بازدید 14276
۷
ادامه اختلافات در اپوزیسیون سوریه

ایندیپندنت: نتیجه نشست دوحه در حد «یک جوک» بود!

نکته‌ای که اشاره به آن ضروری است، برگزیدن یک مسیحی به عنوان رئیس شورای ملی سوریه است. در این باره، باید توجه داشت که این کار، تنها یک هفته پس از آن انجام می‌شود که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی، این شورا را تنها نماینده اپوزیسیون سوریه خواند و خواستار انتقال تمرکز همه فعالیت‌ها به این گروه شد
کد خبر: ۲۸۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۹ 10 November 2012
نشست گروه‌های مخالف سوری در دوحه قطر، در حالی به برگزیدن رئیس جدیدی برای شورای مخالفان انجامید که گزارش‌ها همچنان حاکی از ادامه اختلافات و چنددستگی‌ها میان این گروه‌هاست. در این میان، از یک سو انتخاب یک مسیحی به عنوان رئیس این شورا محل بحث فروانی است و از سوی دیگر، چشم‌انداز آتی همگرایی یا واگرایی گروه‌های مخالف، توجه بسیاری از تحلیلگران را به خود جلب کرده است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، اعضای گروه‌های مخالف دولت سوریه، در تلاش خود برای افزایش دامنه عضویت و به دست آوردن حمایت بیشتر بین‌المللی ناکام ماندند. به باور بسیاری از تحلیلگران، این امر چشم‌انداز شکل‌گیری یک گروه اپوزیسیون عمده را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

بنا بر این گزارش، اعضای شماری از گروه‌های مخالف بشار اسد ـ که روز گذشته در دوحه برای رایزنی و هماهنگی فعالیت‌ها گرد هم آمده بودند‌ـ تنها توانستند رئیس جدیدی برای «شورای ملی سوریه» برگزینند؛ اما از تشکیل مجموعه واحدی که دربرگیرنده همه گروه‌های عمده مخالف باشد، بازماندند.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» که گزارشی از نشست روز گذشته دوحه منتشر کرده، می‌نویسد، آنچه محور اختلاف نظر و کشمکش گرو‌ها در این نشست را تشکیل می‌داده، ایده ایجاد یک چتر سازمانی جدید بوده که دارای ارتباطات محکم‌تری با گروه‌های مخالف در خاک سوریه باشد.

بر پایه این گزارش، این طرح از سوی شماری از اعضای «شورای ملی سوریه» مورد مخالفت قرار گرفته است. شورای ملی سوریه گروهی است که از زمان راه‌اندازی در اوت ۲۰۱۱، تلاش داشته خود را به عنوان نماینده سیاسی اصلی مخالفان سوریه نشان دهد و در این راه، از حمایت ویژه آمریکا نیز برخوردار بوده است.

با این حال، کشورهای حامی گروه‌های مخالف سوری، به اعضای این گروه‌ها اعلام کرده‌اند تنها در صورتی به حمایت مالی و احتمالاً تسلیحاتی خود از آن‌ها ادامه می‌دهند که بتوانند با هم متحد شده و در میان مخالفان داخل سوریه نیز از مشروعیت برخوردار شوند.

با این حال،‌‌ همان گونه که اشاره شد، تنها دستاورد نشست دوحه تاکنون، برگزیدن «جرج صبرا»ی مسیحی به عنوان رئیس شورای ملی سوریه و نیز انتخاب ۴۱ عضو دفتر سیاسی این شورا بوده است.

با وجود این، ایندیپندنت در گزارش خود اشاره می‌کند که شماری از چهره‌های سر‌شناس مخالف، دستاوردهای نشست دوحه را در حد «یک جوک» دانسته و با اشاره به حضور نداشتن زنان و نمایندگان گروه‌های اقلیت در این شورا، از آن انتقاد کرده‌اند.

افزون بر این، اندکی پس از اعلام اسامی اعضای شورای مرکزی مخالفان، رهبران «کمیته‌های هماهنگی محلی» که شبکه‌ای از فعالان مخالف داخل خاک سوریه است، اعلام کردند از حمایت خود از شورای ملی سوریه و ابتکارات نشست دوحه دست خواهند کشید.

به این ترتیب و با عدم حمایت گروه‌های داخل سوریه از تصمیمات نشست دوحه، ایده تشکیل «دولت موقت» در تبعید نیز که پیش از این از سوی کشورهای خارجی و شماری از گروه‌های اپوزیسیون ارائه شده بود، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

اما در پایان، نکته‌ای که اشاره به آن ضروری است، انتخاب یک مسیحی به عنوان رئیس شورای ملی سوریه است. در این رابطه باید توجه داشت که این اقدام، تنها یک هفته پس از آن انجام می‌شود که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی، این شورا را تنها نماینده اپوزیسیون سوریه خواند و خواستار انتقال تمرکز همه فعالیت‌ها به این گروه شد.

بنابراین، جای شگفتی نیست، در شرایطی که از یک سو ترکیب قالب جمعیتی در سوریه را مسلمانان تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر، در بدنه شورای ملی سوریه، هیچ اثری از نمایندگان اقلیت‌های قومی و مذهبی دیده نمی‌شود، یک مسیحی معتمد غرب به عنوان رئیس این شورا برگزیده شود.

به هر حال، مذاکرات گروه‌های مخالف سوری برای رسیدن به رویکردی واحد همچنان ادامه دارد؛ اما با توجه به عمق اختلافات موجود و تفاوت بسیار رویکرد‌ها، رسیدن به چنین هدفی، دست‌کم در کوتاه مدت محتمل به نظر نمی‌رسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۷
جوک نیست بلکه حقیقت است چون آنها میخواهند اسلام سر کار و حاکم نباشد....
هر کس شد... شد.
ولی در هر صورت مرگ بر تروریست
مرگ بر آمریکا
مرگ بر آل سعود(یهود)
مرگ بر آل خلیفه
مرگ بر سران خائن عرب
مرگ بر خائن به اسلام و مسلمین
اگر خسارات جنگ داخلی در سوریه افزایش یابد ،آیا باید منتظر پیامدهای زیاد این خسارات برای کشورهای منطقه از جمله ایران باشیم؟
سوري ها بايد بدانند تا كنون هيچ خارج نشيني نتوانسته است كمكي به از بين بردن مشكلات يك ملت بكند و متاسفانه گول آنها را خوردند واينطور با دست خود كشورشان را نابود كردند . بديهي است ادامه اين وضعيت تنها باعث ايجاد كشتارها وخرابيهاي بيشتر مي شود ومجبورند كاري را كه از اول بايستي انجام مي دادند با ايجاد خرابي هاي زياد الان انجام دهنديعني مذاكره با اسد وحل مصالحت آميز ماجرا
عیبی نداره اوباما داره کابینه جنگ تشکیل میده پترائوس و کلینتون رفتند تا جنگ طلبها بیان سوریه رو بزنند بزودی جنگ میشه
یه روز هم مخالفان دوحه تو سوریه با هم مذاکره میکنند و ريیس اون شورا هم
یک یهودی صهیونیزم میشود!!
بشار میبایست خودش کناره گیری کند
اینقدر این هارو ساده نگیرید و از کنارش سرسری رد نشید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار