بازدید 15443
۳
ماراتن یک ماهه انتخابات آمریکا آغاز شد

رئیس‌جمهور تغییر در مقابل کاندیدای تغییر!

سرانجام پس از ماه‌ها رقابت میان دو کاندیدای دمکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا، رأی‌گیری در این کشور آغاز شده و مردم آمریکا برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید خود، به پای صندوق رأی رفته‌اند. این در حالی است که نتایج نظرسنجی‌ها و نیز آرای اولیه، حاکی از رقابت بسیار نزدیک دو کاندیداست.
کد خبر: ۲۸۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۱ 06 November 2012
سرانجام پس از ماه‌ها رقابت میان دو کاندیدای دمکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا، رأی‌گیری در این کشور آغاز شده و مردم آمریکا برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید خود، به پای صندوق رأی رفته‌اند. این در حالی است که نتایج نظرسنجی‌ها و نیز آرای اولیه، حاکی از رقابت بسیار نزدیک دو کاندیداست.

به گزارش «تابناک»، میلیون‌ها شهروند آمریکایی در حالی امروز برای انتخاب رئیس جمهوری خود به پای صندوق‌ها رأی رفته‌اند که سرنوشت انتخابات، عمدتاً به نتیجه رأی‌گیری در ۹ ایالت تعیین کننده بستگی دارد؛ نقش مهم این ۹ ایالت از آنجاست که نتیجه انتخابات در آن‌ها می‌تواند به هر یک از دو طرف متمایل شود.

بنا بر این گزارش، شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گزارش داده که بنا بر نتایج نظرسنجی‌ها، دو کاندیدای اصلی انتخابات در سطح ملی تقریباً شانه به شانه هم پیش می‌روند؛ اما در این ۹ ایالت (شامل کلورادو، فلوریدا، آیووا، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، ویرجینیا و ویسکانسین) اوباما اندکی جلو‌تر از رقیب خود است.

این گزارش می‌افزاید، رقابت اوباما و رامنی به ویژه در ایالت اوهایو بسیار نزدیک است و اینها همه در حالی است که تاکنون هیچ کاندیدایی بدون پیروز شدن در اوهایو، نتوانسته رئیس جمهور آمریکا شود.

در همین حال، شبکه «سی‌.ان‌.ان» از قول یکی از مشاوران تبلیغاتی رامنی گزارش داده که نامزد جمهوری‌خواهان می‌خواهد در روز انتخابات هم به تلاش‌های تبلیغاتی خود ادامه دهد؛ بنابراین، رامنی روز سه‌شنبه و هنگامی که رأی گیری در جریان است، در دو ایالت اوهایو و پنسیلوانیا به تبلیغ ادامه خواهد داد.

به هر حال، سفرهای تبلیغاتی هر دو کاندیدا تا آخرین لحظات پیش از آغاز رسمی انتخابات ادامه داشت.

از سوی دیگر، نخستین گزارش‌های منتشره پس از آغاز انتخابات، حاکی از آن است که نتایج رأی‌گیری در دو دهکده شمال شرقی آمریکا به سود اوباما بوده است؛ در این دو دهکده کم جمعیت، اوباما مجموعا ۲۸ رأی و رامنی ۱۴ رأی به دست آوردند.

گفتنی است، در مناطقی مانند ایالت نیوجرسی که در اثر طوتفان «سندی» آسیب بسیاری دیده‌اند، امسال رأی‌گیری از راه ایمیل و دورنما آزاد اعلام شده است. البته این امکان تنها برای کسانی است که مجبور به ترک خانه‌های خود شده و در اقامتگاه‌های موقت هستند.

انتخابات آمریکا و سیستم «الکترال»

باید توجه داشت که رئیس جمهور آمریکا با رأی مستقیم مردم برگزیده نمی‌شود، بلکه در واقع، در بیش از یک ماه بعد و در ماه دسامبر توسط «گروه انتخاب کنندگان» (الکترال کالج) برگزیده می‌شود.

در این باره باید گفت که مردم هر ایالت، «گروه انتخاب کنندگان» را ـ که هر کدامشان «الک‌تر» (elector) نامیده می‌شوند ـ در‌‌ همان روز انتخابات برمی‌گزینند. رأی این افراد «رای الکترال» نامیده می‌شود. شمار افراد این گروه برابر است با مجموع نمایندگان مجلس نمایندگان هر ایالت، افزون بر دو سناتور (یا نماینده در مجلس سنا) از هر ایالت به طور مساوی.

این گزارش همچنین یادآور می‌شود، شمار کل افراد «گروه انتخاب کنندگان» در سراسر آمریکا، ۵۳۸ نفر است که از مجموع ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان، صد سناتور مجلس سنا، و سه رای الکترال واشنگتن دی سی تشکیل می‌شود؛ بنابراین دست‌کم ۲۷۰ تن از الکتر‌ها باید به یک نامزد رأی بدهند تا وی بتواند به مقام رئیس‌جمهوری آمریکا و یا معاونت وی دست پیدا کند.

در آمریکا هر یک از دو حزب اصلی برای هر ایالت به میزان آرای الکترال، الکتر نامزد می‌کنند؛ هرچند روش دو حزب برای نامزد کردن این الکتر‌ها یکسان نیست، این نامزد‌ها معمولاً در اجلاس سراسری این دو حزب و یا رأی کمیته مرکزی احزاب در ایالات برگزیده می‌شوند.

وقتی مردم در انتخابات عمومی ماه نوامبر، پای صندوق‌های رأی می‌روند، در واقع به الکترهای ایالت خود رأی می‌دهند. با این همه، بر پایه قانون در بیشتر ایالت‌ها الزامی نیست که این الکتر‌ها به نامزدی که اکثریت آرا را به دست آورده‌اند، رأی دهند. به همین علت، افرادی که از سوی هر حزب نامزد می‌شوند، اشخاصی هستند که یا در حزب، صاحب مقام هستند یا بستگی‌های طولانی مدت با حزب دارند. این امر از آن جهت لحاظ می‌شود که اطمینان به دست آید که آنها در صورت برگزیده شدن، به نامزد مورد نظر حزب مربوطه رأی می‌دهند.

بنابراین، روند انتخاب رئیس‌جمهور و معاون وی در آمریکا، گزینشی غیر مستقیم است؛ به این معنا که در ماه دسامبر، یعنی ماه پس از انتخابات عمومی، الکترهایی که در هر ایالت برگزیده شده‌اند، در مراکز ایالات گرد هم می‌آیند تا با رأی خود، رئیس جمهور و معاون وی را تعیین کنند. در ماه ژانویه پس از آن نیز مجلس نمایندگان برای تأیید نتایج انتخابات، جلسه تشکیل می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳
این شرح شما چندان درست نیست، رییس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب میشود ولی از طریق الکترال وت بیان میشود، به این ترتیب که مثلا اگر اباما در ایالات کالیفرنیا برنده بشود، تمام رای ها به نام او نوشته میشود و آنرا ۵۵ رای میشمارند، چون ۵۵ نماینده در کنگره دارد ( ۵۳ نماینده و دو سناتور ) این کار برای تک تک ایالتها انجام میشود، در نهایت هیچ فرقی نمیکند که چگونه بیان کنند.
تابی جان با سلام، اگر چنین است، پس چرا نوشتی در دو دهکده‌ی شمال شرقی آمریکا اوباما 28 رای و رامنی 14 رای بدست آورده‌اند؟ بهتر نبود می‌نوشتی 28 نفر از نمایندگان حزب دموکرات و 14 نفر از نمایندگان حزب جمهوری خواه رای آورده‌اند.
بنظر بنده ببر لساس شواهد موجود بویژه شواهد تاریخی، برنده نهائی این انتخابات رامنی است و اوباما کلید کاخ سفید را بایستی به وی تحویل دهد و تفاوت اساسی بین ایندو اینه که اوباما با پنبه سر میبرید و بیشتر با دیپلماسی میرفت جلو ولی رامنی اعتقاد بیشتری به نظامی گری و جنگ سخت دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی