بازدید 28081

چرا پایگاه‌های نظامی ترکیه منفجر می‌شوند؟!

جو ناآرامی و بی‌ثباتی در ترکیه در حال تشدید است و هر روز، خبر جدیدی از وقوع انفجار‌ها و حملات تروریستی در این کشور به گوش می‌رسد. در آخرین مورد از این دست، در انفجاری در یک مرکز پلیس در استانبول، چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.
کد خبر: ۲۷۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۲ 12 September 2012
جو ناآرامی و بی‌ثباتی در ترکیه در حال تشدید است و هر روز، خبر جدیدی از وقوع انفجار‌ها و حملات تروریستی در این کشور به گوش می‌رسد. در آخرین مورد از این دست، در انفجاری در یک مرکز پلیس در استانبول، چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش «تابناک»، رسانه‌های ترکیه ساعاتی پیش خبر دادند که بر اثر وقوع یک انفجار در مرکز پلیسی در شهر استانبول، یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شده‌اند.

بنا بر این گزارش، هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته، اما رسانه‌های این کشور، انگشت اتهام را به سوی گروه «پ.ک.ک» گرفته‌اند که در هفته‌های اخیر، چندین حمله دیگر را علیه نیروهای دولتی ترکیه ترتیب داده است.

انفجار استانبول، جدید‌ترین نمونه از مجموعه رخدادهایی است که در هفته‌های اخیر، فضای عرصه عمومی ترکیه را به شدت ناامن و بی‌ثبات کرده است؛ افزون بر این، در چند هفته گذشته، درگیری نیروهای دولتی و ارتش ترکیه با نیروهای مسلح «پ.ک.ک» افزایش یافته و تلفات چشمگیری برای هر دو طرف داشته است.

این گزارش می‌افزاید، یکی از مهمترین گمانه‌هایی که درباره چرایی شکل گیری این فضا در ترکیه مطرح می‌شود، این است که سیاست‌های نادرست دولت «عدالت و توسعه» به رهبری «رجب طیب اردوغان»، با تمرکز بیش از اندازه بر ماجراجویی‌های خارجی و غافل شدن از ملزومات اولیه دولتمداری در داخل، زمینه افراطی شدن فضای داخلی این کشور را فراهم کرده است.

در این باره، باید توجه داشت که پتانسیل اقدامات مسلحانه ضددولتی و همچنین جدایی طلبی، از زمان تشکیل جمهوری ترکیه تاکنون همواره در این کشور بوده، ولی دولت‌های گوناگون در این کشور، همیشه تلاش داشته‌اند به راه‌های گوناگون، این پتانسیل منفی را مهار کنند.

با این حال، از زمان شکل‌گیری امواج انقلاب‌های مردمی در کشورهای منطقه خاورمیانه، دولت اردوغان کوشید با عطف تمرکز و توجهش به فضای خارجی و پیگیری سیاست‌های مداخله‌جویانه، به زعم خود زمینه را برای تبدیل خویش به تنها قدرت مسلط منطقه‌ای فراهم کند.

اما در این میان، نکته‌ای که دولتمردان ترکیه از آن غافل بودند، این که شرایط شکننده، ساختار قومی ناهمگون و پتانسیل بی‌ثباتی سیاسی، عواملی مشترک در میان کشورهای منطقه خاورمیانه هستند و این کشور نیز از این قاعده جدا نیست؛ بنابراین، هر گونه تلاش ترکیه برای استفاده از این عوامل به سود خود در کشورهای منطقه، می‌تواند در ‌‌پایان اثر عکس داشته و به ابزاری علیه خود این دولت تبدیل شود.

در حقیقت، هنگامی که دولت اردوغان، مشغول دامن زدن به شکاف‌های قومی و مذهبی در کشورهای همسایه خود بود، وجود این شکاف‌ها در کشور خود را فراموش کرده و هنگامی که با دمیدن بر آتش ناکارآمدی دولت‌های منطقه، آن را زمینه‌ای برای سلب مشروعیت این دولت‌ها معرفی می‌کرد، از ناتوانی خود در رفع چالش‌های گوناگون داخلی غافل شده بود.

اما در میانه همه این مسائل، قربانی اصلی، تنها مردم ترکیه هستند که با جان خود تاوان اشتباهات و بلندپروازی‌های دولتمردانشان را می‌دهند و روز به روز از فضای روانی سالم برای زندگی در کشور خود فاصله می‌گیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳۱
انتشار یافته: ۱۶
قبل ازحوادث سوریه ترکیه سیاست خارجی خوبی رودنبال می کردکه داشتن رابطه خوب باتمام دنیابودولی درحوادث سوریه این کشورمرتکب اشتباهی بزرگ شد که اکنون اتش اون داره دامن خودش رومیگیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
ترکیه کشوری هست که تکلیفش با خودش مشخص نیست
تمایل داره اروپایی باشه ولی به جهان اسلام حکمرانی کنه!!
برای همین در این مسیر به هر کاری دست میزنه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
قبل از اون بوده
تو لیبی به همراه ناتو دخالت کرد
سامانه رادری آمریکا رو در خاک خودش علیه ایران مستقر کرد.
به طارق هاشمی میدان داد
وزیر خارجه اش رو بدون اطلاع دولت مرکزی عراق به اقلیم کردستان عراق فرستاد
با مخالفان عراق هم داستان شد و علیه نوری مالکی کارهایی کرد
علیه ایران موضع گیری هایی کرد
پس از مقایسه اوضاع بحرین به حادثه کربلا، کلاً فجایع انسانی بحرین رو انکار کرد و.....
به امید دنیایی آزاد و عاری از جنگ
هرکس باد بکارد طوفان درو خواهد کرد رژیمی که حلقه به گوش آمریکا است و جنگ و تروریسم را به کشور همسایه خود سوریه صادر میکند مسلما باید دچار چنین مشکلاتی بشود
چاه مکن بهر کسی
اول خودت دوم کسی!!
دقیقا* اردوغان آنقدر بزرگ نشده بود که بخواهد بزرگی کند.
اونو در لفظ میگن ما مسلمانیم ولی در عمل روی به اسلام امریکایی و صهیونیستی اورده اند

روزی برسه که همین ترکیه که اینقدر برای ایران زبان دارزی میکند برای جلوگیری از فروپاشی خودش دست به دامن ایران بشه و همین عربستان و قطر و امریکا فقط بشینن و نگاه کنند

ای کاش که مسولین ترکیه زودتر به خودشون بیان وگرنه ترکیه میشه سوریه
بنظر می رسد اراده ای برای تجزیه ترکیه وجود دارد.یکی جلوگیری از رشد اسلام خواهی به عنوان یک پایگاه اسلامی که پتانسیل هدف مذکور را دارد. دیگر اینکه به سود اروپا است که که دیگر کشوری تحت عنوان ترکیه مدعی پیوستن به این اتحادیه وجود ندارد. واگر قرار است که خاکی به اتحادیه اروپا اضافه گردد همان بخش استانبول باشدو بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Lebanon |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
تازه فهمیدی؟ بابا وقتی نقشه کشیدن ایران و عراق و سوریه و ترکیه رو تجزیه کنن و تو جنگ رژیم صهیونیستی با لبنان سال 2006 گفتن خاورمیانه ی جدید پس چیو میگفتن؟ نقشه های استعماری اینا از سالها است بر ملا شده ولی یه سری چشم و گوششون به ماهواری های دشمنه و دلشون خوشه
درست است که ترکیه این روز ها نه تنها در سوریه بر علیه مواضع سیاسی ایران موضع گرفته ، بلکه سال هاست که زیرکانه با همکاری جمهوری جعلی آذربایجان منافع ملی ما را هدف قرار داده ولی من عمیقا معتقدم که مسائل سوریه و نا آرامی های اخیر ترکیه ، نقشه های استعمار در تجزیه کشور های قدرتمند خاور میانه بوده و استعمار از غفلت اهالی خاور میانه در جهت تحقق نقشه شوم خاورمیانه بزرگ استفاده میکند .
اینگونه بازی های سیاسی اماتور توسط ترکیه نتیجه ای به غیر از سختی برای مردم کشورش ندارد
هر روز عده ای بی گناه کشته می شنود و اردوغان و اوغلو دارند در پست های خودشان با صدها مامور محافظت زندگی راحتی می گذرانند
کردها هم که فکر کنم تا قیام قیامت به اردوغان باج ندهند پسوریه هم که تا الان مقاومت کرده س بهتره اردوغان و حزبش و افکارش عوض بشه تا شر ایط اروم بشه
باید قبول کنه که در جهان کنونی ترکیه هیچ وزنه سیاسی به حساب نمی اید که در کشورهای همسایه دخالت کنه یا حرفی برای گفتن داشته باشه
مدتی هم هست که جز بله قربان پیش امریکا و اسراییل نمی گه

در کل منم مانند دوست بالایی ارزوی صلح برای تمام مردم دنیا دارم
یکی از عوامل اصلی تشدید شورشهای قومی در ترکیه همواره دولت سوریه بوده است.الان هم که ترکیه آشکارا از مخالفین دولت بشار اسد در سوریه حمایت می کند، دولت سوریه در صدد تلافی است و هدفش این است که حزب عدالت وتوسعه (حزب اردوغان) مشروعیت خود را از دست بدهد و حزب جمهوریخواه خلق (حزب لاییک ها و بزرگترین حزب مخالف دولت) که در داخل ترکیه به عنوان حامی بشار اسد شناخته می شود ، بر سر کار بیاید. چون در ترکیه طی 3 سال آینده 3 انتخابات مهم برگزار خواهد شد. ولی این اتفاق به احتمال بسیار زیاد رخ نمی دهد به 2 دلیل :
1- حاکمیت در ترکیه با این شورشها نا آشنا نیست و بارها این شرایط بحرانی را مدیریت کرده است . مثل اوایل دهه های 80 و 90 .بخصوص الان که ارتش تا حدود زیادی مطیع دولت( نخست وزیر) شده است و خظر کودتا و تمَرد از بین رفته است.
2- اردوغان و هم حزبی هایش در جنگ قدرت در داخل کشور از شرایط موجود و اتفاقات پیش بینی نشده ، معمولا" حداکثر استفاده را می کنند و معروفند که بر موج حوادث سوار می شوند. کما اینکه الان هم حزب کردی صلح و دموکراسی که حامیان پ.ک.ک در مجلس محسوب می شوند را به خاطر روبوسی با چریکهای پ.ک.ک منزوی کرده اند و شرایطی را ایجاد کرده اند که افکار عمومی ترکیه خواهان صلب مصونیت این نمایندگان شده اند.حزب لاییک ها را هم به دلیل سوابق ضعیف قبلی شان و نیز حمایتشان از دولت بشار اسد در جای خود میخکوب کرده است و حزب ملی گرای حرکت را هم با پیش کشیدن منافع ملت ترک تا حدود زیادی با خود همراه ساخته اند. جدیدترین نظر سنجی هم نشان می دهد که حزب اردوغان 53% در انتخابات آینده شانس موفقیت دارد که این به معنی استمرار اردوغانیسم برای چهارمین دوره است.
از نظر منافع ملی ایران هم منطق حکم می کند که وجود یک دولت مخالف سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در بعضی مسائل مثل سوریه و عراق را بپذیریم ، چون این دولت حالا حالاها در ترکیه حکومت خواهد کرد . آنها برای 2023 برنامه ریزی کرده اند و حداقل تا آن موقع هستند . پس با تحمل این دولت ناسازگار به فکر منافع خودمان باشیم
در صمن در مورد مناسبات ترکیه با اسراییل لازمه بدونیم که اختلاف شدید آنکارا - تل اویو واقعیت دارد و بازی و عوامفریبی نیست . حتی اینکه دولت اوباما هم در این میان در صدد فشار بر ترکیه نیست هم واقعیت دارد و اگر در آمریکا هم اوباما دوباره رییس جمهور شود، اسراییل مجبور است در برابر کشورهای عربی و ترکیه کوتاه بیاید.
پس عقل سلیم حکم می کند که ما حداقل در حد موضع تا حدود زیادی مشترک با ترکیه و اعراب در مقابله با اسراییل به جای تشدید اختلاف با ترکیه ،مصر ،عربستان ، قطر و ... با آنها همگرایی بیشتری داشته باشیم.
ترکیه باید به این موضوع توجه داشته باشه که هدف اصلی امریکا واسراییل در منطقه پیاده کردن نقشه راه و تکه تکه کردن کشورهای منطقه و ساختن کشورهای جدید قومی است که دود آن به چشم همه میرود پس نباید خود دولتها به این موضوع کمک کنند مگر اینکه خود عامل بیگانه باشند
حالا خوبه توئ ملاقاتاش با مقامات ایران به این اردوغان گفتنا سوریه نا امن بشه به کشورت سرایت پیدا می کنه...رهبرم گوشزد کرد مسائل اقلیمی و طایفیه اون قسمت خاورمیانه رو ..اما گوش شنوا...اردوغان فکر کرد خیلی باحاله
کشور ترکیه و اسرائیل از بدو تشکیل (در آغاز قرن بیستم) با یکدیگر روابط خوبی داشته اند و رزمایش نظامی برگزار کرده اند.
یادماننرود که اسرائیل اوجالان را تحویل ترکیه داد که منجر به تسخیر چند سفارت خانه ی اسرائیل توسط کردها در اروپا انجامید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار