بازدید 53358
۲

جزییات بسته جدید تحریمی آمریکا علیه ایران

سناتورهای آمریکایی قصد تصویب بسته جدید تحریمی علیه ایران را دارند که مستقیم بخش‌های انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و بنادر ایران را آماج قرار می‌دهد. این تحریم‌ها که پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ۵ + ۱ است، گویا بیش از همه در راستای فشار بیشتر بر ایران برای کوتاه آمدن از غنی‌سازی اورانیوم است. نکته مهمی که در این تحریم‌ها هست، تلاش آمریکا برای جلوگیری از خرید طلا توسط ایران است.
کد خبر: ۲۸۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶ 30 November 2012

بنا بر آخرین گزارش‌های رسانه‌های خارجی، سناتورهای آمریکایی قصد تصویب بسته جدید تحریمی علیه ایران دارند که مستقیم بخش‌های انرژی، کشتیرانی، کشتی‌‌سازی و بنادر ایران را آماج قرار می‌دهد. این تحریم‌ها که پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ۵ + ۱ است، گویا بیش از همه در راستای فشار بیشتر بر ایران برای کوتاه آمدن از غنی‌سازی اورانیوم است؛ اما در این میان، نکته مهمی که در این تحریم‌ها هست، تلاش آمریکا برای جلوگیری از خرید طلا توسط ایران است.

به گزارش «تابناک»، شب گذشته، رسانه‌های خارجی، از تلاش سناتورهای آمریکایی برای تصویب بسته تحریمی جدید علیه کشور خبر دادند. این بسته بیش از همه، بخش انرژی و کشتیرانی را در بر می‌گیرد؛ اما نکته قابل توجه این که این بسته شامل مواردی است که از تجارت طلای ترکیه با ایران جلوگیری می‌کند.

بنا بر این گزارش، سناتورهای آمریکایی این موارد را با این هدف طراحی کرده‌اند که از سرازیر شدن طلای ترکیه به ایران ـ که در ماه‌های گذشته منجر به آن شده است که تهران بتواند بخش مهمی از تحریم‌های غرب علیه ایران را خنثی کند ـ جلوگیری کنند. از آغاز سال جاری، این برای سومین بار است که سنای آمریکا تلاش می‌کند از جریان سرمایه به درون ایران به هر گونه‌ای جلوگیری کند.

در این مورد، «مارک دوبویتز»، رئیس بنیاد حمایت از دمکراسی‌ها، تأکید کرده است که بسته جدید تحریمی، مواردی برای جلوگیری از تجارت طلای ترکیه با ایران را در بر می‌گیرد.

اما تجارتی که دوبویتز آن را تجارت طلا نامیده از این قرار است که ایران پول گاز صادراتی به ترکیه را به لیره دریافت می‌کند و از آنجا که انتقال وجه به کشور با مشکلاتی همراه است، این لیره در بازار ترکیه، تبدیل به طلا شده و از راه دبی به ایران منتقل می‌شود.

«تانر ییلدیز»، وزیر انرژی ترکیه روز سه شنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که از تجارت با ایران، جای نگرانی نیست و ترکیه در حال مذاکره با آمریکا بر سر این موضوع است؛ بنابراین، گویا قرار است تحریم‌های جدید آمریکا، خرید گاز ایران توسط ترکیه را تنها با این شرط قانونی بداند که این خرید گاز، به خدمات و کالاهایی در درون ترکیه تبدیل شده که به لحاظ قانونی ممنوعیتی نداشته باشند؛ پیش‌نویس این بسته جدید تحریمی، تجارت فلزات گرانبها از جمله طلا با ایران را منع کرده است.

دوبویتز که خود از سردمداران تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است، گفته: با این کار، دیگر سنای آمریکا نگرانی از بابت تجارت گاز با طلا از سوی ایران نخواهد داشت. پیش از این، اوباما در اواخر جولای، دستوری مبنی بر تحریم افرادی که به تجارت دلار یا طلا با ایران مشغولند، صادر کرده بود.

سناتور منندز درباره بسته جدید این ‌گونه اظهار نظر کرده که: هرچند تحریم‌ها اقتصاد ایران را با مشکلات فراوان روبه‌رو کرده، تغییری در برنامه هسته‌ای این کشور پدید نیاورده است.

این سناتور دمکرات گفته: پیام ما کاملاً روشن است. پنجره‌ها یک به یک بسته می‌شود و زمان بازی گذشته.

این بسته جدید قرار است امروز جمعه از سوی سنا تأیید نهایی شود و در این صورت به بخشی از طرح سیاست دفاعی آمریکا درخواهد آمد که پس از تأیید نهایی از سوی کاخ سفید و سنا به امضای اوباما خواهد رسید.

این تحریم‌ها در حالی مورد اشاره قرار می‌گیرند که به تازگی آژانس بین‌المللی انرژی اشاره کرده که پیشرفتی در تحقیقات خود برای درک نوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران نداشته است.
همچنین باید گفت طرح بسته جدید تحریمی در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵ + ۱ نشان از تلاش غرب برای فشار بیش از اندازه بر ایران برای دریافت امتیاز در این مذاکرات است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱۲
انتشار یافته: ۲
آخرکسی نیست به سران کشورها بگوید تاکی میخواهید مثل یک نوکر دستورات آمریکارا از منافع ملی خود بالاتر بدانید واقعا چه بدبختی دارند این سران 0
چقدر این آمریکاییها پستن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان