بازدید 14351

اسپانيا طرح ناي مصنوعي ايران را دزديد

وي گفت: نوآوري كه دكتر غنوي و همكاران او در اين مركز انجام دادند، اين است كه توانستند براي نخستين بار در دنيا، تراشه و ساختار ناي مصنوعي را به استفاده از پليمرهاي شبيه غضروف اصلي ناي بسازند و بعد روي اين اسكلت اصلي كه فاقد سلول‌هاي زنده مجراي ناي است، سلول‌هاي بنيادي را كشت كنند.
کد خبر: ۲۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۲ 24 November 2008
طرح ساخت ناي مصنوعي كه سال گذشته توسط جلال‌الدين غنوي، محقق ايراني معرفي شد و به ثبت رسيد، به تازگي با تبليغات گسترده رسانه‌هاي غربي به نام يك محقق اسپانيايي معرفي شده است.

به گزارش فارس، چهارم آذر سال گذشته زماني بود كه در مراسمي با حضور علي اكبر ولايتي، رئيس بيمارستان مسيح دانشوري، عليرضا زالي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و محمدرضا مسجدي، دبيركل اتحاديه جهاني سل و بيماري‌هاي تنفسي دستاورد نو جلال الدين غنوي مبتكر ناي مصنوعي معرفي و تأكيد شد كه اين دستاورد علمي براي نخستين بار در جهان در ايران به دست آمده است و مي‌تواند سرآغاز فرضيه‌هاي نو در دانش مهندسي بافت در دنيا باشد.
در اين مراسم، علي اكبر ولايتي درباره اين نوآوري علمي توضيح داد: از ده سال پيش، كار مطالعات پروژه ناي مصنوعي توسط دكتر غنوي در بيمارستان مسيح دانشوري آغاز شد، زيرا اين بيمارستان مركز اصلي درمان بيماري‌هاي تنفسي در كشور است و بيماراني هستند كه روش‌هاي درماني كنوني و جراحي به آنها پاسخ نمي‌دهد.

وي گفت: نوآوري كه دكتر غنوي و همكاران او در اين مركز انجام دادند، اين است كه توانستند براي نخستين بار در دنيا، تراشه و ساختار ناي مصنوعي را به استفاده از پليمرهاي شبيه غضروف اصلي ناي بسازند و بعد روي اين اسكلت اصلي كه فاقد سلول‌هاي زنده مجراي ناي است، سلول‌هاي بنيادي را كشت كنند.
ولايتي افزود: پس از كشت سلول‌هاي بنيادي كه از اعضاي خود فرد گرفته مي‌‌شود، آن را در شكم خود فرد درون پرده صفاقي مي‌كارند تا سلول‌ها رشد كنند و پس از شش ماه يك ناي كامل با سلول‌هاي خود فرد به دست مي‌آيد كه آن را برمي‌دارند و به جاي ناي از بين رفته خود بيمار پيوند مي‌زنند.

* ناي مصنوعي ايران شايسته جايزه نوبل است
عليرضا زالي، رئيس سابق دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در اين باره گفت: اين دستاورد بزرگ علمي يك نوآوري جديد در عرصه مهندسي بافت است كه براي نخستين بار در بيمارستان مسيح دانشوري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انجام شده است و مي‌تواند زمينه‌ساز چند فرضيه جديد علمي در اين عرصه باشد كه در صورت، موفقيت نهايي آن حتي مي‌تواند كانديداي جايزه نوبل پزشكي شود و اين هديه ديگري از جامعه پزشكي ايران به دنياست.
جلال‌الدين غنوي، مبتكر اين طرح نوين پزشكي با اعتراض نسبت كپي اين طرح ايراني در اروپا در گفت‌وگو با فارس گفت: به تازگي غربي‌ها اين طرح را پس از حدود يك سال از ثبت آن در ايران به نام يك فرد اسپانيايي معرفي كرده‌اند و تبليغات رسانه‌اي گسترده‌اي را به ويژه از طريق «تايمز»، «رويتزر»، «سي ان ان» و شبكه خبري بلومبرگ آغاز كرده‌اند كه اين دستاورد علمي را كه مي‌تواند مهندسي بافت‌هاي انسان را در دنيا متحول كند، به نام خود كنند.
وي گفت: ساختار مهندسي بافت و ساخت ناي مصنوعي به طور قطع براي نخستين بار در ايران انجام شده است و آنچه در كشور اسپانيا پس از ساخت تراشه اوليه ناي در ايتاليا و پايان آن توسط يك فرد اسپانيايي معرفي شده است يك كپي ناقص از طرح ابداعي ايران است كه مهر ماه 86 مالكيت معنوي آن در ايران به نام بنده به ثبت رسيده است.
وي گفت: حتي پس از ثبت اين دستاورد بزرگ علمي كه تئوري آن مي‌تواند مهندسي بافت دنيا را متحول كند، در صحبتي كه با دكتر واعظ‌زاده، معاون علمي رياست جمهوري داشتيم، قرار شد اين نوآوري علمي از طريق كنفرانس كشورهاي اسلامي ثبت بين‌المللي شود، اما با توجه به اعتبار مالكيت معنوي ايران، ثبت آن در مجامع غربي از جمع WIPO را ضروري نديديم تا اين دستاورد علمي به نام ايران و در ايران ثبت شده بماند.

وي افزود: در دنيا نيز معرفي يك دستاورد علمي از يك رسانه عام در يك كشور به معناي اين است كه مالكيت معنوي اين دستاورد به نام فردي كه آن را معرفي كرده، مي‌ماند، همان گونه كه براي نخستين بار ويروس ايدز توسط يك محقق انگليسي در يك كنفرانس خبري معرفي شد و پس از آن بدون اين‌كه نيازي به ثبت آن در يك مرجع خاص باشد، مالكيت معنوي شناسايي ويروس ايدز به نام وي رقم خورد.
غنوي گفت:‌ كشورهايي مانند ژاپن و آلمان نيز نظام ثبت مالكيت معنوي خاص خود را دارند و نوآوري‌هاي علمي خود را تنها در مراجع داخلي ثبت مي‌كنند و بدون اين كه نيازي به ثبت آن در مراجع بين‌المللي از جمله WIPO باشد، همه جا به ثبت اين كشورها ارجاع مي‌شود.
وي تأكيد كرد: به علت اعتبار سيستم ثبت مالكيت معنوي ايران بود كه ما اعتبار صد ميليون توماني را كه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي براي ثبت اين دستاورد در WIPO به بنده داد، براي خريد دستگاه‌هاي جديد و پيشبرد پروژه هزينه كردم.
وي افزود: از مسئولان عالي‌رتبه كشور مي‌خواهم براي دفاع از حقوق مالكيت معنوي اين دستاورد بزرگ علمي ايران در مجامع بين‌المللي دفاع كنند و زمينه‌اي را فراهم كنند كه ثبت مالكيت معنوي يك نوآوري در ايران، اعتبار جهاني داشته باشد و زمينه براي سرقت نوآوري‌هاي علمي محققان ايراني و كپي كردن آن در كشورهاي ديگر فراهم نشود، به  ويژه اين كه غرب با در اختيار داشتن رسانه‌هاي بزرگ، امكان تبليغات گسترده‌تري در اين زمينه دارد.

غنوي سال گذشته در مراسم معرفي اين دستاورد علمي گفته بود: ناي مصنوعي تاكنون روي شش گوسفند پيوند زده شده است كه در دو گوسفند اول كه در مراحل اوليه تحقيق بودند، اين آزمايش موفقيت آميز نبود و مردند، اما استفاده از اين روش روي چهار گوسفند بعدي نتيجه داد و پيوند با موفقيت انجام شد و اكنون هر چهار گوسفند زنده هستند.

وي ادامه داد: مرحله بعدي آزمايش و پيوند با استفاده از اين روش جديد روي انسان است كه اميدواريم تا پيش از 22 بهمن سال آينده، خبر موفقيت پيوند ناي مصنوعي روي انسان را به جهانيان اعلام كنيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار