بازدید 76514

تصاوير ديدني از ايران ما: غار کتله خور

کد خبر: ۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۴ 06 December 2007

غار كتله خور در استان زنجان، در نزديكي شهر كوچك گرماب واقع است.

طول اين غار تا 30 كيلومتر و در 4 طبقه نقشه‌برداري شده است.

غار كتله خور، غاري است آهکي که در برخي نقاط آن گل رس و خاک‌هاي حاوي اکسيد آهن قابل مشاهده است.

اين غار از نظر قدمت با غار عليصدر همدان برابري مي‌کند با اين تفاوت اين غار تقريبا خشک است.

غار کتله خور در نهايت به غار عليصدر همدان متصل مي‌شود.

از ديگر عجايب اين غار، تعدد طبقات آن است که در ميان غارهاي جهان کم نظير است.

 

بينندگان و علاقه مندان مي‌توانند تصاوير گردشگري، سياحتي و ديدني مربوط به كشور عزيزمان را از طريق آدرس الكترونيكي tabnak.ir@gmail.com براي ما ارسال كنند تا در اولين فرصت نسبت به انتشار اين تصاوير براي معرفي مناطق زيباي كشورمان اقدام شود.
لطفا توضيحات مربوط به تصاوير و نام فرستنده درج شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۰
ممنون از كار ارزشمندتان.پيشنهاد ميكنم,بخش خاصي را بطور دايم به چنين تصاويري,خصوصا از ايران,اختصاص دهيد.
دریغ است که ایران ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود

تمام سلولهای بدنم فدای خاک پاک ایران .

سعید - توکیو
تصاویر جالبی بود. اما بهتر است توضیحات تا حدی صحیح شود. غار کتله خور هو سن غار علی صدر نیست. غار علی صدر در تشکیلات مربوط به ژوراسیک قرار دارد و سن تشکیلات آن بیش از 140 میلیون سال است. در حالیکه غار کتله خور در تشکیلات الیگومیوسن با سن کمتر از 40 میلیون سال قرار دارد. قدمت و تشکیل این دو غار ارتباطی به هم ندارد و نهایتا هم به هم ختم نمی شوند.
با سلام اولا با تشكر از شما به خاطر انتشار اين عكسها ثانيا در قسمتي از عكس فرموديد كه اين غار در شهر زنجان قرار گرفته است لازم به ذكر است كه اين غار در نزديكي شهر بيجار از شهرهاي استان كردستان قرار گرفته است پس لطفا اين اشتباه را اصلاح بفرماييد
از عنایت شما به آثار این کشور عزیز قدر دانی می شود. بهتر بود توضیحات بیشتری از تاریچه این غار ارائه می نمودیدتا خوانندگان اطلاعات بیشتری در مورد این مکان پیدا می نمودند.باز هم تشکر می نمایم.
كار خيلي خوبيه. يه بخش ايران ما براي سايت بذاريد
من از این غار شگفت انگیز دیدن کرده ام اما متاسفانه مسیر مناسبی به این مکان توریستی وجود ندارد
بايدقدراين مكانهارابدانيم وبابرنامه ريزي درست جذب توريست كنيم
بسیار کار علمی خوبی است، اطلاعاتمان را نسبت به مناطق زیبای موجود درایران عزیز، بالا می برد از زحمتی که در این رابطه می کشید ممنونم.در ضمن توضیحاتی که هموطن عزیز دادند بسیار خوب بود.
تئوری هایی وجود دارد که می گوید این 2 غار بهم می رسند. جهت هر دو تقریبا به سمت هم است.
اين تصاوير با اينكه تصاوير خيلي زيبايي هستند ولي بيانگر زيبايي 100 درصد اين غار نمي تواند باشد.
قسمتهاي مختلف اين غار به تصوير كشيده نشده اند مثل (سفره عقد) كه به نظر من زيباترين قسمت اين غار مي باشد.
امیدوارم یک بخش ویژه برای ارتقاء گردشگری و آگاهی مردم ، قرار دهید. گاه صدای تصویر زودتر به گوش می رسد.
عکس های حاضر بهیچ وجه نه توانسته است زیبائی وعظمت این غار را نشان دهد من انتظارم از مسئولین سازمان میراث فرهنگی وگردشگری کشور این است که هم عکس های گویاتری از زیبائی وعظمت این غار به تابناک ارسال نمایند وهم بصورت اجمالی تاریخچه ومشخصات این غار را به آگاهی علاقه مندان برسانند .در نهایت این غار یکی از شگفت انگیزیز ترین غار های جهان است که متاسفانه آنطور که باید وشاید در باره آن تبلیغ نشده است.
در خصوص نام این غار و معنی آن باید عرض کنم :
متاسفانه برخی دوستان رسانه یی گفته اند که ((کتله)) به معنای ((غار)) و (( خور)) به معنای خورشید است ، پس بنابراین کتله خور یعنی غار خورشید.
اما این یک برداشت سطحی از نام این غار است.
درست توجه فرمایید که در فرهنگ زبان ایران زمین ، (( کت)) با ضمه ی روی (( ک)) به معنای سوراخ کوچک است....کما اینکه هنوز در شهری کهن مانند دزفول (که از قدیمی ترین آریاییان هستند و قدمتی 7000 ساله دارند) عمل نخ کردن سوزن را (( کت کردن سوزن)) گویند. در کرمان هنوز به سوراخ های مجرای رابط آب بین دو باغ نیز (( کت)) گویند.
و لغت (( کوتوله )) نیز از اینجا ریشه میگیرد.
و اما همین لغت (( کت)) اگر با فتحه کاف همراه باشد در زبان ادبیات ایران زمین ضمن اینکه معنی (( تخت)) را میدهد (در نیشابور هنوز استفاده میشود و نیمکت دبستان نیز از آن ریشه میگیرد ) معنی دیگری نیز دارد و باز هم مانند (( کت)) با ضمه ی کاف...این ((کت)) با فتحه ی کاف معنی سوراخ رامیدهد.... منتها با مقیاس بزرگتر ..و جالب اینکه در شهر دزفول سوراخهای بزرگی که لب رودخانه دز توسط اهالی بطور عمودی حفر شده و شمایل یک غار کوچک را داشته ودر گرمای 50 درجه این شهرستان بسیار خنک میباشند توسط مردم این دیار (( کت)) با فتحه ی کاف گفته میشود.
بر این اساس غار کتله خور زنجان چه با فتحه ی رو ی کاف همرا ه باشد و چه با ضمه.... فرقی نمیکند...چون ساختار این غار پر از سوراخ بوده و شبیه کلماتی مانند : کتک خور...آبشخور...مال خور.....کتله خور نیز به معنای غاری است که درون آن از هر سوی که بنگرید سوراخ خوری دارد.
و بدیهی است که پسوند (( له)) که به (( کت)) چسبیده..مانند کلمه ی (( کوتوله)) به معنای سوراخ کوچک است.
این تحلیل زبان شناسی متعلق به من نیست و تحقیقی کارشناسانه از محققی ادیب در خراسان بنام (( مهندس عباس موزونی)) است که مستقیما نقل قول نمودم.
امید آنکه بزرگان ادبیات این مرز وبوم برای اصلاح (( غلط های مشهور )) در ادبیات کشورمان..بجز سرکشی به کتب...به میان خود مردم هم بیایند و از اطلاعات سینه به سینه مردم نیز بهره برند. انشاالله
باتشكر فراوان از تصاوير غار كتله خور خواهشمند است درصورت امكان تصاوير مربوط به غارسهولان هم به تصوير كشيده شود
سلام
بسیار جالب بود
اما نامی از گرماب نبرده بودید از شما می خواهم اگر ممکن است در رابطه با این شهر و فرهنگ آن ها و حتی سایر جاهای دیدنی شهر به غیر از کتله خور مثل چشمه ی آن که بسیار زیباست مطالب را در وبلاگتان درج نمایید
سلام
از کار ارزشمندتان بی نهایت ممنونم .
به امید روزیکه همه ی ایرانیان برای شناساندن این سرزمین طلایی گامی مثبت بردارند و ایران را به جهانیان بشناسانند....
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی