بازدید 35658

آسوشیتد پرس: ایران مثل ژاپن هسته ای شود!

در حالی که تا همین یک هفته پیش، جو بیشتر رسانه‌های غربی به تهدیدآمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، ضرورت توقف آن و همچنین تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه این برنامه اختصاص داشت، اینک پس از برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد، تغییراتی در رویکرد‌ها و تحلیل‌های این رسانه‌ها به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۲۶۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹ 02 September 2012
در حالی که تا همین یک هفته پیش، جو بیشتر رسانه‌های غربی به تهدیدآمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، ضرورت توقف آن و همچنین تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه این برنامه اختصاص داشت، اینک پس از برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد، تغییراتی در رویکرد‌ها و تحلیل‌های این رسانه‌ها به چشم می‌خورد.

به گزارش «تابناک»، «آسوشیتدپرس» در تحلیلی به بررسی موضع‌گیری‌های مطرح در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.

این خبرگزاری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است: از دید ایران، ادعاهای موجود درباره برنامه هسته‌ای این کشور، گناهی نابخشودنی، دروغی از جانب غرب و تلاشی برای محروم کردن کشورهای در حال توسعه از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای به شمار می‌رود.

آسوشیتدپرس در ادامه اشاره کرده که با وجود بیان قاطع ایران در رد وجود هر گونه برنامه‌ برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موجب شده کشورهای غربی در رویکرد خود نسبت به برنامه هسته‌ای ایران تجدیدنظر نکنند. با این حال، به باور این خبرگزاری، ایران می‌تواند ضمن پیگیری مدل ژاپن در زمینه انرژی هسته‌ای، برنامه هسته‌ای خود را به پیش ببرد.

بنابراین، ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را همچون ژاپن به پیش ببرد که چرخه کامل فناوری هسته‌ای، از جمله توان تولید مواد مورد نیاز برای کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد، اما از اینکه در عمل به تولید سلاح هسته‌ای بپردازد، خودداری کرده است.

در حقیقت، این کشور غیر رسمی خود را به یک قدرت هسته‌ای با همه اجزای آن تبدیل نموده، ولی این اجزا را به یکدیگر پیوند نداده ست.



در این مطلب به سفر دو سال پیش علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به ژاپن اشاره شده که در آن، از شهر ناکازاکی (یکی از دو شهر بمباران شده توسط بمب هسته‌ای آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم) نیز بازدید کرده بود.

بنا بر این گزارش، لاریجانی در این سفر با ستایش از برنامه هسته‌ای ژاپن، آن را نمادی از وجود یک «راه سوم» در زمینه هسته‌ای دانسته که سابقه آن به دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد؛ یعنی هنگامی که «تسوتومو هاتا» که بعد‌تر نخست وزیر ژاپن شد، اعلام کرد، کشورش «قطعاً» توان تولید سلاح هسته‌ای را دارد، ولی چنین سلاحی تولید نکرده است.

به این ترتیب، آسوشیتدپرس ضمن بیان روند برنامه هسته‌ای ژاپن و نیز اظهارات بیان شده توسط این مقام، به مقایسه آن با موضوع برنامه هسته‌ای ایران و سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در محکومیت در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای پرداخته است.

بنا بر تحلیل این خبرگزاری، مهمترین تفاوت موجود میان این دو مورد، وجود رژیم اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا، از جمله عربستان سعودی است، زیرا در صورت هسته‌ای شدن ایران، آنان باید خود را با تغییر چشمگیر در توازن قوای منطقه‌ای تطابق دهند.

با این حال، در ادامه این تحلیل آمده است که پیروی از روش ژاپن به ایران اجازه خواهد داد، فناوری هسته‌ای خود را پیش برده و در عین حال، قادر به بیان این ادعا باشد که به خواست جامعه جهانی، مبنی بر توسعه ندادن سلاح هسته‌ای پایبند مانده است.

در این باره، «یوئل گازانسکی»، متخصص امور ایران در مؤسسه مطالعات امنیتی اسرائیل نیز بر این باور است، ایران می‌تواند سیاستی مشابه ژاپن را به منظور رسیدن به «آستانه هسته‌ای» پیش ببرد، ولی رژیم اسرائیل وجود چنین توانایی در ایران را تحمل نخواهد کرد.

با این حال، به باور این خبرگزاری، نکته‌ای که ایران می‌تواند از آن بهره گیرد، گذاردن غرب در برابر این انتخاب است که آیا زندگی کردن با یک ایران دارای قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای بهتر است یا خطر وقوع جنگی دیگر در خاورمیانه که هم خطر افزایش شدید بهای نفت و هم خطر تسری جنگ به سراسر منطقه را به دنبال دارد؟

به این ترتیب، آن گونه که می‌توان از این تحلیل آسوشیتدپرس دریافت، جامعه بین‌المللی به خودی خود، نباید با در اختیار داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای توسط ایران مخالف باشد و تنها مسأله‌ای که تاکنون این همه جار و جنجال به همراه داشته، مخالفت‌های سودجویانه آمریکا و متحدان منطقه‌ایش است.

در ‌پایان این که نباید این نکته را از نظر دور داشت که انتشار این تحلیل، درست پس از برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران صورت می‌گیرد؛ اجلاسی که در آن همه شرکت کنندگان ضمن تأکید بر حق همه کشور‌ها بر در اختیار داشتن انرژی هسته‌ای، مخالفت خود را با یکجانبه‌گرایی آمریکا در این زمینه اعلام کردند.

به این ترتیب، تغییر جهت تحلیل‌های رسانه‌ای و حرکت به سمت پذیرفتن یک ایران هسته‌ای و روشن کردن ابعاد گوناگون و سمت و سوی آن، امری عجیب به نظر نمی‌رسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۱۸
به اميد ايران داراي قدرت هسته اي,چه وضعيت آستانه اي وچه ورودبه باشگاه كشورهاي داراي قدرت نظامي هسته اي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
نه قدرت نظامی هستهایی، فقط قدرت هسته ایی
ایران هم باید مثل ژاپن به طور رسمی اعلام کند که توان ساخت بمب هسته ای را دارد ولی رویکرد صلح جویانه کشور و اعتقادات اسلامی، ما را از رفتن به سمت تولید چنین سلاح مخربی که تولید، نگهداری و استفاده از آن بی فایده و غیرانسانی است باز می دارد. دکترین دفاعی و راهبردی ایران قطعا خلع سلاح هسته ای در دنیا است نه اینکه خود هم به جمع آنها بپیوندد.
واقعیت این است که توان هسته ای موجود در کشور خودش بازدارنده است و دلیلی ندارد که کشوری چون ایران که توسط رهبری فرزانه مدیریت می شود هزینه های سنگین تولید و نگهداری این نوع سلاحها را بر کشور تحمیل کند. غرب هم از توان فن آوری هسته ای صلح آمیز ایران ناراحت است.
امروز ایران در همه جا حضور دارد و می تواند دشمنانش را که به آن تجاوز می کنند تادیب نماید. اگر چنین نبود تاکنون منتظر نمی شدند. ما منتظر هستیم که آنها دست از پا خطا کنند تا خاورمیانه را از لوث وجودشان پاک کنیم. می توانند امتحان کنند ....
یا می توانند با ایران تعامل کنند و منافع منطقی اشان مورد احترام ایران بماند.
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
عزیز دلم مگر بارها رهبر انقلاب ودیگر مسئولین اعلام نکردن که ما دنبال بمب اتم نیستیم باز شما میگی مثل ژاپن .... اگر یکبار دیگه متن گزارش رو بخونی متوجه میشی که غده سرطانی و عربستان حسود به این گفته ها راضی نمی شن اصلا بقول رهبر عزیز مسئله هسته ای بهونه است.
شاهین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
بحث ما بحث خاک نیست بحث اعتقاد است.
خاک ارزشی ندارد حیات بعد از این خاک است که به آن ارزش میدهد.
این اظهار نظر می تونه یک گام مثبت از طرف مقابل مذاکره کننده تلقی بشه.تا چی پیش بیاد انشاالله.
ایران مثل ایران هسته ای می شود
هیچ کشوری نباید بمب اتمی داشته باشد بخصوص آمریکا که سابقه استفاده از این سلاح را دارد .
با یک گل بهار نمی شود ساده اندیش نباشیم
اسراييل غلط ميكندكه دربرابراراده ملتهادر خصوص داشتن انرژي هسته اي صلح آميزتحمل نكندتفكرحمله وجنگ سياستي ازسوي هردولت وقدرتي غلط است وشروع كننده جنگ نابودي خودرادربرابراراده جهانيان امضاكرده است اين گوي واين ميدان.
حالا که ایران ریئس جننش عدم تعهد شده است برای دور زدن آِژانس بین الملی انرژی هسته ای در گروه نم کمسیونی مرکب از جمعی از دانشمندان هسته ای این کشور حتی به ریاست البرادی تشکیل دهد که این کمسیون وظیفه بررسی عملکرد کشور عضو در امور هسته ای را سامان دهد و مشابه آِژانس بین الملی انرژی هسته ای وظایف درون سازمانی داشته باشد و در صورت درخواست کشور متضاضی عضو نم پس از بررسی ٰو بازدید در مورد آن درخواست ٰ اعلامیه دهد و سران نم نیز از آن حمایت نمایند در این صورت یک آژانس بین الملی انرژی هسته ای موازی در جهان تشکیل خواهد شد تا دیگر آژانس بین الملی انرژی هسته ای با نظر قدرتهای جهانی نتوانند با کشورهای عضورگروه نم در موضوع انرژی هسته ای برخورد گزینشی نمایند ایران با تشکیل این کمسیون تخصص میتوان با آژانس برخورد نماید افکار عموی جهانی را به خود جلب کند آژانش را که عامل قدرتهای جهانی است خلع سلاح نموده و وزن خود و سایر کشورهای عضو نم که صاحب فن آوری هسته ای هستند را در آژانس افزایش دهد و قدرت جانه زنی در مذاکرات 5+1 را نیز برای خود بالا ببرد در
ان صورت کشورهای نم با داشتن نظریه گروه تخصص هسته خود حداقل تحریم های بر علیه ایران را که غیر قطعنامه های سازمان ملل است را رعایت نکند (مانند امریکا در تحریمهای یکجانیه بر علیه ایران ) را اگر میخواهید درجه نقطه جوش غربی ها بویژه اسرائیل و امریکا را بالا ببرید در تشکیل این کار عجله کنید و ایران میتواند هزینه این گروه را در ابتدای تشکیل پرداخت کند.
آمریکا و غرب از توان علمی و پیشرفت های ایران وحشت دارند نه چیز دیگر و خودشون هم خوب میدونن که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.گزارش محرمانه چند سال پیش سیا که در آن به صراحت از عدم تمایل ایران به ساخت سلاح هسته ای اشاره شده بود موید این مطلب است.
با این روحیه ای که از برگرازی اجلاس نم بدست آمده و شادی که بین مردم دوباره موج میزنه دشمن ناامید گشته به ناچار سر تعظیم پایین خواهد آورد
مطمئن باشید ما پیروزیم
اسراییل گیج و سردرگم شده واین بار آمریکا قدرت هسته ای ایران را قبول میکند و تحریمها با تمهیدات درست بی اثر میشوند.
آنها خود را تحریم کردند نه ایران را.
عزیزان صبور باشید که پیروزی حق ماست.
ما بمب هسته ای نمیخواهیم ولی علم ساخت آنرا میخواهیم.ما با این وسعت سرزمینی و این همه منابع باید قدرت بازدارندگی داشته باشیم.
ما باید هر روز آماده جنگیدن باشیم.
دشمن فکر نکند میتواند ما را غافلگیر کند ما وصیتنامه خود را از قبل نوشته ایم.ما فاتحه خود را هم خوانده ایم.
هر روز آماده رزمیم.آنقدر در جبهه جهاد وعلم میجنگیم تا تمام دنیا حیرت کند.
ما از نسل سهراب و اسفندیاریم.
خدایا به ملت مظلوم ما عزت وبزرگی بده و شجاعت عطا کن تا دربرابر دسیسه این نامردان قرن اتم دلشان قرص گردد.
خدایا به مسئولان ما احساس مسئولیت در برابر ملت نجیب و با حیا تا زحماتشان به باد نرود.
خدایا ما را امانتدارانی امین قرارده تا بار مسئولیتی که در جهان بر عهده هریک از ماست به درستی به مقصدش برسانیم.
لازمه این کار تغییرات اساسی در کارکرد آژانس است. آژانس بین ال... باید استقلال رای خود را تحت هر شرایطی حفظ کند تا زمینه اعتماد کشور ها را فراهم کند و هم مرجعی برای اعتماد بین المللی بر فعالیت های کشور های عضو باشد!
كاش ايران در زمينه دانش و اقتصاد و تكنولوژي مانند ژاپن باشد . نه اينكه در زمينه توانمندي ساخت سلاح اتمي .
با کمی مداقه در تاریخ مباحث هسته ای ما با غرب، به قطع درخواهیم یافت که اونها با ایران هسته ای چندان مشکلی ندارند فقط با ایران (اسلامی.مسلمان.شیعی.ضدفراماسون.محرک ملل ستمدیده و....)مشکل جدی دارندو این تمامی ندارد.
مواظب باشید باقبول شرایطی مثل شرایط ژاپن توطئه ای دیگر بر علیه ما شکل ندهند
شنیدین که میگن دو پادشاه در اقلیمی نگنجن(امروز جهان اسلام با پشتوانه تفکر مدیریتی نظام اسلامی ایران از یک سو و غرب واسراییل با پشتوانه تفکر فراماسونی ازسوی دیگر)یدک کشان عنوان آن دو پادشاه هستن. بی تردید هر دو اراده در حذف دیگری را فرا راه خود خواهند کردپس تا وقت هست این هر دو تفکر را خوب بشناسیم تا .....
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
آخرین اخبار
وب گردی