بازدید 2819

بازتاب نشست تهران در رسانه های هند

کد خبر: ۲۶۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۴ 29 August 2012
روزنامه استیتسمن، چاپ هند در گزارشی از دهلی نو، نوشت: نخست وزیر هند منموهان سینگ روز سه شنبه گفت: جنبش عدم تعهد باید نقشی را در حل مشکلات سیاسی و اقتصادی اصلی از جمله وضعیت رو به وخامت در سوریه و یک رکود اقتصادی مستمر جهانی ایفا کند.

سینگ به هنگام آغاز یک دیدار چهار روزه از تهران برای شرکت در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد، گفت که ساختار قدیمی مدیریت جهانی با مشکلات سیاسی و اقتصادی عصر حاضر همگام نبوده است.

نخست وزیر هند این اظهارات را در عکس العملی نسبت به شک و تردیدها در مورد مناسبت جنبش عدم تعهد با عصر حاضر بیان کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه هندو نیر در گزارشی با عنوان تحریم ها و اصلاح ساختار سازمان ملل متحد در راس دستورکار جنبش عدم تعهد قرار دارند، نوشت: تقبیح اقدامات یکجانبه مخصوصا اعمال تحریم بر روی ایران و کشورهای دیگر و ضرورت ایفای نقش بزرگ‌تر در تصمیم گیری سازمان ملل موضوعات عمده مطروحه در گفت‌وگوها در تهران در روز سه شنبه برای هموار سازی زمینه برای برگزاری نشست سران جنبش عدم تعهد در اواخر هفته جاری بودند.

وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تبادل نظرهای دو روزه ای را برای تعیین دستور کار این نشست انجام می دادند. ده‌ها تن از سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در این نشست در روزهای پنجشنبه و جمعه شرکت خواهند کرد.

براساس پیش نویس اسناد تحت بررسی این وزرا، درخواست برای تشکیل یک کشور فلسطین بر مبنای مرزهای سال 1967 و درخواست برای خلع سلاح هسته ای مخصوصا در غرب آسیا به عنوان روشی برای برقراری صلح جهانی از جمله موضوعات دیگری هستند که در طول این تبادل نظرها مورد بررسی قرار گرفتند. مبارزه با تروریسم و رعایت حقوق بشر و موضوعات توسعه ای و عمرانی نیز بررسی شدند.

روزنامه تریبیون نیز نوشت: نخست وزیر هند باید اقدامی متوازن در نشست جنبش عدم تعهد انجام دهد.

نخست وزیر هند در طول دیدار و گفت‌وگوهای خود در تهران باید منافع هند را در ایران، افغانستان، کشورهای عربی و آمریکا مد نظر داشته و یک اقدام متوازن را به منظور تامین آنها انجام دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه هندي زبان نوبهارت تايمز طي خبري به نقل از خبرگزاري پي.تي.آي. از دهلي نو نوشت: نخست وزير منموهان سينگ روز سه شنبه به هنگام پرواز به ايران گفت كه جنبش عدم تعهد بايد جهت حل و فصل چالش‌هاي سياسي و اقتصادي جهان تلاش كند.

اين مسائل شامل وضعيت رو به وخامت سوريه و بحران كنوني اقتصادي مي باشد. در اين اجلاس درباره موضوعاتي مانند مبارزه با امپرياليسم، عمليات نظامي عليه كشورهاي غيرمتعهد، تشكيل جهان عاري از تسليحات هسته اي و همچنین انرژي اتمي گفت‌وگو خواهد شد.

روزنامه هندي زبان جاگرن در گزارش خود نوشت، منموهان سينگ در تهران با رهبران تعدادي از كشورهاي جهان ملاقات خواهد داشت.

وي در خصوص اظهارات آمريكا نسبت به كاهش اهميت جنبش عدم تعهد در شرايط كنوني گفت: اهداف جنبش عدم تعهد هنوزهم حائز اهميت بوده به ويژه در زمانی كه دنيا دچار بحران اقتصادي مي باشد و صحنه جغرافيايي سياسي جهان بي ثبات و در حال تغيير است.

وي گفت: جنبش عدم تعهد هميشه جهت پيشگيري از درگيري هاي ویرانگر و توسعه مالي و اقتصادي تاكيد داشته است. سينگ قرار است در تهران با رئيس جمهور ايران ديدار داشته باشد. نخست وزير هند بعد از حدود يك دهه عازم ايران شده است و منموهان سينگ با ناديده گرفتن اعتراض آمريكا با رهبر روحاني ايران؛ آيت الله علي خامنه اي نيز ملاقات خواهد داشت. اسرائيل نيز ديدار نخست وزير هند را تحت نظر دارد. در ماه فوريه سال جاري نسبت به خودروي سفارت اسرائيل در دهلي نو انفجاری صورت گرفت. با توجه به احتمال نقش ايران در اين انفجار در روابط بين هند و ايران فاصله ای ايجاد شده بود.

روزنامه اردو زبان انقلاب طي گزارش خود نوشت، منموهان سينگ نخست وزير هند به منظور حضور در كنفرانس جنبش عدم تعهد وارد تهران شده است. وي در فرودگاه مهرآباد تهران با استقبال گرم روبرو شد.

شمس الدين حسيني، وزير دارايي ايران، در فرودگاه تهران از نخست وزير هند استقبال كرد. نخست وزير هند روز چهارشنبه با رهبر روحاني و رئيس جمهور ايران ملاقات خواهد داشت. ملاقات سينگ با رهبر روحاني ايران به درخواست هند صورت مي گيرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه هندي زبان جاگرن طي گزارشي نوشت، اس.ام.كريشنا، وزير امور خارجه هند، در نشست وزيران امور خارجه كشورهاي غير متعهد در تهران كه قبل از نشست سران اين كشورها شروع شد، گفت روند اصلاحات بدون انجام اصلاحات در شوراي امنيت سازمان ملل و صندوق بين المللي پول كامل نخواهد شد.

وي از كشورهاي غيرمتعهد خواست تا نسبت به تروريسم هیچ گونه اهمالی نکنند و به عبارتی يك سياست zero tolerance اتخاذ نمايند. وي گفت كه سياست هاي سازمان هاي بين المللي مالي بايد با در نظر گرفتن منافع كشورهاي در حال توسعه تدوين شود. وزير امور خارجه هند نسبت به وضعيت سوريه نيز ابراز نگراني نموده و بر خودداري از انجام عمليات نظامي در اين كشور تاكيد داشت. وي طي سخنراني خود در موضوع «صلح پایدار در سایه مديريت مشترك جهاني» گفت جنبش عدم تعهد بايد براي تشكيل يك جهان عاري از تسليحات هسته اي تلاش كند.

وي گفت:تروريسم بزرگ ترين آفت جهان كنوني است كه به تار و پود اجتماعي جامعه چند گراي ما آسيب مي رساند و ما به مبارزه در بالاترين سطح عليه تروريسم نياز داريم.

در گزارش روزنامه اردو زبان انقلاب آمده است در نشست وزيران امور خارجه كشورهاي غيرمتعهد، وزيران خارجه بيش از هفتاد كشور حضور داشتند. هند اين كنفرانس را فرصت خوبي براي اصلاح روابط بين هند و ايران توصيف نموده و اعلام كرد كه اين كنفرانس از اهميت تاريخي برخوردار مي باشد و دهلي نو مي خواهد از اين مناسبت تاريخي جهت اصلاح روابط بين هند و ايران استفاده كند.

وزير امور خارجه بوتان گفت: جنبش عدم تعهد بزرگ ترين سازمان بعد از سازمان ملل متحد بوده و ايران رئيس مناسبي براي اين سازمان مي باشد.

روزنامه هندي زبان پنجاب كيسري به نقل از خبرگزاري پي.تي.آي. نوشت، كريشنا گفت: فرصت استحكام روابط بين هند و ايران به ويژه در حوزه اقتصادي وجود دارد. در ادامه اين گزارش آمده است اين اظهارات وزير امور خارجه هند در زماني ارائه شده است كه آمريكا هند را تحت فشار قرار داده است تا از ميزان روابط خود با ايران بكاهد. وي در فرودگاه تهران گفت هند كشور بنيانگذار جنبش عدم تعهد بوده و خواهان استحكام روابط خود با همه كشورهاي غير متعهد مي باشد.

روزنامه اردو زبان پرتاپ سرمقاله اي را تحت عنوان «ديدار منموهان سينگ از ايران» به چاپ رسانده كه در بخشي از آن آمده است: ديدار منموهان سينگ از ايران در زماني صورت مي گيرد كه بين ايران و آمريكا بر سر برنامه هسته اي ايران رويارويي ادامه دارد.

منموهان سينگ در تهران با رهبر عالي و رئيس جمهور ايران ملاقات خواهد داشت. آمريكا مي خواهد كه هند نگراني آمريكا را با رهبران ايران مطرح كند اما هند علاقمند به رساندن پيامي از سوي آمريكا به ايران نمي باشد.

رانجان ماتاي، قائم مقام وزارت امور خارجه هند، مي گويد كه هند خواهان راه حل مسالمت آميزي بين آمريكا و ايران است و مخالف عمليات نظامي توسط آمريكا يا هر كشور ديگري عليه ايران مي باشد.

در ادامه اين سرمقاله آمده است كه هند خواهان استحكام روابط خود با ايران مي باشد و به هيچ وجه به توصيه آمريكا در اين زمينه اهميت نمي دهد. هند به منافع خود اهمیت مي دهد و اولويت اين كشور تجارت مي باشد.

اين اجلاس زماني برگزار مي شود كه آمريكا سرگرم منزوي ساختن ايران در سطح بين المللي مي باشد. اين اجلاس ايران را بار ديگر در میانه و عرصه سياست بين الملل قرار داده است.

ديدار منموهان سينگ از ايران موجب افزايش بردباری اين كشور خواهد بود. ديدار نخست وزير هند از ايران مي تواند به كاهش تنش فزاينده بين آمريكا و ايران نيز كمك كند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار