بازدید 25508

رانت ۱۷۵ میلیاردی واردات گندم به جیب چه کسی رفت؟

در بلبشوی ارزی کشور، این روزها رویدادهای نادری آن هم بارها رخ می‌دهد. در آغاز شروع توفان ارزی، همه سخن‌ها بر این بود که مشتی دلال در بازار موازی، تخلفات را رقم می‌زنند و برخی سودجو در این میان از این مسأله ارزی سوءاستفاده می‌کنند؛ اما امروز گویا دایره این تخلفات هر چه بیشتر به سمت ارگان‌های رسمی کشور گسترده می‌شود! آیا وزارت صنعت و معدن و تجارت آخرین این ارگان‌هاست؟
کد خبر: ۲۸۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸ 23 October 2012

در بلبشوی ارزی کشور، این روزها رویدادهای نادری آن هم بارها رخ می‌دهد. در آغاز شروع توفان ارزی، همه سخن‌ها بر این بود که مشتی دلال در بازار موازی، تخلفات را رقم می‌زنند و برخی سودجو در این میان از این مسأله ارزی سوءاستفاده می‌کنند؛ اما امروز گویا دایره این تخلفات هر چه بیشتر به سمت ارگان‌های رسمی کشور گسترده می‌شود! آیا وزارت صنعت و معدن و تجارت آخرین این ارگان‌هاست؟

به گزارش «تابناک»، از موضوع اولویت‌بندی کالاهای وارداتی و دردسرهای فراوانی که به دنبال داشته و موجی از بلاتکلیفی و سردرگمی را برای فعالان و تولیدکنندگان به همراه داشته که بگذریم، حاشیه‌های این اولویت‌بندی و اتاق مبادلات ارزی، خود موضوع جالبی است که می‌تواند مدت‌ها بررسی شود.

بنا بر این گزارش، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی تفصیلی با تابناک ـ که متن آن به زودی منتشر می‌شود ـ به نکات قابل تأملی در وضعیت اخیر ارزی کشور و عملکرد دولت اشاره کرده که یکی از این موضوعات، بحث ورود گندم با ارز مرجع و خرید آن از وارد کنندگان با ارز آزاد است.

وی اشاره کرده است که هم‌اکنون آگاه شدیم، وزارت صنعت و معدن و تجارت و زیرمجموعه‌های وابسته به آن، کالاهای کشاورزی همچون گندم را که برای واردات آن‌ها از نرخ ارز مرجع استفاده شده، به نرخ ارز آزاد از وارد کنندگان خریداری می‌کنند.

فتحی‌پور اشاره کرده که مجلس در حال پیگیری این موضوع است.

گویا دایره تخلفات ارزی و سودجویی دیگر محدود به دلالان و عده‌ای ذینفع در بازار موازی نمی‌شود. اکنون نهادهای رسمی عمداً یا سهواً درگیر تخلفاتی از نوع ارزی آن هستند.

در همین حال بنا به گزارش‌های موجود در شش ماهه نخست سال جاری، رقم سه میلیون تن گندم وارد کشور شده که حمید صافدل، رئیس سازمان توسعه و تجارت چندی پیش این آمار را داده است.

همچنین بر پایه آمار گمرک ارزش واردات گندم به کشور در شش ماهه نخست امسال، معادل ۹۸۳ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۱۸۹ و از نظر ارزشی ۲۳۴ برابر شده است. تنها در شهریور ماه امسال نزدیک ۳۲۰ هزار تن گندم وارد کشور شده است.

با فرض ورود ۳۲۰ هزار تن گندم با نرخ ارز مرجع به کشور در شهریور ماه، این میزان رقم نزدیک ۱۰ درصد از کل گندم وارداتی به کشور از آغاز سال است. در نتیجه، ارزش گندم وارداتی در شهریور، چیزی نزدیک ۹۸ میلیون دلار بوده است (ماه شهریور را به این دلیل در نظر می‌گیریم که تقریباً همزمان با آغاز رسمی اولویت‌بندی کالا‌هاست).

حال با فرض اینکه این مقدار گندم وارداتی با میانگین نرخ ۳۰۰۰ تومان دلار آزاد فروخته شده باشد، معدل ریالی آن برابر با حدود ۲۹۵ میلیارد تومان خواهد بود و اگر با نرخ ارز مرجع خریداری شده باشد، معادل ۱۲۰ میلیارد تومان. در نتیجه رانت حاصل از خرید گندمی که با ارز مرجع وارد و با ارز آزاد خریداری شده، ۱۷۵ میلیارد تومان خواهد بود! در نتیجه رانت حاصل از این امر به جیب وارد کنندگانی رفته که وزارت صنعت و معدن و تجارت گندم را از آن‌ها خریداری کرده است.

جالب آنکه یکی از موضوعاتی که قرار است طراحان سؤال از رئیس جمهور به آن بپردازند، واردات گندم است.

در متن طرح سؤال از رئیس جمهور آمده است که: در اثر سخت‌گیری در تعیین بهای تضمینی خرید گندم و صرف نکردن این قیمت برای کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی به صورت خوراک دام مصرف و بخشی نیز به کشورهای همسایه قاچاق شده و در نتیجه، دولت ۵.‌۲ میلیارد دلار صرف واردات گندم کرده است.

اکنون پرسش اینجاست که اولاً چرا باید سختگیری در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم منجر به کاهش تولید گندم داخلی شود و دوم آنکه چرا سازمان‌های ذی‌ربط، گندم وارداتی را با نرخ ارز آزاد خریداری کرده‌اند؟ آیا صورت گرفتن تخلفی با این گستردگی و از سوی نهادهای رسمی، تبدیل به امری معمول شده یا آنکه سهواً این اتفاق رخ داده است؟

به راستی، چه کسی پاسخگوی این تخلفات عمدی یا سهوی و مسئول رانتی است که عده‌ای سودجو به آسانی و از کانال‌های رسمی از آن برخوردار شده‌اند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶۲
انتشار یافته: ۱۷
چه خیانتهائی که در لابلای این نابسامانیهای ارزی از سوی دولتیان و غیر دولتیان می شود خدا عالم است ولی ماه پشت ابر نمی ماند بالاخره روزی آشکار می شود ولی حیف ثروتهای این مملکت که به باد فنا می رود.خدا ازشون نگذره و رسواشون کنه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
بالاخره خونه هایی که قیمتشون ده بیست میلیارد تومنه باید از یه جایی تامین بشه (-:
جون کندن پول درآوردن . . .
تا حالا کدام یک از مشکلاتی که مجلس پیگیری کرده نتیجه بخش بوده؟کدام برخورد جدی با متخلفان صورت گرفته و ریشه چند مورد از این رانت خواریها و فسادها خشکیده شده؟تا کی فقط حرف زدن و آمار دادن!مردم را دریابید.
خدا به دادمون برسه چه مدیرای گلی داریییییییییییییم
وای به روزی که بگندد نمک. . .
یعنی دولت گندم را از واردکننده کیلویی 900 میخرد ولی از کشاورز 550 تومن؟ آنهم در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی؟
خدایا ما که زورمون نمیرسه ، خودت فریادرس مظلومین باش
ای بابا دیگه حالمون بد شد از بس رانت و اختلاص دیدیم و شنیدیم هر سایتی رو باز میکنیم هر روزنامه ای رو می خونیم حرف از اختلاص و رشوه و کلاه برداری
خداوند از حق الناس حتی به اندازه یک پوست جو هم نمیگزره
از این 175 میلیارد 2333 تومان سهم من میشه که مطمئنن ازش نمیگزرم
عزیزان اینقدر در امور اقتصادی بی تدبیری و اهمال شد انقدر در برخورد با مفاسد سستیو مصلحت اندیشی شد تا اینکه بالاخره اقتصاد بیمار به راه بی بازگشت مرگ ونابودی دچار شد خدایش بیامرزد و خداوند به باقی ماندگان صبرو تحمل ایوب وار مرحمت بفرماید
دستگاه های ذيربط به منظور پاک کردن اين ننگ بزرگ هر چه سريع تر دست به کار شودو اين خدا ناشناس ها را به مردم معرفی کند .اگر که نويسنده مقاله با آمار ارقام موضوع را فاش کرده قطعا دستگا ه های مسئول هم بايد توانايی شناسايی ودستگيری اين حيوانات درنده به راحتی باشد !!!
اقا جان بنویسید که چهل هزار تن مجوز ورود جو دامی از روسیه را چرا به فرد مشخصی داده اید که با ارز مرجع جودامی وارد و بر ان نیز اصرار دارد که سریعتر وارد شود زیرا بنا به قول خودشان سریعتر به دلار تبدیل کنیم چون که ممکن است قیمت دلار سقوط کند ایا سود ان را میدانید چه مقدار است / جو دامی کیلویی بین ششصد تا هفتصد تومان بوده و با تامین دلار برای ورود این محموله و فروش به بازار ازاد چه مقدار نصیب تعداد بسیار محدودی که مجوز ورود این نوع جنس را با ارز مرجع دارند؟؟؟؟؟؟؟؟ کجاست بازرسی کل و دیگران که منادی نابود کردن رانت ها هستند؟؟؟؟
عجب مدیریتی اون هم در سال تولید ملی !!!
دلالفدستهای پشت پرده و ...
از این همه سهل انگاری خسته شدیم
و کارهای که اقایان بدون مدیریت و برانمه ریزی انجام میدهند و
1- اگر کار با موفقیت همراه باشد کار من بوده است!
2- اگر کار با شکست همراه باشد ،کی بود کی بود من نبودم! دلالهافدستهای پشت پرده و غیره
شما ژاپن رو ببیند سپوکو، هاریگیری و غیره رو برای همین مواقع گذاشتن
گندم را از کشاورز 420 تومان میخواستند بخرند که دلالها کمی بیشتر خریدند و خوراک دام شد انوقت حالا از دلالان رانت خوار خودی 1200تومان میخرند گندم کاران هم ول معطل .امسال هم همین برنامه را دارند با 550 تومان .تمام شدهاش بالای 700 تومان میشود
بدليل شفاف نبودن فضاي اقتصادي کشور و ناکارآمد بودن يا نا کارآمد نگه داشتن دستگاهاي نظارتي بخشي از ثروت کشور به جيب رانت خواران و دلالان ميرود .
ایا کسی کاری میکند برای این بل بشو....نه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل