بازدید 2614

وزیر اسبق نفت: چاره‌ای جز کاهش تولید نفت نداریم

وزیر اسبق نفت با انتقاد از سیاست ساخت پالایشگاه‌های منقیاس کوچک نفت، دلایل کاهش تولید نفت ایران را تشریح و اعلام کرد: در شرایط فعلی هر شخصی سکان وزارت نفت را در اختیار داشته باشد، تصمیمی مبنی بر کاهش تولید نفت را می‌گیرد.
کد خبر: ۲۷۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲ 07 September 2012

سیدکاظم وزیری هامانه درباره برنامه جدید ایران برای صادرات فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام به منظور دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، گفت:‌ نه تنها در زمینه نفت، در هر تجارت نفتی اگر به سمت تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر برویم، خریداران بیشتری را به خود وابسته خواهیم کرد.

به گزارش مهر، وزیر اسبق نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی هر چه در افزایش تولید فرآورده‌های نفتی دیرتر اقدام کنیم، با مشکلات بیشتری برخورد خواهیم کرد، تصریح کرد: قطعا صادرات فرآورده‌های نفتی می تواند در بلند مدت یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی باشد.
 
این عضو اسبق کابینه دولت نهم با بیان اینکه در حال حاضر طرح‌های متعدد پالایشگاهی وجود دارند که هنوز کامل نشده‌اند، اظهار داشت: بر این اساس با تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های موجود پالایشگاهی امکان افزایش صادرات فرآورده‌‌های نفتی همچون بنزین و گازوئیل به بازارهای جهانی فراهم می شود.
 
این کارشناس اقتصادی انرژی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تولید نفت در شرایط تحریم منطقی است؟ توضیح داد: کاهش تولید کنونی، با تصمیم و اراده بوده و در شرایط تحریم که ناگهان بخشی از مشتری‌های خود را از دست داده‌ایم، چاره‌ای جز کاهش تولید نفت نداریم.
 
به گفته وزیری هامانه حتی وقتی می دانیم بازگرداندن این میدان‌های نفتی که عمدتا در نیمه دوم عمر خود هستند به تولید قبل بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد بود.
 
وزیر اسبق نفت با تاکید بر اینکه باید به فکر راهکارهایی به منظور افزایش صادرات و فروش نفت خام کشور باشیم، بیان کرد: ولی هر شخص دیگری هم در این وضعیت سکان وزارت نفت را در اختیار داشت، چنین تصمیمی مبنی بر کاهش تولید نفت را می‌گرفت.
 
این کارشناس اقتصاد انرژی همچون در خصوص استراتژی جدید وزارت نفت برای ساخت پالایشگاه‌های مقیاس کوچک نفت، گفت: برای اقتصادی بودن طرح‌های اجرایی و کارخانجات مختلف باید حداقل ظرفیتی موجود باشد تا صرفه اقتصادی به همراه داشته باشد به طوری‌که پایین‌تر از آن ظرفیت تولید، پروژه اقتصادی نخواهد بود که پالایشگاه‌ها از این قاعده مستثنی نبوده و واحدهای پالایشی همچون لاوان و حتی شیراز که پالایشگاه‌های کوچک محسوب می‌شوند معمولا سودده نبوده‌اند.
 
وزیر اسبق نفت با تاکید بر اینکه به طور کلی ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌های نفت با ظرفیت پایین سودده نبوده و حداقل باید ظرفیت باید 100 هزار بشکه فراورش نفت را داشته باشد، تصریح کرد: در چنین شرایطی به جای ساخت پالایشگاه‌های کوچک نفت، یکی از راهکارها ایجاد کنسرسیوم از شرکت‌های کوچک پیمانکاری برای اجرای پروژه‌های بزرگ است.
 
وی با یادآوری اینکه در این خصوص هرچه تکنولوژی‌های مورد استفاده، جدیدتر باشد، سرمایه‌گذاری نیز بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: برای نمونه در پالایشگاه نفت شازند که برای پالایش نفت سبک طراحی شده بود هزینه ساخت به ازای پالایش هر بشکه نفت 10 تا 11 هزار دلار بود که به نظر می‌رسد این هزینه برای پالایش نفت سنگین حدود 20 هزار دلار باشد که قطعا در صورت کاهش میزان ظرفیت این هزینه افزایش می یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست