بازدید 18895

تولید انبوه پهپادهای ایرانی

کد خبر: ۲۷۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۳ 20 October 2012
طی دو سه روز گذشته حداقل چهار خبر درباره پهپادهای ایرانی در رسانه‌ها منتشر شده است.
ساخت هواپیمای بدون سرنشین لیکو، ساخت هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی آفر توسط دانشگاه آزاد قزوین و برنامه تولید هواپیماهای بدون سرنشین با برد دو هزار کیلومتر توسط رئیس سازمان صنایع هوایی کشور و اعلام برنامه تولید انبوه پهپاد توسط رئیس سازمان بسیج مستضعفین از این جمله بود. براساس این گزارش محققان کشور هواپیمای بدون سرنشین رادار‌گریزی را طراحی کرده اند که قادر است با استفاده از دو موتور، با حمل 100کیلوگرم بار به‌مدت سه ساعت در آسمان پرواز کند.

مهندس عباس جم از محققان تیم تحقیقاتی پهپاد لیکو در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به جزئیات این پهپاد، افزود: وزن این پهپاد که با نام لیکو طراحی و ساخته شده است، حدود 53کیلوگرم و قادر به حمل بار به میزان 100کیلوگرم است. وی با بیان اینکه سوخت این هواپیما بنزین معمولی است، اظهار داشت: ظرفیت سوختگیری این پهپاد 30لیتر است که با این میزان بنزین توانایی سه ساعت پرواز مداوم در سقف پروازی 16هزار پایی را از سطح زمین دارد.

رادار گریز بودن از دیگر مزایای پهپاد ساخته شده است. این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به سیستم رادار گریز است. علاوه بر این دو GPS روی آن نصب شده است. آفر، هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز اسفندماه در مسابقات کشوری کیش به پرواز در خواهد آمد. به گزارش ایسنا، پیام خلج، سرپرست گروه هواپیمای بدون سرنشین درخصوص قابلیت‌های این هوایپما گفت: هواپیمای بدون سرنشین دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قدرت پرواز در ارتفاع بالا را دارد و می‌تواند‌ فیلمبرداری و عکاسی کرده و به‌صورت همزمان فیلم و عکس را ارسال کند. منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی نیز اعلام کرد: ایران در حوزه پهپادهای با برد بلند حدود دو هزار کیلومتر، طراحی‌ها و دستاوردهایی دارد که در آینده رونمایی خواهد شد.

آشنایی با پهپادهای ایران

ابابیل: ازجمله پرنده‌های سبک و چابک ایران است که نمونه‌های جدید آن مجهز به سامانه 123(پایدار‌کننده خودکار) و GPS است. سامانه 123 از طرح‌های نوین بخش مهندسی الکترواویونیک هساست. این سامانه دارای قابلیت‌های متنوعی است ازجمله پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبان غیرحرفه‌ای (در برد بلند و کوتاه)، برخاست خودکار و فرود نیمه خودکار، برنامه‌ریزی و هدایت روی یک مسیر دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع‌کردن ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به پایگاه به‌صورت 17کانال مجزا شامل کانال‌های دیجیتال مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوجگیری و غلت، مقدار سوخت، ولتاژ باتری‌ها، ارتفاع، سرعت پیمایش و چند کانال آزاد.


مهاجر چهار : یک پرنده بی‌سرنشین با توان عملیاتی در مسافتی در حدود 150کیلومتر است که با حداکثر سرعت گشتزنی 180کیلومتر در ساعت دارای مداومت پروازی پنج تا هفت ساعت بوده(در برخی موارد سه تا پنج ساعت اعلام شده) و می‌تواند در شرایط جوی گوناگون مأموریت خود را به بهترین صورت اجرا کند. بیشینه سرعت مهاجر چهار به حدود 200کیلومتر در ساعت رسیده و سقف پرواز آن 15هزار‌پا(حدود 4500متر) عنوان شده است.

مهاجر سه یا درنا: به‌عنوان نسل بعد از مهاجر دو با رویکرد افزایش برد و مداومت پروازی در دستور کار قرار گرفت و با طراحی مجدد بخش‌های اصلی بال و بدنه به مرحله تولید رسید. هواپیمای مهاجرسه‌ با سرعت پایای 180کیلومتر در ساعت دارای تداوم پروازی دو تا سه ساعت است که افزایش قابل‌توجهی نسبت به مهاجر دو داشته است. بیشینه سرعت درنا 220کیلومتر در ساعت و سقف پرواز آن 11هزارپا(حدود 3300متر) است.

مهاجر دو: طراحی و ساخت مهاجر دو به‌منظور مراقبت هوایی و عملیات شناسایی در مناطق دوردست و غیرقابل دسترس صورت گرفته است. مدت پروازی این پهپاد پر تعداد ایرانی 90دقیقه، ارتفاع پروازی آن 11هزار پا(حدود 3300متر) و شعاع عملیاتی آن 50کیلومتر است. موتور مهاجردو توانی برابر با 25اسب بخار داشته و سوخت آن بنزین و روغن است.

شاهد: در واقع از نسل اول بی‌سرنشین‌های موتور جت ایرانی به شمار می‌رود برخی مشخصات آن ازجمله سرعت حدود 700کیلومتر بر ساعت، سقف پرواز 25هزار پا(حدود 7500متر) و برد حدود 700کیلومتر است.صاعقه یک: هواپیمای بدون سرنشینی از نوع بال دلتا با ضریب منظری متوسط رو به پایین است. صاعقه جزو سریع‌ترین پهپادهای ایرانی است. بیشینه سرعت صاعقه 250کیلومتر بر ساعت، شعاع پرواز 10کیلومتر، سقف پرواز 11هزار پا (حدود 3300متر) و مداومت پرواز آن حدود 60 دقیقه است.

توفان: نوعی از پهپادهای ایرانی است که برای یافتن و انهدام دشمن با استفاده از جست‌وجوگر اپتیکی ساخته شده است. بیشینه سرعت توفان 250کیلومتر بر ساعت، شعاع پروازی 100کیلومتر، سقف پرواز 14هزار پا و مداومت پروازی آن یک تا دو ساعت عنوان شده است. برد 100کیلومتری توفان ارزش عملیاتی قابل‌قبولی برای آن ایجاد کرده است.

«باز»:هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت مانور بالا جهت مأموریت‌های شناسایی و هدف هوایی و همچنین آموزش خلبانی پهپاد درنظر گرفته شده است. این هواپیما قادر است با سرعتی برابر 240کیلومتر بر ساعت و تا ارتفاع 10هزار پا پرواز کند.چابک پر: یکی از تولیدات هسا است جهت یادگیری فنون اولیه خلبانی پهپاد به‌ویژه آموزش خلبانان نیروی دریایی درنظر گرفته شده است.

تیزپر: عنوان یک نمونه کوچک و سبک از نوع بال بالا برای آموزش‌های ابتدایی خلبانی و هدایت پهپادها درنظر گرفته شده است.
سهند:تاکنون در چندین رژه نیروهای مسلح شرکت کرده و در کنار پهپادهای قائم، خاتم، صیاد، مرصاد و سپهر جزو نمونه‌هایی است که اطلاعات خاصی در مورد آنها منتشر نشده است.

موتور جت سفره ماهی: که توسط نیروی هوایی ارتش به‌عنوان یک پهپاد بمب افکن در حال توسعه است از طرحی متفاوت بهره می‌برد. دو موتوره بودن، بال دلتایی یکپارچه با بدنه و ریشه امتداد یافته تا نوک دماغه، سکان عمودی V شکل و استفاده از اصول طراحی هواپیماهای پنهان کار(رادارگریز) از ویژگی‌های قابل دریافت از ظاهر آن است. این پهپاد به همراه یک نمونه دیگر که از نظر ظاهری شبیه به جنگنده‌ها به‌نظر می‌رسد از رژه 29فروردین 1389ارتش جمهوری اسلامی ایران در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

ریزپهپادها: مینی پهپاد فرازدو با جرم 2900گرم، سقف پرواز 3000متر، سرعت 110کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی 45دقیقه یکی از نمونه‌های مینی پهپاد ایرانی است. فراز دو به‌طور استاندارد از دو دوربین برای شناسایی و ارسال همزمان تصاویر استفاده کرده و امکان به کارگیری محموله جنگ الکترونیک نیز برای آن پیش‌بینی شده است.

میکرو بالگرد شاهین با جرم 350گرم، سرعت 15کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی 10دقیقه، سقف پرواز دو هزارمتر و قطر ملخ 36سانتی متر یکی از نمونه‌های دانشگاهی به شمار می‌رود که با توجه به ابعاد کوچک و سقف پرواز مناسب درصورت افزایش مداومت پروازی به وسیله‌ای بسیار مطلوب برای امور شناسایی در فضاهای شهری تبدیل خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل