بازدید 3236
پژمان‌فر:

وضع قانون و فرهنگ‌سازی؛ کلید رعایت کپی‌رایت

کد خبر: ۲۶۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲ 11 August 2012
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به آسیب‌های فراوانی که افراد، موسسات و شرکت‌ها از بابت نبود رعایت کپی‌رایت متحمل می‌شوند، وضع قانون و فرهنگ‌سازی را در میزان توجه جامعه به آن موثر دانست.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خانه ملت درباره ضرورت رعایت کپی‌رایت در کشور گفت: هر فرد بر اساس عمل و کاری که انجام می‌دهد، باید از حاصل زحمت خود بهره‌مند شود و دیگران نیز به لحاظ شرعی حق ندارند حقوق او را پایمال کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: حق مالکیت بر غیر اعیان، از مسائلی است که در جامعه ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ درحالی‌که اگر فردی مثلا مالک زمینی باشد، برای همه پذیرفته است و شخص دیگری در آن تصرف نمی‌کند زیرا شرع و عرف،‌ آن را ممنوع می‌داند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما، افراد، موسسات و شرکت‌ها زحمت‌های فراوانی می‌کشند؛ اما از بابت نبود رعایت کپی‌رایت متحمل آسیب‌های فراوانی می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: برخی افراد گمان می‌کنند با خرید یک نرم‌افزار و یا کتاب، مالک محتوای آن هم می‌شوند؛ درحالی‌که آن خریدار فقط مالک همان یک نسخه است و لذا تکثیر و نشر آن، منوط به اجازه از مالک اصلی خواهد بود.

پژمان‌فر با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در این موارد تصریح کرد: در مورد رعایت کپی‌رایت، باید فرهنگ‌سازی شود و البته ضروری است که قانون نیز از افراد و دستگاه‌ها حمایت کند تا همانگونه که برای مالکیت‌های عینی، حریمی وجود دارد، حدود مالکیت‌های محتوایی هم حفظ شود.

وی درباره پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی کپی‌رایت توضیح داد: اگر در خارج از کشور، برخی از این قوانین از سوی ایران رعایت نمی‌شود، به دلیل نبود مراعات برخی مسائل از سوی برخی کشورهای دیگر است؛ زیرا ایران از بسیاری کمپانی‌ها و موسسات آنها مطالبه دارد ولی آنها همچنان دارایی‌های ما را بلوکه کرده‌اند و در بخش‌هایی نیز از محتوا و بسته‌های دانشی ما سوء استفاده و به نفع خود بهره‌برداری کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، یادآور شد: چنین فضایی باید مدیریت و اصلاح شود تا ما کپی‌رایت را بپذیریم؛ اما نباید یک سویه باشد و آنها انتظار داشته باشند هر ظلمی را که نسبت به کشور و محتوای دانشی ما انجام دهند، خواهیم پذیرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی