شب گذشته پرداخته است که «آه... سرخ‌ها (لقب بحرین) چیزی کم نگذاشتند، برد در یک چشم بر هم زدن از دست رفت». این روزنامه در ادامه به گل تساوی بخش ایران در دقایق پایانی پس از حملات مکرر اشاره کرد و آن را تساوی کشنده برای بحرین که در فکر پیروزی بود، دانست.

روزنامه الایام بحرین نیز به پوشش خبر تساوی ایران و بحرین در منامه پرداخت و نوشت: تیم ملی فوتبال بحرین نتوانست انتقام شکست شش بر صفر برابر ایران در استادیوم آزادی را بگیرد.

روزنامه اخبار خلیج بحرین نیز امروز در بخش ورزشی خود مطلبی نوشت: با وجود حضور گسترده بینندگان تیم ملی بحرین برد را در دقیقه پایانی از دست داد.

این روزنامه همچنین به انتشار اظهارات شیخ ناصر بن حمد آل خلیفه پسر شاه بحرین و رئیس شورای جوانان و ورزش این کشور پرداخت که پس از دیدن بازی در استادیوم منامه اظهار داشت: تیم ملی بحرین باید در بازی‌های بعدی نتایج بهتری بگیرد.

خاطرنشان می‌شود، روزنامه‌های اصلی جهان عرب از جمله الشرق‌الاوسط، الحیات و القدس العربی که گویا از برد سه بر صفر عربستان بر تایلند شگفت زده شده و بسیار به وجد آمده‌اند امروز در گزارش‌هایی این برد را به خبر نخست بخش ورزشی خود تبدیل کرده و کوشیدند از کنار تساوی دردناک بحرین در ثانیه‌های پایانی به سادگی بگذرند.

روزنامه الشرق الاوسط نیز که گویی بسیار خوشحال‌تر از بقیه رسانه‌های عربی است، برد عربستان بر تایلند در ریاض را با این تیتر پوشش داد: «عربستان با سه گل پلنگ‌های تایلندی را شکست داد!». این روزنامه بدون اشاره به این که پرچم‌های پرشمار عربستان در ورزشگاه منامه چه می‌کردند، تایلند ضعیف شده در سال‌های اخیر را پلنگ لقب داده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۷
از هر چی عرب غیر ایرانی بدم میاد
از ماست که بر ماست. قبلاً بخش کوچکی از ایران بود حالا واسه ما شاخ شونه می کشه.
اخوی این چه جور صحبت کردنه عرب غیر ایرانی یعنی چه؟! بگو از هر چه ضد ایرانیه بدم میآید والا عرب که گناهی نکرده چه ایرانی و چه غیر آن و متوجه باش که عربیت زبان دین ماست در سخن گفتن سنجیده حرف بزن!!!
شیران ایران بحرین را درهم می کوبند
نمیدانم چرا در قسمت نظرات وقتی مطلبی را تایید ویا رد میکنم نظر منفی یا مثبت را محاسبه نمیکند .
اشکال نداره
زنده باد ایران و ایرانی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار