بازدید 5912

چقدر «فتح قلوب مردم» مهم است؟

حسین بشیری
کد خبر: ۲۸۴۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴ 13 November 2012
پس از تحریم‌های برخی کشور‌ها علیه ایران، حوزه اقتصادی کشورمان دچار تغییر و تحولات تازه‌ای شده است. البته در این باره باید گفت که تحریم، واژه‌ای تازه برای ایرانیان نیست و نخواهد بود، زیرا در این ۳۳ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است، مردم این مرز و بوم، انواع و اقسام آن را تجربه کرده‌اند و بسیاری پیش از اینکه برخی دولتمردان کنونی بر طبل دور زدن تحریم‌ها بکوبند، اثرات این انواع و اقسام تحریم‌ها را در زمان‌ها و عرصه‌های گوناگون دور زده بودند تا بر پیمان و تکلیف خود پایبند باشند.

در شرایط تحریمی، مسئولین نیز باید خود را از مردم دانسته و بدانند، هر سخن و کارکردی از آنان بر سرنوشت همه مردم و از همه مهمتر بر سرنوشت خودشان تأثیر خواهد گذاشت؛ بنابراین، مدیران اجرایی که در حوزه اقتصادی کشور فعالیت می‌کنند، بدانند هر بخشنامه و دستورالعملی که صادر می‌کنند، در چشم بر هم زدنی، کارآمدی خود را بر بازار و اعصاب و روان مردم خواهد گذاشت.

بنابراین، اگر آقایان بدانند که مثلا با اعلام لیست ممنوعیت واردات، صادرات، اصلاحات و تکذیب و توضیحات فراوان آن، چه ضربه‌ای بر امنیت روانی جامعه وارد می‌کنند، قطعا در مورد نحوه اعلام این گونه بخشنامه‌ها در چنین شرایطی، کمی اندیشمندانه‌تر رفتار خواهند کرد.

همچنین نباید فراموش شود، در این جنگ اقتصادی که برخی کشورهای غربی علیه ایران راه انداخته‌اند ـ که البته با چاشنی جنگ روانی همراه است ـ سوءمدیریت‌ها چه اثرات جبران ناپذیری خواهد داشت؛ اثراتی که مطمئنا تنها در عرصه اقتصادی نخواهد بود و حوزه اجتماعی و فرهنگی در جامعه را نیز دچار تلاطماتی خواهد کرد؛ سوءمدیریتی که با رجوع به بیاناتی از رهبر فقید انقلاب اسلامی، می‌توان دریافت که رضایت مردمی باید پیش چشم همه مسئولین نظام جمهوری اسلامی باشد، چرا که بی‌گمان همه مسئولین با هر نگاهی، این مهم را خواهند پذیرفت که باید با همکاری و همدلی مردم این ترفند‌ها و تحریم‌ها علیه کشورمان خنثی شود و البته باید گفت که همکاری و همدلی مردم نیز به دست نخواهد آمد، جز «با مردم» و «برای مردم» بودن مسئولین آگاه و متخصص.

بنابراین، نباید این گونه پنداشت که تنها می‌توان با ریختن پول نقد به حساب‌های مردم، رضایتشان را به دست آورد، چرا که پول نقد در حساب‌های شخصی بدون امنیت و آسایش در اذهان مردم، کارساز نخواهد بود.

شاید نسل جدید، زمان دفاع مقدس را به یاد نداشته باشند؛ اما یکی از عواملی که باعث گذراندن و آسان‌سازی جنگ و تحریم توأمانی که علیه کشورمان در جریان بود، قلوب یکرنگ و یکپارچه‌ای بود که چه در جبهه و چه در پشت جبهه به یکدیگر پیوند خورده بودند.

بر مسئولین ما در هر درجه و مقام و رتبه‌ای، لازم است برداشتی امروزی از این سخن امام راحل داشته باشند که روزی فرموده بودند: «ای دولت‏‌ها، فتح کشور‌ها مهم نیست، فتح قلوب مهم است». «فتح قلوب مردم» یکی از اصولی است که مسئولان می توانند با توجه جدی به آن چشم انداز روشنی برای ایران اسلامی در دوران تحریم و پس از تحریم ترسیم نمایند.

مرور سخنانی از امام راحل و مقام معظم رهبری که خطاب به مسئولان بیان شده است:

ـــ  دولت‏ها، خدمت‏گزار مردمند.
ـــ خدمت به خلق، خدمت به خداست.
ـــ حکومت اسلامی، حکومتی است که برای مردم خدمتگزار است و باید خدمتگزار باشد.
ـــ دولت در جمهوری اسلامی در خدمت ملت است.
ـــ کسانی که واقعا دلشان برای اسلام می‌‏تپد و برای کشورشان، متوجه این باشند که پست، میزان نیست، مقام میزان نیست... این مقام‏‌ها تمام می‌‏شود؛ آنی که هست خدمت است.
ـــ هیچ دولتی بدون کمک و همیاری مردم نمی‌‏تواند موفق شود.
ـــ  توصیه من به مردم و تمامی دستگاه‏های دولتی آن است که نیروی مردم را قدر بدانند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار